Project AH-1S COBRA

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door STRATUS, 5 feb 2011.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.192
    Locatie:
    Oldeberkoop
    mijn Cobra heb ik een stuk minder ver geschuurd, en die vertoonde (vrijwel) geen gaatjes. Hij trilt inderdaad, maar heeft tot nog toe ondanks vijf jaar redelijk intensief vliegen ook nog geen verborgen gaatjes vertoond.
    De BO 105 vertoont tot nog toe ook nog geen gaatjes, en die vertoont een vergelijkbaar trilgedrag.

    Waarje epoxy-plamuur haalt weet ik niet. Ik gebruik zelf gewoon polyesterplamuur van bij de DHZ of de automaterialen zaak.
    Maar ik heb er mensen over horen praten dus ik neem aan dat er epoxyplamuur bestaat....

    Groet, Bert
     
  2. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    AH OK , prima , dan worden deze producten aangekocht .. en nadien worden deze " kleine probleempjes aangepakt " .
    Ik ga nu lekker verder doen met het plaatsen van de revetten en het aanpassen van de raamlijsten .....
    Indien er zich nog gaatjes gaan voordoen tijdens deze werken , dan pakken we die ook nog aan .....

    Mannen , MERCI he :)

    Oeps , om 20.30 uur moet ik gaan werken , effe alarm opzetten op de hobbykamer , ik zou het nog vergeten ....

    Grtz

    Ronny
     
  3. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Het opschuren van de gelcoat hoeft inderdaad maar heel licht, opruwen tot hij mat is is genoeg.
    De plaatsen waar je er door bent gegaan heb ik op mijn Ecureuil ook gehad. Het ontstaat vrij makkelijk wanneer je op een overgang zit te schuren, in een ronding of een geplamuurd gedeelte wilt laten overvloeien in een andere contour.

    Hoeft niet erg te zijn, maar je zal het pas zien wanneer hij in de grondverf staat.
    [​IMG]
    Deze foto laat een plek zien waar ik in een overgang heb zitten schuren (kap spuitwerk mislukt en helemaal afgeschuurd) en dus te diep door de gelcoat ben gegaan. Voor primer was er dan ook niets aan te zien of te voelen.
    (De paneellijnen zijn hier dus ook behoorlijk vervaagt)

    Dit is gerepareerd met verdunde putty. In deze permalink kan je zien hoe ik het heb opgelost.
    [90633] bouwverslag-vario-ecureuil-6

    Deze putjes krijg je niet altijd direct als je door de coat gaat hoor, ik had nog twee plaatsen maar die waren gaaf na primer.

    Succes!
    Gr, Roy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. corsairk

    corsairk

    Lid geworden:
    22 jul 2009
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Kinrooi - België
    Toevallig is dit weekend in de Aldi epoxy plamuur in de aanbieding :
    Epoxy kneedpasta
    Ik weet niet of dit iets is, maar lijkt me handig spul om gaatjes en dergelijke mee te plamuren.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.192
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat mij door een professionele spuiter geleerd is: hele romp licht schuren tot de gelcoat dof is, dan dun spuiten met bijv. Motip filler spray en heel licht schuren tot je net de celcoat weer gaat zien. Dit een aantal keer herhalen tot alle mal-naden glad zijn, daarna de paneelnaden weer "uitkrabben" en de boel ontvetten en in de primer zetten. Daarna spuiten. Je bent dan als je het goed doet, nergens te diep in de gelcoat gekomen. Het is alleen wel een heel tijdrovende methode....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    @ Roy ,
    Das inderdaad goed opgelost , :) , ga dus ook gebruik maken van jullie info ..

    @ Bert ,
    Zo gaat het inderdaad ook , maar is tijdrovend , maar dan kom je wel nergens mee in de problemen , alle kleine problemen ,

    Grtz

    Ronny
     
  7. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    @ Roy ,
    Das inderdaad goed opgelost , :) , ga dus ook gebruik maken van jullie info ..

    @ Bert ,
    Zo gaat het inderdaad ook , maar is tijdrovend , maar dan kom je wel nergens mee in de problemen , alle kleine problemen ,

    Grtz

    Ronny
     
  8. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Hey Bert,

    thx voor je tip ivm de Motib kunststof primer. Ben er deze avond om geweest.
    'k Ben benieuwd wat het gaat geven.

