De weg naar de FAI F3C klasse....

Discussie in 'F3C & D3D' gestart door Super john, 17 jul 2010.

  1. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    @Edwin. De rotortech bladen zijn een heel verschil met de Align bladen. De align bladen vliegen wel goed maar met winderige omstandigheden zijn de align bladen te 'slap' de heli danst dan echt teveel om een hover figuur precies te vliegen. Ik heb gisteren met de rotortech bladen gevlogen met winderige omstandigheden en de heli is echt een heel stuk rustiger tijdens het hoveren.

    De F3C piloten vliegen dan de moeilijke hover varianten t.o.v. de figuren die vloog maar ik durf toch echt wel te beweren dat enkele figuren die ik vloog niet onder deden dan de experts. De bladen hebben daar wel een grote bijdrage bijgedragen, deze hebben veel minder flex dan de Align bladen. Verder vlieg ik met 1550 toeren tijdens het hoveren en 30% expo. Ik heb maar enkele malen rond gevlogen met deze bladen en heb verder de indruk dat ze minder energie vreten, ook de staat is n.l. een stuk rustiger. Het is mij nog niet bewust opgevallen maar misschien dat de governour het ook allemaal wel lekkerder bij kan houden en er voor zorgt dat de heli wat 'smoother' aanvoelt.

    @Eric, dank je wel voor je info en was al een beetje met Rob aan het bomen geweest, hij stond mij te callen en kon het zien wat er gebeurde. Hij gaf aan om het pitchgebied rondom het hoveren iets aan te passen zodat de stuurbewegingen iets feller (weet ff niet hoe ik het moet vertellen) naar de tuimelschuif gestuurd worden.

    Verder ben ik erg druk aan het experimenteren met Expo en ben daar al aardig uit, dit is zeker iets wat heel veel invloed heeft op het precies sturen tijdens de hover figuren.
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2011
  2. Edwin

    Edwin

    Lid geworden:
    2 dec 2009
    Berichten:
    127
    Dank je John,

    welke combinatie pinion en maingear gebruik jij op je Trex 700 F3C?
    Zijn dat de CNC slant 112 tands gear met 12 tands pinion?

    Nog een andere vraag; zijn er F3C fuselages te koop voor de Trex 500, 600 en 700?
    Ze smoelen zo ontzettend fraai, denk er toch over zo'n romp een keer te gaan bestellen.

    grt
    Edwin
     
  3. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ja, 12tands pinion en 112 tands gear.

    Ja er zijn wel degelijk F3C rompen te koop maar ohhhh zo duur. Ook ik kwijl bij de rompen maar 700/ 800 euro voor een romp is mij toch echt teveel.

    Kijk hier maar eens:Sportrmpfe - World-of-Heli
     
  4. Edwin

    Edwin

    Lid geworden:
    2 dec 2009
    Berichten:
    127
    Idd...slik:yes:
    Zijn er nog meer leveranciers met dergelijke fuselages of is het aanbod heel beperkt hierin?
    Ik vind ze ook wel aardig geprijsd moet ik toegeven, maar o-zo mooi.
    De 700 welke ik van je heb gekocht destijds bevalt me nog steeds erg goed John, een fraaie heli.

    Grt
    Edwin

    Ps, leuk draadje is dit over jouw F3C ervaringen..
     
  5. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Het zijn mijn vallen en opstaan momenten op weg naar de F3C klasse. Ik weet niet of het mij ooit zal lukken maar zal mijn uiterste best doen om ooit eens een F3C wedstrijd mee te vliegen.

    Mijn grote voorbeeld is Steven en hij vliegt nu wel mee :worship:
     
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.811
    Locatie:
    hengelo
    tuurlijk lukt het je een keer om mee te vliegen in het F3c. ik doe toch ook mee? Zo'n bijzondere piloot ben ik nou ook nog niet.......

    Over sportrompen: je kunt natuurlijk wachten tot mijn product er is maar voor goedkopere romprn kun je heel goed bij SAB terecht.

    SAB - Composite System High Technology
    even op de knop fuselage drukken.....

