Hoe en waarmee soldeer ik deze Threaded Ends aan een stalen stang ik heb het met epoxie geprobeerd maar volgens mij is solderen beter alleen als ik staal wil solderen moet ik zilver gebruiken en dan moet ik alles nogal heet stoken en dat gaat volgens mij niet werken met Threaded Ends boel ik dit HobbyKing Online R/C Hobby Store : Threaded Ends M2xL20mm (10pcs/set)
Eerst het staal even opschurenop de plaats waar je gaat solderen. daarna de beide onderdelen apart van elkaar vertinnen en daarna beide delen samen warm maken en samenvoegen. Ik gebruik gewoon soldeer met harskern. Omdat het staal erg dun is, is het gemakkelijk en snel te verhitten.
Het is afhangkelijk van de toepassing of je met zilver gaat solderen of niet. Ga je ze op een brandstof model gebruiken dan zou ik ze zeker met zilver solderen. Gewoon in de DHZ een mini pen brander halen die je kan vullen met aanstekergas (dit is perfect voor dit kleine soldeer werk) en een staafje zilver en een potje flux. Gaat dan nooit meer los onder normaal gebruik, wat anders is dan met "gewoon" soldeer. Gebruik de zoekfunctie voor tips met zilver solderen.
Ik soldeer ze altijd gewoon met tin en een boutje . Ook de 3mm versie bij grotere modelen , dat gaat echt niet los als het goed gesoldeerd word . Mvg Johan Ps: ik neem geen aansluitingen van HK , bv. de kwiklings breken mij te snel .
Ieder zijn manier, maar als je her en der al wat solderingen heb zien falen door slecht soldeerwerk met tin dan gebruik ik liever zilver Probleem met tin solderen is dat je eerder een slechte verbinding kan maken door het niet goed weten om te gaan met de soldeerbout (temperatuur) en vloeimiddel i.c.m. met het goed reinigen van je materiaal. Daar is waar de meesten falen door b.v. het gebruik van een te kleine soldeerbout en dus te weinig warmte. Tin smelt wel maar hecht niet. Deze kleine solderingen met zilver is naar mijn mening meer foolproof en gemakkelijker voor de minder ervaren soldeerder.
Als je niet goed sodeerd word het met zilversoldeer ook niks , alleen duurder. :rolling: En vernikkelte delen laten zich niet goed hardsolderen , dat brand je er dan af . Mvg Johan
Zilver solderen zal wel lukken,ik heb namelijk ook mijn koeltechnische papieren en dan wordt je getest op je vakkundigheid met zilver solderen ( en nog meer soorten ) Ook tin zal geen problemen geven, maar iedereen kan natuurlijk een keer een slechte verbinding maken niemand is perfect toch ? Gisteren er niet aan toe gekomen, maar ga vanavond toch even bezig, en probeer het eerst even met zilver, ik weet dat dit veel steviger is dan tin maar ik ga ook even tin gebruiken deze verbinding zal wel niet zo sterk zijn als zilver maar er komt natuurlijk ook geen auto aan te hangen. 5 kilo komt eerst en dat kan deze tin verbinding echt wel hebben.
Hier spreek je jezelf aardig tegen. Eerst kan/weet je niet waarmee te solderen en later is het je vak Het gaat je vast wel lukken. Succes
Weet ik maar ik was bang dat de Treaded Ends zouden verbranden dus het chroom er af zal gaan, omdat je met zilver de treaded ends nogal warm moet stoken. en dat gebeurd dus ook.
Daarom ook zacht solderen , ze zijn er extra voor vernikkelt daar mee ze goed te solderen zijn . En bij zachtsolderen laat de nikkel laag niet los als je het met een boutje doet . Mvg Johan
Wat is belangrijker; Veiligheid of uiterlijk vertoon Dat ze aan de buitenzijde vernikkeld zijn is alleen uiterlijk vertoon, de hechting van het soldeer moet binnenin de huls gebeuren waar nagenoeg geen of helemaal geen nikkel zit. Die chinese soldeerbusje kan ik niet, maar degenen die ik gebruik vertonen die eigenschap niet die jij beschrijft.
Iets wat vernikkelt is moet je niet gaat hardsolderen , daarvoor is de nikkellaag (die overal gelijk dik op zit) niet geschikt . Je noemt het ook soldeerhulsen . Vroeger waren de niet behandelt of vernikkeln en moest je ze vaak eerst door een boortje schoon maken van binnen om ze te kunnen solderen. En een staaldraad die over 6-7 mm gesoldeerd is in een soldeerhulstrek je er niet meer uit , eerder trek je het stukje M2 draad kapot . Mvg Johan
En laat de vloeistof nu net niet aan de binnenzijde van de huls komen waar juist de hechting van de soldering gaat plaatsvinden. Geen probleem dus daar je soldeer aan de binnenzijde van de huls moet zitten en niet aan de buitenzijde. Dus als de laag loslaat aan de buitenzijde is niet erg, alleen oogt het niet zo mooi meer.
Vraag mij af hoe je dat wil verhinderen als je hondertduizend eindhulsen in een bak met vloeistof gooit . :rolling: Vaak zit er in de huls nog een klein gaatje die er voor zorgt dat het vloeibare materiaal (nikkel of tin bij het solderen ) overal heen loopt zonder dat er luchtbellen in de huls blijven . Mvg Johan
Ik zou zeggen neem de proef op de som en snij er een paar open van verschillende type. Dan zul je zien dat waarschijnlijk aan de binnenzijde geen of nagenoeg geen nikkel zit Ik heb zelf nu momenteel 3 verschillende type hulsen thuis van 2 en 3mm die allemaal aan de buitenzijde vernikkeld zijn maar geen van allen hebben nikkel aan de binnenzijde