Q-Boat uit The World is Not Enough

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Robbie TPC, 23 feb 2010.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.923
    Locatie:
    Salland
    Robbie, ik heb met 2 jet-schepen gevaren (Azimuth Atlantic Challenger en een groot jacht)
    Je buckets gebruik je om te remmen én te sturen.
    "Spelen" met gas en de stand van de buckets laat je model "on the spot" draaien. Het is alleen uitproberen welke knuppelbezetting je het beste ligt.

    Uiteindelijk had ik ze zó staan (op m'n F14)
    Gas: schuifregelaar tussen de knuppels
    Roer: rechterstick horizontaal
    Buckets: linkerstick verticaal, veerbekrachtigd.
    Stick neutraal: buckets omhoog, model vooruit.
    Stick half omlaag: buckets half naar beneden, voor manoeuvres in de haven
    Stick compleet omlaag: remmen.

    Dát was voor mij (puur persoonlijk dus!!) de meest ideale instelling.
    Intiutief gaat bij mij de linkerstick omlaag als er geremd moet worden. (Erfenis van andere modellen)

    Eerst had ik de buckets op de rechter stick en het gas op de linker.
    Eerste vaart: probleemsituatie en de linkerstick ging omlaag... en er gebeurde niks! Alleen de motor stopte, maar het model "dreef" nog een vijftal meters door... tegen de kant aan!
    Gelukkig was dit een glooiende grashelling.

    Nogmaals: zoek de knuppelbezetting die jou het beste past en die instinctief werkt.
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2011
  2. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    helemaal met Roel eens, echter zou ik de bucket net iets anders aansturen:

    stick voor = vooruit (bucket omhoog)
    stick midden (met veer) = neutraal (bucket half naar beneden, of wat maar de stand is dat de boot stil blijft liggen)
    stick onder = achteruit (bucket naar beneden)
     
  3. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Nou inmiddels zal hij wel gevaren hebben, ongeacht hoe de emmer aangestuurd werd :)
     
  4. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    F5 toets inmiddels versleten hier :rolling:
     
  5. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.812
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Gaaaaaaaaaaap......! Bijna "licence to sleep" nog ff wchten dan....
     
  6. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    949
    Locatie:
    Haarlem
    En... Heeft ze al water gevoeld? ;)
     
  7. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Jeetje,. lijken hier wel een stel zenuwachtige kinderen die wat met sinterklaas krijgen...:p:p:p:p:p

    Nee hoor ff zonder gein,. denk dat het wel goed komt met robbie,. heb alleen beetje geduld,.Rome is niet in één dag gebouwd ...

    Grtz Vincent,
     
  8. Joostje

    Joostje

    Lid geworden:
    5 sep 2010
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Utrecht (stad)
    Rome niet nee...

    En ja, ook bij mij is deze pagina toch al heel vaak langs gekomen.

    Robbie, wat een PRACHTIG model is dit geworden! Ik kijk ontzettend uit naar foto's/filmpjes/verhalen van de eerste keer varen!

    greetz

    Joost
     
  9. bas v.v

    bas v.v

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Ridderkerk
    met al die verschillende camera's duurt het wel even voordat je een goed filmpje hebt...


    bas
     
  10. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Of, zoals hij al had aangegeven, vergeten op "record" te drukken :)
     
  11. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Daar is ie weer, ik ga eerst een droge broek en sokken aantrekken, daarna de beelden uitzoeken en uploaden.
    Ik ben helemaal kapot, 't Wed was toch iets verder dan ik gedacht had, vooral de terugweg met zeiknatte schoenen en sokken was erg zwaar. Maar ik heb het overleefd, de boot ook maar niet zonder probleem.

    Straks een verslagje :yes: (eerst bijkomen en een pilsje nemen)
     
  12. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    *Een abo neemt op dit draadje :rolling:*
     
  13. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    ow dit is erger dan geen info.... TEASERS... damn damn damn!!!

    :):)
     
  14. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    949
    Locatie:
    Haarlem
    Goed idee Burp... Gaan we ook maar doen ;)
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    wordt vervolgd.

    morgen na de koffie?
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.923
    Locatie:
    Salland
    Gedeelde smart is halve smart...
    Robbie ook ik heb gisteren twee keer een boot op moeten halen vanaf de overkant van een ouwe IJsselarm.
    Mooi ruim vaarwater, ja zeker... Echter de rpijs die je daarvoor moet betalen is een forse wandeling bij een storing.
    En die had ik twee keer: 1 x met de Smaragd (lege ontvanger-accu) de tweede keer met de RV-162 (los contact van de regelaar naar de ontvanger)

    Onderweg ook nog een zwaan tegengekomen, maar die ging gelukkig zelf al op de wieken voordat ik dichterbij kwam.