    Steven.
     
  7. Edwin

    Edwin

    Lid geworden:
    2 dec 2009
    Berichten:
    127
    @ John; waar een wil is is een weg....:!::yes:

    @ Steven; thanx voor de link

    grt
    Edwin
     
  8. jhrrekers

    jhrrekers

    Lid geworden:
    18 aug 2008
    Berichten:
    268
    John,
    Als jij zo doorgaat zit je sneller dan je denkt in de f3c klasse, netjes gevlogen man.

    Zoals je zelf al zei was je derde ronde niet een van de beste.
    Ik kon dat heel goed herkennen van mezelf vorig jaar, mijn derde ronden waren ook nooit de beste.
    Ik denk dat dit ligt aan het overschot aan zelfvertrouwen wat je krijgt als je 2 goeie rondes hebt gevlogen. Maar je moet toch echt jezelf weer in de hand houden en geconcentreerd blijven.

    Succes voor de volgende wedstrijd.

    PS: hou de speling op de vele linkjes van de 700 in de gaten. Kan ook een reden zijn dat je ineens omhoog en naar benee gaat zonder dat je je stick beweegt. Maar afgelopen zaterdag lag het inderdaad aan de wind.
    Hou namelijk ook in de gaten wanneer je dwars op de wind hovert je de heli iets zijwaarts tegen de wind instuurt om hem op dezelfde plek te houden, de wind komt nu van boven op de rotordisk om dat die iets scheef staat en drukt in feite de heli, stuur je teveel en hij gaat zijwaarts tegen de wind in wandelen corrigeer je en zet je de stand van je rotordisk ineens zo dat de wind eronder komt en dan gaat hij klimmen. Hierop moet je dus anticiperen. Ik zeg altijd zo, het is jezelf die de heli vliegt en niet de heli die jou vliegt.

    remon
     
  9. F3Cees

    F3Cees

    Lid geworden:
    18 aug 2008
    Berichten:
    175
    Locatie:
    IJzendijke
    Meerhout

    Hoi John,
    misschien moet je de laatste wedstrijden eens meedoen met F3C.
    Bij het hoveren in de wind , het toerental naar 1650 brengen en de pitch lijn iets steiler maken rond het middengebied, tevens verminder ik de expo wat op rol en nick.
    de servos zijn ook belangrijk, ze moeten rond het middengebied heel precies zijn, dus geen krachtige buggie servos.
    de leeftijd is ook van invloed, hoe jonger je bent hoe sneller je reageert en ouderen zoals ik moeten 10x zoveel trainen
    gr Cees
     
  10. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Cees, nu al meedoen met de F3C klasse is echt geen optie. Ik beheers absoluut nog niet de basis figuren, dus heeft het geen zin om mee te vliegen. Maar neem van mij aan als ik in de verste verte maar een beetje de figuren durf en kan vliegen uit de F3c klasse dan doe ik direct mee :yes:.

    Aangezien mijn leercurve op dit moment vrij vlak is denk ik dat ik toch nog wel wat tijd nodig moet hebben om de figuren een beetje onder de knie te krijgen. We zien wel, ik heb geen haast maar wel veel lol en daar gaat het om...toch :cool:
     
  11. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Goeie tip van Remon.
    De align linkjes slijten als een bezetene.
    Ik heb alles vervangen met linkjes van QuickUK (Delrin linkjes + roestvrijstalen kogeltjes).
    Is even wat werk en een investering van een paar tientjes, maar dan hoef je er eigenlijk de komende jaren gewoon niet meer naar te kijken.
     
