Q-Boat uit The World is Not Enough

Denk dat ik een oplossing heb gevonden voor de verlening van de as en de hoogte/dikte van de motor.
Ik heb zitten spitten in de bakken met auto onderdelen en vond twee koppelstukken en een cardanas. De koppeling (5mm) past precies op de propas, het voordeel van de cardanas is dat hij in een hoek kan staan zodat de (beperkte) diameter van de motor geen probleem meer is.

Foto-QGZ6CLBP-D.jpg


Het toerental dat nodig is voor de Jet kan de cardanas in ieder geval makkelijk aan, of hij de vrijkomende krachten aan kan is een tweede.
 
Ik heb de gaten voor de armbewegingen van 007 kleiner gemaakt met een stukje hout en 5mm buisjes, geseald met epoxy.
Ben er nog niet helemaal uit wat ik met die ruimte ga doen onder 007, de ontvanger zou erin kunnen maar dan moet ik wel een gaatje boren bij de kiel zodat de stekkers van de servo's daar doorheen kunnen. Die ruimte moet ik dan wel goed afsluiten want als er water in de cockpit komt dan stroomt dat het motorcompartiment in. De twee extra gaten aan de zijkant zouden dan dicht kunnen.

Foto-AEPGUI77-D.jpg


Het stukje kiel in het motorcompartiment is verwijderd, ik heb er een extra triplexplaatje in de kiel gelijmd zodat de bodem wat dikker word om de motorstandaard met schroeven vast te zetten.
Voor de motorstandaard maak ik gebruik van een (3mm dik) alu L-profiel, die heb ik al op maat gezaagd, moet alleen even wachten met afmaken totdat ik een motor heb.

Foto-TJF84BL4-D.jpg


Nu ga ik de servoplaat maken zodat het motorcompartiment in de lak gezet kan worden, daarna schilder ik hem helemaal groen :mrgreen:

[edit]

De servoplaat is klaar, de servo's voor de klep staan bij mij iets meer naar voren dan op de foto van de beschrijving.

CIMG4903.jpg


Morgen in de lak zetten :yes:
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de knoop doorgehakt, of beter gezegd, het gaatje doorgeboord :-)

CIMG4919.jpg


Voordat ik de fundering van de servo's in de boot zet heb ik hem gelakt aan de onderkant,

CIMG4906.jpg


Ook een deel van het motorcompartiment heb ik alvast gelakt en geverfd, nu kan het zaakje goed drogen in de zon.
Als dat droog is kan de servofundering erin en het motorcompartiment afgelakt en geverfd worden.

CIMG4910.jpg


Het is in ieder geval een lekker fris kleurtje :yes:
 
Denk dat ik een oplossing heb gevonden voor de verlening van de as en de hoogte/dikte van de motor.
Ik heb zitten spitten in de bakken met auto onderdelen en vond twee koppelstukken en een cardanas. De koppeling (5mm) past precies op de propas, het voordeel van de cardanas is dat hij in een hoek kan staan zodat de (beperkte) diameter van de motor geen probleem meer is.

Foto-QGZ6CLBP-D.jpg


Het toerental dat nodig is voor de Jet kan de cardanas in ieder geval makkelijk aan, of hij de vrijkomende krachten aan kan is een tweede.

Kan je van te voren al vertellen dat dit niet goed gaat komen dit gaat 1. te veel trillen 2. er zit bij dit soort assen te veel speling in, door de kracht van het water gaat dit geheid kapot dit kun je beter vervangen door een directe koppeling. eventueel met een flexasje.

greetz kevin
 
Ik zou meer voor zoiets van graupner gaan
3345.L.jpg


grtn. Ronald

Denk dat ik een oplossing heb gevonden voor de verlening van de as en de hoogte/dikte van de motor.
Ik heb zitten spitten in de bakken met auto onderdelen en vond twee koppelstukken en een cardanas. De koppeling (5mm) past precies op de propas, het voordeel van de cardanas is dat hij in een hoek kan staan zodat de (beperkte) diameter van de motor geen probleem meer is.

Foto-QGZ6CLBP-D.jpg


Het toerental dat nodig is voor de Jet kan de cardanas in ieder geval makkelijk aan, of hij de vrijkomende krachten aan kan is een tweede.
 
ja inderdaad dat gaat veel beter werken, heb er hier zelfs nog 2 liggen dus als je eventueel belangstelling laat het me maar ff weten.

