Renovatie Smit Hunter (ja nog een :-P)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Apex1001, 7 feb 2007.

  1. Apex1001

    Apex1001

    Lid geworden:
    15 apr 2004
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Grunnen e.o.
    Hallo,

    Ik ben Vincent, al een tijdje lid van dit forum maar meer lezer dan schrijver. Maar nu vond ik het tijd om eens een en ander aan het forum toe te vertrouwen en wel de renovatie van mijn Smit Hunter. Ik zag dat hier wel meer mensen met een Hunter bezig waren dus ik denk : zet hem er ook maar bij.

    Ik zat al een tijdje met de gedachte te spelen de boot compleet te verbouwen. De redenen waren dat het interieur niet meer naar mijn zin was en ook de details en natuurgetrouwheid van het model zelf te wensen over lieten. Maargoed toen ik een en ander in- en opbouwde een 10 jaar geleden wist ik niet beter en had slechts een Robbe Catalogus met een klein fotootje als leidraad. De boot had ik als incomplete romp met slechts 1 dekhuis gekocht. Nadat ik in 2005/2006 m'n Happy Hunter compleet verbouwd had van binnen, was deze aan de beurt. Ik heb nl beide boten :). Een inbouwhandleiding of een bouwtekening heb ik trouwens nog steeds niet. Ik bouw gewoon na wat ik zie hier en daar en verzin nieuwe dingen waar nodig.

    De Happy Hunter :
    [​IMG]

    De Smit Hunter :
    [​IMG]

    Zoals je ziet verschilt dat nogal kwa opbouw e.d.

    De plannen/wensen :
    - Meer details, net als de Happy Hunter
    - Houten achterdek
    - de juiste kleuren
    - boeg terug in originele staat
    - Alles moet gaan werken : ankers, radars, kraan, verlichting, scheepshoorn, waterkannonen etc.
    - En alles moet er superstrak in zitten
    - Nieuwe zender/ontvanger toepassen : Robbe F-14.

    Maargoed voordat iets beter wordt, moet het eerst slechter worden zegt men wel eens. Dus alles er eerst maar eens uitgehaald en het ding zo schoon mogelijk gepoetst van binnen :

    [​IMG]

    Aangezien ik eerst de techniek wilde doen ben ik eerst met de binnenkant begonnen. Als eerste een nieuwe motorsteun. Ik had ooit de decaperms gewoon op de bodem geplakt in de standaard houder.. dat was dus niks maarja ik wist niet beter toen :p. Een nette steun is beter. Stukje koperdraad gepakt, in de romp vorm gedrukt en een kartonnen mal van gemaakt. Overgezet op wat balkjes met hout en hakken/zagen/vijlen maar !

    [​IMG]

    Alles aan de binnenkant met rubber bekleed ivm geluidsisolatie en motoren losjes gemonteerd :

    [​IMG]

    In de boot lijmen die handel :)

    [​IMG]

    Accuhouder er ingemaakt. De achterwand van de houder mistte. Die heb ik dus op dezelfde methode als de motorsteun gemaakt. Koperdraad, mal en uitgesneden uit plastic plaat. De accu die er in gaat is een 12V 12AH. Een geweldig ding, ik ben eerder zat van het varen dan dat de accu leeg is. Scheelt ook weer een hele boel lood :) Heb eenzelfde accu in de Happy Hunter.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Tussendoor diverse gaten in het voor- en achterdek weer dichtgemaakt. Kon er destijds niet goed bij dacht ik. Nu zit alles er weer in :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Boegschroefpijpje er opnieuw in. Die had ik ooit eens vastgeplamuurd maar bleek dus lek te zijn. Daar kwam al dat water dus vandaan hehehe.

