Cat 772F Dumptruck

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door StefanF, 14 jun 2009.

  1. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Uhh, tja..
    Ik zit nog steeds in de teken fase, maar door tussenkomende zaken schiet het niet echt op.
    Ik ben nu weer bezig met het maken van transportkisten voor mijn Liebherr kraan. Over twee weken mag hij mee naar Duitsland om hem drie dagen nonstop te testen. Met de dumper heb ik ook geen haast. De banden die ik wil hebben, hebben ze nergens. Die van Barnhausen zou ik wel kunnen gebruiken, maar hij reageert maar niet.
     
  2. motormuis

    motormuis

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Stefanf
    Heb je een model van deze banden ?,dan kan ik ze wel maken voor je

    mvg Motormuis
     
  3. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Even afstoffen hoor.
    Omdat ik van een Cat 773 nergens geen model kon vinden, en het qua banden ook al moeilijk werd, stap ik over naar een Cat 772. Hiervan heb ik nu een 1/50 schaalmodel en heb deze al deels in Acad zitten. Echter de maten van het schaalmodel klopt niet echt mat dat wat er in de PDF folder staat.
    Ik ben dus al stiekem met de bouw begonnen, maar het zat weer even tegen.:(
    Het was de bedoeling dat ik Neodymium magneten ging gebruiken voor de brushed motoren. Dit scheelt zo'n factor 5 aan vermogen in het zelfde formaat en dus compacter zou bouwen.
    Omdat die van de oliepomp het kleinste was, heb ik deze eerst gemaakt als proef.
    Deze pomp wordt dan gebruikt voor het kippen en sturen omdat dit weer ruimte bespaart. Zo gezegd zo gedaan een aantal motortjes gesloopt voor de onderdelen.
    een 550 voor de as een buhler voor de rotor en collector en een 380 voor de koolborstels. Vervolgens het pompje en het motorhuisje gemaakt. Hievoor de rotor en collector uitgedraait naar 3,17mm zodat de nieuwe as erin past.
    [​IMG] By stefanf at 2010-08-30[/IMG]

    Daarna de magneten in het huis gelijmt met Uhu endfest 300.
    Die dingen stoten elkaar gigantisch af omdat ik met 5 magneten een pool maak. Maar en een paar malletjes is het toch gelukt.
    Daarna het geheel samen gebouwd en proefgedraaid. De motor trilde als een bezetene en dat bij 3000rpm. Dit komt waarschijnlijk omdat de roror 7polen heeft en daardoor de enen magneet pool een poolschoen meer ziet dan de andere. Dit was zo sterk dat de as gewoon door veerde. daarom geleuven in de rotor gefreesd en mooie gladde poolschoenen op de magneten gemaakt.
    [​IMG] By stefanf at 2010-08-30[/IMG]
    Lang leven de verdeel tafel.

    [​IMG] By stefanf at 2010-08-30[/IMG]

    Nu was het trillen wat minder, maar nu bleef de rotor gigantisch plakken en liep de motor niet meer aan.
    Dus van neodymium heb ik de buik alweer van vol.
    Ik heb vervolgens een Mabuchi 550 eraan geknoopt, maar na 10min draaien met 30bar begon de motor te stinken, en de as was zover ingelopen (niet gehard??) dat de pomp al teveel speling had. Dus einde verhaal.:mad::mad:

    Ik heb hier de buik even van vol, maar heb al een nieuw ontwerp klaar liggen met gehrade paspennen als assen en een 400 met planeet overbrenging eraan. Het motortje maakt nu i.p.v. 3000 15000rpm, maar die doe ik weer met 1 op 5,18 vertragen.

    Maar eest maar met de aandrijflijn van de dumper begonnen.
    Hier is ook weer veel veranderd in het ontwerp, maar daarover later meer.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2010
  4. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    Belgiƫ, omgeving Mechelen en Antwerpen
    dit is wel spijtig dat je zoveel tegenslag hebt. Ik vind het trouwens bewonderingswaardig dat je zo je eigen pomp met motor maakt :D

    hopelijk gaat het de volgende keer beter ;)
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,


    Hmmm, jammer wel veel pech zeg !! :( :( :( :( :(

    Is het niet mogelijk om een standaard motor te gebruiken die probleemloos loopt, dit scheelt een hele hoop werk, maar vooral ergenis.
     