    Heligroeten,

    Nick
     
  9. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Revetten

    Hei ,

    Vandaag even contact gehad met DOMINO ,
    Deze mannen hebben de materialen voor de " gaatjes " die opgedoken zijn tijdens het schuren te repareren .. :) das al goed he ..

    Voor de rest nog wat verder gedaan met te revetteren ...
    Is een tof werkske , enkel af en toe even stoppen voor geen revet ogen te krijgen ... :)
    Nu weet ik ondertussen hoe fijn het is om een schaalmodel te hebben van REVELL , hier zie je dus alles op , ook de revetbanen ... onmisbaar voor elke schaalhelibouwer zou ik zeggen ..

    enkele sfeerbeelden :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Grtz

    Ronny
     
  10. Tiger2

    Tiger2

    Lid geworden:
    31 aug 2006
    Berichten:
    354
    Je gaat lekker vlot, goed bezig. Ga dit verder volgen.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.192
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Was wat vergeten te vermelden: het spul wat IN die spuitbussen zit is (voor zover ik dat kan beoordelen) écht goed, maar de spuitbussen waar het in zit, zijn gewoon crap! Je hebt heel goed kans dat die spuitbus halverwege de klus er gewoon mee ophoud (de primer tast blijkbaar de spuitkop aan), bij mij in twee gevallen ruim voordat de bus leeg was.

    Dus doe géén proefstukje, goed kans dat de spuitbus het een dag later niet meer doet. Werk in een keer achter elkaar door, en zorg desnoods dat je een reserve bus hebt staan.
    Want halverwege stoppen om een nieuwe bus te halen is lastig, je ziet die Primer vrijwel niet zitten dus je weet niet waar je gebleven bent.

    Motip zegt zelf dat je MAXIMAAL 2 lagen mag zetten, dus ik neem aan dat er iets ergs gebeurt als je per ongeluk een gedeelte van een derde laag voorziet....

    Toen ik het opbracht zag het er in natte toestand wat "spetterig" uit, maar na drogen en vervolgens lakken, is daar helemaal niets meer van te zien. Lak hecht goed en vloeit mooi uit. Het is in elk geval spul wat ik vaker ga gebruiken gezien het resultaat.

    Ik heb met de BO een beetje haastwerk gemaakt met het spuiten, dus minimaal geschuurd, vrijwel geen plamuur gebruikt etc, primer erop en een paar uur later de lak erop (ook uit spuitbus) en ik weet dat hij niet perfect is geworden, maar ik ben toch heel tevreden met het resultaat.

    Wat helpt is dat ik sinds enige tijd heli's niet meer in glanslak spuit. Ik vind mat/zijdeglans beter zichtbaar in de lucht omdat de zon er niet zo op weerspiegelt en ook tegen de zon in blijf ik meer contrast zien met matte lak. Dat licht mogelijk aan mijn eigen lichte kleurenblindheid, maar het maakt ook dat kleine imperfecties in het spuitwerk minder opvallen. (en het is ook minder erg als je je heli een keertje niet poetst....)

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2011
  12. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    De transparante kunststofprimer vind ik zelf lastig werken, je ziet bijna niet wat je al gehad hebt.
    Ik heb 1K epoxyprimer (colormatic) gebruikt, deze is grijs van kleur en dat vind ik zelf een stuk prettiger werken.
    De hechting is prima en na waterproof schuren is hij zo zacht als satijn.

    Kwaliteit van de spuitbussen heb ik ook geen klagen over gehad, meerdere sessies met soms wel weken er tussen zonder problemen.
    Ik heb wel altijd de spuitkop na gebruik gereinigt.

    Gr, Roy
     
  13. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Dat zijn al een paar producten die nu tevoorschijn zijn gekomen ,
    nu wordt de keuze alsmaar moeilijker :)

    HUMBROL NR1 .. is OK ..
    MOTIP ..
    1K epoxyprimer ( colormatic )
    http://www.ralva-autoshop.nl/Lak-en-Primer/1.aspx
    Zij hebben ook de blanke lak , is misschien ook een optie .. :)

    Hmmmm , welke gaan we nu kiezen ... :)

    Grtz

    Ronny
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2011
  14. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei Roy ,

    Gisteren iets vergeten te vragen ,
    Maar hoe zit het met de dikte van deze lak , ik wil uiteraard zo dun als mogelijk gaan spuiten , dit enkel en alleen om de revetten en de graveerbanen goed te kunnen blijven zien ...
    Nick heeft zijn heli met ( grondlaag ) HUMBROL 1 gespoten en daar zie je dus nog alles O ZO DUIDELIJK op ..