    [​IMG]

    Er was nog ene obstakel : de roeren die ik ooit had gemaakt waren volledig verkeerd van model en niet bepaald mooi. Dus nieuwe gemaakt van plastic. Wat nou nieuwe kopen hehehe :p

    [​IMG]

    De servo zat eerst een stuk verder naar voren. Daarom moest ik ook een stuk uit het dek halen destijds ivm de ruimte. Wist ik veel dat een servo ook plat gemonteerd kon worden ;-) Nieuwe steun gemaakt voor de servo en de handel aan mekaar geknupt met nieuwe stuurstangen. Alles enigszins gesteld. Bij de inbouw van de ontvanger en de eerste vaartest wordt een en ander definitief.

    [​IMG]

    Heel handig hierbij was een servo stuurprintje wat ik destijds voor de renovatie van de Happy Hunter had gemaakt :

    [​IMG]

    En dat is de voortgang tot nu toe. Nog veel te doen dus.. Maar het gaat gestaag. Elke avond even wat tijd aan besteden als ik zin heb :). Het wordt pas echt interessant als de hele installatie erin moet met de multiswitches etc. En de kraan werkend maken wordt ook nog een heel karwei maar het is bij de Happy Hunter ook gelukt ! Een kleine blik in het vooronder van de Happy :

    [​IMG]

    Hopelijk hebben de andere Hunter bouwers hier ook wat aan :) En laat me weten wat jullie er van vinden !

    Groeten Vincent
     
  2. Jorgen

    Jorgen Guest

    ik erg onder de indruk. ben nu net begonnen aan mijn Hunter maar moet het allemaal nog leren. het is super gaaf om te zien hoe anderen bouwen.

    veel succes verder en ik blijf je volgen
     
  3. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    zeer netjes, bedankt voor de vele foto's.
    het is altijd de moeite te zien hoe anderen zo'n renovatie aanpakken.

    Patrick
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.930
    Locatie:
    Salland
    Goed werk! Hoe meer Hunters, hoe Happier op de vijver!
     
  5. Apex1001

    Apex1001

    Lid geworden:
    15 apr 2004
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Grunnen e.o.
    Iedereen bedankt voor de reacties :). Spoedig zullen er nog meer foto's volgen. Wat dat betreft is zo'n gsm met camera wel erg handig !

    Het volgende op de rol is het dicht maken van het achterste toegangsluik. Daarna de hele handel nog eens definitief plamuren en schuren en dan is het achterdek min of meer weer in originele staat. Daarna kan ik een poging wagen een houten achterdek te creeeren. En zo gaan we heel langzaam verder :).

    Het moeilijkste zal nog de kraan worden denk ik. Al heb ik daar wel ideeen voor.. motortjes en tandwieltjes plenty dus moet wel lukken denk ik. Daarna is de boeg en het dekhuis aan de beurt.

    Heeft trouwens iemand een idee waar ik echte koperen 3 blads schroeven vandaan kan halen voor een leuke prijs ?

    Groeten Vincent
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.930
    Locatie:
    Salland
    Goede schroeven worden geleverd door Raboesch (via de vakhandel) of Propshop in Engeland.
    Onder mijn HH hangen 4blads (zelf afgetopte) messing schroeven van Raboesch.
    Zie www.raboesch.nl
     
  7. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    ''Vaargroep Groningen'' Die gaan toch naar Krikke voor Rivabo of wat voor merk scheepsschroeven, vraag anders even aan Harm.
     
  8. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hoi Vincent,

    Als je toch nieuwe schroeven overweegt dan zou ik 4 blads nemen. Deze hebben namelijk altijd onder de Hunter gezeten. De 3 blads variant is een vinding van Robbe :wink:

    Gr Martin :D
     
  9. Apex1001

    Apex1001

    Lid geworden:
    15 apr 2004
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Grunnen e.o.
    Hi !

    In principe kan ik wel naar Krikke gaan ja maar die hebben eigenlijk weinig meer voor scheepsmodelbouw. Richten zich op autos etc. Ja ze kunnen een heleboel bestellen hoor maar als ik daar deze vraag lanceer vermoed ik dat ze me wat glazig aankijken.... En zo goedkoop zijn ze ook weer niet.

    Maar zal het desondanks ff checken.

    Thanx voor de reactie iig !