  6. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    wat een tegenslag zeg,
    maar ze zeggen na regen komt zonnenschijn,
    dus dan zal het ook bij u wel goed gaan komen,
    mvg markioo
     
  7. rc modelbouwer 1\50 1\16

    rc modelbouwer 1\50 1\16

    Lid geworden:
    13 apr 2009
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    putten
    hey stefan

    als ik die liebherr graafmachine zie dan gaat het bij deze dumptruck ook zeker goed komen.
    succes! ik ga dit zeker volgen.

    gr
     
  8. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Ach dit is nog niet alles wat tegen zat hoor.
    Omdat het Neodymium magneten verhaal niet werkt, moet de aandrijfmotor van het rijden ook met ferriet magneten zijn. Deze magneten zijn een stuk dikker, waardoor er weer problemen met de versnellingsbak ontstaan, maar dit heb ik ook al zo goed als opgelost. Ik heb de magneten afgeslepen, en de behuizing moet nog gelast en nabewerkt worden.
    De versnellingsbak en de diff behuizing wou ik eerst uit 6mm alu plaat maken, maar ik heb nu toch maar besloten om deze uit 80mm vierkant massief aluminium te frezen. Is net wat steviger. Als ik wat meer tijd heb, zet ik er wel wat foto's neer.
     
  9. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.533
    Locatie:
    Nieuwegein
    jamara cobalt 480 gebruikt ook neodym magneten dacht ik.

    *mijn fout gebruiken cobalt magneten.
     
  10. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Tja het probleem bij neodymium magneten is dat deze zoveel kleeft dat laagtoerige motoren niet aanlopen.
    Bij snellopers gaat dit wel omdat deze korstondig meer koppel leveren door de lagere ankerweerstand. Daarbij werkt een brushles met meer kleinere polen waardoor deze minder kleeft. En waarom ik geen standaard motor wou nemen, nou deze wordt gigantisch groot bij het koppel wat ik nodig heb. Daarom gebruik ik er nu een met een planeet vertraging. De rij motor mag maximaal 40mm hoog zijn, omdat deze anders tegen de tussenas aankomt die van de versnellingsbak naar de vooras gaat. De as-steek is n.l 25,4mm.
     
  11. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Meteen maar een update
    zoals eerder vermeld ben ik dus met de aandrijflijn begonnen.
    I.p.v. van de accuboormachine, ben ik toch maar naar die van een 220V boormachine overgestapt omdat die wat meer solide is.
    [​IMG] By stefanf at 2010-09-19[/IMG]
    Hiervan de assen en tandwielen afgedraaid en een nieuwe schakelvork gemaakt.
    [​IMG] By stefanf at 2010-09-19[/IMG]
    Daarna de behuizing gemaakt waar de tandwielen in komen. Om wat meer wanddikte te hebben om de bak aan de diff behuizing te schroeven, valt het rechter tandwiel 3mm in de zijwand. Deze is net zo dik als de linker.
    [​IMG] By stefanf at 2010-09-19[/IMG]
    Ik heb dus de diffs van savageX, maar de kroonwielen zijn zo slecht afgewerkt, dat deze niet mooi lopen en een hoop herrie maken. Deze draaien straks n.l. ca 1000rpm (kegelwiel 3000rpm). Daarom deze weggesmeten en de tandwielen uit twee Bosch slijptollen verbouwd. Links oude, rechts nieuw.
    [​IMG] By stefanf at 2010-09-19[/IMG]

    Omdat de motor maar 40mm dik mag zijn, wordt het weer iets apparts. Daarbij maakt deze ook deel uit van de ophanging omdat aan de achterzijde een pendellager komt. Als "donor" gebruikt ik een Buhler motor. Deze was 52mm rond, maar hiervoor maak ik een nieuw huis.
    [​IMG] By stefanf at 2010-09-19[/IMG]
    Dit huis is aan twee zijden plat (net zoals een speed 280)
    Ik heb hiervoor de magneten wel 5mm smaller moeten maken, maar met een diamant schijfje gaat dit best wel goed. Op de foto zie je de magneten al zitten. De zijkanten zijn nu al dichtgelast (zonder magneten) en ik heb v.d. week het huis nagedraait. Het probleem was wel dat het huis door het lassen wat naar binnen getrokken is. Ik heb dus de plaatsen waar de magneten komen na moeten bewerken. maar door de twee platte kanten ging dit niet met de draaibank. Dus ik heb 4uur lang zitten steken met een steekbeiteltje om die 0,2mm weg te krijgen.
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hall Stefan,

