Walkera 4#3-size in Nine Eagles Bravo SX-romp

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Paul56, 23 dec 2010.

  1. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Afgelopen week een leuk projectje afgerond, ik heb mijn 4#3b (single brushless) in de MD500E-romp van een Nine Eagles Bravo SX gebouwd. Overigens passen alle 4#3-size helies (ook de CB100) in deze romp.

    [​IMG]

    Het mooie van deze romp vind ik de detaillering, zelfs de scharnieren van de deuren zijn zichtbaar. Veel mooier dus dan de vacuüm getrokken rompen die verkrijgbaar zijn. De romp bestaat ook uit een linker en een rechterhelft, die netjes in elkaar passen en met een paar schroefje aan elkaar worden gezet; het inbouwen is hierdoor een stuk makkelijker dan in een vacuüm getrokken romp.

    Het inbouwen zelf vereist wat inventiviteit, er moeten wat bevestigingspunten voor het mainframe worden gemaakt en er moet wat rompmateriaal worden weggesneden voor het hoofdtandwiel, de rotorkop en het onderstel. Dit onderstel heb ik overigens zelf gemaakt. Het standaard Bravo-onderstel kreeg ik er niet lekker in, ook de aansluiting op het maiframe was een probleem.

    Als er belangstelling is kan ik wel een klein bouwverslagje met detailfoto's posten, laat het maar weten.

    Paul
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Details zeker welkom. Ik heb gehoord dat de ruit is gelijmd, klopt dat en is dat niet lastig met de inbouw?
     
  3. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Als je de romp besteld als spare-part, dus geen complete heli, dan wordt de romp in 2 delen geleverd, dus niet gelijmd. Er zitten een stuk of 10 kleine plastic pennetjes aan de ene romphelft, die weer in gaatjes in de andere romphelft vallen, die klikken een beetje vast. Lijmen is dus helemaal niet nodig (ik snap niet dat Nine Eagles dit doet), de romp blijft met een paar schroefjes keurig in elkaar zitten.

    Het standaard landingsgestel is trouwens niet goed bruikbaar (los van het inbouwen), de Bravo weegt standaard iets van 30 gram, de walkera (incl. nieuwe romp) 56 gram. Dat gaat dat landingsgestel dus niet houden. Als tie gewoon op tafel stond, boog het al flink door. Heb eerst nog de poten verstevigd met verenstaal, maar de lijm springt los bij een landing.

    Ik zal de komende dagen een bouwverslagje posten.

    Paul
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland

    Ik weet niet zeker of Nine Eagles de romp lijmt, ik heb het van iemand anders die hem wel uit elkaar had gehaald. Ik weet wel dat waar de staartboom naar buiten komt en dot siliconenkit zit, maar dat is zo los te halen.
     
  5. Yov

    Yov

    Lid geworden:
    28 sep 2010
    Berichten:
    497
    als ik het goed begrijp kan dit ook gebruikt worden op de Standaard Solo pro?
     
  6. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ja, dat las ik ook in het Bravo-SX draadje, romp gelijmd met CA-lijm en siliconenkit in de staart.

    Ik denk dat ie ook bruikbaar is voor de Solo pro, binnenwerk van de Bravo is volgens mij identiek aan de Solo pro.

    Romp koste mij in de US, $8,99, allen de verzendkosten zijn hoog ($15), maar samen met een aantal andere bestelingen was dit mooi verdeeld. In nederland is hij te koop voor eur 14,95 (excl. verzendkosten)

    Paul
     
  7. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hier dan het bouwverslagje.

    [​IMG]

    Aan de onderzijde van de romp, wat materiaal weggesneden voor het hoofdtandwiel, de lipo-houder en het landingsgestel. In de romphelft een klein stukje balsa ingelijmd met daarin een messing busje. Aan de bovenzijde wat materiaal weggehaald om genoeg ruimte voor de rotorkop te maken; eea kan netter, ik heb iets teveel weggehaald aangezien ik eerst mijn CB100 erin wilde zetten en deze heeft een iets andere (45 graden) rotorkop.

    De andere romphelft is uiteraard hetzelfde behandeld.




    [​IMG]

    Op de oorspronkelijke plaats van de RX een balsa blokje gelijmd zodat de RX hoger komt en meer naar achteren kan. Aan de voorkant van het blokje is een plastic buisje (bronskleurig) ingelijmd, wat precies in een rond gat in de romphelft past. Onderaan is een wit plastic buisje te zien dat dient als afstandshoudertje; dit past in 1 van de schroefgaten van de romp, zodat deze op dit punt netjes gesloten kan worden.




    [​IMG]

    Een deel van de oorspronkelijke tailboom van de 4#3 in de staart gelijmd. Ook hier weer een stukje balsa gebruikt om de tailboom te centreren. Tevens een stukje verenstaal aan het staartvlak gelijmd om de tailrotor los te houden van de grond bij een wat harde landing. De tailmotorhouder is 180 graden omgedraaid, aangezien anders de tailrotor tegen de horizontale staartvleugel aanloopt. Hiervoor moet de tailmotorhouder worden uitgevijld om de motor er passend in te krijgen.




    [​IMG]

    Hier weer een (wit) plastic afstandhoudertje (midden van de foto) om de bovenkant van de romp mooi dicht te krijgen. Dit is geen bestaand schroefgat, in de linker romphelft een klein gaatje geprikt zodat hier een schroefje doorheen kan, dat weer in het afstandshoudertje valt.




