De nieuwe honey Bee FP

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Martin49, 15 jul 2009.

  1. stimpy

    stimpy

    Lid geworden:
    1 jun 2010
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Borne (Ov)
    Klopt, en volgens mij is dat ook goed ;)

    Als je [URL="[/URL] kijkt en dan vanaf 5:30, dan geeft hij ook aan wat er gebeurd.
    Trouwens wel een goede tip om alle afleveringen te bekijken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Webdiddl,
    Dat komt door de kracht van de rotor. Dit heb je tijdens het opstijgen altijd. Als hij het eenmaal in de lucht nog doet, moet je de proportional van je 4in1 iets aanpassen.
     
  3. Willem01

    Willem01

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    654
    Dat is dus onzin. Met de proportional zou je hoogstens een draaiende beweging kunnen corrigeren, geen zijwaartse. Bij het loskomen zal een single rotor heli altijd naar links trekken (een rechtsdraaiende heli tenminste). Dit zul je met de sticks moeten tegensturen. Als hij eenmaal los is, zou het naar links trekken weg moeten zijn. Als dat niet het geval is, kun je dat met de trims op de zender eningszins corrigeren. Als je teveel moet corrigeren, kun je de linker ballink inkorten (gezien vanachter de heli).Willem.
     
  4. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Ik ga er van uit dat zijn rudder naar links trekt. Het kan best zijn dat hij de aileron bedoelt zoals je zegt hoor. Dat geeft hij niet aan.
     
  5. Dutchstyler

    Dutchstyler

    Lid geworden:
    30 nov 2009
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Waddinxveen
    even een vraagje tussen door op veel verschillende sites lees ik dat een DDtail motor beter is.
    Maar nu is mijn vraag wat is dan het verschil tussen een DDtail en een gewone tail motor?
    Het is namelijk gewoon ook een staartmotortje direct op de staart net zoals een gewone staartmotor.

    Bij mijn honeyBee heb ik wel is dat de staart nogal begint te shaken, nu schijnt dat dus te komen door de standaard motortje wat er op zit vandaar mijn vraag.
    Is er anders een mogelijkheid dat ik er een beltdrive van maak???

    Hopelijk kan iemand mij hier wegwijs uit maken.
     
  6. Willem01

    Willem01

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    654
    Bij een DD tail is de staart rotor direct op de motoras vastgezet. De normale tail van een FP heeft er een tandwiel op zitten, waarop de staart rotor vast zit.

    Willem.
     
  7. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Ik heb het probleem van de wiebelende rotorkop opgelost! :D
    Vandaag heb ik het volgende binnen gekregen:
    Superblades XP
    Superpaddles
    Super CF Flybar

    Meteen gemonteerd, maar het vibreren was er nog steeds. De hoofdas eruit gehaald, eens goed bekeken maar ook hier kon ik geen speling ontdekken. Uiteindelijk zag ik dat de maingear ook een beetje zwalkte. Deze vervangen, en het probleem is opgelost. Misschien dat er een klein slagje in zat of zo ?

    Alleen binnenkort de heli eens goed trimmen als de wind een beetje gaat liggen.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Nou het probleem is terug, maar ik heb het probleem wel gevonden. De rotorbladen zitten niet op een lijn. Daarmee bedoel ik dat de bladen niet precies tegenover elkaar zitten.
    Ik kan ze recht zetten, maar als ik maar 1 keer probeer te landen (ik zit nog in de hover fase) dan zitten de bladen weer scheef en ben ik vervolgens weer 3 minuten bezig met proberen om ze goed te zetten. Als ze niet precies goed zitten, begint hij als een gek te wiebelen en hoor je de rotorbladen zeg maar klapperen.

    Erg frustrerend, en ik ben vandaag al voor een tweede keer gestopt omdat ik er gek van werd. Ik vlieg met superblades XP. Deze zitten erg strak op de blade holder, en dus heeft los schroeven weinig nut. :( Iemand een oplossing voor me?

    p.s. dus geen blade tracking, maar echt dat de rotorbladen recht tegenover elkaar staan.

