Volgende stap na Easyglider : Cularis ? - advies gevraagd

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door robbret, 29 jan 2011.

  1. robbret

    robbret

    Lid geworden:
    29 okt 2009
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Dilbeek, België
    Vorig jaar in de lente kocht ik een Easyglider Electric (niet brushless) om te leren zweefvliegen. Dat is ook gelukt, ik kan met de EZ intussen redelijk goed vliegen, thermiek vinden en vrij nauwkeurig landen.

    Nu wil ik de volgende stap zetten.
    Ik denk aan de volgende vereisten:
    -makkelijk te transporteren
    -robust
    -grotere spanwijdte
    -ongevoelig(er) voor wind
    -sneller (EZ Electric is traaaag)
    -beginnersvriendelijke vliegeigenschappen

    Ik denk daarbij aan de Cularis, maar is het verschil met de EZ wel groot genoeg ?

    Eventueel andere alternatieven ?

    Alvast bedankt,
    Tom
     
  2. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.691
    Locatie:
    belgium
    Ik vlieg met de Thermik van Graupner. Beantwoord ongeveer aan alles wat jiij vraagt. Is wel geen recent model. In Ronse is er nog een winkel die een bouwdoos heeft.
    T'is niet de elegantste maar wat een zwever.8)
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.474
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik vind schuimmodellen helemaal prima om mee te leren vliegen, of voor iets leuks tussendoor. Maar op de lange duur gaan ze er wel een beetje gehavend uitzien. Er komen butsen in (vooral van transport), het wordt een beetje smoezelig...
    Als je een toestel kiest in houtbouw of houten vleugel met kunststof romp, dan is een beschadiging wel wat meer gedoe om te repareren... maar aan de andere kant is zo'n toestel wel minder gevoelig vooral voor kleine beschadigingen. Het blijft gewoon langer mooi.
    Als je zou kiezen voor hout, kan je natuurlijk nog kiezen tussen helemaal zelf bouwen (als je ervan houdt is het geweldig leuk) of een prefab toestel kopen. Kijk hier bijvoorbeeld eens naar, bijvoorbeeld de Reichard modellen zijn prima gebouwd en hoeven alleen nog maar voorzien te worden van motor en electronica...:
    Elektro Segelflugmodelle von 2501 bis 3500 mm - Flugmodelle und Zubehör - Modellsport Schweighofer
    Toestellen zoals de hout / fiberglas modellen van Reichard zijn veel sneller dan je EasyGlider, en hebben ook qua zweven betere prestaties, en als je eenmaal met ailerons overweg kan kan je die vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2011
  4. robbret

    robbret

    Lid geworden:
    29 okt 2009
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Dilbeek, België
    De Simprop Intention elektro staat ook op mijn "aandachtslijstje", ziet er een hele mooie kist uit. Ik ben echter een beetje bang voor herstellingen, is toch al wat ingewikkelder, al dat GFK.
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.474
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja die is zeker mooi... ook een heel andere prijsklasse dan bijvoorbeeld Reichard.
    Ik zat te denken aan de prijsklasse van de Cularis.
    GFK is niet zo moeilijk te repareren (beetje afhankelijk van wat er gerepareerd moet worden) maar... het is ook veel minder kwetsbaar. Het is gewoon niet zo gauw kapot.
     
  6. robbret

    robbret

    Lid geworden:
    29 okt 2009
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Dilbeek, België
    Nog iets waar ik advies voor nodig heb : vleugelbelasting.
    Ik begrijp dat hogere vleugelbelasting grotere vliegsnelheid vergt. Dat maakt het vliegen -voor mij als beginner althans- net iets minder ontspannend.
    De easyglider zit in de traagste klasse denk ik. De Cularis een stapje daarboven, maar de Intention zit direct al aan 46g/dm2.
    Ik heb ook een Wow van Hype, die zit ook in die grootte-orde en daarmee vlieg ga ik toch maar alleen vliegen als er een windje 3 of meer staat.
    Dan kan ik tegen de wind in het wat rustiger aan doen ;)

    O ja: een Discus 2B met 3,4m span in GFK: istwat ?
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2011
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.474
    Locatie:
    Harderwijk
    Van dat soort schaalzwevers zijn er heel veel te koop. Er zijn goeie en slechte... niet alleen de afwerking kan variëren, maar ook de keuze van het vleugelprofiel. (Bekijk het draadje "Salto in DE Warehouse" eens, dat gaat over een andere schaalzwever maar dan krijg je een idee hoeveel dat kan schelen)

    Als je met de Hype vliegt als het flink waait, dan vlieg je dus af en toe óók met wind mee, toch? Dan zal-ie ook wel rap gaan...
     
  8. keurste

    keurste

    Lid geworden:
    6 feb 2008
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Rijssen
    [Ik denk daarbij aan de Cularis, maar is het verschil met de EZ wel groot genoeg ?]

    Ik heb ze beide :). De Easyglider gebruik ik voor als ik een uurtje over heb als alroundkistje voor thermiek en aan de helling tot ca 4 Bft. Die alround eigenschappen is na enige tijd ook het nadeel van de EG: Voor thermiek wil je naar grotere hoogtes en dan is de EG slechter te zien, en op de helling maak je bij wat meer wind geen snelheid meer. De Cularis gebruik ik nu als thermiekzwever voor grotere hoogtes, dat doet ie goed, maar hij is niet veel sneller dan een (verzwaarde) EG. En aan de helling gebruik ik kleinere, snellere kistjes.

    M.vr.groet, Evert.
     
  9. robbret

    robbret

    Lid geworden:
    29 okt 2009
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Dilbeek, België
    't zal de Cularis worden. Met gepimpte aandrijving, kwestie van rap weer boven te zijn.
    Nog een jaartje klooien met shuim en als ik wat meer zelfvertrouwen krijg en langere tijd schadevrij kan vliegen, dan word't een Intention of dergelijke.
     
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik heb hier nog een Spirit ARF (nieuw) en een Cumulus 2000 ARF(reeds mee gevlogen) liggen.
    Vliegen allebij goed.
    Ik kan ze missen wegens gebrek aan ruimte.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2011

Deel Deze Pagina