Ben in het bezt van een lafayette van de fa. Engel. Nu loopt er over de romp een naad die niet helemaal water dicht is. Heb de romp vollaten lopen met water en zag dat het water op sommige plaatsen door de naad heen kwam. Aan de binnenkant heeft Engel er wel een verstevigings band op gezet maar toch sluit deze niet alles helemaal water dicht af. Met je arm kom je ook niet helemaal in de romp om het verder dicht te maken. Dit wil ik eerst oplossen voordat de bajonet sluiting erin word gelijmt. Wie weet daar raad op hoe je dit probleem nu het beste kan op lossen Alvast bedankt voor de reaktie, Eric
Op de foto's lijkt het erop dat het een romp van epoxy-glasvezel is? In dat geval zou je lamineer expoxy kunnen kopen (dit is zeer dunne epoxy) dan de romp schuin zetten en epoxy over de naad naar beneden laten lopen. Als je dit een aantal keer herhaald moet hij waterdicht zijn. Groeten, Mark
Hallo Mark, Volgens de Engel site is de romp van epoxy met glasvezel erin. Die 2-teilige Rumpfeinheit ist aus Epoxy mit Glasgewebe in gewohnt guter Engel-Qualität gefertigt. Heb ook al zitten denken om dat te doen met gewone epoxy. Dat is de 1 uurs epoxy van materials de luxe die Engel heeft, maar volgens mij vloeit dat niet zo mooi uit. Lamineerepoxy zou dan een uitkomst bieden. Zijn er nog verschillen in lamineer epoxy en waar is deze te koop in de modelbouw winkel. Eric
Hoi Erik, Mijn idee zou ook de oplossing van Mark zijn, lamineer epoxy over de naad laten lopen. Eventueel zou je die nog kunnen verdunnen met Epoxy verdunner zodat het nog beter in de open stukjes van de naad kruipt. Standaard is de lamineer epoxy ongeveer yoghurt dikte, als je dat verdunt tot karnemelk dikte kruipt het er beter in. Als je er bij kunt is een extra stukje glasvezeldoek over het lekkende plekje ook aan te raden. Maar hoeveel ruimte je daarvoor hebt ivm het techrek weet ik niet. Of anders er dan nog een keer overheen met standaard dikte lamineer epoxy. Poly Service in Amsterdam heeft het in ieder geval, of anders een scheepbenodigdhedenzaak (voor echte boten) in de buurt. Die verkomen het als reparatiesetjes voor epoxy rompen. 1 Uurs epoxy is sowieso te dik hiervoor, al zou je dat ook kunnen verdunnen natuurlijk.
hallo als je met je arm er niet inkomt dan is een borstel met een lange steel een oplossing hier heet dat een radiator verf borstel die is 40 cm lang en de borstel staat zo in een knikje gebogen dan kan je met lamineer epoxy hars er een laagje in verven neem 4 uurs of langer als je epoxy neemt de snelle houd niet onder water en als je bajonet er in zit is het helemaal een knoeiboel om deze herstelling uit te voeren langs buiten kan je daarna plamuren met epoxy plamuur wat wel verdomt hart wordt om te schuren voschemie levert hier in belgië epoxy het heet vosepoxy groetjes raf
En in Nederland heeft PolyService een heel ruim assortiment, ook geschikt voor bouw en reparatie van polyester scheepsrompen in schaal 1: 1, dus dan zal het met de watervastheid van die materialen wel goed zitten. Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service. Groeten en succes, Rob
Ik denk dat je het in ieder geval beter niet bij een modelbouwwinkel kan kopen. De prijs bij 'een grote modelbouwwinkel' voor 200ml komt overeen met ruim een liter bij de jachtbouwers/polyservice. De epoxy van polyservice is erg goed en ze hebben veel verdunnings en verdikkingsmiddelen. Als je wilt dat de lamineerepoxy extra serk wordt is het aan te raden alles te verwarmen als het droogt. Een simpele methode die ik daarvoor een paar keer gebruikt heb is het onderdeel een grote plastic bak leggen, deze afdichten op een inlaat en uitlaat na en in de inlaat een fohn stoppen. De ideale temperatuur om te halen is zo'n 50 graden. Als je de epoxy verwarmt is de chemische reactie veel beter en ook nog eens vele malen sneller.
