Nine Eagles Bravo SX (opvolger van de Solo Pro, met schaalromp)

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Indoorvlieger, 18 nov 2010.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Ik weet niet of ik het al eerder had gezegd, maar bij lage temperaturen doet de Bravo SX het wat minder. Korter vliegen en de stuurfuncties reageren ook wat traag. Met de Solo Pro heb ik bij temperaturen van -5 gevlogen, dus dit verschil verbaasde me. Totdat ik besefte dat de accu bij de Bravo SX minder afgeschermd is, en de koude lucht er zo langs stroomt. Bij de Solo Pro zit de onderkant van de canopy tussen de lipo en de bewegende lucht.

    Dus of de lipo een beetje "inpakken" of wachten op warmer weer. Of wellicht dat het afdekkapje, dat bij de Bravo III over de lipo zit, gebruikt kan worden. En anders de Solo Pro nemen, als je die tenminste ook hebt.
     
  2. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Er is er weer 1 bij hoor :D
    Vandaag is de bestelling binnen gekomen :banana::banana:

    Nu tegen m'n gewoonte in de handleiding lezen voordat ik alles ga proberen:cool:
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Ah, versterking. :D


    Eerste single rotor heli? Let erop dat je de eerste vlucht niet te lang maakt, als de accu bijna leeg is, gaat de heli linksom draaien, en wordt netjes landen erg lastig. En het kan zijn dat de lipo pas na een paar keer gebruik echt "in vorm" komt, waardoor hij wat beter presteert.
     
  4. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Eigenlijk is het gewoon m'n eerste "normale" heli, de eerste is er 1 van silverlit (3 kanaal) dus speelgoed om te kijken of ik het leuk vind.
    Maar het effect van een lege accu had ik ook bij de eerste heli, inderdaad iets om rekening mee te houden.

    De accu's zijn weer voorzien van een sticker met aanschafdatum en een volgnummer zodat ik de accu's uit elkaar kan houden (voor als er 1 slecht is geworden of verdacht is). Dat is met accu's een gewoonte van me.

    Inmiddels heb ik twee vluchtjes gemaakt. De eerste vooral om te trimmen en te wennen aan deze heli. Wat me opviel was dat de heli bij het hooveren schuin hangt, maar ik had al gelezen dat dit normaal is.
    De tweede vlucht was eigenlijk m'n eerste "lesvlucht". Proberen stil te hangen tot de accu leeg is. Ik kon merken dat ik al wat ervaring op een sim heb, ik hoef niet meer te leren wat elke knuppel doet.

    Eerste indruk: mooie heli, doet wat ik ervan verwacht. Ik ben er zeer tevreden mee.
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Er zit inderdaad een aardig verschil tussen een 3 kanaals speelgoedheli, maar het leert je wel gewend te raken aan gas op links. En een sim helpt ook, evenals rustig beginnen, zoals je al doet. En de Bravo SX stuurt vrij direct, dat is ook fijn.

    De accu's zijn trouwens vrij goed. Meestal gaan de meegeleverde lipo's niet lang mee, maar ik heb er al eentje over de 50 vluchten zitten, en die doet het nog prima.
     
  6. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Inmidels heb ik ook een vllucht(je) buiten gemaakt.:cool:
    Het leek voldoende windstil om even in de tuin een rondje te vliegen. Nee, geen crash maar ik had af en toe toch moeite om niet in de enige boom bij ons in de tuin te belanden.:oops:
    Maar het was leuk om te doen. Nu eerst binnen verder gaan met leren vliegen en als ik um beter onder controle heb ga ik zeker weer in de tuin bezig :D
     
  7. McDozz

    McDozz Guest

    En nog meer versterking... ik heb er ook één... :)

    Na de solo pro ook de SX gekocht. De solo is leuk, maar de SX is echt een aanrader....
     
