Multiplex Mentor

5 of 10 minuten... what's the difference
waar het mij om gaat is dat je niet dat halve ding nog in elkaar moet gaan zetten met allerlei gekke constructies.

ik had ergens in dit forum gelezen dat de turnigy servo's van hobbyking niet goed genoeg waren voor deze kist, zijn die gewoon niet sterk genoeg?
 
Samengevat.
Wat gevraagd word is als je de onderdelen los zou bestellen wat de beste configuratie is voor normaal vliegen met deze mentor ( niet slepen , wel vlot vliegen ).
motor :
esc :
prop :
servo's :
lipo's 3 cells :
Moet er nog een montageplaat voor motor of verlengkabels aangeschaft worden ?
Of zijn er nog andere tips voor het verstevigen van onderdelen etc etc.
De reden dat dit waarschijnlijk gevraagd word is dat er een Mentor aangeschaft gaat worden en los daarvan een bestelling ( waarschijnlijk uit China ) met de desbetreffende onderdelen. En niets is zo vervelend om er bij de levering ( na 6 weken ) achter te komen dat je te weinig / verkeerde onderdelen hebt binnen gekregen.
Bij voorbaat dank namens ..... velen.
 
Kijk gewoon naar de originele Multiplex setup. Als dit te duur is (ja, het is prijzig, maar ook goed) zoek dan een motor met ongeveer gelijk gewicht en kv en je kan vliegen. Regelaar 50A, elke 3S lipo tussen 3000 en 5000 mAh voldoet (niet moeilijk doen over gewicht, ik vlieg mijn Mentor met 5S5000, vliegt prima).
Motorschot zit bij de kit, in de Mentor handleiding op de Multiplex website zie je welke servo's en verlengkabels je moet hebben. Voor de servo's kan je natuurlijk goedkopere alternatieven zoeken met ongeveer gelijke afmetingen en stelkracht.
Extra verstevigingen zijn in mijn ogen niet nodig.

Beetje eigen onderzoek kan geen kwaad.
 
goede avond weet iemand meschien wat de dia meter van de bandjes van de mentor zijn want wil meschien naar ultralicht airbandje voor op me mentor ps welk mer kan ik dan het beste paken

mvg niels
 
Zijn er verloopkabels zijn om deze accu:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 5000mAh 3S 25C Lipo Pack (DE Warehouse)

op de regelaar van de Multiplex Mentor aan te sluiten?

De accu heeft een zogenaamde "4mm Bullet-connector" en de MULTIcon BL54 heeft een 6-pins connector. Dat past dus niet zomaar.

Zelf er afhalen en de gewenste connecters op de draden solderen.
Op al die spullen zitten vaak connectors die je net niet wil of kan gebruiken.
Eens zal je toch gaan solderen in deze hobby .
Heb je bij HK al gekeken bij ->hardware en accesoires-> wires and plugs?
 
Laatst bewerkt:
goede avond weet iemand meschien wat de dia meter van de bandjes van de mentor zijn want wil meschien naar ultralicht airbandje voor op me mentor ps welk mer kan ik dan het beste paken

mvg niels

net ff gemeten v0or je, doorsnede buitenmaat 70 mm, binnenmaat (velg)ongeveer 25 mm.
 
Laatst bewerkt:
Zelf er afhalen en de gewenste connecters op de draden solderen.

eens!!

(beetje off-topic):
Sterker nog: het liefst 0,0 stekkerverbindingen. Die kabelovergangen geven vaak onnodige storingen, en bij een beetje vaag kontakt ook een overgangsweerstand, en dus spanningsverlies.
Solderen kan je echt leren, en 2 draden aan elkaar solderen, en afwerken met een krimpkousje, kan je (met een stuk oud luidsprekerdraad ofzo) straffeloos oefenen. Pas als je dan denkt dat je het onder de knie hebt kan je het echt doen.

Zo heb ik de motor en de regelaar direct aan elkaar zitten. Hoeven toch nooit los (als ik niet crash natuurlijk) :zon::zon:
voor de accu heb ik de X60 connector zitten.
 
