vraag over mijn nieuwe boot

Discussie in 'Speedboten' gestart door Luuk Breedveld, 8 aug 2010.

  1. Luuk Breedveld

    Luuk Breedveld

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    85
    He mensen ik heb een vraagje over mijn 26cc CY blokje

    er loopt namelijk een slang vanaf het roer naar het blokje en vervolgens boven aan de andere kant eentje om het water weer af te voeren.
    maar deze heeft aan de voorkant nog 2 nippels deze zijn nu simpelweg met een slangetje verbonden aan elkaar maar hoort dit wel zo?!
    hier een tekening
    daarnaast loopt het water nadat het door de uitlaatflens zegmaar is gegaan nog een keer langs de uitlaat en niet rechtstreeks eruit?! hoort dit of kan ik dit net zo goed in eenstuk verbinden naar de zijkant van de romp voor een soepelere doorloop?
    ik heb even een tekening gemaakt zodat jullie een idee hebben waar ik het in gods naam over heb :p
    zit dit zo goed of niet?! is de blangrijkste vraag
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    heeft iemand een simpele schematische tekening of foto van hoe de benzine toevoer is? zodat ik deze kan controleren?
     
  2. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Klopt gewoon hoor , als je meer koeling wilt zul je er een extra waterpickup op moeten maken .
    Maar over t algemeen is deze manier voldoende .

    Benzinetoevoer ?? Ik heb maar 1 slangetje naar de carb (wt257) met een filtertje ertussen , maar ik heb een infuuszak als tank .
    Als jij een gewone tank hebt en carb met een terugvoer dan heb je 2 slangen .
     
  3. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    Op de tekening aangegeven is niet correct. Bij elke koeling is het beter om vanaf de onderzijde te vullen en aan de bovenzijde af te voeren.
    Na afvoer koelkop kun je dat aanhouden wat op jouw tekening aangegeven is.
    (Hierbij ga ik er van uit dat je jouw tekening klopt en de koelkop het model heeft wat op de onderstaande link te zien is)
    http://www.psr-powerboats.de/images/chung_yang_1024_thumb.jpg

    Edit;
    Zie net de foto van de boot/motor;
    http://www.modelbouwforum.nl/forums...erkoop-bigscale-speedboot-picture39215-2c.jpg
    Die koeling moet dus inderdaad aangepast worden.

    Brandstof toevoer is eigenlijk hetzelfde; onderste nippel is de invoer, bovenste nippel is retourleiding naar de tank. Retour-nippel op de carb kun je ook afdoppen of open laten. (bij afdoppen heeft de pompbalg dan geen funktie meer)
    Edit;
    Op de foto lijkt het goed te zitten
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2010
  4. Marcel Spoor

    Marcel Spoor

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    45
    Koelslang(en).

    Hey Luuk,

    Ik heb altijd geleerd, laag in en hoog uit. Anders zeikt het water er gewoon doorheen, zonder al te veel koeling. (warmte opname) Op de tekening zie ik twee dingen na je koelkopje zitten. Een header koeling en als die donkere lijn je pijp is, ook nog eens waterinjectie op je pijp ? Geef even aan, of je water uit je pijp krijgt. Anders lijkt het op een mantelkoeling die ze op electromotoren uitvoeren. Hoewel ik daar het nut niet echt van inzie, bij dit type pijp. En als ik het forum van extreme erop nalees, zou hij dan bij waterinjectie, helemaal verkeerd zitten. Veel te ver naar voren toe eigelijk.

    Verder vindt ik persoonlijk de slanglengte wel erg lang. Ik zou gaan voor een Y-Splitter en aan de lage kant twee keer in gaan. en aan de hoge kant uiteraard één naar je header en dan rechtstreeks naar buiten en de andere uit, naar je pijp en ook rechtstreeks naar buiten. Dus een tweede water-outlet monteren.

    Ik heb een tekeningetje gemaakt, dus als je mij even je E-Mailadres stuurt, mail ik je hem even.