  8. hanszl2001

    hanszl2001

    Lid geworden:
    6 jan 2011
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Na zo'n 25 x laden beginnen de meeste lipo's (Turnigy 160 en beide NE's 150) wat minder te worden, je merkt dat de SX eerder linksom gaat wentelen.
    Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik ze in het begin niet netjes hebt behandeld door mijn onkunde, inmiddels weet ik beter - stoppen bij 80 % -
    Jammer, ik begin nu net aan modus 2 te wennen en het duurt even voordat de nieuwe lipo's binnen zijn.
    Maar 1 ding is zeker, ik wil van de zomer wat groter gaan vliegen en ook naar buiten.
     
  9. TuxBrothers

    TuxBrothers

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    407
    Locatie:
    Waddinxveen
    Nou wel kappen he, straks wil ik er ook nog een ! ;)
     
  10. hanszl2001

    hanszl2001

    Lid geworden:
    6 jan 2011
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Solo Pro kan ik niet over oordelen, maar de SX vind ik vet verslavend.:D
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Dan met die accu's zal zeker met het minder netjes behandelen te maken hebben, of je hebt een mindere serie. Turnigy 160 (Nano of gewoon?) heb ik wat mindere ervaringen mee. De Nano's gaan nog wel, maar de gewone "30C" versie hielden het in mijn Solo Pro nog geen 25 keer uit. Een aantal SX-en zijn trouwens uitgeleverd met een verkeerd gelabelde vliegtuig-accu, die ook 150 mAh is, maar minder goed bestand tegen de hogere stroom die een heli als de SX vraagt, en ook 0.35g zwaarder is dan zou moeten, namelijk 4.70g ipv 4.35g.

    Ik vlieg meestal tegen de 5 minuten, dan is de staart nog steeds stabiel, en de accu net een beetje lauwwarm. 1 originele accu is al over de 50 keer vliegen heen, en haalt nog steeds de 5 minuten met gemak.


    Ik vond de Solo Pro voor buiten net iets beter, maar laatst kreeg ik het door. De Solo Pro kun je gerust de stick bijna vol vooruit gooien buiten, en rondje na rondje vliegen rechtsom. Doe je dat met een SX, dan gaat de staart zakken naarmate de rondjes sneller worden, en worden de bochten niet mooi. Maar met iets minder stickuitslag, kun je hem net zo snel, of misschien wel sneller door een bocht jagen dan de SP. En met bochten naar links na snel vooruit vliegen lijkt het wat meer op een grote heli. In de bocht remt hij een beetje af, en komt er dan erg vlot weer "uitgeslingerd", in combinatie met die mooie romp geeft dat een fraai vliegbeeld.


    Ben je al op weg naar de winkel? ;)
     
  12. hanszl2001

    hanszl2001

    Lid geworden:
    6 jan 2011
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Vandaag een aantal lipo's van Hyperion (160 Mah) ontvangen, ze zijn flink langer dan de Turnigy's maar passen wel goed in de SX.
    Ik vermoed dat het zwaartepunt daardoor wel wat meer naar achteren komt te liggen.
    En daar heb ik een vraagje over: het ledlampje onder de romp van de Bravo is kantelbaar.
    Wanneer ik het zo ver als mogelijk naar voren zet, land ik minder "op de staart" en vind ik hem veel sneller voorwaarts vliegen .
    Is het inderdaad zo dat zo'n klein verschil zoveel impact heeft?:confused:
    Morgen ook maar eens kijken hoe de Hyperions zich houden.
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    De Hyperion 160 weegt in de uitvoering met mSR type connector al 4.7 gram. Hebben de lipo's die je nu hebt dezelfde connector als de Bravo SX lipo's? Dan zijn de wellicht nog zwaarder dan 4.7 gram. Ter vergelijking, de standaard 150 mAh accu's van de SX wegen 4.35g gram.

    En bij zo'n vrij lichte heli kan een kleine aanpassing veel verschil maken.
     
  14. hanszl2001

    hanszl2001

    Lid geworden:
    6 jan 2011
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    De "Hyps" hebben de standaard msr plug en passen omgekeerd net aan in de Bravo.
    Dank je wel voor de info.
     