    Greetz Vincent
     
  10. Apex1001

    Apex1001

    Lid geworden:
    15 apr 2004
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Grunnen e.o.
    Martin, Roel,

    Dit wist ik niet ! Ik vind het een beetje raar dat Robbe naar een 3 blads is gegaan dan. Mijn andere HH heeft ook 2x drieblads maar dan koper. Hmm 4 is ook wel mooi ja. Deze bijvoorbeeld :

    Raboesch 4 blads
    [​IMG]

    Bedankt voor de tip in ieder geval !

    Groeten Vincent
     
  11. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Deze heeft Krikke in het asortiment kijk maar eens op hun site.
    Je moet niet die grote vent hebben maar de kleine door de weeks.
    Ze zullen besteld moeten worden en ze gebruiken een normale prijs.

    O ja ze hebben wel problemen gehad met klanten die wat bestellen en het niet af komen halen, misschien vragen ze 50% vooraf.


    Ik heb geen last 1 of 2 weken en het is er nooit geen problemen mee gehad.

    http://www.netshop.nl/shop/krikkem/enter.html?lmd=39098.142674
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.930
    Locatie:
    Salland
    Ook een goed adres:
    http://www.modelbouwshopflevoland.nl/
    Webshop met alle mogelijke zaken voor de scheepsmodelbouwer.
    Frank (eigenaar) is zelf scheepsmodelbouwer. Hij heeft nu alle soorten scheepsbeslag in zijn winkel zitten.
    Hele strakke webshop:

    Bestellen - ontvangstbevestiging
    Betalen - betaalbevestiging
    Verzenden - verzendbericht

    O.a. het hele assortiment van Raboesch...
     
  13. Apex1001

    Apex1001

    Lid geworden:
    15 apr 2004
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Grunnen e.o.
    Hi,

    Ik ken Frank wel :). Via de mail dan. Volgens mij heb ik ook een link op de pagina van MVVG staan voor hem. Leuke shop heeft ie.

    Binnenkort weer updates trouwens. Maar Smit staakt dus ik ook hehehe (smoesje ik weet het :p)..

    Groeten Vincent
     
  14. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Vincent begin je 1 april weer.
     
  15. Apex1001

    Apex1001

    Lid geworden:
    15 apr 2004
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Grunnen e.o.
    Zo het is een tijdje geleden maar ik heb het bouwen weer opgepakt nu het meer herfst lijkt dan zomer :p. Voornamelijk heb ik alles hersteld. Dus wederom wat plaatjes !

    Ik ben eerst maar eens bezig gegaan om het gat in het achterdek dicht te maken en er weer een net toegangsluikje te fabriceren. Oude troep eruit, plastic erin gelijmt etc.. en daarna dicht geplamuurd.. lijkt net echt :p

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ook was ik al een tijdje van plan om de boeg opnieuw te doen daar deze totaal niet overeen kwam met het origineel. Dus gewapend met karton, een schaar en een pen de boeg van de happy hunter overgetrokken en nagemaakt :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het resultaat is heel aardig dacht ik zo :-D

    Ik vond de smit hunter altijd al wat wiebelig in het water.. Oorzaak : te hoog zwaarte punt EN het ontbreken van stabilisatievinnen. Nou die er maar meteen op gelijmd. Gewoon gemaakt van dun plastic.. Gelukkig dun genoeg om in de vorm van de romp te buigen. Vastgelijmd met "hoogwaardige" hobbylijm.. Zit goed vast iig :).

    [​IMG]

    En toen was het tijd voor de buisjes van de ankerkettingen. Hiervoor 5 mm alu buis gebruikt van de formido.