Ja..... Mijn Mentor is bijna vliegklaar :-). Alleen nog ff plamuren schuren en spuiten en de afstellingen van de rol richting en hoogteroeren. En dan laten keuren/testen en invliegen door de mensen van de plaatselijke vliegclub. Ik heb de motor al laten draaien met de watt meter tussen de lipo en de ESC. Ik weet nu de maximale amperage als ik een bepaalde lipo(voorlopig s3) en propellor gebruik. Maar dit is aan de grond. Hoe zit het met het stroomverbruik als de Mentor in de lucht is? Is er een vuistregel/ verhouding voor het verschil in amperage tussen -de grond test- en de werkelijke vluchtt?
 
Laatst bewerkt:
eens!!

(beetje off-topic):
Sterker nog: het liefst 0,0 stekkerverbindingen. Die kabelovergangen geven vaak onnodige storingen, en bij een beetje vaag kontakt ook een overgangsweerstand, en dus spanningsverlies.

Ik was toch van plan om een verloopkabeltje te maken. Solderen aan de batterijen zelf is lastig, want de kabels zijn echt heel dik. Voor de verloopkabel gebruik ik 14 AWG kabel, dat is dezelfde dikte als er op de regelaar zit. De connectors maken ook beiden heel goed contact, dus het lijkt me sterk dat hier iets mis mee gaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik was toch van plan om een verloopkabeltje te maken. Solderen aan de batterijen zelf is lastig, want de kabels zijn echt heel dik. Voor de verloopkabel gebruik ik 14 AWG kabel, dat is dezelfde dikte als er op de regelaar zit. De connectors maken ook beiden heel goed contact, dus het lijkt me sterk dat hier iets mis mee gaat.

Ik vond solderen van die dikke 14 maar ook 12 AWG erg lastig, tot ik laatst een 60 Watt soldeerbout kocht en nu gaat het heel gemakkelijk. Naast deze heb ik nog een 30 Watt soldeerbout voor het fijnere werk.
 
Kijk gewoon naar de originele Multiplex setup. Als dit te duur is (ja, het is prijzig, maar ook goed) zoek dan een motor met ongeveer gelijk gewicht en kv en je kan vliegen. Regelaar 50A, elke 3S lipo tussen 3000 en 5000 mAh voldoet (niet moeilijk doen over gewicht, ik vlieg mijn Mentor met 5S5000, vliegt prima).
Motorschot zit bij de kit, in de Mentor handleiding op de Multiplex website zie je welke servo's en verlengkabels je moet hebben. Voor de servo's kan je natuurlijk goedkopere alternatieven zoeken met ongeveer gelijke afmetingen en stelkracht.
Extra verstevigingen zijn in mijn ogen niet nodig.

Beetje eigen onderzoek kan geen kwaad.
Fotor welke propellor gebruikje met je 5s5000 lipo?
 
Laatst bewerkt:
APC 14x8 icm Multiplex power setup, gaat zonder sleep oneindig vertikaal en tot 2,5 kg sleep ik goed weg, 3 kg kan nog met een langzame zwever. Alles tot 2 kg sleept comfortabel.
 
Ik vond solderen van die dikke 14 maar ook 12 AWG erg lastig, tot ik laatst een 60 Watt soldeerbout kocht en nu gaat het heel gemakkelijk. Naast deze heb ik nog een 30 Watt soldeerbout voor het fijnere werk.

Aan de batterijen zit zelfs 10 AWG! Dat valt echt niet te solderen. Voor de verloopstekker heb ik nu gewoon installatiedraad (2,5 mm2) gebruikt, dat komt bijna overeen met AWG 13.
 
Is het trouwens slim om het piepschuim lichtjes te schuren voordat ik de stickers erop plak? Er zitten nu allemaal ronde puntjes op van het productieproces.
 
Is het trouwens slim om het piepschuim lichtjes te schuren voordat ik de stickers erop plak? Er zitten nu allemaal ronde puntjes op van het productieproces.
Heb ik niet gedaan en het zit er stevig op. De stickers gewoon strak en vlak eroverheen plakken en dan zou het goed moeten gaan.

--
Joost
 
Ik heb nog liggen:

Turnigy 42-50 motor klik
60amp esc
4s 5000 accu

Zou ik deze setup in een Mentor kunnen gebruiken? Iemand een idee of dat fysiek past? De Mentor lijkt me leuk om eens in te stappen in het motorvliegen (ben echt zweefvlieger tot nu toe) Landen op wieltjes is toch anders, en dit lijkt me een leuke trainer daarvoor, met het voordeel om hem als sleper te kunnen inzetten in de toekomst.
 
Back
Top