    Grtz
    Ronny
     
  15. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Hey Ronny,

    De dikte is geen probleem (je begrijpt dat dit natuurlijk wel sterk afhankelijk is van de manier van spuiten).
    De eerder geplaatste foto toont minuscuul kleine putjes. Het feit dat je deze kan zien door de primer zegt denk ik al genoeg.
    Deze primer droogt vrij ruw op na het spuiten, maar schuurt heel makkelijk superglad.

    Belangrijke kanttekening is wel dat ik eerst de hele romp in de primer heb gespoten, toen helemaal glad geschuurd en daarna pas met de klinknagels ben begonnen.
    Dit vanwege het feit dat je zonder klinknagels de romp beter kan schuren dan met.

    Gezien het feit dat je al met klinken begonnen bent is dit een extra aandachtspunt.

    Gr, Roy
     
  16. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hey Roy ,

    Ja ik had het gezien dat de lak ook vrij dun is , dus dat is prima ,
    Ja ik ben inderdaad al begonnen met de revetten .. :)
    Ik heb al 6 potjes HUMBROL 1 klaar staan om de grondlaag erop te spuiten ,
    Maar ik ga nu de " gaatjes " opvullen en dan even naschuren waar de problemen zich voordeden .. op die plaatsen heb ik nog geen revetten geplaatst ...
    Misschien even een primer op die gedeelten eropspuiten en zien wat het resultaat is ,
    als dit OK is , kunnen we verder gaan met de revetteer werken ...

    wordt vervolgd ,

    Grtz

    Ronny
     
  17. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.055
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Hey Ronny,

    Ik gebruik ook al jaren de grondverf en spuitplamuur van motip, tot nu toe werk dat prima!
    Dunne laagjes spuiten is de boodschap, vooral de spuitplamuur zit er snel dik op, en 80% moet je nadien weer wegschuren..
    Bouwen maar!

    greetz

    Didier
     
  18. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei didier ,

    Ik heb vandaag de gaatjes en kleine barstjes geplamuurd met MOTIP extra fine polyester plamuur , ook heb ik een bus spuitplamuur gekocht om nadien nog eens over deze vlakjes te gaan ..
    Dus we zijn een paar uurtjes stil geweest vandaag met dit en met de groeven die rond de raamlijsten zitten nog wat beter zichtbaar te maken .
    Dit heb ik met de hand gedaan met een freesje van Dremel , zo een 20 tal keren over elke lijn gegaan om het goed te krijgen .. :)
    Morgen nog wat verder revetten en de bobble plaatsen waar het lasersysteem achterzit en de antennes eropzetten ..
    En even naar de viswinkel .... dobber halen ...

    Grtz

    Ronny
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2011
  19. dafke695

    dafke695

    Lid geworden:
    10 dec 2010
    Berichten:
    223
    Locatie:
    harelbeke
    hallo

    de meeste onder u kennen mij nog maar net of zelfs nog niet.
    maar ik zie dat er enkele bezig zien met mooie projecten , waaronder 2 cobra's , bell 430 , oh 58 , en nog een paar.
    ikzelf met een huey bell 204 van vario.
    nu ik zelf dit project bezig ben weet ik wat er allemaal bij komt kijken (ben zelf een leek ).
    jullie zijn kunstenaars met goeie ideeen en prachtige werken en leer hier continu bij (heb al goeie en heel goeie tips van bleu bird van zijn vorige en recente bouwverslagen).
    hopelijk zie ik deze allemaal later eens in het echt en kunnen we samen eens vliegen met deze prachtige bouwwerken.

    groeten
    david
     
  20. STRATUS

    STRATUS

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    1.556
    Locatie:
    Limburg Dilsen - Stokkem - BELGIË
    Hei David ,

    Ja is waar , er lopen inderdaad vele mooie projecten , :)
    We leren van iedereen iets bij uiteraard , die wezt dit en die weet dat ..
    Uiteraard hoop ik ook iedereen eens tegen te komen die hier in de heli schaal afdeling zit ..

    Wie weet , ergens op een meeting , zou mooi zijn he , als we allemaal met onze modellen eens samen konden vliegen ..
    maar dat duurt nog even ....

    Grtz

    Ronny
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2011

Deel Deze Pagina