Hebben jullie dat nu ook als beginner.

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door wersitime, 20 jul 2010.

  1. wersitime

    wersitime

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Arnhem
    Een hele domme vraag als beginner. Eerst vloog ik coax en dat gaat probleemloos. Nu vlieg ik een KDS450S en hij vliegt honderden meters zonder problemen, maar dat hooveren daar doe ik toch echt iets verkeerd.

    Zowel met Phoenix als met de heli gebeurt exact hetzelfde. Ik stijg op, dat gaat perfect, hij hangt vervolgens keurig stil, dan gaat hij wegdrijven, ook normaal volgens mij, maar als je dan gaat corrigeren dan is hij niet meer te houden en gaat er zowel bij de sim als de heli zelf als een speer vandoor. Niets kan hem meer houden. De sim bedien ik met een andere zender als de heli. De setup is getest in de winkel en werkt goed dus ik doe het echt zelf verkeerd.

    Hebben jullie nog een paar goede tips. Hoe moet je de sticks bedienen. Met hele kleine tikjes, dus digitaal, of gewoon rustig bewegen, analoog dus.

    Het gaat mij het beste af met kleine tikjes geven maar uiteindelijk is het resultaat steeds dat de heli er vandoor gaat. Ik heb er nog steeds een trainingskruis onder van 1.20 Mtr. Een kleinere maakte niets uit in zijn gedrag, nou ja een beetje dan.

    Ik hoop dat iemand nog een paar nuttige tips heeft hoe je de heli het beste kunt laten hooveren.

    Groeten Henny
     
  2. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    Digitaal is niet met kleine tikjes, en analoog is zeker niet rustig bewegen. Maar nu verder on-topic..

    Ja de oplossing is altijd simpel; Als je niet in de sim kan vliegen, moet je zeker niet in het echt denken dat je kunt vliegen. Neem les. Die kunnen je alles leren. fijn idee dat je het kunt leren van mensen die weten hoe het moet. Is zo te horen ook een héél stuk veiliger.

    Jakko
     
  3. HeliEdje

    HeliEdje

    Lid geworden:
    1 okt 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Hilversum
    Er zijn heel veel mensen (waaronder ikzelf) die zonder les, zelf hebben leren vliegen op de sim. Denk alleen niet dat je dat doet met een uurtje of zo. Nee, voordat ik met de echte heli ging vliegen had ik er al meer dan 20 uur op de sim opzitten. Natuurlijk, de één pakt het sneller op dan de ander.
    Dat wegdriften hebben de meeste mensen in het begin. Ik heb wel mensen op een dag honderden meters achter hun heli aan zien rennen, om vervolgens door het ding zelf achternagezeten te worden :eek:

    De truuk van het hoveren zit hem in het maken van kleine stuurbewegingen (echt heel klein) en proberen te anticiperen op wat de heli gaat doen.

    Dat kruis van 1.20 meter is VEEEEEL te groot!!!
    Voor jouw maat heli is 60 cm al genoeg. Beter nog, gauw weg met dat ding. Zodra je kunt opstijgen en landen, gelijk eraf. Als je er te lang mee vliegt, gaat ie 'tussen je oren' zitten en wordt het steeds moeilijker om zonder te vliegen.
     
  4. seahawk32

    seahawk32

    Lid geworden:
    9 jul 2010
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Landgraaf
    Henny,

    gewoon kleine 'corrigerende' tikjes geven, dus niet 'analoog' zo als jij dat noemt. Dat gaat niet werken om het hoveren te leren.

    Veel oefenen op de SIM, nou ja, paar uurtjes was voor mij genoeg, dus dat gaat best wel snel. Dan leer je vrij snel de rest ook, inclusief inverted hoover, etc.

    Het helpt (voor mij in ieder geval) ook om in het begin de DR (Dual Rate) aan te zetten, zeker voor pitch en roll, proberen weer op de SIM eerst. Dan corrigeer je minder 'hard' en gaat het veel makkelijker.

    grt,
    Bert
     
  5. wersitime

    wersitime

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Arnhem
    Bedankt voor de reakties. ;) Ze zijn erg nuttig, ik heb nu wel het idee dat ik teveel corrigeer. Les ben ik ook wel een voorstander van maar ik heb me suf gegoogled en niets in de buurt kunnen vinden. Stuk voor stuk is het uren rijden, en ja dat vindt ik net iets te ver dus vandaar de sim.

    Groeten Henny
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    Probeer een punt te pakken op de heli waar je de bewegingen van de heli goed vanaf kunt zien. Ik ging meestal op ing 0,5 m a 1 meter hangen, en keek omg naar de swash. Daar zie je heel snel of de heli een piets links of rechts hangt.

    En dan proberen hem op de plek te houden, en voornamelijk sturen met in het achterhoofd wat hij straks gaat doen.

    Bijvoorbeeld:
    Gaat hij snoeihard naar rechts, je hebt net ontzettend hard links gecorrigeerd. Heli remt wel af, maar hangt nog niet stil.
    Op dit punt dus niet meer links corrigeren, even wachten tot hij stil hangt. Dan even tikkie rechts geven, om de heli weer rechtop te zetten (met de eerste correctie net heb je hem naar links scheefgehangen.) doe je dat niet, gaat hij er weer net zo vrolijk naar links vandoor.

    En niet opletten of je "digitaal" of "analoog" stuurt. Dit maakt namelijk geen knuppel uit. Mooiste is als je vloeiend stuurt, maar hoe groot de uitslagen zijn hangt van het moment af...

    Op het gemak vliegen, alleen aan de heli denken. En in het achterhoofd houden dat een te grote correctie meestal een stuk irritanter is om te corrigeren dan een kleine.