    Zoals Eddie al zij, heb je een tank of infuuszak ? Met beide kun je alle kanten op qua slangen. Eddie heeft er nog eens een filter tussen naar de carb. Daar ben ik Persoonlijk geen voorstander van. Als deze namelijk verstopt raakt tijdens het varen, heb je een dooie boot in het water. Ik filter vanuit mijn jerrycan naar de boottank. Mijn tanks zijn daarnaast nog eens doorzichtig, dus als er vuil of droesem in je brandstof zit, zie je het snel genoeg.

    Plaats eens een foto vande binnenzijde van je boot, of bezoek eens een vaardag. Dan kunnen meerdere mensen je boot even bekijken en je adviseren. Reken maar dat je zat ideeen opdoet, en dan pik je voor jezelf de beste eruit.

    Suc6 man, je bent lekker bezig zo. (Toppie)

    Groetjes, Marcel Spoor / Almere-buiten.
     
  5. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

    Ik zie net dat t naar mijn idee deze boot is ??

    Zo ja , dan idd laag in hoog uit , zoals ik op de foto zie zit dat net verkeerd om .
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  6. Luuk Breedveld

    Luuk Breedveld

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    85
    he mensen,

    het is een gewone tank dus 2 slangen eentje zit aan de boven nippel van de cabr. hieraan zit een benzine filter.

    de ander zit aan de onderkant van de cabr.

    verder zit er nog een slang die waarsch lucht van buiten aanzuigt o.i.d. ?
    want er gaat een slangetje van naast het gaatje waar het water uitvoer is, naar de benzine tank? maar ik zie het nou niet echt lucht aanzuigen vanzelf of wel? foutje in het creatieve idee?
    ik heb het water toevoer gebeuren even nagekeken en na het doorlinken van een gedeelte dus niet meer via een vreemd slangetje om de uitlaat heen spuit het water er als een malle uit :p dus dat zit wel goed ook even gekeken en idd en water gaat gewoon door de slang heen die aan elkaar vast is gelinkt aan de voorkant van de cilinder.
    verder zijn er nog wel wat dingen waar echt naar gekeken moet worden...
    bijv. het opladen van de batterijen in de boot is eigenlijk een grote chaos.. ik word er niet veel wijzer van.. dus dat moet ik ook nog maar is even uitpuzelen. verder al wel wat dingen dus aangepast.

    boot zowiezo is even flink gepoetst het metallic grijze is echt heel gaaf.

    de benzine toevoer is even onder handen genomen hier zaten weer allemaal t splitsingen aan om bezine de tank weer in te spuiten.... dus dat is weer netjes een strakke leiding geworden.

    de koel circulatie weer goed gemaakt.

    het is idd de big scale 1,5m


    nu heb ik die fatuba afstand bediening zonder kristal :S ? eigenlijk wil ik gewoon een zo simpel mogelijk ding waar je met 1 knopje het gas iets verder kan regelen en eentje waar je het sturen iets kan aanpassen en verder niks. nu is het weer zo gerommel. maar die ik nog niet tegen gekomen alleen met de 2,4 ghz..

    wat is eigenlijk de grote en wat is de kleine schroef.. ik las ergens dat je de afstelling voor het invaren het best op 1, 3/4 kon zetten ( beide ) en daarna langzaam iets afbouwen naar 1,25 - 1,50 enz klopt dit?
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2010
  7. Luuk Breedveld

    Luuk Breedveld

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    85
    @ eddie ik zie idd dat die koeling precies zo is als op die foto van je..

    @ marcel op deze link zie je hoe het precies ZAT

    http://www.modelbouwforum.nl/forums...erkoop-bigscale-speedboot-picture39215-2c.jpg

    er gaat dus nog wel een slang vanaf de cilinderkop boven naar het blokje voor de uitlaat en daarna nu dus direct naar buiten i.p.v. eerst nog een keer om de uitlaat heen. dit zat trouwens ontsettend afgekneld geen simpele doorstroming..
     
