Gezien het patent op coax (zie Y6-550) maar een nieuw ontwerp gemaakt. Vrij experimenteel vanwege die eerste rotor bovenaan, maar verwacht niet echt een probleem omdat het frame normaal heel solide is. Dit ontwerp heeft enkele voordelen tov het coax model: - ik kan de stroomverdeler gebruiken. - MK board staat in het zwaartepunt (hoewel dat niet in de Y6 was heb ik daar niks van gemerkt). - rotoren om de 60° ipv 120°, zou dus nog stabieler moeten zijn. - zeer eenvoudig landingsgestel - zeer veel extra inbouwruimte - efficienter (geen coax) - eenvoudige kap (slechts één deel moet gevormd, dat kan zelfs koud aangezien ik hiervoor Veralite PET-plaat gebruik). nadeel is wellicht dat hij toch iets zwaarder zal zijn, maar zal wel ruimschoots gecompenseerd doordat het geen coax aandrijving is. De batterijhouder heb ik nog niet ontworpen. Eerst zien waar die juist moet komen. Frame is plooibaar ! Alle onderdelen zijn reeds "ge cnc 'd", wacht enkel op levering geprinte onderdelen. Mooi plaatsje voorzien voor de buzzer, ver weg van de Navi Ctrl. Oh ja, Asctec heeft een patent in AANVRAAG op V-vorm met VRIJ zicht, deze heeft GEEN vrij zicht.
gaaf getekend, maar ik snap effe niet hoe/welke/richting de props nu moeten draaien? i'm confused ;-) edit: of gewoon als een standaard hexacopter?
Super ontwerp weer, helemaal de manier zoals je hem "in klapt". Wat word de lengte van de motordraden van de motoren in het midden van de buizen? En ik ben vooral benieuwd hoe je dat gaat doen met de GPS antenne en de (carbon?) buis hier boven. Ik denk dat je de antenne wel zou moeten verplaatsen, maar dat hoeft alleen maar de antenne te zijn. Gaan we weer volgen! Ik heb overigens heel snel ontdekt (gewoon proberen met eenvoudige pot/boom bouwmarkt alu frame's) dat een standaard vorm Hexa (vrij draaiende props) aanmerkelijk stabieler is dan de Y6 met coax opstelling. Vriendelijke groeten, Aldert
hij is indd klapbaar. De draden v/d middenste motoren ga ik in een boog naar de centerplaat brengen anders zullen ze indd te lang worden. Ik denk dat de GPS antenne geen probleem gaat zijn omdat satellieten eerder aan de horizon staan. Mocht het toch een probleem zijn dan verplaatsen we ze (de antenne wel te verstaan). ;-)
Vandaag onderdelen binnen gekregen, montage schiet goed op: Nu moet ik de Y6-570 gaan demonteren om de electronica hier in te bouwen, met spijt in het hart, maar toch...
Zo seg, daar kan ik nog iets van leren! Waar heb je de deeltjes laten printen? Ziet er allemaal zeer netjes uit. En weet jij ongeveer de levertijd van Shapeways? Groeten,
Deze komen van shapeways (goedkoopst), levertijd is meestal 7 tot 8 werkdagen (max 10). Als je geluk hebt printen ze wit terwijl je zwart hebt besteld, ze printen dan alles opnieuw. Ik heb nu dus nog 2 setjes van de coax (y6-570) extra. De witte heb ik ook zwart gemaakt hoewel het eerder grijs is geworden, zal ze dus nogmaals opnieuw moeten kleuren. Nadeel van shapeways is dat je niet kan zeggen in welke orientatie iets geprint moet worden. De lagen opbouw is immers goed zichtbaar op ronde voorwerpen, dit kan ook problemen geven met tolerantie. Deze keer heb ik geluk gehad en hebben ze het geprint zoals ik het had doorgestuurd. Alles past heel netjes. Ik hoop morgen alle electronica te kunnen inbouwen en in het weekend de maiden te geven.
Geweldig je bent mijn inspiratiebron voor multicopter 3d tekenkunsten! Wat kost het nu eigelijk zo dat CNC\n en 3d printen en waar heb je dat uiteindelijk laten doen? Een bewonderaar !
XXL66 Wat een prachtig werk weer. Heel erg mooi, en je gaat lekker snel. Het lijkt alsof je in je tekening een Sony NEX5 camera hebt opgenomen, klopt dat? Hij lijkt er veel op. Zoja, dan hoor ik graag je bevindingen met de camera in vergelijking met bijv. een EOS 550D. Hoe doet de camera het als luchtfoto/video camera? Tnx.
klopt de NEX5, ik ben geen kenner wat fotografie betreft dus ik kan hierover weinig zeggen, nadeel van nex5 is dat die enkel HMDI uitgang heeft, dus ofwel gebruik je een extra ccd ofwel de hdmi omzetten naar analoog, dat kan maar is weer een heel bord en extra gewicht. Asctec gaat de falcon 8 ook uitrusten met de nex5 dus zo slecht zal ie wel niet zijn. @jorrie, lees de vorige post mbt het printen, CNC werk doe ik zelf.
ok, hij vliegt, gisterenavond even in de garage getest. Alles nog eens goed uitlijnen en calibreren en dan de GPS er op. De kap past mooi maar zit momenteel onder de verf. Wel een kleine ontwerpfout gemaakt, de servo zit niet goed geklemd zoals in de Y6 waardoor de gimbal kan waggelen. Moet ik nog oplossen. Hij is 2A zuiniger op de hover dan de Y6 en toch iets zwaarder. Wel handig die stroomverdeler, dat scheelt een hoop kabel soldeerwerk. Nu nog de batterijhouder ontwerpen (schuifbaar) zodat je verschillende camera's kan gebruiken.
Dat was snel, het ziet er erg 'hi-tech' uit! Ziet er ook origineel uit... Ga je die nu produceren en verkopen? En van waar heb jij je carbon buizen? Groeten,
@edo, ik wil hem zelf commercieel inzetten (kleinschalige fotogrammetrie) waar ik nu iemand laat vliegen met de falcon 8. De onderdelen (zeker de gimbal) vallen duur uit, maar ik kan natuurlijk ook zelf een gimbal cnc'en dat zou het wellicht toch betaalbaar maken voor een hobbyist. Buizen komen van cg-tec in DE.
Hij vliegt!!........ en dan heb je er geen filmpje van gemaakt?????? AAAARRGGHGHHHHH ik ga kapot hier......... FILMPJE PLEASE!!!!
YouTube - Kanaal van XXL1966 sorry voor de belabberde kwaliteit. ps: GPS ontvangst is zoals verwacht geen probleem.