Ik vlieg nu al een tijdje met mijn heli's en merk dat het 3D gebeuren niet zo mijn ding is. Graag zou ik zelf een schaalheli, voorzien van benzinemotor en een rotordiameter van om en bij de 180cm bouwen. (Heb 15 jaren lang vliegtuigen gebouwd en gevlogen, het bouwen op zich zal dus niet zoveel probemen mogen geven.) Mijn probleem is nu dat ik niet weet waar ik best begin. Ik heb bij vario al eens zitten surfen maar vermoed dat er toch meer mogelijkheden zijn dan enkel vario ??? IK heb een budget vooropgesteld tussen de 3.000 en 4.000€ !!! Dit ligt niet echt vast maar hier moet toch iets mee te doen zijn hoop ik. Is er iemand die mij een beetje op weg wil helpen ??? Alle info is meer dan welkom.
naar blades toe kan ik je alvast de SPINBLADES aanraden. lager toerental met evenveel lift! (heb trouwens e setje 690mm te koop) Heb verder geen kennis van schaal vrees ik... SpinBlades GmbH | Rotorblätter veel succes
Vario is nogthans the place to be voor schaalhelibouwers. 't Is Duits, dus (bijna) alles is van grote kwaliteit, alles is vlot en snel verkrijgbaar, de service is subliem en ze hebben zowat alles in huis om van je heli een vliegend pareltje te maken... Vario heeft tot op heden al bewezen wat het waard is... Voor mij is het de Mercedes onder de schaalhelimerken. Hirobo heeft natuurlijk ook het één en ander in zijn gamma, doch het is verre van zo uitgebreid in vergelijking met Vario. Ook Century heeft aardig wat mooie rompjes in zijn catalogus staan en ook bij Thundertiger en Align vind je heel wat fraais. 'k Denk da'k zo een beetje de voornaamste merken die schaalhelicomponenten op de markt brengen heb opgesomd. Wil je het iets meer exclusief, dan zul je je moeten richten tot bedrijfjes die unieke types produceren. Ik denk hierbij aan Matthias Struph en Indyhelis. Heligroeten en veel plezier tijdens je zoektocht naar "de ware" heli, Nick
Kijk eens in mijn draadje h-13-sioux-bell-47-a Hele mooie Bell 47 en met jouw budget prima te doen (hou je nog over;-) ) 1,80 rotorspan en 24cc benzine motor.
Hele mooie heli die je daar hebt, maar een heli met intrekbaar landingsgestel geniet mijn voorkeur en ik heb mijn oog een beetje laten vallen op een Bell230 of Bell430. Ben nog zo een beetje aan't zoeken maar als ik bij Vario blijf zal mijn budget ver op zijn ben ik bang voor . Century heeft ook mooie dingen maar toch niet DAT schaaleffect dat ik zoek. Zal ergens compromissen moeten gaan maken denk ik !!
schaal heli . Ik zou het voor een eerste schaal heli niet te gek maken ik vind b.v de Dauphen van hirobo een heel mooie heli die je met kleine veranderingen schaal kunt maken. Daar komt nog bij dat de heli compleet geleverd word met mechaniek en intrekbaar landingsgestel plus cockpit die ook schaal is te maken. De heli heeft zeer goede vlieg eigenschappen ik vlieg hem met een Os 61 en die heeft er geen enkele moeite mee alleen is de kleur die ik heb niet meer leverbaar maar wel in geel en volgens mij in de kleur van de US kustwacht komt nog bij dat je binnen je budget blijft . Gr Arie
1e schaal heli Ik heb sinds kort een Vario Benzintrainer. Ben een absolute beginner maar het is inderdaad wel topmateriaal. Ik zou eens contact opnemen met Albertino van Rcheliparts in Bosschenhoofd. Deze vliegt al heel wat jaren en verkoopt ook Vario en kan je zeker goed advies geven. www.rcheliparts.nl Je vindt op deze site contact gegevens want er staat (nog) niet veel info over Vario. Succes ermee. gr. Rob
Na lang twijfelen en veel surfen heb ik besloten, mede door de bouwstrip van Blue Bird, mij te wagen aan een Alouette 2 van Vario met een 23ccm benzinemotor. Ik wil wel dadelijk voor de 3-blads configuratie gaan. Ik ben eerst van plan een goede research te gaan doen want ik zou graag een Belgische, militaire, versie willen bouwen. Ik hoop dat ik jullie regelmatig met vragen mag bestoken, 't mijn eerste schaalheli hé , en zal zo veel mogelijk foto's van mijn vorderingen maken. Ga nu eerst eens een kostenplaatje samenstellen en dan proberen mijn wederhelft te overtuigen. (de zwaarste klus van het hele geberuren )