    Edit: Nu ook de standaard rotorbladen geprobeerd, welke losser zitten. Zelfts een nieuw setje, rechtstreeks uit de verpakking. Er is gewoonweg niet mee te vliegen want hij schudt alle kanten op. Ik ben ten einde raad :(

    Edit 2: Nu doet hij het op lage toeren perfect, maar zodra ik ook maar iets meer throttle geef, begint hij als een beest te schudden. Iemand .. ? :s
    Ik lees net 'If it's shaking a lot when you power up, the main shaft is most likely bent.'. Toch maar een nieuwe as bestellen dan .. :(
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2010
  9. keesenannetje

    keesenannetje

    Lid geworden:
    6 mei 2010
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Putte, Noord Brabant
    Ik heb ook nogal wat problemen gehad met de HB ( ik heb een eerdere versie ). Veel gecrashed en krijg hem nog niet helemaal goed afgesteld.
    Maar ik lees nu dat je bladen niet op 1 lijn zitten. Ik had ze in het begin ook helemaal vastzitten maar kwam er later achter dat dit juist niet moet. De bladen moeten veel losser dan dat je zou verwachten. daar is al veel over geschreven hoe je dat doet. Ik heb de Superblades EZ maar die zaten ook veel te strak deze heb ik iets uit geboord zodat je deze ook losser kan zetten. Ik zag dat je de kop ook verstevigd had> Ik heb dit bij een gewone set blades zo gedaan dat ik een kapotte blade holde on de ander geschroefd heb is nu ook stevig.
    Ben ook al veel gecrashed maar heeft gewoon veel tijd nodig.
    Mijn Chinook vliegt aanzienlijk makkelijker.
    Waar ik veel aan gehad heb is dat boekje : leren vliegen me de Honeybee, veel tips en veel antwoorden op je vragen. Kost maar 5of 6 eur en is binnen een minut gedownload. Effuh netjes uitprinten en in een mapje en je hebt 140 paginas of zo leesvoer.
     
  10. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Oké mensen hopelijk kunnen jullie me helpen. Ik heb vandaag de main shafts binnen gekregen, dus ik wil ze gaan vervangen.

    Nu zit er een dwars pinnetje doorheen, welke in de main gear zal vallen. Deze moet er echter uit, omdat ik de as door de lagers heen moet doen. Probleem is: het pinnetje wil er met geen mogelijkheid uit. Het oude pinnetje van de as die er in zat hebben we ook met grof geweld moeten verwijderen.

    Dit kan toch niet goed zijn? Doen we iets verkeerd ofzo? In de video van Nuttcaze op youtube laat hij zien dat hij het pinnetje er zonder enige moeite uit pakt. Als ik goed naar het pinnetje kijk lijkt het ook of deze gewoon naadloos aansluit op de main shaft.

    Zoals je ziet zitten er al krasjes op het kleine dwars-pinnetje, omdat ik geprobeerd heb met een combinatietang het pinnetje er uit te krijgen. Geen geluk.

    [​IMG]

    Kan iemand me verder helpen? :( Ik wil namelijk niet door het grove geweld om het pinnetje er uit te halen, de as verbuigen voor ik er ook maar mee gevlogen heb :-S
     
  11. keesenannetje

    keesenannetje

    Lid geworden:
    6 mei 2010
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Putte, Noord Brabant
    Bij mij ging dus er zo uit en er weer in, zit zelfs aan de ruime kant maar ik heb V1.
    Maar moet deze er wel uit je toch het geheel er zo insteken en aan de boven kant het lager etc er op schuiven . De kop zet je dan weer met zon pinnetje , jesuspin, vast.
     
  12. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Ja, het pinnetje wat ik bedoel dat is die jesuspin. Muurvast:confused:
    Ik heb zo net nog geprobeerd om de grote pin met een tang vast te houden, en de zijkant van het pinnetje op een hardhouten blokje te drukken.
    Wat denk je? Ik duwde gewoon een gaatje in het hout en het pinnetje zat nog steeds waar hij voorheen ook zat.

    Ook de lange pin tussen de bankschroef gehad en geprobeerd het pinnetje eruit te tikken, zonder resultaat.

    Ik begin een beetje gek te worden hier, heb ik de onderdelen binnen en kan ik nog niets doen :s Op internet zegt iedereen gewoon doodleuk 'dan haal je dat pinnetje eruit..'.
    Iemand nog andere ideeën? :( Zo kan ik dus nog steeds niet vliegen.

