Ik heb vanmiddag mijn lipo's tot 3.95V per cel leeggevlogen, tot hoeveel kan ik gaan zonder in gevaar te komen ?
Belast , onbelast ? Ik kijk altijd wat er weer in gaat en probeer zo op 75 % verbruik van het totaal te komen . Mvg Johan
afhankelijk van hoe oud ze zijn of ze zijn net nieuw aangeschaft zijn de nieuwe lipo's mag je tegen woordig tot 3v leeg trekken en sommige selfs tot 2,8v ga nooit tot het maxium leeg trekken van je lipo i.v.m met ompolings gevaar ik zelf vlieg mijn accu's leeg tot 3,5 v dan heb ik nog over voor de landing en zijn ze ongeveer 3,2v dat is zo'n tussen de 80 a 85% als je de accu's niet meer gebruikt laad ze op tot ongeveer 3,8 a 3,85 volt dat is behoud van je accu kun je ze een helepoos weg leggen dan zit je op een veilige spanning let maar eens op als je een nieuw lipo aanschaft zul je zien dat deze op 3,8 of 3,85v zitten je kan ze dan ongemerkt wel een jaar lang weg leggen maar ja zo lang blijven ze bij mij niet liggen succes met je lipo,s
wij, in onze (ondertussen veldloze) club vliegen de meesten tot 3.8, gemeten NET na de vlucht.. dieper gaan we eigenlijk niet. moet wel zeggen gisteren was ik 1 minuut over tijd en direct na de vlucht gaf de fusion 10% aan, maar dan 5 minuten later ging ie alweer naar 20%.. dus ik weet het eigenlijk zelf niet ;-)
Da's uit het goede (of slechte NiCad) tijdperk. Bij Lipo's heb je geen gevaar van "ompolen". Als je een cel onder de 2,85 volt trekt is hij stuk. Vuistregel, veilige kant kant, is om ongeveer 30% restcapaciteit over te houden, te meten direct na het vliegen.
onder de 2,85v hoeft het perse niet stuk te zijn wat we wel is doen de lipo even een soort van boest geven met nicad laad cyclus kort stondig, blijf er wel bij natuurlijk daarmee heb je een goede kans dat de lipo weer boven de 2,85v komt en laad je hem weer normaal op met de lipo laad cyclus gebalanceerd dit heeft bij mij in ieder geval wel een paar lipo's gered van de ondergang en tot op heden werken ze nog prima
Als jij je lipo,s misbruikt heet dat nog lang niet dat anderen dat ook moeten gaan doen. Schlechte raad dus om ze zo ver leeg te trekken. Mvg Johan
Hij zegt toch niet dat je je lipo elke keer tot onder 2.85V moet leegtrekken ? Hij zegt gewoon dat een lipo dan niet perse stuk is. Goed is het niet en het komt de levensduur niet ten goede, maar stuk is hij daarom nog niet. Mogelijk verlies je wel een beetje capaciteit en/of stijgt de inwendige weerstand iets, zodat je maximale C-waarde wat zakt. Vergelijk zoals met een auto de toerenteller in het rood jagen. De motor is dan ook niet gelijk stuk, maar goed is het niet. Ik heb al een aantal keren keren lipo's en ook lifepo's per ongeluk laten leeglopen tot 0V. Die werken allemaal nog hoor, zei het nietmeer als nieuw.
Heb al eens een 3S lipo aangesloten gelaten (model wel uitgeschakeld) en geen rekening gehouden met lekstroom van ong. 1 mA.... Na 2 weken LiPo's op 0 volt. Zo laag dat de lader zelfs niet "zag" dat er een acuu aangesloten was. Half uurtjes aan de 250 mA gelegd (Tx/Rx uitgang van de lader, is begrensd op 9.6V, dus kan niet overladen) en daarna "zag"de lader hem weer en kon hij verder gewoon met LiPo programma opgeladen worden. Pakketje was naderhand niets aan te merken qua capaciteit. Was wel voor een vliegtuigje, dus niet superzwaar belast. Blijkbaar is hoe lager de stroom, hoe minder ernstig de gevolgen van diep-ontladen. Maar ik zou het niemand aanraden.... Groet, Bert
Ok bendankt iedereen, lipo's worden niet echt zwaar belast, ongeveer halfgas. Nu weet ik dat ik goed zat met de vliegtuig, 17Minuten
inderdaad ik zeg ook niet dat je dit moet doen het compleet leeg vliegen van de accu hierbij geef ik alleen aan dat dit bij mij een paar lipo's gered heeft van de ondergang dat een ander dat ook moet doen is zeker niet aan teraden misschien andere verwoording was op zijn plaats geweest er wordt al op sommige sites aangegeven het advies hoeveel c's je minimaal moet gebruiken bij de bl motor ik ben met een funjet ultra bezig, motor opzet die ik hiervoor gebruik vraagt al om accu's van 35c te gebruiken
p.s. tegenwoordig kan men bepaalde regelaars instellen op voltage wil je geen risico lopen pak dan de hoogst instelbare spanning dan weet je dat de regelaar stopt en je vliegt niet helemaal je accu leeg meeste regelaars zijn dan instelbaar op 3-3,2-3,4v of 3,6v pak dan de 3,4 of de 3,6 volt dan zit je altijd goed