Little Red Dictator

Jaartje geleden was ik begonnen met een balsa kit van Pacific Balsa(Aeroflyte).
Deze firma heeft verscheidene balsa kits voornamelijk vliegtuigjes en vier bootjes, 3 tunnels en 1 mono(DICTATOR, CHALLENGER, SABRE & MIRAGE.).
Vanuit engeland had ik een paar dictator kits laten overkomen en meteen er 1 van gebouwd met enkele kleine aanpassingen.
Heb er geen bouwverslag van gemaakt maar heb er nog wel wat foto's van die je hier kan zien.

full


Setup:

  • Turnigy 450 H2218 Brushless outrunner 3200KV
  • Etti coupler and Etti 1.2mm BB Wire Drive with Strut
  • HongKong noname rudder, modified bracket
  • Hobbyking SS Series 40-50A ESC, modified watercooling
  • TURNIGY 3A UBEC w/ Noise Reduction
  • Conrad mini servo
  • Graupner 2299.30 carbon 3blad hydro prop
  • 2s en 3s 2200mAh Turnigy 25C


Het vaart leuk op [URL="
[/URL] maar nog leuker op [URL="
[/URL], [URL="
[/URL] zie video.
Alleen vind ik dat ie nogal hopt. Op 3S is het minder maar het zit er nog duidelijk in. Is ook goed te horen.
Nu is mijn vraag waar te beginnen met tunen om dat eruit krijgen?
Ik zelf denk aan deze dingen:

  • plaats van lipo - gedaan - weinig speling in ruimte max 1,5cm voor/achter
  • Strut hoger of lager - heb hier nog niet veel mee gespeeld om verandering op te merken
  • rudder stand -
  • hoger kv motor nemen - heb hier nog een 3550 en 4400 variant liggen
  • andere prop - heb hier nog een 29k 2-blads liggen
  • tax van boot ontwerp bereikt - nieuwe bouwen en ontwerp aanpassen

Ben pas begonnen met nog een dictator. 1 van deze 2 gaat dan naar m'n neefje, maar wil wel dat beide goed varen.
Iemand nog tips?

grt. Ronald
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Ronald,

Punten om naar te kijken:
- ronding sponson,
- roer naast de prop en zo kort mogelijk,
- water pick-up in de propspray.

Het is maar een klein tunneltje en de motorisering is fors, als de sponsons in het laatste deel niet recht zijn, maar een lichte ronding hebben, is het wippen voorgeprogrammeerd.

Mijn gok is, dat het ontwerp bedoeld is voor een 400 motor, waarmee je niet zulke snelheden haalt als met borstelloos en het wippen dus minder is.

Een tunnel loopt op de laatste centimeters van de sponsons, staat de strut te ver naar beneden, dan zal de boot te nat lopen, de ronding in de sponsons zal de boot laten wippen.

De waterinlaat in het roer heeft weerstand, bij zo'n klein bootje wil je het roerblad zo kort mogelijk hebben om de remmende werking ervan te minimaliseren.
Met het roer achter de prop kan dit niet want dan houdt je door de turbulentie van de prop geen roerwerking over.

Het lange roer drukt de neus naar beneden, met wippen als gevolg.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Beste Ronald,

Erg leuk bootje en geslaagd project! Wat je in ieder geval ook nog kan doen, is de onderkant van de drijvers (daar waar het in contact staat met het water) lichtjes opruwen. Dus, niet spiegelglad, maar met korrel 600 bijvoorbeeld, heel voorzichtig iets opruwen. Verder zou ik beslist kiezen voor metaalprop, geschikt voor hydro uiteraard, tweeblads. Test er 'ns een paar verschillende uit en het vaargedrag zal weer verschillen. Het kan zijn dat er een prop bij zit die ook het hoppen vermindert. Succes, en ik ben benieuwd naar vervolgfilmpje!

EDIT Jan: roer naast prop
 
Mijn gok is, dat het ontwerp bedoeld is voor een 400 motor, waarmee je niet zulke snelheden haalt als met borstelloos en het wippen dus minder is.
Ik geloof graag dat het ontwerp bedoeld is voor een tamme setup, getuige de setup dat bij de balsa-kit zat. :)
full

De motor upgrade is wellicht fors, maar juist bij 2s waar het bootje duidelijk langzamer(waarschijnlijk nog steeds sneller dan de bijgeleverde setup ;)) vaart,is het juist meer waarneembaar en hoorbaar.

Ik denk zelf ook dat het probleem het meest kunnen verminderen, als ik dingen verander aan de strut-roer combo.
In ieder geval de strut moet hoger afgesteld worden.
Het roer ligt nu bijna anderhalve prop diameter onder het laagste deel van de sponson. Hoeveel zou dat moeten zijn om genoeg roerwerking te behouden?
Als ik me niet vergis en goed heb ingelezen, kon je het neus drukken ook verminderen door de prop dichter op spiegel te zetten.

Even een hersenspinsel hoor...
Als ik een nieuwe kortere bracket maak waarbij de strut dichter op de spiegel komt en het roer minder diep komt te liggen. Zou ik hiermee positief resultaat behalen? Hierdoor staat de stuurstang meteen ook in lijn met servo :)

@eric
Roer naast prop heb ik aan zitten denken. Iemand anders heeft dit wel en ook [URL="
[/URL] is het waarneembaar/hoorbaar, welliswaar een stuk minder en meer golfjes.
Die optie wil ik als laatste red middel gebruiken als ik het niet kan verminderen.
Persoonlijk vind ik roer achter strut leuker staan.:D
Metalen props komen zeker in de 2e dictator, staan al ergens in bestelling.

grt. Ronald
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goeiedag,

gisteren weer eens kort wezen varen met de bracket aanpassing.
bracket-mod.jpg

Voor mijn gevoel was het hoppen een stuk verminderd. Het zit er nog wel en ik denk dat ik het er niet verder uit krijg en moet concluderen dat het bootje op de grens van het ontwerp zit en/of mijn bouw kwaliteiten niet perfect zijn.

Wel is het bootje wat nerveuzer geworden, qua sturen. M'n neefje vond het maar niks. Hij en ik konden de rechte lijn niet meteen vinden, zeker niet op die sloot met die rietkragen. Gevolg: mooie rietstengel achter de boot. :)
Ook hebben we nog last van water in de boot, hoogst waarschijnlijk komt het water in, daar waar de as de boot inkomt.
Gelukkig was WD-40 to the rescue en hebben we nog wat baantjes kunnen trekken todat de wind de boot in een bocht deed flippen.

Ondanks de korte vaart nog wat clips kunnen maken. Niet allemaal even duidelijk en leuk wel grappig om enkele voor een [URL="
impressie[/URL] te gebruiken.


Voor de volgende sessie wil ik een hogere kv motor met een kleinere 2blads prop proberen

grt. Ronald
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Ronald,

Als je het roerblad omhoog haalt en het staat ook nog eens achter de prop, dan is het geen wonder dat de roerwerking minder wordt.
Übung macht der Meister.

Als het smalle vaarwater het toelaat zou ik de uitslag nog ietsje beperken door de stuurstang aan de servozijde een gaatje naar binnen te zetten, wordt de boot ook minder nerveus van.

Voor dit formaat een lekker snel tunneltje!

Als je toch Engels gebruikt op Youtube, noem het 'hi-hoppen' dan ook 'porpoising', dan snapt de engelstalige bootjevaarder ook waar je op doelt.

Groeten, Jan.
 
Back
Top