    Wie zei er ook alweer dat modelbouw geen sport was?:mad:

    Roel (die ook heel benieuwd is naar beeldmateriaal)
     
  17. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.812
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Ik hoop in ieder geval dat de "waarschijnlijk" spectaculaire reddings actie ook op beeld staat!
     
  18. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Goed, het verslag.
    We beginnen bij de camera’s, de beelden van 2 camera’s zijn niet bruikbaar :bad-words:

    De HD Canon camera heeft alleen de achterkant van m’n rugtas gefilmd, omdat ik dacht dat bij het aan zetten van die camera hij op standby zou staan, op de één of andere manier begon hij meteen met filmen. Dus elke keer dat ik wou filmen drukte ik de camera op standby ipv record. Goeie leer voor de volgende keer.

    FlyCameOne, werkte zoals het hoort. Echter, tijdens het aansluiten van de Mini SD kaart detecteerde m’n pc een virus waardoor hij niet de bestanden opende. Ik heb hetzelfde probleem gehad met een SD kaartje uit de Casio camera, nieuw kaartje gekocht en het probleem was opgelost. (blijft voor mij wel een raadsel hoe die virus op de kaatjes gekomen is)

    Gelukkig had ik 3 camera’s mee om “de actie” op te nemen, waaronder dus de Casio. (PSP camera had ik thuis gelaten)
    Deze camera staat op een statiefje langs de oever, hij beweegt niet mee met het model dus de beelden die hij geeft zijn over het algemeen saai.
    Maar goed, beter iets dan niets.

    Probleem in de boot.

    Het koppelstuk dat verbonden is met de as van de impeller en de cardanas trilt los tijdens het draaien, gek genoeg had ik toentertijd (tijdens het in elkaar zetten) al het vermoeden dat het koppelstuk makkelijk los zou komen. (echter geen actie ondernomen om het probleem vóór te zijn :hammer:)
    De as van de motor heeft een inkeping waar de schroef invalt waardoor je een betere koppeling krijgt, de as van de prop heeft geen inkeping.
    Probleem ga ik oplossen door de propas eruit te halen en een inkeping met de Dremel te maken.

    Okay, de filmpjes.

    Verwacht nu nog niet teveel want het koppelstuk raakt snel los, oh en sorry voor het gevloek :)
    In één van de filmpjes is wel te zien dat ik op een gegeven moment een beetje gas kan geven waardoor de boot omhoog komt, helaas voor korte duur.
    Hij stuurt in ieder geval goed en maakt geen water, de keerklep heb ik nog niet kunnen testen.

    kOKDXGEUYIs[/media] - Q-Boat test

    5kP02OctFpM[/media] - CIMG8212

    De ‘naakte’ man in het clipje hoort trouwens niet in het script, was toevallig iemand die een frisse duik kwam nemen, en was zo vriendelijk om de manke boot naar de kant te duwen. :D

    Gelukkig was het daar niet zo diep, ik heb zelf tot ongeveer 30 cm in het water gestaan om de boot te halen dus dat valt mee. (was eigenlijk wel lekker verfrissend na zo'n lange tocht met de zware kist :-D)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    ook al is het niet geheel zonder problemen zag het er toch wel tof uit!!
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.735
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Robbie,

    Ze drijft in ieder geval mooi, en sturen bij lage snelheid lijkt me ook prima te verlopen. Zonde van de losgekomen kardan ... ben benieuwd de volgende keer!

    Maar pas wel op met in het water zetten. Zo te zien heb je maar een centimetertje of 2-3 water onder de kiel als je de motor aanzet. Zo langzaam gaat dat wel, maar mocht je straks wat meer gas kunnen en durven geven zuigt de jet prachtig mooi zand naar binnen ..... Daar wordt je impeller en keer/o-ring echt niet blij van! Met naar voren duwen / schuiven kun je ook al zand scheppen, riskante bedoeling! Veiliger is denk ik de boot met de neus naar je toe achteruit van je af te duwen, en pas als ze in dieper water beland is gas te geven.

    De krachttermen zijn je vergeven! (en komen erg bekend voor ..) En bijna geen enkele speedboot doet het bij de maiden zoals de eigenaar verwacht, er is altijd wel iets! Kinderziektes horen er bij, zeker met zo'n volledig scratchbuild project!
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2011

Deel Deze Pagina