Vorig jaar in de lente kocht ik een Easyglider Electric (niet brushless) om te leren zweefvliegen. Dat is ook gelukt, ik kan met de EZ intussen redelijk goed vliegen, thermiek vinden en vrij nauwkeurig landen. Nu wil ik de volgende stap zetten. Ik denk aan de volgende vereisten: -makkelijk te transporteren -robust -grotere spanwijdte -ongevoelig(er) voor wind -sneller (EZ Electric is traaaag) -beginnersvriendelijke vliegeigenschappen Ik denk daarbij aan de Cularis, maar is het verschil met de EZ wel groot genoeg ? Eventueel andere alternatieven ? Alvast bedankt, Tom
Ik vlieg met de Thermik van Graupner. Beantwoord ongeveer aan alles wat jiij vraagt. Is wel geen recent model. In Ronse is er nog een winkel die een bouwdoos heeft. T'is niet de elegantste maar wat een zwever.8)
Ik vind schuimmodellen helemaal prima om mee te leren vliegen, of voor iets leuks tussendoor. Maar op de lange duur gaan ze er wel een beetje gehavend uitzien. Er komen butsen in (vooral van transport), het wordt een beetje smoezelig... Als je een toestel kiest in houtbouw of houten vleugel met kunststof romp, dan is een beschadiging wel wat meer gedoe om te repareren... maar aan de andere kant is zo'n toestel wel minder gevoelig vooral voor kleine beschadigingen. Het blijft gewoon langer mooi. Als je zou kiezen voor hout, kan je natuurlijk nog kiezen tussen helemaal zelf bouwen (als je ervan houdt is het geweldig leuk) of een prefab toestel kopen. Kijk hier bijvoorbeeld eens naar, bijvoorbeeld de Reichard modellen zijn prima gebouwd en hoeven alleen nog maar voorzien te worden van motor en electronica...: Elektro Segelflugmodelle von 2501 bis 3500 mm - Flugmodelle und Zubehör - Modellsport Schweighofer Toestellen zoals de hout / fiberglas modellen van Reichard zijn veel sneller dan je EasyGlider, en hebben ook qua zweven betere prestaties, en als je eenmaal met ailerons overweg kan kan je die vliegen.
De Simprop Intention elektro staat ook op mijn "aandachtslijstje", ziet er een hele mooie kist uit. Ik ben echter een beetje bang voor herstellingen, is toch al wat ingewikkelder, al dat GFK.
Ja die is zeker mooi... ook een heel andere prijsklasse dan bijvoorbeeld Reichard. Ik zat te denken aan de prijsklasse van de Cularis. GFK is niet zo moeilijk te repareren (beetje afhankelijk van wat er gerepareerd moet worden) maar... het is ook veel minder kwetsbaar. Het is gewoon niet zo gauw kapot.
Nog iets waar ik advies voor nodig heb : vleugelbelasting. Ik begrijp dat hogere vleugelbelasting grotere vliegsnelheid vergt. Dat maakt het vliegen -voor mij als beginner althans- net iets minder ontspannend. De easyglider zit in de traagste klasse denk ik. De Cularis een stapje daarboven, maar de Intention zit direct al aan 46g/dm2. Ik heb ook een Wow van Hype, die zit ook in die grootte-orde en daarmee vlieg ga ik toch maar alleen vliegen als er een windje 3 of meer staat. Dan kan ik tegen de wind in het wat rustiger aan doen O ja: een Discus 2B met 3,4m span in GFK: istwat ?
Van dat soort schaalzwevers zijn er heel veel te koop. Er zijn goeie en slechte... niet alleen de afwerking kan variëren, maar ook de keuze van het vleugelprofiel. (Bekijk het draadje "Salto in DE Warehouse" eens, dat gaat over een andere schaalzwever maar dan krijg je een idee hoeveel dat kan schelen) Als je met de Hype vliegt als het flink waait, dan vlieg je dus af en toe óók met wind mee, toch? Dan zal-ie ook wel rap gaan...
[Ik denk daarbij aan de Cularis, maar is het verschil met de EZ wel groot genoeg ?] Ik heb ze beide . De Easyglider gebruik ik voor als ik een uurtje over heb als alroundkistje voor thermiek en aan de helling tot ca 4 Bft. Die alround eigenschappen is na enige tijd ook het nadeel van de EG: Voor thermiek wil je naar grotere hoogtes en dan is de EG slechter te zien, en op de helling maak je bij wat meer wind geen snelheid meer. De Cularis gebruik ik nu als thermiekzwever voor grotere hoogtes, dat doet ie goed, maar hij is niet veel sneller dan een (verzwaarde) EG. En aan de helling gebruik ik kleinere, snellere kistjes. M.vr.groet, Evert.
't zal de Cularis worden. Met gepimpte aandrijving, kwestie van rap weer boven te zijn. Nog een jaartje klooien met shuim en als ik wat meer zelfvertrouwen krijg en langere tijd schadevrij kan vliegen, dan word't een Intention of dergelijke.
Ik heb hier nog een Spirit ARF (nieuw) en een Cumulus 2000 ARF(reeds mee gevlogen) liggen. Vliegen allebij goed. Ik kan ze missen wegens gebrek aan ruimte.