Wanneer is een lipo nu leeg?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Lindert, 16 feb 2011.

  1. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Ik heb vanmiddag mijn lipo's tot 3.95V per cel leeggevlogen, tot hoeveel kan ik gaan zonder in gevaar te komen ?
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Belast , onbelast ?

    Ik kijk altijd wat er weer in gaat en probeer zo op 75 % verbruik van het totaal te komen .

    Mvg Johan
     
  3. kluifje

    kluifje

    Lid geworden:
    5 jul 2008
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Ouddorp
    Ik ga altijd tot 3,7 onbelast. Dan gaat er meestal 70 tot 80$ procent weer in.
     
  4. asjen

    asjen

    Lid geworden:
    25 jan 2004
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Zwolle
    afhankelijk van hoe oud ze zijn of ze zijn net nieuw aangeschaft zijn
    de nieuwe lipo's mag je tegen woordig tot 3v leeg trekken en sommige selfs tot 2,8v
    ga nooit tot het maxium leeg trekken van je lipo i.v.m met ompolings gevaar
    ik zelf vlieg mijn accu's leeg tot 3,5 v dan heb ik nog over voor de landing
    en zijn ze ongeveer 3,2v dat is zo'n tussen de 80 a 85%
    als je de accu's niet meer gebruikt laad ze op tot ongeveer 3,8 a 3,85 volt
    dat is behoud van je accu kun je ze een helepoos weg leggen dan zit je op een veilige spanning
    let maar eens op als je een nieuw lipo aanschaft zul je zien dat deze op 3,8 of 3,85v zitten
    je kan ze dan ongemerkt wel een jaar lang weg leggen
    maar ja zo lang blijven ze bij mij niet liggen

    succes met je lipo,s
     
  5. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    wij, in onze (ondertussen veldloze) club vliegen de meesten tot 3.8, gemeten NET na de vlucht.. dieper gaan we eigenlijk niet.
    moet wel zeggen gisteren was ik 1 minuut over tijd en direct na de vlucht gaf de fusion 10% aan, maar dan 5 minuten later ging ie alweer naar 20%..
    dus ik weet het eigenlijk zelf niet ;-)
     
  6. Roop

    Roop

    Lid geworden:
    3 jul 2009
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Da's uit het goede (of slechte NiCad) tijdperk. Bij Lipo's heb je geen gevaar van "ompolen". Als je een cel onder de 2,85 volt trekt is hij stuk.

    Vuistregel, veilige kant kant, is om ongeveer 30% restcapaciteit over te houden, te meten direct na het vliegen.
     
  7. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    30% direct na vliegen? is zeker zeker heeeeel safe!
     
  8. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    60% is nog veiliger. :p
     
  9. asjen

    asjen

    Lid geworden:
    25 jan 2004
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Zwolle
    onder de 2,85v hoeft het perse niet stuk te zijn
    wat we wel is doen de lipo even een soort van boest geven met nicad laad cyclus
    kort stondig, blijf er wel bij natuurlijk
    daarmee heb je een goede kans dat de lipo weer boven de 2,85v komt
    en laad je hem weer normaal op met de lipo laad cyclus gebalanceerd
    dit heeft bij mij in ieder geval wel een paar lipo's gered van de ondergang
    en tot op heden werken ze nog prima
     
  10. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    waarvoor gebruik je de lipos? levensduur w ook bepaald door de mate van belasting...
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Als jij je lipo,s misbruikt heet dat nog lang niet dat anderen dat ook moeten gaan doen.

    Schlechte raad dus om ze zo ver leeg te trekken.

    Mvg Johan
     
  12. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Hij zegt toch niet dat je je lipo elke keer tot onder 2.85V moet leegtrekken ? Hij zegt gewoon dat een lipo dan niet perse stuk is. Goed is het niet en het komt de levensduur niet ten goede, maar stuk is hij daarom nog niet. Mogelijk verlies je wel een beetje capaciteit en/of stijgt de inwendige weerstand iets, zodat je maximale C-waarde wat zakt.

    Vergelijk zoals met een auto de toerenteller in het rood jagen. De motor is dan ook niet gelijk stuk, maar goed is het niet.

    Ik heb al een aantal keren keren lipo's en ook lifepo's per ongeluk laten leeglopen tot 0V. Die werken allemaal nog hoor, zei het nietmeer als nieuw.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.166
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb al eens een 3S lipo aangesloten gelaten (model wel uitgeschakeld) en geen rekening gehouden met lekstroom van ong. 1 mA....
    Na 2 weken LiPo's op 0 volt. Zo laag dat de lader zelfs niet "zag" dat er een acuu aangesloten was.
    Half uurtjes aan de 250 mA gelegd (Tx/Rx uitgang van de lader, is begrensd op 9.6V, dus kan niet overladen) en daarna "zag"de lader hem weer en kon hij verder gewoon met LiPo programma opgeladen worden. Pakketje was naderhand niets aan te merken qua capaciteit. Was wel voor een vliegtuigje, dus niet superzwaar belast.
    Blijkbaar is hoe lager de stroom, hoe minder ernstig de gevolgen van diep-ontladen.
    Maar ik zou het niemand aanraden....

    Groet, Bert
     
  14. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Ok bendankt iedereen, lipo's worden niet echt zwaar belast, ongeveer halfgas.

    Nu weet ik dat ik goed zat met de vliegtuig, 17Minuten ;)
     
  15. asjen

    asjen

    Lid geworden:
    25 jan 2004
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Zwolle
    inderdaad ik zeg ook niet dat je dit moet doen het compleet leeg vliegen van de accu
    hierbij geef ik alleen aan dat dit bij mij een paar lipo's gered heeft van de ondergang
    dat een ander dat ook moet doen is zeker niet aan teraden
    misschien andere verwoording was op zijn plaats geweest
    er wordt al op sommige sites aangegeven het advies hoeveel c's je minimaal moet gebruiken bij de bl motor

    ik ben met een funjet ultra bezig, motor opzet die ik hiervoor gebruik
    vraagt al om accu's van 35c te gebruiken
     
  16. asjen

    asjen

    Lid geworden:
    25 jan 2004
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Zwolle
    p.s.
    tegenwoordig kan men bepaalde regelaars instellen op voltage wil je geen risico lopen
    pak dan de hoogst instelbare spanning dan weet je dat de regelaar stopt en je vliegt niet helemaal je accu leeg
    meeste regelaars zijn dan instelbaar op 3-3,2-3,4v of 3,6v
    pak dan de 3,4 of de 3,6 volt dan zit je altijd goed
     

Deel Deze Pagina