Greetz kevin
 
Bedankt voor de input heren, dat flexasje had ik nog niet gezien.
Een flexas geeft volgens mij wel meer weerstand aan de motor, net als een kruiskoppeling.
Voordeel van de cardanas is dat ie vrij heen en weer kan bewegen waardoor de motor het minder zwaar heeft.
Dat is echter ook meteen het nadeel, door de beweging krijg je op een gegeven moment slijtage, waardoor je spelling/trilling krijgt met veel lawaai.
 
Ik ben het eens met Kevin en Ronald. Zo'n auto-kardanas is ook helemaal niet gemaakt voor die toerentallen die je er voor zo'n Jet op los moet laten. Dat gaat geheid herrie maken, komt in onbalans, en zal heel snel slijten.

Maar ik heb zo'n idee dat als je voor inrunner brushless motoren zou kiezen je een vrij korte koppeling nodig hebt. Als de motor net voor die verstevigingsspant zou komen te liggen heb je weer een paar mm diameter gewonnen. In die maat zijn wel krachtige inrunners te vinden schat ik.
 
De afstand tussen de propas en de spant (er voorbij) is ongeveer 5cm, als er een motor in zou zitten met een as lengte van 2cm dan houden zo'n 3cm over.
Hoelang is zo'n flexas ?
 
De eerder geplaatste flexas is 6,5 cm lang
Je kan zo'n type flexas ook zelf op maat maken met bijv. 3379.1 flexas en koppeling 3382 of 3378 van de graupner site.

grt. Ronald
 
De eerder geplaatste flexas is 6,5 cm lang
Je kan zo'n type flexas ook zelf op maat maken met bijv. 3379.1 flexas en koppeling 3382 of 3378 van de graupner site.

grt. Ronald

Dan is de flexas iets korter dan de cardanas, die is 7 cm. Ik wacht nog even met een besluit nemen over de as, eerst moet er een motor in, daarna kijken wat het beste is. De flexas, een as met een kruiskoppeling, of misschien toch de cardanas :-D

Welke as het ook word, het motorcompartiment is er in ieder geval klaar voor.

Groener dan groen :mrgreen:

Foto-DXBIZJRU-D.jpg


Foto-BQUQS3RF-D.jpg


Het viel niet mee om onder die rand van het dek te komen, ik heb een spiegel gebruikt om te kunnen zien wat/waar ik aan het schilderen ben. Probleem met spiegelbeeld is dat links rechts is, en rechts links :-) Ook had ik af en toe de neiging om de spiegel te schilderen, en dekking te zoeken als de druipers omhoog leken te vallen :hammer: Kortom, schilderen via een spiegel is alsof je in een andere dimensie bent :alien::mrgreen:

Foto-VNMVQE7N-D.jpg


Toch maar besloten om de ruimte onder 007 te gebruiken voor de ontvanger en een 9 volt batterij, was lastig om het gaatje in het midden te krijgen (met een boormachine), maar het is toch aardig gelukt.

Foto-ESE4OXHR-D.jpg


Ik heb ook een gaatje moeten maken voor de draad van de servo voor de torpedo's, die sluit ik later goed of met kit oid.

Foto-CJTPMGAL-D.jpg


Nu nog even die onderkant afschuren en opnieuw een zilveren grondlaag geven,

Foto-TOPRSN7S-D.jpg
 
Laatst bewerkt:
hallo robby

mischien een idee maar norbert bruggen heeft waterdichte stekkers voor die doorvoeren
je kan je accu ontvanger bakje een beetje vergelijken met een duikboot wtc
het moet droog blijven wat er ook gebeurt
en dan zijn die doorvoeren mischien wel handig

Modell-Uboot-Spezialitäten
Steck4g.jpg

groetjes raf
 
het zelf op maat te maken flexasje (3379.1 flexas en koppeling 3382 of 3378) is 65mm lang en de koppeling elk 25mm.
grt. Ronald

Dan is de flexas iets korter dan de cardanas, die is 7 cm. Ik wacht nog even met een besluit nemen over de as, eerst moet er een motor in, daarna kijken wat het beste is. De flexas, een as met een kruiskoppeling, of misschien toch de cardanas :grin:
 
Bedankt weer voor de tips heren :worship:, denk niet dat ik waterdichte stekkers nodig heb omdat de stekkers in het ontvangerbakje komen te liggen.
Gisteren bezig geweest met de deksel voor het bakje, 'k heb er wel vertrouwen in dat ie waterdicht is.
Heb inmiddels de vloer in de cockpit een eerste zwarte laag verf gegeven, ik ga vandaag een begin maken aan het dashbord, heb dat onderdeel nu lang genoeg uitgesteld.

