Zie dat er bij helicopters(verkooptopic) blade`s worden verkocht voor FBL versie. Zit daar verschil in dan? Bij mijn weten vlieg je toch met "gewone" mainblades als je flybarless vliegt...of zit er verschil in? Groet jan
Je kan FBL vliegen met "normale" mainblades. De meeste bladen zijn tegenwoordig symetrisch van profiel en vrij Neutraal. Als er specifiek bij staat dat ze voor FBL gemaakt zijn, dan zijn ze speciaal ontwikkeld voor toepassing op een FBL heli. Een FBL heli heeft het liefst bladen waar het het optimale liftpunt in het vleugelprofiel in lijn ligt met het boutgat (en kantellijn) van het blad. Vaak zijn ze ook iets zwaarder dan normale bladen. Groetjes Eric
Flybarless bladen hebben minder voorloop waardoor ze makkelijker aan te sturen zijn en de servo's het ook wat minder zwaar hebben. Ook ligt het zwaartepunt wat meer naar binnen waardoor het flybarless systeem wat makkelijker kan corrigeren. Ik heb toevallig van de week een setje 600mm SAB flybarless bladen gemonteerd en ik kan het verschil duidelijk merken, de heli reageert beter op de inputs en vliegt wat strakker. Hier vind je wat meer info: Hauptrotorblätter | VStabi Groeten Ed
Dat kan hoor, geen probleem. De heli zal er mischien iets wendbaarder door worden omdat het zwaartepunt meer naar binnen ligt bij flybarless blades maar of je daar echt veel van zal merken weet ik niet.
Deze vraag heb ik even geleden aan Bert Kammerer gevraagd in zijn "ask the pro's" sectie op allmyrc.com De antwoorden van Bert en Chris (van insideheli podcast) leggen het precies uit trex 550 flybarless conversion - AllMYRC.com-A Radio Control Helicopter, Airplane and Car Community Grt Dennis
Wat Bert Kammerer hier zegt komt niet helemaal overeen met wat Mikado V-stabi op hun website zeggen over flybarless blades. Volgens Bert ligt het zwaartepunt meer naar buiten dan bij normale blades en volgens V-stabi ligt het juist wat meer naar binnen omdat de heli dan wat wendbaarder is het flybarless systeem het dan wat makkelijker heeft. Volgens V-stabi is er een Compromis gemaakt tussen nog goed kunnen autoroteren ( meer gewicht aan de tip) en een wendbaardere rotordisk ( minder gewicht aan de tip). Ze zeggen wel allebei dat flybarless blades minder voorloop hebben, en dat is volgens mij de belangrijkste eigenschap van flybarless blades.
De opmerking van Bert komt overeen met de uitleg die Curtis Youngblood heeft gegeven in de insideheli of rchelination podcast. Weet even niet meer welke het was, maar volgens mij de eerste podcast van rchelination waarbij over de total g wordt gesproken. Waar het om gaat is dat de flybarless bladen minder agressief zijn dan flybar blades. Curtis raadt aan om meer richting FAI bladen te gaan voor flybarless. Door het zwaartepunt meer naar buiten te leggen wordt het flybarless systeem in de stabiliteit geholpen door de middelpuntvliedende kracht en het zwaartepunt meer naar de voorkant van het blad maakt het minder agressief. Deste agressiever het blad, deste meer het flybarless systeem moet corrigeren. Ik kan de uitleg op mikado niet vinden over flybarless blades. Kan je een link hiervan sturen, vind ik wel even interessant. Sowiezo is een blade keuze afhankelijk van de persoon en vliegstijl. Wellicht ook van flybarless systeem. Het ene systeem zal het beter doen bij een bepaald type blade dan een ander systeem. Grt Dennis