    Ik heb 2 hoofdassen besteld. Beiden zitten muurvast. Ook het originele pinnetje wat in de heli zat toen ik hem kocht zat muurvast. Die heb ik dus met grof geweld los moeten halen, wat me een half uur gekost heeft. Nieuwe manier van constructie? :s

    Update
    Het probleem is opgelost!! :D Ik heb het pinnetje er gewoon in laten zitten, en heb het frame in tweeën geschroeft. Toen de as er in gezet en de lagers op hun plek geduwd, vervolgens weer vast geschroefd.
    Ook heb ik even geprobeerd hier op mijn kamer en het probleem is opgelost! Hij schudt niet meer :D
    Thanks allemaal!
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2010
  13. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoort zeker niet muurvast te zitten. Nog nooit gehad. Maak hem eens heet en tik hem eruit. Wellicht helpt dat
    Groeten
    Martin
     
  14. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Het trillen is nu EINDELIJK weg. De standaard rotorbladen waren niet lekker in balans. De Superblades zaten te strak. De gaatjes van de superblades heb ik nu met 5.5mm opgeboord, en deze zitten nu goed. Dit heeft mijn probleem opgelost, en de rotorbladen worden nu goed gecentreerd door de centrifugale krachten.

    Tevens heb ik net mijn eerste vluchtje gemaakt met mijn honeybee! Na vele uren ge-oefend te hebben met Clearview RC Sim, heb ik besloten om er mee de straat op te gaan.
    Meerdere malen, zonder al te veel moeite dik een minuut gehovered. Wat geweldig, eindelijk voldoening! Vaak raakte ik de controle na een tijdje kwijt, maar dan gooide ik het gas dicht, omdat ik hier in de straat niet de ruimte heb om veel te corrigeren.

    Ik begin heli's steeds mooier te vinden.
     
  15. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Nou, en het trillen is WEER terug. Ik begin het zo langzamerhand een beetje zat te worden. Nu heb ik het traininggear er af gehaald en dan is het bijna over, maar zonder training gear kan ik er gewoon nog niet mee vliegen. Ik moet hem af trimmen, en ik houd hem zo gewoon niet in de lucht.

    Met de training gear heeft ook geen nut ,want dan schudt de heli zo erg dat hij gewoon naar beneden valt.... Iemand suggesties? >_>
     
  16. stimpy

    stimpy

    Lid geworden:
    1 jun 2010
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Borne (Ov)
    Heb nu ook net een week een HBFP2. De eerste vluchten buiten gingen aardig al zeg ik het zelf.
    Eerst veel hoveren en vrijdag avond eens effe op een veldje gevlogen (wel met traininggear er onder). Nou das wel andere koek, paar keer aardig gecrashed (Mooie rollen gemaakt).

    Moet zeggen dat hij dus ook op een gegeven moment heel erg begon te trillen (resoneren) uit het niets. Vreemde is ook dat hij het niet continu doet en het lijkt wel bij een bepaald toerental.
    Als hij begon te trillen ging ik toertal minderen, en daarna in 1 keer flink gad (zodat je er snel overheen gaat). Moet zeggen dat dat behoorlijk hielp.
    Ach ja, ik zit nu nog redelijk in de crash fase :p, dus na 1 crash kan hij natuurlijk al snel weer keuren krijgen ;)
     
  17. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Bij mij is het ook bij een bepaald toerental Stimpy, bij lage toeren doet hij het perfect, en vaak bij hoge toeren ook, alleen ergens er tussenin (toerental wat ik ong. nodig heb om te hoveren) begint hij als een gek te trillen. Soms dan trilt hij bij dat toerental niet, en dan doet hij het verder ook gewoon goed.

    Maar als hij eenmaal begint met trillen, krijg je het door meer throttle te geven ook niet meer weg. Je moet dan het gas helemaal loslaten en overnieuw beginnen. Erg frusterend.

    Edit: Misschien de oplossing weer gevonden. Mijn zelfgemaakte carbon blade stiffner is stuk, een laagje was kapot en dus was hij niet erg stijf meer. Nu maar weer een originele er op gezet.
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2010
  18. Koelkast

    Koelkast

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    67
    Iemand al geprobeerd om een DD rotor op een stock motor te zetten?
     
  19. Willem01

    Willem01

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    654
    Bedoel je met of zonder de vertraging van de standaard setup ertussen? Met die vertraging ertussen gaat dat niet werken vanwege de veel kleinere bladhoek. Direct drive geeft namelijk een hoger toerental van de rotor en dan moet je dus een kleinere bladhoek hebben. De gyro zal dan de staartmotor te hard willen laten draaien waardoor die waarschijnlijk doorbrandt.

    Willem.
     
  20. Koelkast

    Koelkast

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    67
    Zonder natuurlijk. Gewoon DD op stock motor
     

Deel Deze Pagina