Wil mijn HB FP gaan zekeren (7,5 A hoofdmotor en 2 A staartmotor) en kwam in de verschillende draadjes verschillende oplossingen tegen. Heb de oplossing met autozekeringen nu uitgevoerd maar heb toch mijn bedenkingen. De 4in1 moet volgens mij beveiligd worden met snelle zekeringen. De autozekeringen zijn (waarschijnlijk te) traag. Dus ik denk dat ik de zaak maar vervang door 2 snelle glaszekeringen van 5 x 20 mm. Dan hou ik zekerheidshalve 8 A en 3 A aan om te voorkomen dat de zaak er niet voortijdig uitklapt. Nog ervaringen met type zekeringen die op het juiste moment hun werk doen ?
Lees eerst eens deze zekering-voor-de-regelaar discussie. Besluit daarna of je het plaatsen van zekeringen nog zinvol vindt.
Had ik gelezen en nog veel meer. Tegenstrijdigheid alom en geen antwoord op mijn vraag naar praktische ervaring van mensen met zekeringen in hun HB FP.
De grote lijn is dat er in vliegende modellen geen zekeringen worden toegepast. Daarom is die ervaring er niet. Een zekering beschermt de elektronica niet en je hebt er een extra storingsbron bij. Als er iets mis gaat is de elektronika kapot voor de zekering het begeeft. Zoals je hebt kunnen lezen onderbreekt een 8 Ampere zekering de stroom niet bij 8 Ampere. De tijd tot onderbreken is sterk afhankelijk van de mate van overbelasting. De snelste zekeringen zitten al in je regelaar, Dat zijn namelijk de FET's.
Zekeringen HBV2 De 4 in 1 van de HBV2 is niet goed beveiligd tegen sluiting of overbelasting van de motoren en de 4 in 1 brand erg snel door. Lees de forums er maar op na ze gaan er bij bossen door. Bij een crash waarbij de hoofd motor of de tail motor niet vrij meer kan lopen en je de throttle niet snel genoeg naar de nul stand hebt gezet brand de 4 in 1 heel erg snel door. Ook de tail motors slijten snel en kunnen opeens vast lopen of inwendig sluiting veroorzaken. In alle gevallen gaat de 4 in 1 in rook op, en niet meer te repareren. Ik gebruik voor de hoofd motor een snelle glaszekering van 6.3 ampere. die gaat nooit zomaar door, maar wel als de motor wordt gehinderd tijdens een crash. Voor de tail motor gebruik ik een een snelle 3 ampere glaszekering. Ik heb al enkele honderden uren met de HBV2 gevlogen. En heb door de zekeringen al heel veel geld bespaart. de zekeringen zitten bij mij zo: [87556] de-nieuwe-honey-bee-fp-16
Zocht ook dit bericht van jou. Begrijp ik het goed, zijn er bij jou al eens zekeringen doorgeslagen en ook die van je tail motor ? Ik hoop niet in de vlucht. En is toen je 4in1 heel gebleven. Overigens ook nu weer mensen die beweren dat zekeringen te laat reageren en mensen welke in de praktijk anders hebben ervaren.
Nadat ik de zekeringen had geplaatst is de 4 in 1 niet meer stuk gegaan, en ja ik heb al meerdere tail en hoofdmotoren, vernieuwd. De tail motor begeef het vaak in een keer en kan dan kortsluiting veroorzaken en je 4 in 1 is opgeblazen. ( de tail motor heeft het meestal na 20 uur wel gehad) De hoofdmotor wordt meestal na lang gebruik zwakker dan neemt het stijgvermogen af, tijd om een nieuwe motor te plaatsen. De snelle glas zekeringen zijn snel genoeg om de 4 in 1 te beschermen. Ik adviseer absoluut niet meer zonder zekeringen te vliegen want echt voor je het weet is het te laat en een 4 in 1 kost zo'n 35 Euro zonde van je geld. Er zijn personen die het beter denken te weten, die gaan van duurdere en professionelere regelaars uit die een goede elektronische beveiliging hebben. Dat is met de 4 in 1 van de HBV2 zeker niet het geval. De mod kost je op zijn hoogst een paar Euro, de zekeringhouders haal je in de elektronica zaak. Gr, Frans
En sloegen de zekeringen door toen je motoren het opgaven, je stelde immers dat je al veel bespaard had door je zekeringen ?? Ben juist benieuwd naar meer vliegers waarbij de zekeringen doorsloegen en dus voor de beveiliging zorgden. Dat bevestigt namelijk dat het in de praktijk werkt.
Dat de 4 in 1 niet meer stuk is gegaan na het plaatsen van zekeringen, wil ik best geloven. Maar zijn de zekeringen wel eens doorgebrand? Dat zou namelijk aantonen dat de zekering sneller stuk gaat dan de 4 in1. Aleen het plaatsen van zekeringen beschermt de 4 in 1 niet.
Inmiddels zekeringen geplaatst. Ben nog steeds benieuwd naar praktijkervaringen. Wie ? Hier nog enkele buitenlandse ervaringen Protection for your 4 in 1 controller - RC Groups
Je hebt er nu een paar mooie storingsbronnen bij. In de eerste plaats zien de solderingen er niet geweldig uit. Het tin heeft slecht gevloeid. Zowel op de draden als op de zekeringhouder. Verder heb je per zekering twee maal overgangsweerstand van de zekering op de houder. Ik hoop dat dit brengt wat je er van vewacht.
2x zekering doorgebrand van de hoofdmotor (7.5A) en 1x de zekering van de staartmotor (3A)-> 4in1 is nog heel. Bij mij werken de zekeringen. Ik heb van die kleine auto zekeringen
Dan lijkt in dit geval een zekering toch nut te hebben. Hij heeft zijn functie, het beschermen van de ESC netjes uitgevoerd. Zo zie je maar dat de praktijk anders kan zijn dan je vanuit de theorie zou verwachten.
Ja bij mij hebben de zekeringen zeker goed gewerkt, enkele malen bij een crash waar de hoofdrotor werd geblokkeerd en ik niet snel genoeg de throttle op de nul stand had. En enkele malen bij het doorbranden van de tail motor. Ik vlieg (oefen) gemiddeld 5 dagen in de week een uur achter elkaar, dus de motoren worden dan erg heet en geven het sneller op dat als je na elke vlucht bv 10 minuten wacht. Vooral de tail motor wordt loei heet en kan het dan snel begeven Ik gebruik voor de hoofdmotor een snelle glas zekeringen van 6.3 amp en die is nog nooit tijdens het normale vliegen stuk gegaan. Dus ik beveel aan liever zekeringen van 6.3 amp te gebruiken dan 7.5 amp