even een vraag van technische aard . ik heb de motor voor de yak tweedehands overgenomen, nu is het zo dat de HAL-sensor nog niet op de motor vast zit en er zaten geen schroefjes bij . ik heb even gekeken en de schroefdraad is m3 dus dat komt goed, alleen weet ik het ontstekings punt niet . is hier een ``ongeschreven `` regel voor , of kan iemand mij helpen om dit goed op te lossen zonder dat ik schade aan de motor toebreng. alvast bedankt. cheers!!
Normaal gesproken ligt het ergens op 28-30 graden BTDC, of wel voordat de zuiger het bovenste dode punt bereikt. Kort gezegd zet je een gradenboog op de krukas, sluit de onsteking aan met de bougie uit de motor. Vervolgens zoek je het bovenste dode punt van de zuiger met een stokje o.i.d. en draai je de gradenboog op 0. Dan de hall sensor zo afstellen dat ie precies bij 28 graden de ontsteking triggert. Zie hier voor een beschrijving: CHinst
moet je, als je de bougie eruit draait, wel zorgen dat deze nog massacontact kan maken om te voorkomen dat je de ontstekingsunit beschadigd? Bij mijn 1:1 motorfiets met hallgeverontsteking (Newtronic) moet ik dat namelijk wel.
Volgens mij hebben de meeste model elektronische ontstekingen een geaarde mantel om de ontstekingskabel lopen als massa contact. Maar het is goed even te controleren of je een gesloten circuit hebt idd, anders bestaat de kans op schade aan de ontsteking.
ZDZ Hall sensor Veel informatie op http://www.albatros-am.de/media/products/anweisung ZDZ Motor neu1.pdf
bedankt heren ik heb inmiddels kleine groefjes ontdekt waar de sensor precies tussen val dus ik denk dat de vorige eigenaar deze markeringen heeft gemaakt. in ieder geval bedankt . cheers!