@ Raf, De bajonet zit er nog niet in heb dat bewust nog niet gedaan. Heb zo meer ruimte om er dan nog bij te komen. Heb wel epoxy plamuur van Sikkens voor de buiten kant hier liggen. Deze word speciaal gebruikt in de scheepvaart. Ben jij ook in het bezit van een Lafayette zo ja, heb jij de neus extra verstevigd in verband met het stoten. @ Lex, Denk dat het toch epoxy lamineer word, volgens mij moet ik dat nog ergens hebben staan, heb het gebruikt voor de raketluiken van de Typhoon. Bij de Lafayette heb ik ook een setje extra mee besteld waar een glasvezel matje en epoxy inzat, maar ben bang dat alles te dik word voor het techrek wat er later in moet. Waar kan je de epoxy het beste mee verdunnen? Denk dat in dit geval alleen dunne epoxy genoeg moet zijn, is alleen om de band beter af te sluiten zodat er geen water meer in kan komen. Bedankt voor de reakties, Eric
Hoi Eric, Ik heb daarvoor 'Thinner D-601' gebruikt, dan is verdunner voor epoxy verven. De bus die ik heb staan is van W. Heeren & Zoon BV, en heeft nog een prijs in guldens op het etiket ... Maar elke verdunner voor epoxy(verf) zal wel voldoen denk ik.
Hoi Eric, Ik heb de Lafajette van Engel en had hetzelfde probleem Engel schrijft trouwens hierover in zijn handlijding dat de naad mogelijk nagewerkt dient te worden. Ik heb de lijm die engel zelf gebruikt voor het maken van zijn rompen en dat is deze deze epoxy lijm is al water dun dus hij kruipt in alle gaten en kieren die er zijn. Ik hen toen (5 jaar geleden) de buitenkant ter hoogte van de naden met plastic tape afgesloten en van binnen met een bokke poot (kromgebogen schilders kwast) Gamma voor nul centen die naden lopen insoppen. Deze lijm beveel ik ook aan om de bajonet er vast in te lijmen, wel met micro baloons gebruiken dan om de lijm wat dikker te maken. Je kunt ook een goede 1 uur epoxy lijm gebruiken die je gewoon verdund met spiritus (heb je vast wel thuis) en dat maakt niet alleen goed schoon maar werkt prima als verdunning van epoxy lijmen. Ik gebruik deze lijm al jaren, echt aanbevolen. En werkt handiger dan de eerder genoemde lijm Ik pas dit al 20 jaar toe en er is nog nooit een vliegtuig of boot uit elkaar gevallen om deze reden . Groeten, Jan.
