Onzin, de Loktite 242 en aanverwante, borgen uitstekend, als je er maar mee om weet te gaan.
Heel simpel: leg een drup (één druppel) borgmiddel op een stukje plastic (bijvoorbeeld een leeg ziplock zakje of zoiets). Je zult zien, dat deze druppel niet uitdroogt, al ben je de hele dag aan het bouwen. Pak het te borgen schroefje
en dip alleen de eerste twee gangen in het borgmiddel. Hou hierbij het boutje niet verticaal, dan blijft er nog minder borgmiddel aan hangen. Er mag geen druppel aan hangen, en alleen de laatste twee gangen moeten "nat" zijn.
Nu gewoon het boutje in draaien. Het resultaat is een perfect geborgd boutje, wat zelfs zonder verwarmen toch weer goed los te krijgen is.
Bijkomend voordeel, je hebt een, hooguit twéé druppels nodig om een 450 size heli volledig te borgen, je kunt de gehele druppel op gebruiken (dus geen vieze resten op je bouwtafel etc), en er zitten geen lelijke randen borgmiddel om de boutkopjes van je model.
De KDS staat bijvoorbeeld bekend om de zwakke imbus kopjes van de originele boutjes. Deze boutjes kun je echter gewoon handmatig losdraaien, maar de boutjes zitten wél goed geborgd (bij het uitdraaien voel je een aantal slagen lag goed weerstand). Ik heb er nog geen één verrot gedraaid, en ik heb ook nog geen boutjes heet hoeven stoken.
Groet, Bert
Even voor de duidelijkheid, met de echte loctite 242 heb ik goede ervaring. Netals met het borgmiddel van zap. Alleen met die TL242 van HK had ik gewoon problemen om mijn boutjes uit mijn featheringshaft te krijgen. Ik ben overigens niet de enige die vindt dat dit borgmiddel te hard te goed borgt, lees maar eens de recensies op HK.
Overigens heeft mijn HK500 gt gister weer zijn eerste maiden gemaakt. Ik heb alleen nu wel een gy520 +bls257 op de staart zitten en dat verschil kan je toch wel merken tov een hk401. Nu kan ik gewoon vol pitch geven zonder dat mijn staart ook maar iets weg draait.
Verder is het meeste allemaal standaard en het vliegt echt niet verkeerd. Voor wat rondjes vliegen en hoveren is het goed genoeg. Mijn bedoeling is om met deze heli gewoon goed in alle orientaties te leren vliegen en als dat lukt ga ik eens verder kijken voor iets anders. Maar dan zijn we wel weer een tijdje verder. Tot die tijd is een hk500gt meer als voldoende.