  8. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Owowow , ik lees al een paar dingen wat je al snel moet vergeten .
    Een zender op de 2.4 is super , 40 mhz gaat ook gewoon goed .
    En een zneder waar t 1 en ander op in te stellen is is gewoon een must zegmaar .
    Waar woon je eigenlijk ?? ga dat eerst s in je profiel zetten dan is er vast iemand die je wil helpen .
    Ik help je graag , maar t moet wel te doen zijn kwa afstand.
     
  9. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    NEE .. dit klopt voor géén meter.

    Dit is zéér sterk afhankelijk van de gebruikte carburateur.

    Schroef die er eens af .. ergens staat WT-XXX

    Je ziet dan ook bij de 2 naalden een H en een L staan.

    Waar dan L voor Low(stationair) staat en H voor High(Voluit)

    Standaard zit er op een CY een WT-771 en die heeft als basis afstelling >

    L : 2¼ en H : 1¼ waarna naar L : 2 / H : 1 GEPROBEERD kan worden.

    Fijn-afstelling is afhankelijk vd buiten-temperatuur en de luchtvochtigheid.

    Controleren doe je door middel van 't bekijken van de bougiekleur,
    wit/grijs is te arm , zwart te vet , en koffiebruin is prima.
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2010
  10. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Das geen foutje in het creatieve idee maar je tank ontluchting :rolling:

    Nog een hoop te leren .... :yes:

    Zo'n slang voorkomt dat je tank vacuum gaat trekken waardoor je benzineaanvoer op een gegeven moment ophoudt.

    Heb je dat niet of werkt dat niet goed valt je boot dood in het water door een brandstof gebrek.
     
  11. Marcel Spoor

    Marcel Spoor

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    45
    Hey Luuk,

    Als het goed is, blijf je met deze tak van sport altijd leren en proberen.
    Dat is juist het leuke ervan, anders ben je snel uitgekakt hoor.
    Maar jij lijkt me juist het type wat lekker aan het klooien is en het daarna meteen wil uitproberen.
    Net als velen van ons, en dat is een hele goeie eigenschap voor een BOATER.
    Het kan altijd beter, mooier, sneller enzovoort.

    Ik heb een boot overgenomen, en daar zit nu nog een infuuszak in.
    Velen zweren bij die dingen, maar bij mij gaat hij er van de winter gewoon uit. (en snel ook, maar dat is ieders eigen smaak en keuze dus)
    Geef mij dus maar gewoon een tank, met drie slangen erop.
    1 - tank be-/ontluchting 2 - brandstoftoevoer naar je carb 3 - retourleiding van de carb.

    In de retourleiding neem ik dan vaak mijn snelvulnippel op, op een makkelijk te bereiken plaats.
    Filteren doe ik niet in mijn boot, als deze verstopt raakt, heb je onnodig een dooie boot in het water.
    Ik filter twee keer in de voorbereidingen. (misschien overdreven, maar nog geen problemen gehad)

    Geef inderdaad je woonplaats eens door, (is al gezegd) velen willen je verder helpen.
    Iedereen heeft ideeen en daar pik je thuis de beste van uit.

    Groet, Marcel.
     
  12. Luuk Breedveld

    Luuk Breedveld

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    85
    o oke, dan is dat mijn fout met het ontluchten..
    het is idd een standaart CY 26cc moet nog ingevaren worden en alles. degene van wie ik hem had gekocht zij dat de cabr nog op fabrieks afstelling stond.. zo laten lijkt me dan. de bougie kleuren e.d. was ik al van op de hoogte.
    woon zelf in den bosch letterlijk in het centrum
    waarom is een zender met veel functies een must? ik heb er nu een ( ga vanmiddag naar de modelbouw ) waar ik echt de nodige info bij nodig heb.
     
  13. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Die must , je kan van alles instellen , maximale uitslag eventueel op een schakelaar zodat je bijvoorbeeld als je je kleine broertje laat varen maar de halve uitslag hebt .
    Gas instellingen in een menu , gewoon makkelijk om te hebben .
    eventueel een uitknopje op je zender om de motor uit te zetten .
    2.4 ghz heeft standaard een fail safe , ook erg belangrijk .
    Meerdere modellen in kunnen programmeren .
    Moet ik nog ff doorgaan ??
     