    [​IMG]

    En ook nog een aanzuigpunt gemaakt voor de pomp. Dit heb ik gedaan door een gat in een blokje massief plastic te boren en daardoorheen een koperen buisje. In de romp en gaatje dat precies zo breed is als het buisje en het schuift er naadloos in. Het plastic blokje vastgelijmd op de binnenkant van de romp en het buisje natuurlijk in de romp EN in het blokje gelijmd. Dit geeft stevigheid EN het is gegarandeerd waterdicht :-D.
    [​IMG]
    [​IMG]

    De boegschroef was ook niet echt goed aansluitend.. dus flink zitten plamuren en nu lijkt het weer heel netjes en strak ! Sluit naadloos aan met de romp nu

    [​IMG]

    Op de achterkant miste nog een stootrand. Die had ik natuurlijk niet. Dus twee strips plastic erop geplakt en flink wat plamuur er tegenaan en schuren schuren schuren. Maar nu is er weer een nette rand.

    [​IMG]

    Tot slot de hele boot nog eens grondig geschuurd en waar nodig geplamuurd. Deze week wordt ie geschilderd !

    [​IMG]

    En dat was het eerst weer even :).

    Groeten Vincent
     
  16. wouter zzw

    wouter zzw Guest

    Hoi Vincent,

    Ik wil geen spelbreker zijn of iets maar het is meestal zo dat een zeesleepboot een te grote stabiliteit heeft. dit komt doordat er niet met de lading gespeeld kan worden en het zwaarste, in dit geval de bunkertanks en de machinekamer helemaal onderin het schip zitten.

    heb je je wel eens afgevraagd waarom bij de echte hunter er twee ankers in de schoorstenen geplaatst waren?? dit is om het schip rustiger te laten slingeren.

    gr,
    wouter
     
  17. Apex1001

    Apex1001

    Lid geworden:
    15 apr 2004
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Grunnen e.o.
    Hey dat is interessantie informatie ! Dat wist ik niet. Ik dacht dat het gewoon reserve ankers waren haha :). Maargoed die van mij wiebelde nogal heen en weer dus stabiliteit ho maar. En mijn Happy Hunter heeft die stabilisatoren wel. En ze heren er op dus zodoende. Indien nodig gooi ik zo extra lood in het dekhuis oid.

    Iig dank voor de info !

    Groeten Vincent
     
  18. Apex1001

    Apex1001

    Lid geworden:
    15 apr 2004
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Grunnen e.o.
    Effe wat stof afblazen

    Zoo na lange tijd weer een update ! Dus even wat stof wegblazen hier ;-).

    Ik ben nogal druk geweest met andere zaken en hobby's en ook het spuiten van de romp heeft aardig lang geduurd. O.a. door primer die de oude lak niet kon verdragen en vice versa. Gevolg : ik heb de hele romp een aantal keren helemaal opnieuw moeten schuren en primeren en spuiten etc. Maar uiteindelijk was het wel klaar.

    En toen kon ik verder met de opbouw waarvan ik natuurlijk weer wat foto's heb genomen.

    Allereerst ben ik bezig gegaan met het bovenste deel van het dekhuis alsmede de mast. De mast moest grotendeels opnieuw gebouwd worden. Het bovenste deel was geheel vergaan dus alles maar meteen van metaal gemaakt. En de reling er op gezet.

    [​IMG]

    En ik wilde er ledjes in hebben alsmede een werkende dubbele radar. Nou dat heb ik geweten. Maar het is uiteindelijk wel gelukt met veel moeite. Tevens kwam ik er achter dat hedendaagse 3 mm led met een beetje vijlwerk prima in de standaard lampekapjes van Robbe passen ;-).

    De radar heb ik met een snaartje en twee kleine poelies onder het radarplateau werkend gekregen. Dergelijk kleine snaartjes waren natuurlijk nergens te vinden totdat ik bij Krikke in Groningen de tip kreeg om een O ring te proberen die normaal gebruikt wordt voor afdichtingen bij r/c verbrandingsmotoren. Dat paste precies !

    [​IMG]

    En natuurlijk een flimpje gemaakt : http://members.tele2.nl/cybersoft/VIDEO_012.mp4

    Daarna her en der wat luiken op het dekhuis geplakt. Uiteraard op maat gemaakt.