    Succes!
     
  7. wersitime

    wersitime

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Arnhem
    Ik begin een enorm respect te krijgen voor wie kunnen hooveren. Sinds 2 maanden heb ik nu wel alle mogelijkheden geprobeerd maar hij blijft bij elke correctie klein of groot er als een speer vandoor gaan. Bij mijn coax is dit geen enkel probleem maar een fp of cp.:confused:

    Hopelijk vindt ik nog een mogelijkheid op een redelijke afstand om les te vinden want ik begin te geloven dat zonder les hooveren niet mogelijk is.

    Het vliegen gaat me overigens redelijk af, alhoewel, de piloot heeft soms nog iets teveel op. :(

    Groeten Henny
     
  8. EricSw

    EricSw

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    93
    Ik heb een kds 450C, die zal fabriek-af wel bijna net zo zijn afgesteld als de 450S.
    Ik vond hem met de standaard instelling ook erg fel reageren. Ik ben ook nog maar een beginner.
    Met dual rate op elevator en aileron van 60% en rudder op 70% wordt hij veel rustiger.
    Ook als je het toerental omlaag brengt wordt hij rustiger, ik vlieg met een throttle curve van 0-60-65-70-90.
    Als je te laag gaat met toeren kan je problemen krijgen met een slecht reagerende staart omdat die natuurlijk ook langzamer gaat draaien. Heb ik nog geen last van gehad.

    Probeer wat te experimenteren met die settings en zie het verschil.
    Je kan de originele setting even opschrijven (is zowiezo wel verstandig)voor je gaat veranderen of je maakt een heel nieuwe setup onder een ander model.
     
  9. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.243
    Locatie:
    Arnhem
    hoi,

    Zal ik je een avondje lesgeven? ik woon ook in arnhem en heb een futaba 10c
    misschien kunnen we die koppelen. anders eventuele mondelinge instruktie?

    Laat maar wat weten.

    Groet,
    Dennis
     
  10. wersitime

    wersitime

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Arnhem
    Dit aanbod wil ik erg graag gebruik van maken. Stuur anders maar een prive berichtje met je telno. zodat ik kontakt kan opnemen.

    Alvast bedankt voor het aanbod.

    Groeten Henny
     
  11. seahawk32

    seahawk32

    Lid geworden:
    9 jul 2010
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Landgraaf
    Kijk, dat zien we nu graag!

    mooi initiatief Dennis....
     
  12. RedHenk

    RedHenk

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    271
    Locatie:
    Bergambacht
    Dennis , je bent een goed mens.
    :proost:
     
  13. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.243
    Locatie:
    Arnhem
    Ik weet hoe lastig het is om zonder wat advies aan te klooien ... heb het me zo ook zelf geleerd en was ongveer 3 gallon achter de heli aan het lopen ...
    maar op eens heb je het !

    groet,.
    Dennis
     
  14. RedHenk

    RedHenk

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    271
    Locatie:
    Bergambacht
    Wat heb je ?
    Ga je bij het leger des Heils of zo :confused:
    :proost:
     
  15. wersitime

    wersitime

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Arnhem
    Dennis is zojuist al geweest, wat een service. Het is voor mij nu wel duidelijk geworden wat ik verkeerd doe. Wanneer ik corrigeerde corrigeerde ik nooit terug, vandaar dat ze er uiteindelijk als een speer vandoor gingen. Dus wat heb ik geleerd, op tijd terug corrigeren. Dit voelt echt goed. Ik denk toch dat dit deels werd veroorzaakt doordat ik eerst met een coax vloog. Als je een coax corrigeert is terug corrigeren niet nodig omdat een coax weer gewoon stil gaat hangen, en dat moet bij een cp nu juist wel.

    Dat wil nog niet zeggen dat ik het al kan maar nu is het een kwestie van dagelijks achter de sim tot ik het ook heb.

    Dennis bedankt.;)

    Groeten Henny
     
  16. japper-94

    japper-94

    Lid geworden:
    19 jul 2010
    Berichten:
    28
  17. seahawk32

    seahawk32

    Lid geworden:
    9 jul 2010
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Landgraaf

    Mischien niet het beste draadje om dat hier nu te vragen. Heb je al gezocht op internet en op deze site?

    En kijk ook eens goed wat je precies wilt; er is veel keuze.

    Beste prijs denk ik toch dat je hier krijgt:
    http://www.hobbyking.com/

    kijk maar eens, houd wel rekening met lange levertijd en invoerrechten (douane, zie ook op deze site)

    Maar gewoon zoeken waar je volgens jou het beste uit bent (niet alleen de prijs meetellen daarvoor)

    grt,
    Bert
     
  18. wersitime

    wersitime

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Arnhem
    Na een paar uurtjes oefenen lukt het hooveren nu helemaal, ik heb het nu dus ook. :D Zonder de hulp van Dennis had ik waarschijnlijk nooit ontdekt wat ik fout deed.

    Groeten Henny
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2010
  19. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.243
    Locatie:
    Arnhem
    Heel goed nu weer verder met andere oefeningen.
    Groet<
    Dennis
     
  20. McNessie

    McNessie Guest

    Ik weet precies wat je bedoelt! Ik heb net mijn kds 450s en ik ben nu waar jij waarschijnlijk was een tijd terug. Ik heb de kruis eronder, probeer van de grond te komen (30 cm of zo) en probeer hem dan op een plek te houden. Zoals ik al op de kds450 draad zei, dit gaat gewoon tijd kosten. Ik heb inmiddels ook hulp ingeroepen en ga daar als het goed is deze week mee aan de slag....

    Maar ik kom er wel, reken maar!!
     

Deel Deze Pagina