  14. Luuk Breedveld

    Luuk Breedveld

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    85
    haha, ja ik had vandaag de manuel te pakken gekregen en dat scheelt idd de helft! :D

    MAAR vandaag wou ik voor het eerst het beesje te water laten.. maar hij starte niet.. ik kwam er achter dat ik vergeten was me klauw op de cabrateur te houden maar toen ik dit wel deed was het natuurlijk verzopen als iets.

    hij reageert wel op sturen, gas en de instellingen die ik verander via de zender. maar ik zie hem niet vonken.. ik had de bougie eruit en tegen de cil aan gehouden en uitlaat maar nergens vonkte hij... klopt dit of is dit gewoon einde oefening voor de bougie??

    waar kan ik nog een simpele bougie halen? tip?
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2010
  15. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Je hebt kans dat het aan de bougie ligt... Daarom is het altijd handig om er 1 reserve te hebben , kan je dat uitsluiten...

    Dat het een nieuwe is wil niks zeggen , heb het meegemaakt met NGK's dat ze na 2x trekken al dood waren. Dan zoek je je toch ff suf als je net al je bougie vervangen hebt ;)
     
  16. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    Luuk als je goed de zaken van te voren had bekeken (en/of bij de vorige eigenaar had moeten vragen of de eigenaar jou had moeten vertellen) zie je dat de stopknop van de CY (ondingen overigens) doorgelust is naar de rc-box. Daar hangt (99% zeker) een killswitsch aan. De KS heeft als funktie dat de motor bij failsafe wordt kortgesloten en uitgaat.

    Deze is waarschijnlijk door het knutselen aan de instellingen niet meer goed werkzaam (of uit programma verdwenen). Trek de draden op de stopknop eens los en probeer het dan nog eens. Normaliter is het zo dat de rode en zwarte draad doorverbonden wordt, deze de onsteking kortsluiten.

    Verder je eens goed inlezen op het internet. Veel is al eens besproken en zo voorkom je voor jezelf veel ergernis.
     
  17. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Daarom heb ik een hekel aan die "o zo mooie" killswitches.... Je zorgt zelf voor nog een mogelijk probleempunt..

    Een doodsimpel uitlaatveertje van een 1/8 auto aan je carbhevel werkt veel simpeler en het scheelt weer een electronisch componentje..
     
  18. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    Er zijn ook goed werkende killswitches. Niet alles over een kam scheren.
    Veertje kan ook, maar werkt niet als de butterfly blijft hangen, loskomt of blokkeert.....
     
  19. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Kilswitch ?? ik heb gewoon dat de carb volledig dichtgetrokken word met een knoppie op mijn zender , dat werkt t makkelijkst en je hebt een faalpunt minder .
    Ngk bougies , nooit problemen mee gehad .
    Dat uitlaatveertje ,mwahh je servo staat er wel al die tijd aan te trekken , dus gebruikt onnodig veel stroom en verbrand dus sneller .
    Iedereen heeft dus zijn eigen oplossingen , kies er 1 uit en probeer m .
     
  20. Luuk Breedveld

    Luuk Breedveld

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    85
    dus gewoon proberen het killswitch gedeelte los te halen en een normale verbinding weer in elkaar knutselen en kijken of het dan werkt...
    verder in het kader van soms kan ik best boos op mezelf worden.. kwam ik erachter dat de bougiedop van de in de soep gelopen andere blokje veel meer geleidings materiaal in de kop had zitten. dus ik draai de bougie dop eraf en nou gewoon zoals je he had verwacht schroefdraad e.d. dus ik naar degene op de CY en ik draaien en ja hoor deze had dus geen schroefdraad dus ik heb eigenlijk gewoon dat ding stuk gedraaid.. nu heb ik die ngk er alsnog in gedraaid maar kan dit voor een probleem zorgen???

    gr
     

Deel Deze Pagina