Voor wat betreft de torpedomodule heb ik het roer compleet omgegooid, kom ik later deze week nog op terug :yes:
 
De deksel van het ontvangerbakje is klaar, ik wil alleen nog een stuk rubber onder de deksel plaatsen zodat ik zeker weet dat hij waterdicht afsluit. Ik heb er nog aan zitten denken om magneetstrips te gebruiken ipv schroeven, denk alleen niet dat m'n ontvanger het daar mee eens zou zijn geweest.
Ik heb een aluplaatje over het houtenplaatje gelijmd die iets groter is zodat ik de randen kan ombuigen. (de naden van de randen heb ik 'gelast' met epoxy zodat ze waterdicht zijn)

Foto-UX44CSPC-D.jpg


Er is een praktisch probleem opgetreden in het motorcompartiment, zoals te zien is op de foto kan ik maar 6 schroeven vastzetten met een normale schroevendraaier, door de overlapping van het dek kan ik niet meer bij de andere 6 komen.

Foto-Y7TC4AWJ-D.jpg


De oplossing is een korte schroevendraaier die ik zelf heb moeten maken dmv een alupijpje, een kruiskopbit en een aluplaatje voor de vleugeltjes als houvast.

Foto-JB8LVZUL-D.jpg


Voor de bevestiging van het dashbord heb ik (2X) twee houtje onder het dek geplaatst die elkaar overlappen, op die manier krijg je een soort U connectie waar een contrahoutje aan het dashbord inkomt.
Om ervoor te zorgen dat het niet te strak gaat zitten heb ik aan de contrahoutjes plakband bevestigd die de dikte van de lak en verflaag simuleren.
Omdat er plakband aan de contrahoutjes zit heb ik de houtlijm verdikt met houtpulp,

Foto-ZPIDG876-D.jpg


Nu de lijm wat dikker is komt er meer ruimte tussen de houtjes, de lijm nu is een soort pasta geworden die oersterk is en vrij snel droogt.

Foto-HN4UCHHQ-D.jpg


Op deze foto is het wat duidelijker te zien wat de bedoeling is, dit word min of meer de fundering van het dashbord.

Foto-MBTSRKCX-D.jpg
 
Ziet er weer fantastisch uit !!

Niet alleen modelbouwer maar ook nog gereedschapsmaker :rolling:

Ik leer hier alleen maar van, ga nog lang zo door.

Groet, Cees
 
Dank jullie wel mannen :worship: :thumbsup:

Druk bezig met het dashbord, erg lastig deel maar er begint vorm in te komen.
Ik heb de digitale sleutelhanger open geschroefd omdat de behuizing te groot is voor het dash, het schermpje (slechts 3mm dik) kan ik omklappen zodat er genoeg ruimte overblijft voor de torpedomodule, het word evengoed nog krap voor beide onderdelen.

CIMG4969.jpg


Het schermpje is 120X120 pixels, aangezien het een breedbeeld schermpje moet worden gebruik ik maar de helft van het scherm zodat hij 120X60 pixels word, de andere helft verdwijnt achter het hout.
Ik heb zoveel mogelijk afbeeldingen uit de film van het originele scherm gedownload naar de sleutelhanger en nog wat extra afbeeldingen van verschillende James Bond films.
In totaal kunnen er iets van 60 afbeeldingen gedownload worden op de sleutelhanger :yes:
 
Thanks Aldert !

De bouw van het dashbord verloopt soepel, zou haast zeggen dat het makkelijker ging dan gedacht, maar we zijn er nog niet.
De basis van het dash is klaar om geschuurd en geplamuurd te worden, de twee zijpanelen komen met schroeven vast te zitten aan de boot en houden vervolgens het dashbord op zijn plaats.

CIMG4995.jpg


Aan de achterkant van het dashbord heb ik verstevigingen aangebracht, omdat het dashbord verwijderbaar is moet het tegen een stootje kunnen.

CIMG4998.jpg


Het scherm komt er pas in als ik klaar ben met schuren plamuren en schilderen, het ziet er in ieder geval geinig uit.

CIMG4992.jpg


CIMG4990.jpg


CIMG4989.jpg


Het dashbord in de boot, 007 kan prima bij het stuur komen.

CIMG4974.jpg


CIMG4982.jpg


Er is nog een hoop werk te doen, maar het begin van het einde voor wat betreft de bouw van dit model is in zicht :yes:
 
Back
Top