    [​IMG]
    [​IMG]

    En toen kwamen de schoorstenen aan de beurt. De roosters worden van origine gevormd door stickers. Maar dat vond ik niks. Dus heb er maar een mooi rooster van gemaakt. Al is het misschien niet geheel natuurgetrouw ;-).

    [​IMG]

    In de versie die ik bouw heeft de smit hunter nogal dikke half gebogen schoorstenen. Dus die hebben we ook maar even in elkaar geflanst. Gebruikte materialen : Een vodafone pen, want die had de juiste dikte en diameter alsmede wat plamuur en gevijl :). En zie daar :

    [​IMG]

    Ook de gpsdome die ik had gemaakt zie je nog net zitten. Gebruikte materialen : Een dopje van een flesje badolie (wat bijne de juiste ronding had) alsmede een koperen pijpje. Ik heb het dopje bovenop beplakt met een paar plastic rondjes in afnemende diameter en vervolgens DIK geplamuurd. Om het mooi rond te krijgen heb ik het dopje op het buisje gelijmd en het geheel in de boormachine gezet. Daarna met draaiende machine en schoorpapier de juiste ronding aangebracht. Ging eigenlijk heel makkelijk ;-)

    En toen was het schildertijd.. Ik hou niet zo van schilderen.. Hoe meer ik het doe hoe beter ik er in wordt. Maar hoe minder ik het wil doen haha. Noodzakelijk kwaad dus. Ondanks dat was het resultaat toch wel weer goed genoeg en was het dekhuis zowat klaar. Het enige wat nog ontbreekt is het SMIT logo maar die heb ik al liggen in onderdeeltjes (geschilderd en wel).

    [​IMG]

    De gps dome is ook meteen voorzien van een JRC logo. Ik heb het logo opgezocht op Internet, uitgeprint in kleur en diverse maten en daarna uitgeknipt. Vervolgens aan twee kanten van een plakbandje voorzien en op maat geknipt. Dan is het meteen een beetje waterbestendig.

    Aangezien ik ook een werkende ankerlier wilde heb ik ook maar even een mechanisme gemaakt hiervoor. Hiervoor heb ik diverse onderdelen uit oude cd spelers alsmede videorecorders gebruikt.

    [​IMG]

    Daarna was het doosje wat voor de ankerlier staat aan de beurt. Volgens mij is het een of andere kraan. Maar wat ze er precies mee deden IRL .. geen idee. Ik vond het resultaat iig wel geslaagd.

    [​IMG]

    Vervolgens was het interieur van de boot weer aan de beurt en wel de motorregelaar en bijbehorende ompoolschakeling. Met die laatste kan ik een motor ompolen via de stick op de zender. Zo kan ik dus op alle snelheden om mijn as draaien en alles met 1 stick.

    [​IMG]

    Dit alles samen met de regelaar in een kistje gebouwd :

    [​IMG]

    Natuurlijk werkte het niet in één keer. Wat bleek : Een van de relais was kapot. Die kwamen uit de stuurprint van een defecte afwasmachine en leken goed. Maar bij daadwerkelijke belasting kapte er dus eentje mee. Het defect van de afwasmachine was daarmee ook meteen bekend :-D. Tevens had de schakeling erg veel problemen om het PPM signaal uit de Robbe ontvanger goed te "lezen". Een middagje klooien met oscilloscoop en een buffertransistor en ook dat was weer klaar. Maar ik kwam er zo wel achter dat de R118F een beetje een raar signaal stuurt wat zeker niet aan de TTL of CMOS eisen voldoet. Maar affijn het werkt weer. Als digitaal faalt moet je analoog denken ;-)

    Ondertussen ook de pomp er in gezet alsmede een groot deel van de bedrading gedaan. Ook de scheepshoorn heeft daarbij een plekje gekregen.

    En toen was het tijd voor een eerste test in de vijver aangezien alles van enig gewicht er nu wel in zat. Nu is de vijver een grote ijs en sneeuwplaat haha.

