Hallo allemaal. Ik heb een Art-Tech Cessna 182 Brushless vliegtuig en nu heb ik het probleem dat ik al twee keer een motoras heb gebroken (door een duik na een stall). Ik heb geen zin om steeds een nieuwe motor a 25 EUR te moeten kopen voor een onderdeel dat los misschien twee euro kost, en voor deze motor kan ik ze niet los vinden. Mijn gedachte: ik koop nog een keer een nieuwe motor, waarvan wel losse assen te krijgen zijn, en een paar assen erbij. De vraag is dan natuurlijk: welke motor. De specs van de motor in mijn vliegtuig zijn de volgende: Dimensions (mm) Ø30×28 Maximum sustained current (A) 15 Shaft diameter (mm) 3 No load current (A) 1.5 Weight (g/oz) 48/1.7 Internal resistance (mΩ) 124 Output Power (W) 80 Thrust (oz) 14/16 No load KV (rpm/V) 1500 Suitable propeller 8060/1047 Batteries 2 cell en nu zoek ik een motor die - een even langen shaft heeft (ongeveer) maar daar kom ik zelf nog wel uit - Maar nog belangrijker: een motor die de juiste power levert met de rest van mijn setup, zonder mijn 20A regelaar te mollen. Ik ben terecht gekomen bij deze motor: BM2409-12 Brushless Outrunner 1570KV Het kan belangrijk zijn om te weten dat ik met de standaard 3-blads prop vlieg die bij het model zit. Hoe je een drieblads verder berekent heb ik verder geen idee van. Ik vlieg ook met 2s, zoals standaard geleverd, en ik maak me vooralsnog geen zorgen over gebrek aan trekkracht. Alvast bedankt voor de hulp! Groeten, Marc
Marc, Deze motor is niet super geschikt voor jou regelaar van 20A. Deze motor trekt max 24A wat betekent dat je regelaar het redelijk zwaar krijgt, zei het niet gewoon uitfikt. Bovendien, als ik naar de asdiameter kijk van jou motortje(3mm) is dat een erg gangbare as maat waar dus zoiezo wel een asje voor te krijgen zou moeten zijn. Al is het dan misschien niet speciaal gemaakt voor die motor maar dat maakt niet zoveel uit. Als je echt een nieuwe motor wil, is het handig om naar het gewicht te kijken van je huidige motor, vanwege je zwaartepunt. Dan nog even off-topic: Als je telkens crasht na een stall, zorg dan dat je niet stalled, of doe het op grote hoogte zodat je genoeg ruimte hebt om te herstellen. Nou weet ik natuurlijk niet of je net begonnen bent of al ervaren bent, maar ik krijg het idee dat je probeert te leren vliegen?
Davy, Hmm, daar was ik al bang voor. Voor deze motor is inderdaad een spare as beschikbaar, met schroefdraad aan het eind en ik speelde met de gedachte om die maar eens te bestellen en te kijken of ik die kon inpassen. Hij ziet er wel iets anders uit, met name aan de achterkant. En ja, ik ben een beginner, ik heb maar zo nu en dan even tijd ervoor. Heel veel gesimd, dat wel, wat dat kan altijd wel even tussendoor. Natuurlijk ook wel wind en dergelijke. Kan ook vrij goed overweg met een FP heli, ik vlieg mij solo pro ook buiten. De stall waar ik het over heb gaat specifiek over dit vliegtuig en komt volgens mij door een slecht zwaartepunt. (te ver naar achteren). Hij gaat enorm omhoog met de elevator neutraal en dat is een slecht teken. Ik heb nu wat tips opgezocht over de balans en die ga ik toepassen. Niet echt wat je verwacht van een RTF maar misschien is dat naief van mij...
als je nog ergens een oude cdrom dvd speler hebt liggen kan je ze daar uithalen. zitten al gelijde as in de speler ongeveer 7cm 3mm dik. mvg Hans