  15. hanszl2001

    hanszl2001

    Lid geworden:
    6 jan 2011
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    De hyperions zijn nu 2 x gebruikt en eerlijk gezegd valt de tijdsduur om er mee te vliegen een beetje tegen: 2:15 minuut per lipo.
    De take-off is erg krachtig en het hooveren is direct zeer stabiel bij 54% trottle, maar het verval tijdens het vliegen treedt erg snel in.
    Ook zijn ze snel opgeladen met de OEM lader van NE, zou het daar aan kunnen liggen, dat die misschien niet de volle capaciteit laad?

    Ook is het Msr connectortje wat ik zelf gemonteerd heb aan de Bravo erg fragiel en moet ik hem voor de 3e keer opnieuw solderen.
    Weet iemand van jullie of er ook goede kwaliteits connectors zijn die wat minder kwetsbaar zijn of is dit inherent aan de Msr connector?
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland

    Ik ben zelf niet zo weg van die mSR type connector. Ik heb een paar van deze lipo's (Intellect 130, maar die zijn gelijk aan de Hyperion 130) uitgerust met een NE connector die ik van een overleden Solo Pro accu had gehaald, en steeds presteerde de lipo met de erop gezette NE connector beter. De pennetjes in de draad buigen snel open, en dan wordt het contact minder. Ook de mSR heeft er last van na een tijdje.

    Je kan de Hyperion tegenwoordig ook met NE connector krijgen, dus dat zou een optie kunnen zijn. Of ze zelf erop zetten, maar dat is wel een beetje "gefriemel" en er is een risico dat je de lipo om zeep helpt.

    Overigens bevallen de standaard Bravo SX lipo's me nog steeds het beste. Ongeveer 5 minuten vliegen met voldoende power, en ze worden niet bloedheet na een vlucht. Enige nadeel is dat ze erg duur zijn. Een alternatief is de 120 mAh van Hobby King, daar haal je ongeveer 4 tot 4 1/2 minuut mee, in ieder geval beter dan je nu met je Hyperions haalt. Je kan ook de 150 mAh van Hobby King nemen, maar die zijn wel zwaarder, waardoor de heli meer achterover helt.
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Vanochtend even een lipootje buiten gevlogen, lekker windstil. Wat gaat deze heli toch lekker door de bocht, vooral "left banked turns" gaan duidelijk beter dan met de Solo Pro, die iets liever rechtsom wil. Ik begin de SX voor buiten steeds leuker te vinden. En het vliegbeeld is natuurlijk ook fraai, met die mooie romp. :D
     
  18. Ronniebagen1981

    Ronniebagen1981

    Lid geworden:
    29 apr 2011
    Berichten:
    4
    Locatie:
    valkenswaard holland
    hey jongens mag ik jullie wat vragen heb de 2 solo pro's en heb de romp en frame en onderstel gekocht maar nu passen de accus niet als ik die van de bravo sx koop kan ik die laden met de lader van de solo pro ? mvg ronnie
     
  19. Ronniebagen1981

    Ronniebagen1981

    Lid geworden:
    29 apr 2011
    Berichten:
    4
    Locatie:
    valkenswaard holland
    romp frame en onderstel ook van de bravo sx natuurlijk wilde 1 van de twee ombouwen veel te duur blijkt nu dacht dat kapje past zo ook wel niet dus veel te duur niet aan beginnen dus maarja had er al twee en had het kapje al besteld :(
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    De accu's van de Solo Pro V-serie hebben een extra ribbel op de zwarte plastic connector, om te voorkomen dat je ze omgekeerd plaatst, dus net zo als ze in de Bravo SX zitten. Wat je daaraan kan doen is dat ribbeltje eraf halen met een scherp mesje, of een kleine vijl. Wel oppassen dat je niet de lipo zelf raakt, dus het zilveren gedeelte.

    [​IMG]

    Links een V-serie accu, en rechts eentje met het oudere type connector, die de Bravo SX weer is gaan gebruiken.

    Accu's van de Bravo SX passen zonder meer in de Solo Pro lader. Deze hebben namelijk niet die extra ribbel, dus passen in elke lader, ook die van de oudere Solo Pro's, toen de accu's nog niet die ribbel hadden.
     

Deel Deze Pagina