    [​IMG]

    En toen de meest recente ontwikkeling : Het achterdek. Daar staat een bruine kast op. Dus die heb ik ook gemaakt. Of de kantjes nou wel of niet aflopen is wat vaag op veel foto's. Maar ik heb het toch aflopend gemaakt. Dat was op de laatste dag van mijn vakantie ;-).

    [​IMG]

    Vervolgens heb ik de geleiders gebogen en erop gelegd. Ze zitten nog niet vast, behalve de achterste. Hiervoor heb ik platte maar redelijk dikke messing strippen gebruikt. Eea zit niet vast maar kan met bruine kast en al eraf.

    Tevens heb ik de vier bakjes voor de pompaansluitingen op maat gevijld.

    [​IMG]

    Hierna heb ik alles geschilderd en was ook de verticale wand op het achterdek aan de beurt. OP zich niet zo'n spannende acite maar er moesten toch weer redelijk wat details op :

    [​IMG]

    De halfronde kabelgeleiders zijn in tweëen gezaagde stukjes potlood ;-).

    En als we alles in elkaar zetten dan is dit het huidige resultaat :

    [​IMG]
    [​IMG]

    En er is nog genoeg te doen :

    Het achterdek mist nog een kabelgeleider met twee ringen eronder (RonaldP weet welke ik bedoel haha). En de grijze poelies staan er voor show op. Ze zitten nog niet vast.

    Het dekje met de kraan moet nog verder worden afgemaakt. Ik zoek nog een reddingsboot die er op past. Een echte sloep dus. Maar kan die nergens vinden, ook niet bij Robbe/Graupner/Aeronaut. Die zijn nl allemaal te klein. Heeft iemand een idee ?

    De kraan zelf moet er nog op. Die heb ik al wel klaar liggen. Maar de cylinder die eronder zit had ik te lang gemaakt waardoor de kraan niet horizontaal genoeg komt.

    Het dek zakt een beetje door bij de schoorstenen. Daar is het ook het zwakst en de vorige eigenaar heeft dit nooit echt recht erin geplakt blijkt. Maar ik denk dat ik het ga "stutten" met een klein houten raamwerkje in de boot. Dan komt alles weer mooi netjes horizontaal te staan.

    Het smit logo moet geassembleerd worden en op de schoorsteen bevestigd. Tevens moet ik nog trapjes maken naar het voorste dek. Hier en daar nog wat hekjes.

    Als laatste doe ik de tuigage en vlaggetjes enzo..

    En dan kunnen we varen voor 2011 :). En dan heb ik alweer een nieuw restoratie project : de Robbe SAR FL8.

    Groeten Vincent
     
  19. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Als je het zo achter elkaar ziet lijkt het van dik hout zaagt men planken.

    Iets zegt me dat er wel wat meer tijd in is gaan zitten als dat het nu lijkt.

    Mooi geslaagd project.

    Hoe heb je de verzonken lijnen als zijnde de luiken gemaakt? Met een kraspen of gefreesd?
     
  20. Apex1001

    Apex1001

    Lid geworden:
    15 apr 2004
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Grunnen e.o.
    Haha idd van dik hout.. Maar als ik alle foto's en bijbehorende beschrijving erop zet dan kom ik zo aan een paar pagina's denk ik ;-).

    Ik ben begonnen in 2007. Dat duurt dus al behoorlijk lang. Te lang hehehe. Maar eea heeft ook lang stilgelegen vanwege andere belangrijke zaken. Heb zelfs de complete hobbyruimte leeg gehad en geisoleerd + opnieuw gesausd etc. En dan staat het weer ff stil.

    De verzonken lijnen heb ik heel simpel gemaakt : Ik heb de luikjes gemaakt, er bovenop gelegd en overgetrokken met een pen en toen dat deel er uit gehaald dmv dremel en vijl. De luikjes zelf weer op een groter stukje plastic geplakt en dat weer in de behuizing geplakt. Krassen wordt meestal niet mooi / scherp. En freesen kan ik niet ivm geen freesmachine/bank.

    Groeten Vincent
     

Deel Deze Pagina