Hey hey, welkom in het wondere wereldje van de RC-schaalhelis. 'k Geloof dat onze passie in de lift zit. Nu, hoe meer zielen, hoe meer vreugd in de helicorners tijdens de vele zomerse evenementen. Dat je eveneens opteerd voor een Alouette in Belgian Air Force uitvoering kan ik enkel maar toejuigen. Wie weet... kunnen we ooit duovluchten maken. Een militaire Alouette in de lucht heeft een schitterend vliegbeeld. Twee moet gewoon de max zijn... Tof dat je hier ook een bouwverslag gaat neezetten van je Alouette-avontuur. Ik heb je PB's goed ontvangen en zal ze vandaag proberen beantwoorden. Op één vraag waar je mee zit kan ik hier al antwoorden... het kostenplaatje. Reken voor een Vario Alouette met alles op en aan, dus direct met drieblads en elektronische stabilisatie op een 4000 euro. Rap geteld is dit bedrag samengesteld uit : 1500 euro voor een Benzinetrainer 1000 eruo voor de Alouettekid + opties + bouwmaterialen + verlichting 750 euro voor de elektronica (ontvanger, servo's, batterijen, ...) 750 euro voor de driebladsuitvoering (kop, bladen stabilisatie, ...) Gezien je in België woont (welliswaar in een uithoek) ben ik zo vrij om er jouw aandacht op te vestigen dat we in België een Vario invoerder hebben, nl. heli-tempel-. Heligroeten en tot gauw, Nick
't Is Duits, dus (bijna) alles is van grote kwaliteit, alles is vlot en snel verkrijgbaar, de service is subliem en ze hebben zowat alles in huis om van je heli een vliegend pareltje te maken... Tja daar heb ik toch mijn beklag bij ik ken mensen die soms maanden moeten wachten voor een stuk, vario is niet meer zo als het was .
Nederland en België heeft elk zijn Vario-invoerder. Als je via die mensen iets besteld, dan was en is de service nog steeds subliem. Als je op maandag een bestelling doet, dan heb je je materiaal nog in dezelfde week! Tenzij Vario het zelf niet in stock heeft. Dan kan je met een langere wachttijd verveeld zitten. Maar dit is niet exclusief voor Vario, ook andere kleine en grote merken kennen dit probleem. Zo heb ik dit jaar ruim 4 maand gewacht achter een Futaba zenderschakelaar en 6 weken op olive drab van Gunze om de Cobra mee spuiten... Het kan dus voorkomen bij gelijk wat. Doch daarom stellen dat de Varioservice niet meer is zoals het was is héél kort door de bocht gaan. Vario is wel aan het evolueren. Naar mijn mening is door het nieuwe management de elitaire houding gelukkig verdwenen... Heligroeten, Nick
Helemaal eens met Bluebird, ook ik heb geen klachten over bestellingen bij Vario Benelux (Joop van Lent).
't is idd eenvoudig, maar je moet je tot de juiste mensen wenden. Dan gaat het, op een enkele uitzondering na, goed... De juiste mens voor Nederland is idd. Joop Van Lent (pracht van een kerel in de breedte...) De juiste mens voor België is Guy Vanderschelden (pracht van een kerel in de lengte...) Heligroeten, Nick
Ik zeg maar wat ik weet, dus als je niet via een dealer gaat moet je langer wachten wat is dat voor prul . mvg kevin heli vlieger in smac
Maar het kan als stukken niet op stock zijn, maar als je dan nog maanden moet wachten op stukken . mvg kevin
Via een dealer, die zijn zaken ter harte neemt, heb je doorgaans idd een betere service, dan via het één of ander grijs circuit. En de Vario-dealers in Nederland en België zijn mensen die geloven in hun merk en hun zaken ter harte nemen. Nu, als het echt tegenzit kan het gebeuren dat je eens maanden dient te wachten op een onderdeeltje dat ergens in het Verre Oosten moet worden ge(her)produceerd. 't Kan Vario overkomen, net zoals gelijk welk ander merk in gelijk welke business... Heligroeten, Nick
tja maar terug bij het topic. Ik ben ook bezig van mei aan mijn airwolf je moet graag bouwen want ander komt er niets van in huis, want het is veel werk en het moet goed zijn. greetz kevin
... tegen wie je het zegt... ik schat de bouwtijd van mijn Cobra ook op ongeveer een tweetal jaar bouwplezier. Een schaaltoestel deftig bouwen en afwerken, daar kruipt idd tijd in. Gelukkig zijn er nog een aantal fanatiekelingen die er zich aan wagen. Ben benieuwd om je Wolf ooit te zien vliegen. Heligroeten, Nick