Ik wil mijn eerste turbine jet aan gaan kopen. Ik heb de kangeroo + jetcat p80 kerostart van hier op het forum op het oog. En ga deze ook bekijken en als hij me bevalt ook meenemen . Nu heeft deze turbine 17,5 uur terug een complete reviesie beurt gehad en daar zijn ook netjes de papieren van bij. Maar ik ben dus nog een volledige leek op het gebied van turbines. Dus zijn er nog dingen waar ik op moet en kan letten om een weloverwogen koop te doen?
Gezien het feit dat deze komplete kit bij WW vandaan komt kun je er wel vanuit gaan dat het allemaal in orde is. Echter de motor even laten lopen als je hem koopt is altijd wel fijn. Let erop hoe makkelijk de motor start (Ah, Jetcat altijd goed) en of er trillingen zijn tijdens het draaien (even de nagel van een vinger ter hoogte van het voorst en achterste lager). Dan kun je nog even achter in z`n uitlaat kijken tijdens het draaien, zo kan je redelijk goed zien of de verbranding juist is en er geen hotspot aanwezig is. Duidelijk te zien aan een felle gele plek. Bij het afzetten even luisteren hoe de lagers klinken en of de motor lekker rustig uitdraait. Misschien dat je een keer lagers moet verwisselen maar da`s niet zo`n probleem. Verder van het model etc. kun je zelf met jouw ervaring wel voldoende inschatten hoe of wat de staat is. Succes alvast. Grt, Berto.
Berto wat bedoel je met: trillingen zijn tijdens het draaien (even de nagel van een vinger ter hoogte van het voorst en achterste lager). En deze kist heeft ongeremde wielen, maar volgens mij is dat geen probleem.
Het kan zijn dat als de lagers versleten zijn de motor gaat trillen, hij hoeft echt niet trillingsvrij te zijn hoor, mag best wel iets van trilling inzitten als het maar niet teveel is. Met je nagel kun je de trillingen het beste voelen. O ja, even goed de compressor en NGV bekijken op beschadigingen. Zal wel niets mee aan de hand zijn daar de motor hoog zit maar even kijken kan geen kwaad. Geen remmen is niet zo`n probleem, kist staat zo stil, zeker op gras. En inbouwen kan altijd nog ;-)
ik dacht dat in België tegenwoordig geremde wielen verplicht waren ? ik kan me vergissen maar dat kunnen Belgische jetvliegers misschien wel bevestigen of ontkennen.
OK bedankt Koen, er was onlangs een discussie hierover bij ons in de club, ik vraag de juiste documentatie mocht die er zijn ook even na.
@ 3W flyer Achja, we zullen maar denken dat er altijd wel iemand heiliger dan de paus wil zijn. rwijnhov, sccs met de aankoop ziet er op althans op foto een mooie kist uit.
En de kist is gekocht. Nu toch maar eens wat grote brandstof kisten gaan verkopen want vermoed dat het jetten een dure hobby gaat worden .
Haha, gefeliciteerd ermee. Straks heb je amper nog maar brandstofkisten nu je verslaafd aan het raken bent. En brandstof lusten deze beestjes wel. Veel plezier ermee en tot ziens. Grt, Berto.
Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop. hier ga je veel plezier mee hebben. ik neem aan dat je niet met je nagels op de turbine heb zitten voelen. of met een draaiende turbine even in de conus kijken of alles goed is. gr, Peterjan JetForum.nl • Forumoverzicht
Heb meteen bij de verkoper 2 zibro kannen + tankstation + een blik shell turbine olie en nog wat nippeltjes mee genomen. Dus dat gaat helemaal goed komen.
Vergeet de brandblusser niet Niet zozeer voor het toestel (motor zit mooi open achterop) maar meer voor de bosjes achter de kist
Ik zou je benzine kisten nog even houden Ruben aangezien turbine vliegtuigen bij ons alleen op evenementen dagen mogen vliegen! ;-) Wel gaaf en bij ons is genoeg kennis op de club om je ermee te helpen.