Align T-rex 600 12s ombouwverslag

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door stef110, 17 mei 2010.

  1. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    Gisteren heb ik samen met mijn vliegmaatje mijn Trex 600 omgebouwd naar een 12s setup. Ik heb gekozen voor een scorpion 4025-630kv motor geregeld door een CC-HV85 en gevoed door 2 turnigy's 3000 6s 40C lipo packs in serie.

    Als eerste heb ik de hele heli uit elkaar gehaald en alles eventjes goed schoon gemaakt.

    vervolgens hebben we metalen plaatjes tegen het frame geschroefd waar we vervolgens netjes met een figuurzaag langs konden zagen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna zijn we nog eventjes met de vijl en schuurpapiertje langs gegaan en als resultaat dit:

    [​IMG]

    Bij deze upgrade hebben we ook meteen een derde lager blok geplaatst.
    voor het boren van de gaatjes hebben we eerst een boor malletje gemaakt, en deze ook tegen het frame aan geschroefd, en vervolgens met een 3mm boortje in de kolomboormachine door geboord.

    [​IMG]

    De standaard plastic busjes die in de tailmount zitten hebben we vervangen door aluminium zo dat het geheel wat strakker aangedraaid kan worden.

    [​IMG]

    Voor de battery tray hebben we een nieuw gaatje geboord zo dat hij recht naar beneden staat zo dat de accu's daar weet tegen aan gezet kunnen worden.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Verder hebben we ook de standaard plastic tail vervangen voor een metalen.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Nu is het nog wachten op de lipo's en het motor tandwiel. En dan gaan kijken wat de prestaties zijn van deze heli :)


    stef
     
  2. doeLauw

    doeLauw Guest

    Ben erg benieuwd naar de rest van het verslag. Mooie foto's maak je er bij zeg ... echt top.
     
  3. rotored

    rotored

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    164
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik heb ook pas een trex 600 op 12S gebouwd, precies de zelfde setup als jij maar dan flybarless.

    Het originel trex600 maingear stript erg snel met dit vermogen maar mischien wist je dat al.
    Je kan er beter een trex700 maingear met KDE centerhub in zetten of als je echt wil gaan raggen met de heli dan is een trex700 MOD1 main gear nog beter.
    Ook de 5mm as van de scorpion motor schijnt soms te breken, sommige vervangen deze voor de 6mm as.

    Ik spreek niet uit eigen ervaring hoor want ik heb er nog amper mee gevlogen, de meeste info over de 12s setup heb ik van het draadje hierover op helifreak. How to - 12s T-Rex 600 Setup On A Budget. - HeliFreak
     
  4. dieter

    dieter

    Lid geworden:
    13 dec 2004
    Berichten:
    417
    Locatie:
    Aalter [.be]
    ik vlieg sedert enige tijd met een 600 op 12s met dezelfde motor (630kv). Ik heb geen enkel probleem met strippen van gears.. De originele zit erin en ik heb nog geen problemen gehad. Met de 700 daarentegen stripte ik het ene gear na het andere..
    Ik gebruik op de 600 wel de upper pinion support van KDE (die eigenlijk voor de 700 bestemd is). Ik heb ook een derde bearing block zitten.
     
  5. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Waarom niet direct een 4035 erin? Iets zwaarder maar wel ballen :cool:
     
  6. dieter

    dieter

    Lid geworden:
    13 dec 2004
    Berichten:
    417
    Locatie:
    Aalter [.be]
    Je zal ook weer meer stroom trekken dan hé, vliegtijd is zowiezo al tamelijk kort omdat je niet zo'n grote packs kan meenemen op de 600... Zal nog korter zijn met een 4035

    is trouwens overkill, 4025-630 is al meer dan genoeg hoor
     
  7. rotored

    rotored

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    164
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    In het draadje op helifreak strip de ene na de andere zn originele main gear bij een beetje tiktokken dus ik neem het zekere voor het onzekere en ben voor de 700 maingear gegaan, deze is een stuk dikker dan de 600 maingear. Bij ons op de club stripte iemand de tanden van z'n trex600 met 700 main gear zelfs en die heeft nu de mod1 maingear van de 700 dan hoef je echt nergens meer bang voor te zijn, zeker niet in combinatie met de 6mm motor as.
    Bij jou stript de gear minder snel omdat je de pinion support er op hebt gezet, dit wil ik niet omdat dit best een dik blok gewicht extra in de neus is en hij is al vrij zwaar van voren met 2x 6S 3000mah er in.
    Hoe heb je die pinion support er trouwens in gekregen want ik heb bij de esp niet veel ruimte onder de servo's?
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2010
  8. dieter

    dieter

    Lid geworden:
    13 dec 2004
    Berichten:
    417
    Locatie:
    Aalter [.be]
    Je hebt zeker gelijk dat je het zekere voor het onzeker neemt en er een 700 gear insteekt.

    Ik heb er in elk geval nog geen probleem mee gehad en ik heb er al serieus mee getictoct en de maingear is zelfs nog niet afgesleten ofzo.
    Gear mesh staat wel vrij minimaal, slechts een heel klein beetje speling op het 'hoogste' punt.
    De as is van mij ook een 6mm btw.

    Bij mij is het geen ESP, het is een HK600 dus eigenlijk gebaseerd op het CF model van de 600. Daar zitten de servo's anders, ik heb wel plaats om die support te steken (die overigens 32 gram weegt)

    Ik heb met mijn 700 twee keer een motoras gebroken in flight (6mm) en 3 gears gestript (waaronder een MOD1).
    En ik wilde op de 600 echt ook het zeker voor het onzekere nemen. Naar mijn ervaring is het de combinatie van (slechts) 2 bearing blocks, geen pinion support, hoge Kv motor en klein aantal tanden pinion, en een 5 mm as waarmee je gears stript.
     
