Hey, Mijn project is eindelijk van start en ik nodig jullie uit mee te genieten. Ik heb zelf al veel bouwverslagen gelezen en veel geleerd zonder ook nog maar begonnen te zijn, misschien kan dus dit project als informatiebron dienen voor de overige nieuwelingen onder ons. Daarnaast hoop ik hier feedback op te kunnen doen om dit project tot een succesvol einde te brengen . Het is voornamelijk een leer project waar ik dus graag methodes op wil uitproberen. Even iets over mijzelf, mijn naam is Ype, 20 jaren jong en bezig met mijn tweede studie in Groningen. De rest zal gedurende het bouwverslag wel eens ter sprake komen. Het model.. Het model is na lang zoeken en vergelijken de Lemsteraak geworden van Mamoli. Ik heb over veel modellen nagedacht waaronder de America en de Scottish Maid, waarvan de laatste lang in de race is geweest to be my 'next top model'. De reden dat ik uiteindelijk voor de Lemsteraak heb gekozen is omdat ik deze nieuw in doos voor een prijsje op Marktplaats kon overkopen. Ik kom oorspronkelijk uit Friesland, net als de Lemsteraak. Daarnaast vaart niemand minder als onze eigen koningin op haar privéjacht 'De Groene Draeck' welke ik dan ook graag als voorbeeld wil gebruiken. En daar de keuze voor mijn model. Next-up, een paar foto's van de kit, de Mamoli MV51; Catalina. Lengte: 570mm Hoogte: 485mm In mijn ogen is de inhoud van deze doos al een scratch build, laat staan wat sommige andere heren hier voor prestatie neerzetten! Op de bovenstaande foto staan ook gelijk 2 van mijn andere favoriete hobby's, namelijk American Football en voor de oplettende kijker, wielrennen. Tezamen met mijn studie, de films die ik graag kijk en modelbouw, hoef ik me in ieder geval niet te vervelen! De onderdelen zien er redelijk uit naar mijn inziens. Op een 4-5 tal onderdelen na, is er weinig bewerken aan. Na verhalen die ik gelezen heb, valt dat behoorlijk mee! De riemen waarmee deze boot gaat roeien: - Vijlensetje - Chirurgen mesje - D2 houtlijm - Lijmklemmetjes - Gebogen knijptang - Set van 4 pincetten - Potlood - Stalen lineaal - Afbreek mes - Verstekbakje met een zaag - Mini hamertje - Schuurpapier (80, 180, 400 in de toekomst nog een paar korrels hier tussen) - Een home-made kielklem Sinds ik een paar maanden geleden op kamers ben gaan wonen, ben ik het privilege van mijn vaders gereedschap hokje verloren. Het resultaat hiervan is dat ik moest wachten op de verse studiefinanciering van vandaag om de benodigde tools aan te kunnen schaffen. Vrijwel alles komt uit de budgetbak van de Gamma en uit de lokale modelbouwwinkel. Mocht ik het gereedschap van onvoldoende kwaliteit zijn, dan is er geen man overboord en kan ik alsnog voor kwalitatief beter gereedschap gaan. Als elke ambtenaar zo dacht waren we waarschijnlijk een stuk minder belasting kwijt ! De komende tijd is even een drukke periode, dus een volgende update kan even op zich laten wachten. Wat er te doen staat de eerste bouwdag: - Onderdelen op de juiste maat schuren. - Het geraamte lijmen en verstevigen met een aantal blokjes balsa hout. Tot ziens!
Dag Ype, Eindelijk dan toch bekend wat het gaat worden. Leuke, karaktervolle boot. Qua tuigage zeker niet de moeilijkste, maar dat moet ook niet voor een eerste schip. Maar vergis je niet in de romp. Zowel voor- als achtersteven zijn sterk gekromd en dat vergt behoorlijk wat moeite om dat er mooi in te krijgen. Je zult wellicht hier en daar al wat adviezen (nat maken, in vorm laten drogen en dan pas lijmen) tegengekomen zijn. Maar dat komt later wel, eerst denk ik een stevige bouwplank waarom je de kiel goed recht kunt vastzetten, en de spanten goed haaks daarop (in alle richtingen!!). Afschuinen van de spanten kan je "grof" al los wat doen. Als de spanten verlijmd en goed vast zitten kan je de afschuining "finetunen" door er een lat langs te leggen. Vooral de voorste en achterste spanten zullen behoorlijk afgeschuind moeten worden om een maximaal lijmoppervlak tussen spant en beplanking te krijgen. Welke studie doe je? (kan wel eens helpen bij het geven van adviezen). Groet, Ad Bakker
Ik denk dat ik de latjes ga laten weken in een ammonia/water oplossing en vervolgens met een soldeerbout in vorm probeer te krijgen. Om de spanten nu al even grof af te schuinen is een goede tip! Ik ben in het bezit van een ICT diploma en ben momenteel bezig met een International Business and Management opleiding. In het gangbare Nederlands; bedrijfskunde in het Engels (en een beetje Duits). Universiteiten hebben er tegenwoordig een handje van om alles cool en flitsend te laten klinken :/.
