Hello Pilots, na een aantal vluchten met m'n Revell single rotor huey, begint ie steeds meer last van trillen te krijgen. nu is dat logish als je heli een klap heeft gehad, maar kan zoiets ook komen na een hoeveelheid vluchten? (aangezien de heli niet gecrasht is toen het begon) waneer hij op toeren komt is het goed te zien, maar het valt weg als ie hard genoeg draait voor het opstijgen. tijdens het vliegen is het trillen bijna niet te zien, behalve aan de staart. heb de heli tijdens het vliegen met een hand uit de lucht geplukt, en je voelt hem gewoon trillen. heb de as gecontroleerd, maar die is recht. moet een heli echt trillings vrij zijn, of is ietsje trilling normaal tijdens de vlucht alvast bedankt voor de reacties
yep, alles draait soepel. heb hem eigenlijk nooit uit elkaar moeten halen of bijstellen... enkel eergisteren vanwege een losse servo, en vandaag, toen ik de as controleerde.
het kan zijn, dat je toch iets hebt geraakt met je rotorbladen. Ik denk dat je er verstandig aan doet om even alle bladen opnieuw te balanceren.
nee: de servo hing vrij aan z'n stangetje, omdat het een holle schaal romp is. ik weet niet hoe het gebeurd is, maar voor de vlucht, ontdekte ik een scheurtje in een rotorblad (terwijl ie niet is gecrasht bij de vorige vlucht). heb beide bladen vervangen, en trillen werd erger. denk dus dat het trillen door de nieuwe bladen groter is geworden, maar hoe balanceer je die? en wat kan, buiten de as, verder zorgen voor het trillen? ik heb overigens nog een FP heli en die begon ook na verloop van tijd licht te trillen, maar dat is miniem. kan het dus zo zijn dat naast schade aan onderdelen, het trillen ook komt door bijv. het toestel ''ouder'' word?
daar had ik ook al aan gedacht, maar dat bleek het ook niet te zijn. ik draai ze altijd net genoeg vast, voor soepele beweging, en niet te los. heb al een nieuwe as besteld, met nog het een en ander. bij een andere heli bleek de as toch de boosdoener, dus toch effe proberen.
denk persoonlijk dat het aan je bladen zal liggen. om te beginnen, haal de rotorkop, met de bladen van de heli. neem twee glazen. deze zet je dicht genoeg bij elkaar zodat de rotorkop, op de balletjes waar je de push rods vastklikt, kan balanceren. dan kijk je naar welke kant de bladen hellen. op het tegenovergestelde blad, kleef je wat tape. dit doe je tot je in evenwicht bent. daarna monteer je alles terug op de heli. je kleeft een klein stukje papier op 1 blade. hou de heli vast bij de skids en laat de bladen goed optoeren. hou de blades op ooghoogte en kijk of deze op dezelfde hoogte draaien. door het stukje papier op de ene blade kan je nu goed zien welk blad hoger of lager draait. dit kun je bijstellen door het laagst draaiende blad met de hand wat te verdraaien, zodat de pitch hoger wordt. met vriendelijk groet rigor mortis
thanks voor de goede tip Mortis, maar het bracht geen verschil aan het licht. de bladen waren in evenwicht, en er was ook geen hoogte tussen de twee. heb wel een kleine onbalans in de flybar ontdekt, maar na het balanceren waren de trillingen niet weg...
vlieg je met trainingskruis? moet wel zeggen dat allebei mijn honeybees ook een trilling hebben als ze op lage toeren draaien. dit gaat dan wel zo goed als volledig weg eens in de lucht...