    [​IMG]

    Het landingsgestel: zelf gemaakt van plastic buis met daarin 0,8 mm verenstaal gelijmd. Het verenstaal zit vastgemaakt aan het mainframe op dezelfde manier als het "oude" 4#3 landingsgestel. Het Bravo landingsgestel was niet bruikbaar; te zwak, de 4#3 is bijna 2 keer zo zwaar en er was geen ruimte om het landingsgestel in de goede positie te krijgen.



    [​IMG]

    En ja.... het is allemaal krap maar het past. Net boven het hoofdtandwiel is weer een wit plastic buisje gebruikt met daarin 0,8 mm verenstaal. Dit loopt door het 4#3-mainframe en eindigt links en rechts in de messing busje (zie eerste foto). Het mainframe is zo op 3 plaatsen gefixeerd in de romp en dit blijkt voldoende voor een stabiele bevestiging.




    [​IMG]

    Hier nog een plaatje van het 180 graden gedraaide tailrotor-houdertje.




    [​IMG]

    En hier het eindresultaat.


    [​IMG]



    De totale kosten voor dit projectje waren zo'n 7 euro (excl de verzendkosten van de romp). Het betreft de kosten voor de romp (6 euro), verenstaal (55 cent) en de wiite plastic buis (45 cent). De messing busjes en de lijm had ik nog liggen.

    Groet,

    Paul
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2010
  8. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Niemand een reactie op dit projectje ???

    Paul
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Duidelijke foto's, ik denk dat er binnenkort meer heli's met deze romp gaan rondvliegen. :D
     
  10. raymond 2

    raymond 2

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    253
    Locatie:
    Belgie-lanaken
    knap vakwerk:thumbsup:
     
  11. Klaassie

    Klaassie

    Lid geworden:
    24 jan 2010
    Berichten:
    1.002
    Locatie:
    Barneveld
    Knap gedaan!
    Ook altijd leuk om te zien hoe je het precies gedaan hebt.

    Had in eerste instantie geen reactie achtergelaten omdat ik toch niets zinnigs toe te voegen heb. Zo zullen er vast meer "kijkers" zijn... ;)
     
  12. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Bedankt voor jullie reacties.

    Er vliegt reeds een tweede. Deze is van een kennis, die zijn 4#3Q in het Bravo rompje heeft gebouwd. Hij kon het Bravo-landingsgestel wel kwijt aangezien de Q hoger in de romp kan worden ingebouwd.

    [​IMG]


    Paul
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Hmm, ook mooi, maar bij jouw versie valt het tandwiel minder op. Ik had dat eerst niet eens gezien, en nu ik deze zag dacht ik "dat had die andere toch niet?" Even terug gekeken, en bij die van jou is dat ook zo, maar minder in het oog springend. Walkera heeft dat tandwiel zeker niet in het wit? Dan zou het bij de Q weer beter verstopt zijn.
     
  14. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Indoorvlieger,

    Klopt, Walkera heeft ze niet in het wit. Wit spuiten is ook geen optie denk ik, zal er snel afslijten. Ik vind ook de rotorkop bij deze wel erg hoog zitten, maar ja die mooie rompjes zijn dus net effe te klein voor een 4#3-size heli, het is dus schipperen met de beschikbare ruimte.

    Ik wilde eerst mijn CB100 erin zetten (was daar al mee begonnen), maar daar zitten de servo's iets meer naar achteren op het mainframe en ze staan wat verder uit elkaar. Het paste er wel in, maar ik zou dan nog meer van de romp weg moeten halen.

    Toch zij we allebei zeer tevreden met het resultaat, het ziet er veel beter uit dan de oude 4#3 en het vliegbeeld is veel mooier.

    Paul
     
  15. fuelflow

    fuelflow

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    207
    Locatie:
    51°33'6'' N, 4°51'2'' E
    Hoi Paul,

    Tis weer even geleden dat ik op bezoek ben geweest bij Modelbouwforum.nl dus heb heel wat gemist vwb deze heli's. Erg mooi gemaakt zég. Ik zie dat je nog al je geduld weet te bewaren, haha. En de Deans zitten er ook nog op!

    Wat rest is de bekende aircraft livery voor deze 500E... ;-)

    Succes,
    FF
     
  16. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Gaat het weer niet kriebelen Danny???

    Paul
     
  17. fuelflow

    fuelflow

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    207
    Locatie:
    51°33'6'' N, 4°51'2'' E
    Nou, juist wel eigenlijk... :)
     
  18. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik vond de donkerblauwe romp wat saai en deze was bovendien slecht te zien in wat minder verlichte omgeving.

    Ik heb er dus maar een leuk kleurtje opgezet.

    Paul


    [​IMG]
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Netjes geverfd. Persoonlijk had ik een "Magnum paintjob" misschien leuker gevonden, maar deze is ook erg kleurig.
     
  20. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ja, dat was ook mijn eerste plan, maar de Magnum PI is een MD500D (met stompe neus en V-staartvin) en dit is een MD500E (spitse neus en platte staart). Ik heb dus voor dit ontwerp gekozen; is overigens ook een bestaand model van Breitling (van de horloges).

    Ik heb ook de overbodige gaten van de Bravo SX-romp opgevuld, zodat de body nog wat netter oogt.


    Paul
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2011

Deel Deze Pagina