Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Maarten123, 4 dec 2008.

  1. sleper

    sleper

    Lid geworden:
    11 apr 2010
    Berichten:
    158
    Locatie:
    ljouwert (voor niet friesen Leeuwarden)
    volgens mij het zesde maar ik weet het niet zeker.
    er was er wel een!
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.924
    Locatie:
    Salland
    Januari 1945:
    2e flottille, 7 schepen, waarvan er nog 3 verloren gingen tot mei 1945.
     
  3. Frank Langeler

    Frank Langeler

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Enschede
    Den Helder was toch een steunpunt en geen basis dus volgens mij lag daar geen vast flottille. Het tweede lag volgens mijn info in Oostende.

    Schnellboote door Jac. C. Baart

    Maar goed kom net kijken en kan de plank compleet misslaan.

    Gr. Frank
     
  4. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    Roel noemt januari 1945. Was België toen al niet bevrijd gebied ? Lijkt me dus op zich wel logisch dat het 2e toen verplaatst zou zijn naar Den Helder.
     
  5. Lodewijk

    Lodewijk

    Lid geworden:
    30 okt 2009
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Haarlem
    Wat Frank zegt klopt wel, Den Helder was aanvankelijk een steunpunt en geen vaste S-boot haven.
    Aan het eind van de oorlog veranderde dat omdat de geallieerden steeds verder naar het noorden opdrongen en vanaf september 1944 het 2e en het 5e (Koen) Den Helder wel als vaste basis hadden.

    Het 8e was lange tijd in Noorwegen gestationeerd. Vanaf de oprichting in 1941 tot september 1943. Dan wordt het naar Nederland verhaald en krijgt dan IJmuiden als basis.
    In mei 1944 verhuist het 8e naar Oostende wanneer de dreiging van de invasie steeds groter wordt.
    In september 1944 verhuist het 8e weer naar IJmuiden omdat de geallieerden steeds verder oprukken.
    Tijdens de capitulatie liggen er nog twee boten van het 8e in Den Helder de S197 en de S701.

    Het 2e flottielje ligt al vanaf mei 1940 in de Nederlandse havens, eerst in Den Helder later in IJmuiden en Rotterdam en ook in Oostende.
    In mei 1941 wordt het 2e samen met het 1e en het 3e naar de Oostzee gestuurd i.v.m. de strijd tegen Rusland die ophanden is.
    In oktober 1941 gaat het 1e naar de Zwarte Zee, het 2e komt terug in Nederland (eerst Rotterdam, later IJmuiden) en het 3e gaat naar de Middellandse Zee.
    Als de invasie dreigt verkast het 2e naar Oostende, Boulogne, Le Havre en Dieppe.
    Vanaf september 1944 opereert het 2e vanuit Den Helder.
    Tijdens de capitulatie liggen er nog twee boten van het 2e in Den Helder de S210 en de S221.
    De S174 en de S209 liggen dan ergens in Duitsland.

    Vanwege bepaalde operaties liggen de flottieljes soms voor langere of kortere tijd in ‘vreemde’ havens.

    Lodewijk
     
  6. soro

    soro

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrechtse heuvelrug
    De vlag van de boot zonder mijnen staat verkeerd:banana::banana::banana:
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.924
    Locatie:
    Salland
    Een vlag "staat" niet, maar hangt.
    En die van mij hangt goed.
     
  8. Fer van der Burg

    Fer van der Burg

    Lid geworden:
    11 mei 2010
    Berichten:
    94
    Haha,

    maar goed, ook toen dronken ze nog weleens een borrel aan boord :banana:
     
  9. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    @ Lodewijk,

    Dank voor de info!!:)
     
  10. soro

    soro

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrechtse heuvelrug
    Roel

    Ga een Zeeuw niet het verschil tussen een staande en een hangende vlag uitleggen. ( Misschien weet ik de betekenis niet van de duitse vlagvoering)
    De vraag was wat klopt er niet in deze foto.
    Als twee schepen naast erlkaar liggen vangen zij dezelfde wind
    ( tijdens de vaart foto's is ook constant de "staande" vlag te zien i.p.v. hangend. ( te veel lijm gebruikt ? ) )
    antw: vlag stond ipv hing\:rolleyes::rolleyes::rolleyes: ( Oog voor detail )
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2011
  11. soro

    soro

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrechtse heuvelrug
    Hoe staat of hangt de vlag vol speed ??:wink:
     
  12. soro

    soro

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrechtse heuvelrug
    [​IMG]
    [​IMG]
    Wat klopt er niet bij twee schepen in dezelfde of tegenover elkaar gestelde vaarrichting ???
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2011
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.924
    Locatie:
    Salland
    Tja... op de laatste foto zie ik beide vlaggen dezelfede kant uitwaaien...
    Iets met "wind" misschien? ;)
     
  14. FirstTimer

    FirstTimer

    Lid geworden:
    13 sep 2008
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Salland
    hehehe,

    blijkt dat "ons" draadje nog steeds goed gevolgd wordt, gezien de vele reacties.

    in princiepe niets mis met de foto, zolang de schepen maar tegengesteld liggen.

    Heeft te maken met de samenstelling van de vlag, deze is al releatief stijf, en als je deze dan strak aan de mast bevestigd, krijg je door draaiing van het touw dit effect.