  9. rotored

    rotored

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    164
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik heb het derde bearing blok er ook in zitten.
    Ik begrijp niet waarom align dit er bij de esp uit heeft gelaten, zal wel om te bezuinigen zijn of zo.
    Zonder dat derde bearing blok zit er gigantish veel flex in het frame. Dat is zeker bij 12S vragen om problemen
     
  10. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Hmm nothing beats a lion :D

    Hoewel zo'n 4025 ook wel leuk is. 12S3300 past niet? Das prima met de 560 kv 4035.
     
  11. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    de lipo's liggen nu bij de douane helaas :(

    ik zit nog een beetje te dubben of ik heb eerst met een paddel kop ga proberen of meteen me beastx er op zet als ik deze binnen heb.


    ceep you posted !


    stef
     
  12. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    vandaag zijn de accu's binnen gekomen ! :p

    meteen nieuwe connectors er aan gesoldeerd

    1 set lipo's 2x 3000mah 40C
    [​IMG]


    andere connectors er aan solderen, soldeer tip: plak 2 knijpers op je bureau en klem de kabel er tussen doet geen pijn aan je handen ! :p
    [​IMG]

    2 setjes lipo's
    [​IMG]

    en 2 mooie laad kabeltjes
    [​IMG]


    hopelijk morgen de flybarless kop binnen, en waarschijnlijk ook de controller voor het weekend binnen.

    ik ruik een remaiden dit weekend :rolleyes:

    stef
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2010
  13. xp7amrkr

    xp7amrkr

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Numansdorp
    Netjes! Dit weekend maiden? Gewoon direct de BeastX erop zetten en gaan met die banaan!
     
  14. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    van het weekend de maiden gemaakt, weliswaar zonder flybarless maar goed met paddels werkt het ook ;) Het zwaarte punt zat presies goed met de nieuwe accu's.

    in het eerste fimpje was de gov nog niet goed afgesteld dus had een erg lage headspeed.

    [URL=" - Trex 600 12s first try[/URL]

    Gisteren envandaag een paar volwaardige vluchten van 5 minuten.

    [media=youtube]csPhakTo9ZQ[/media]

    [media=youtube]1BJJGb90rZE[/media]


    Er is na het vliegen 1800mah in gegaan dus ik zou makelijk 6 minuten moeten kunnen vliegen :D

    stef
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. xp7amrkr

    xp7amrkr

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Numansdorp
    Netjes! 1800mA in 6 minuten is netjes, zou met flybarless helemaal leuk worden!
     
  16. rotored

    rotored

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    164
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Vliegen julie met de scorpion 4025-630 en cc85hv?

    Ik heb het idee dat ik er niet het maximale uit haal zoals ik de settings van de regelaar nu heb staan.
    Ik heb de governor op set-rpm staan:
    headspeed 1: 1865 rpm
    headspeed 2: 1976 rpm
    headspeed 3: 2104 rpm
    governor gain: low
    motor timing : low
    pwm rate : outrunner

    Zoals hij nu ingesteld staat loopt alles lekker en wordt niet te heet maar ik heb het idee dat hij niet zoveel power heeft als ik op sommige filmpjes heb gezien.

    Ik heb de pwm rate ook op 8khz geprobeerd wat efficienter zou zijn voor deze motor maar dan loopt hij hoorbaar niet lekker en lijkt te oscilleren.
    Het vreemde is dat hij dan wel meer power lijkt te hebben.

    Welke settings gebruiken julie?
     
  17. stef110

    stef110

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    264
    Locatie:
    aalsmeer
    ik heb zelf ook nog het gevoel dat ik er niet het max uit haal... maar het is voor mij op dit moment meer dan genoeg. ik ben alleen maar bang dat ik me maingear strip...

    ik weet niet presies meer hoe ik alles heb ingesteld ik hem het op SET rpm gezet dan dan gewoon 2200 toeren ingesteld en meer niet.


    en de instellingen van helifreak 12s on butget over genomen.


    stef
     
  18. rotored

    rotored

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    164
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Het strippen van de maingear zal bij mij niet zo snel meer gebeuren omdat ik er een trex 700 mod1 maingear in heb gezet.

    Dit zijn mijn settings:

    [​IMG]


    Ik zie dat dat de governor gain bij de settings op helifreak op maximaalm (50) staat terwijl hij bij mij op minimaal (15) staat, dat zou ook nog wel eens een aardig verschil in trottle resonse kunnen geven volgens mij.
    Ik ga hem ook maar eens wat hoger zetten, kijken wat dat brengt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. h.m.j.dorenberg

    h.m.j.dorenberg

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    272
    Locatie:
    sittard
    hoi met hub
    aan welk vlieggewicht komen jullie ongeveer uit

    gr hub
     
  20. rotored

    rotored

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    164
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik heb de mijne laatst gewogen en ik kwam op +/- 3740 gram uit.
    Dat is met losse ontvanger accu want er is geen betrouwbare BEC voor een 12S setup te vinden.
    Ik gebruik 2X3000mah 40C lipo's.
    Hij is ook flybarless, met flybar zal hij nog wat meer wegen.

    De normale trex op 6S weegt volgens mij rond de 3400gram, maar die 300 gram extra op 12S merk je eigenlijk niet doordat de heli zo veel meer vermogen heeft. :D
     

Deel Deze Pagina