    Nou, je maakt er wel weer veel werk van zeg !
    Het is een lust om te zien hoe jij van "oude" afgedankte onderdelen weer iets bruikbaars kan bouwen super hoor !!
    Het wordt wel weer onwijs zwaar en sterk en onverwoestbaar !!
    Ik kijk echt met bewondering hoe jij dit allemaal doet, maar ik probeer hier ook wat van te leren, zodat ik dit straks zelf ook in de praktijk kan brengen.
    Zo zal ik veel onderdelen namaken van jou Liebherr rupskraan voor mijn Caterpillar rupskraan !
     
  13. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hallo Piet,
    bedankt. Je weet ik ga niet voor de kwantiteit maar voor kwaliteit. Dat ik in de zelfde bouwtijd wel twee modellen had kunnen maken met mindere kwaliteit is dan niet mijn keuze.
    Ze moeten n.l. nog tot mijn 80e verjaardag mee.
     
  14. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Ohw die tandwielen zijn gehard..?

    Edit: StefanF je hebt Pb
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2010
  15. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Ja alle tandwielen zijn gehard. Het was ook wel even werk om ze af te draaien.
     
  16. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    StefanF je hebt pb
     
  17. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hallo allemaal

    Maar weer eens een Update.
    Door het gebeuren in EDE en natuurlijk in Elst, was ik de laatste maanden nogal behoorlijk gedreven met de bouw van Mijn Cat772 Dumper. Zelf zover, dat hij nu al rijdt. Maar nu een paar fotootjes.

    [​IMG]
    By stefanf at 2011-06-09
    De versnellingsbak met boven de parkeer rem, en onder de aandrijfmotor.

    [​IMG]
    By stefanf at 2011-06-09
    De aangedreven en hydraulisch sturende vooras.

    [​IMG]
    By stefanf at 2011-06-09
    De nieuwe en nu goed werkende oliepomp voor het sturen in onderdelen. Er zit ook nog een stuurventiel in die de stuurfunctie onschakeld naar de kipfunctie voor de bak.

    [​IMG]
    By stefanf at 2011-06-09
    En de dumper hoe hij nu is. Nog wel met een cabine van karton, maar die moet ik nog van aluminium maken. Maar dit was niet meer haalbaar voor het Hobma gebeuren.

    Piet, Kun jij in de topic naam de 773 vervangen door 772, dan klopt dat tenminste weer.
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2011
  18. rc modelbouwer 1\50 1\16

    rc modelbouwer 1\50 1\16

    Lid geworden:
    13 apr 2009
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    putten
    hey Stefan

    heb je dumper al goed bewonderd.
    hij ziet er nu al suppeeer!! uit.
    als je nog foto's wilt hebben van je 2 vakwerkstukken dan moet je maar even mailen.

    grtjs
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,


    Ik heb jou CAT dumptruck in Elst kunnen bewonderen.
    Het is weer een stukje Modelbouw Vakwerk van de bovenste plank.
    (Volvo) petje af hoor !

    Ik ben echt benieuwd naar het eindresultaat

    Succes met de bouw van de cabine.
     
  20. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    De bak was wel even werk om alle delen te maken en aan elkaar te schroeven/lijmen.
    [​IMG] By stefanf at 2011-06-09[/IMG]

    [​IMG] By stefanf at 2011-06-09[/IMG]

    De onderdelen van de vooras
    [​IMG] By stefanf at 2011-06-09[/IMG]
    [​IMG] By stefanf at 2011-06-09[/IMG]

    en de achteras
    [​IMG] By stefanf at 2011-06-09[/IMG]

    Het oliepompje
    [​IMG] By stefanf at 2011-06-09[/IMG]

    En de tank
    [​IMG]
    By stefanf at 2011-06-09

    Piet nog bedankt voor het wijzigen van de topic titel.
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2011

Deel Deze Pagina