    Is simpel op te lossen door de vlag wat losser te bevestigen, waardoor de zwartekracht wint.

    Ik had hetzelfde probleem.
     
  15. MB6400

    MB6400

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Twente
    @Roel,

    Het zelf maken cq vermaken van de door jouw beschreven Robbe assen lijkt me een goede optie.

    Voordat ik echter eea bestel nog even een paar korte vragen. Ik de vele beschijvingen lees ik dat er voor diverse oplossingen zijn gekozen. Soms ook meerdere oplossing voor 1 en dezelfde boot de dan weer uitgewisseld worden. Om nu gebruik te maken van jullie ervaringen en niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden, zou ik willen vragen welke onderdelen / oplossingen jullie me zouden aanraden.

    1) schroefassen (verbouwen van Robbe assen of toch helemaal zelf maken)
    2) welke schroeven zouden jullie aanraden (De raboesch schroeven zien er erg mooi uit maar is dit ook de beste keuze ?)
    3) welke motoren zouden jullie me aanraden ?
    4) moet ik bij het begin van de bouw al rekening houden met het kiezen van de juiste roeren ?

    Alvast bedankt voor jullie hulp !
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2011
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.924
    Locatie:
    Salland
    Onder mijn 3e S-boot heb ik het volgende gedaan (en dat bevalt me prima)
    4 x M2 schroefaskokers en schroefassen gekocht
    3 x 50 cm 2mm messing staf
    3 x 30 cm 4mm messing buis.

    De schroefaskokers doormidden gezaagd en beide uiteinden in een 4mm messing buis die op de juiste lengte gemaakt is gewrongen. Dat klemt nét. Je hebt dan een lange schroefaskoker met twee prima glijlagertjes.
    Dit nog twee keer herhalen, waarbij de middelste schroefakokers korter mag zijn.

    Schroeven: De schroeven van Raboesch zijn inderdaad erg mooi. Leveren redelijk rendement als je ze zonder vertraging op je motoren zet. Een 25mm driebladsschroef is ook redelijk.

    Motoren: zoals je gelezen hebt, zijn de meeste Sjes uitgerust met Speed 400 motoren, niet vertraagd. Zolang je er niet al te grote schroeven op zet, gaat dat prima. Ik heb als buitenste twee motoren op m'n S-139 nu brushless zitten en als middelste motor een Speed 500. Bevalt ook goed. De Speed 500 gebruik ik als sluipvaartmotor, de BL als speedmotor. Snelheid te vergelijken met 3 x Speed 400 van Firsttimer.

    Roeren: als middenroer een vrij groot roer van Graupner, Lürssenruder zijn kleinere typen, ook van Graupner. Ik heb er aan de onderzijde alleen een cm af gezaagd, anders waren ze wel érg lang.
     
  17. balrog250

    balrog250

    Lid geworden:
    14 jun 2009
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Poland
  18. Erwin_S

    Erwin_S

    Lid geworden:
    5 aug 2009
    Berichten:
    41
    Locatie:
    arnhem
    Beste S-jes schippers,

    Vandaag maar eens mijn S-je uit de mottenballen gehaald en het eerste tochtje van het jaar gemaakt. Afgelopen winter nog een beetje gewerkt, nu ongeveer voor 90% klaar. Alleen nog de ramen op de kalotte en nog het logo op de zijkant aanbrengen. (Bedankt voor het masker Maarten!)

    Alleen een vraagje over de racepacks. Nu ze een tijd hebben stil gestaan, is de capaciteit van enkele flink teruggelopen! (Ik heb er 4) Het snelladen tussen de accu's was ook verschillend, de accus die in een halfuurtje vol waren, waren tijdens het varen ook binnen 5 minuten weer leeg. Heb ik iets fout gedaan met laden of zijn de accu's al versleten?

    Hieronder een paar foto's van zojuist!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    @Marc, welkom op het forum. er is erg veel info en het heeft mij erg geholpen het scheepje te bouwen. Ik gebruik 3 S400 motoren, M2 schroefassen volgens de methode die Roel beschreven heeft en ik gebruik speedschroeven van Robbe, allen rechtsdraaiend. Vandaag toevallig even 3 bladsschroeven geprobeerd, slecht bevallen omdat deze te zwak bleken toen ik aan de grond liep. Van 1 schroef alle bladen eraf geslagen. 2 bladsspeed schroeven zijn (dus) een stuk sterker. Veel succes met het bouwen!

    Groeten uit Arnhem,

    Erwin
     
  19. FirstTimer

    FirstTimer

    Lid geworden:
    13 sep 2008
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Salland
    now stop it Balrog ;)

    you making them to nice to put then on your ship, they should have their own display.

    Nice job my laddy ;)

    now where did i put my sunglasses
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.924
    Locatie:
    Salland
    @Erwin: als het NC-cellen zijn:
    trek de accu's eens zoveel mogelijk leeg en laadt ze dan met 10% van de capaciteit. Dus niet snelladen. Dan weer leggtrekken en weer met 10% opladen. Waarschijnlijk zijn ze dan weer redelijk joepie.
    En kom eens een keertje varen bij ons in de buurt...

    Balrog: Where do you make your torpedos from?
    Gold and silver? Once again: Beauty's!
     

Deel Deze Pagina