Je kan echt wel een heel eind komen voordat je je vastlijmt. Is dan nog een beetje handzaam en beter te bereiken dan als je ze al vastgelijmd hebt. Breek me de bek niet open!!!! Als ze het dan nog waarmaakten, maar er zit dikwijls een behoorlijk gehalte gebakken lucht in. Veel plezier met de start. Groet, Ad
Studie We zijn benieuwd of er een relatie zit tussen jouw studie en de modelbouw prestaties, we zullen vooral letten of je in staat ben te improviseren. Succes, het zijn mooie boten maar moeilijk te bouwen grt Hawser
Pff. Even geen foto update, maar de kromme stukken in de romp vormen inderdaad al een eerste obstakel! Er dienen latjes van 2x2mm omheen gevouwen te worden (Alleen de 'bovenste' twee). Hier zit totaal geen beweging in wat betreft mooi buigen. De eerste latjes zitten nu wel goed vast en op hun plaats, maar zijn bij 1 knik gescheurd. Zou het helpen als ik ze na het weken probeer te buigen met een soldeerbout en ze vervolgens laat drogen? Momenteel is mijn idee om het gewoon zo netjes mogelijk bij te schuren om het vervolgens af te werken met 0,5mm fineer latjes.
Beste Ype, Er zijn in 2x2 makkelijk buigbare latten te krijgen. Is behoorlijk duur, maar voor een beperkte hoeveelheid zeker te doen. Ik ben even de naam vergeten, maar een modelbouwwinkel weet zeker waar je het over hebt. Van Aeronaut heb je "buigbaar beuken", dat zou het kunnen zijn. Is echt heel typisch, want je buigt het en het veert nauwelijks terug. Groet, Ad PS De 2x2 latjes die je nu hebt, wat voor materiaal is dat? Langer laten weken help meestal wel. Met een soldeerbout weet ik niet, je hoort er meer van. Mij lijkt het dat het dan wel sneller droogt, maar dat de buigbaarheid toch echt van het vocht moet komen.
mooi schip.. Hoi Ype.. welkom bij de Gamma...haha..haal ik ook veel van me spullen.. wat betreft het buigen van de latjes.. Ik zet ze altijd in een emmer lauw water en laat ze daar de hele nacht in staan.. dan in vorm om je spanten buigen en proberen vast te klemmen / spannen.. Als ze dan droog zijn kun je ze er behoorlijk makkelijk op lijmen.. succes en veel plezier met de bouw.. ga ik zeker volgen.. groet Frans..
Dag Ype. De hout soort om latjes te buigen heet Abachi. Dat zijn de zelfde die in de bouwdozen van Billing Boats zitten. zijn in de modelbouw winkel tekoop. Goed nat maken en buigen. Grt Rob.
In verband met tijd gebrek (studie) even weinig gedaan. De genoemde 2x2 mm latjes blijken zelfs na een nacht in lauw water geweekt te hebben nog steeds vrij onbuigzaam te zijn (ze splijten op de scherpe afrondingen van de romp). Ik denk dus toch Rob en Ad's advies maar op te volgen. Het gaat slechts om 8 latjes van pakweg 20 cm, dus het moet de investering wel waard zijn. @Mauricc, inderdaad! Eén van mijn beste investeringen ooit! Wegens ruimte gebrek op mijn kleine studentenkamertje hangt hij aan het plafond, boven mijn scheepswerf, dit beantwoord waarschijnlijk je volgende vraag; foto & foto .
Dag Ype, ik had nog een stuje 3 x 3 mm liggen, dan kan je zien hoe kort je dat kunt buigen zonder nat te maken of iets dergelijks. Gewoon met de hand. De door Rob genoemde naam Abachi kwam me ook bekend voor, maar hij heeft het toch nog over nat maken, en dat is bij dit spul echt niet nodig. Groet, Ad
Dat ziet er heel goed uit Ad, ik ga volgende week even langs de hobby winkel. De latjes zijn namelijk heel zichtbaar, dus belangrijk om hier even wat extra aandacht aan te besteden.