Hallo jan, Ik heb die polyester risin hier staan, maar is deze niet voor polyester dan en volgens engel is de romp van de Laffayette van epoxy met glasvezel erin. Kan je deze met elkaar gebruiken dan? (polyester/epoxy) Die polyester resin is inderdaad dunner dan de 1 uurs epoxy. Maar de lucht die ervan af komt is erg sterk om dat binnenshuis te verwerken. En denk dat de temperatuur nu niet zo lekker is om de polyester resin buiten te verwerken (bepaalde temperatuur) Gebruik die polyester risin voor de WTC van mijn Typhoon vast te zetten. Heb ook de 1 uurs epoxy staan die ik ook voor de Typhoon gebruik. Ga nu even uitzoeken of ik lamineer epoxy of polyester resin ga gebruiken. De lamineer epoxy ruikt niet zo heel sterk en deze kan ik binnenshuis verwerken. Bedankt voor je reaktie, Eric
hallo al stinkt het niet die epoxy hij blijft gevaarlijk voor je gezondheid dus ramen open zetten als je der mee aan het werken bent eventueel na het lamineren deze in de cv kelder laten uit harden groetjes raf
Hoi Eric, Beide lijmen kun je prima gebruiken voor de naden zoals ik al eerder aangaf. Dan de geur zegt niets over de giftigheid de bijsluiter of opdruk op de lijm flacon wel, dus ik sluit mij bij Raf aan het is beide puur gif en dient goed geventileerd verwerkt te worden en het drogen kun je wel ergens doen waar je er geen last van hebt en bij lage temperatuur duurt het drogen alleen langer maar het droogt wel mits boven de 5 graden dan. Tip, Ik zou de 1 uur lijm gebruiken werkt makkelijker. Groet, Jan,
Heb besloten om alles met 1 uurs epoxy te gaan insmeren. Heb vandaag de bokkepootjes gekocht met een stuk hout zodat ik makkelijk in de romp kan komen. De naad aan de buitenkant word ingesmeerd met epoxy plamuur van sikkens deze word ook in de botenbouw gebruikt namelijk. Nog even een vraagje over het verdunnen van de 1 uurs epoxy. Hoeveel spiritus moet ik ongeveer toevoegen aan de 1 uurs epoxy. Of kan ik deze toevoegen toetdat de epoxy karnemelk dikte heeft. Heeft dit nog invloed op de droogtijd of niet. Allemaal bedankt voor het advies en nu maar weer snel verder bouwen. Groetjes, Eric
@Jan, De 1 uurs versie is voorlopig niet te leveren via Engel. Jammer want ik heb er wel wat van nodig. Die ik nu heb is een beetje oud aan het worden. @Eric, Niet te dun maken, maar wel dun genoeg zodat de kiertjes cq naden vol lopen. Nadeel van te dun dat het te snel weg gaat lopen waar jij de lijm wilt hebben. Zelf zou ik niets verdunnen, eerder de lijm voorverwarmen met behulp van een verfbrander of de verwarming. Wordt de lijm ook dun van zonder toevoegingen wat weer ten koste gaat van de verwerkingstijd.
Heb gelukkig nog 2 verpakkingen 1 uurs epoxy hier staan dus dat moet wel lukken. Kan je de romp ook op de radiator leggen zodat de epoxy dunner word na het aanbrengen. Of word de romp dan erg warm zodat die kan gaan vervormen. wil de epoxy met kwast aanbrengen, daarna even op radiator leggen zodat de epoxy mooi uitvloeid en dan van raditator af halen en verder laten drogen.
Ik zou eerst de lijm verwarmen ipv eerst de lijm aanbrengen en dan verwarmen. beiden kan altijd. Lijm verwarmen, romp voor verwarmen. Lijm aanbrengen en klaar. Succes
Hoi Eric, Dat kan ook zonder problemen. Je kunt (zo ik het doe) epoxy lijm makkelijk tot 15% verdunnen met spiritus er moet natuurlijk epoxy lijm overblijven Het voordeel van verdunnen met spiritus is dat de droogtijd eigenlijk hetzelfde blijft dus niet langer. Met warm maken heb je een moment waarop de lijm dun vloeibaar wordt waarna het met een rotgang verdikt en stroperig wordt, ook de droogtijd neemt nogal af. Ik plakte de buiten kant van de romp af en lijmde en vulde de naden van binnenuit de romp op. De rest vulde ik dan op met epoxy plamuur van buiten. Wijsheid en plezier met lijmen toegewenst. Groeten, Jan.
hallo epoxy die verwarmt is gaat met een rotvaart uitharden we hebben eens een 25 liter afgemaakt om in een bedrijf de vloer in de epoxy te zetten wat we niet hadden gezien was dat naargelang de dag vorderde de kuip in de zon was komen te staan een gesis en een rookontwikkeling tot gevolg en een harde blok waar je niets meer mee kon aan vangen van wat stoelen en een laken een soort van tent maken en daar een verwarmings vuurtje in zetten dat de temperatuur op een graad of 18 houd is meer dan genoeg als je daar de romp in zet hardt deze mooi glad uit groetjes raf