  12. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Leerzame sessie

    Vanavond maar weer eens wezen vliegen en het was een hele leerzame sessie kan ik wel zeggen. Op het veld aangekomen was het windstil en dus de pionnen neer zetten en vliegen maar. Dit was eigenlijk de eerste keer dat ik met echt windstille omstandigheden ging hoveren en de heli vloog echt SUPER strak. De eerste accu heb ik gebruikt om mijn hover figuren te vliegen en die waren echt een dikke voldoende. De piro's zagen er nou gelikt uit en waren om door een ringetje heen te halen :banana:

    De tweede accu heb ik gebruikt om de de linker draaiende pirouette te oefenen, mijn voorkeur is een rechtsdraaiende piro :rolleyes: en doe die dus eigenlijk altijd. Tevens wat bewegingen geoefend in de nose in stand, ook dit ging eigenlijk heel aardig, en heb ook twee figuren eens andersom gevlogen en dat viel ineens erg tegen omdat ook dit niet mijn favoriete kant was. Maar ook dit moet ik meer oefenen.

    Maar toen de 3e accu!, de wind ging ineens erg opkomen en er stond ineens een forse wind over het veld. Mooi dacht ik kan ik nu eens het verschil zien met windstil weer en met een forse wind op 1 avond. Even de expo terug zetten naar 30% en vliegen maar. Maar dat viel dus (zoals verwacht) erg tegen. Ik heb in deze moeilijkere omstandigheden wel weer nose in gehoverd en heb als een dolle moet werken om de heli enigzins op zijn plaats te kunnen houden. Het was nu goed te zien wat de wind voor invloed heeft op de heli...heel veel :yes:. Ik heb de figuren ook kunnen vliegen en geprobeerd op de wind te anticiperen maar dat viel mij wel erg tegen en zal de komende tijd nog meer tijdens straffe wind gaan vliegen.

    Ook heb ik een accu met de 600 kunnen vliegen en ik hikte tegen mijn eerste looping aan. Nog 1 of twee accu's en dan gaat het toch echt gebeuren.

    Tot slot :hammer:

    Ik oefen de hover figuren altijd met pionnen, deze meet ik uit met een touwtje van (ik dacht 5 meter). Aan 1 kant zit een pen en deze prik ik in de grond en loop vervolgens 5 meter de ene kant op plaats een pion en loop vervolgens de ander kant op en zet daar ook een pion neer. Afstand 10 meter, vervolgens loop ik naar voren met het touwtje van 5 meter en doe 4 stappen extra dus ongeveer 9 meter afstand van de vlieglijn. Zo zette ik de pionnen al weken neer, in Odoorn viel het mij al op dat pionnen voor mijn gevoel veel dichter bij elkaar stonden en ook vroeg ik aan degene die het veld aan het uitmeten was nog of de afstand van de piloot naar de lijn wel 9 meter was want dit was toch we een stuk dichterbij dan dat ik geoefend had :confused:. Ik was na Odoorn vergeten te checken of mijn touwtje wel 5 meter was dus kwam ik hetzelfde probleem tegen in Meerhout. Vanmiddag zag ik het bewuste touwtje liggen en ging het even nameten:........oeps 6.5 meter :oops: . Ik heb dus al die tijd mijn pionnen verkeerd neergezet ,13 meter i.p.v. 10 meter en stond altijd veel verder van de lijn af.

    Dus ook dat was weer een leermoment, ben benieuwd hoeveel ik er nog zal tegen komen, ben bang dat het er nog heel veel zullen zijn.

    Bye.
     
  13. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    goed bezig John, veel oefenen en "gewoon doorrrrrgaan" !

    Bas
     
  14. Roak

    Roak

    Lid geworden:
    2 sep 2003
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Almere
    Dat klopt Eric,
    ik denk alleen dat dat in grote mate geldt voor de Nitro versie. Vorig jaar heb ik ze op mijn Nitro vervangen omdat ze inderdaad hard sleten, maar op mijn E-700's merk ik niet veel slijtage. ik had ze tijdens de bouw niet soepel gemaakt omdat ze dat toch wel zelf zouden gaan doen, dacht ik, maar nee dus , ze blijven vrij stijf draaien. Op mijn nieuwe kop heb ik ze wel soepel gemaakt (zie mijn bouwdraadje).
    Voor de Nitro zou ik ze dus zeker ook vervangen; super upgrade !

    Rob
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2011
  15. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Klopt Rob, i.c.m. met olie neerslag is het een drama met die linkjes.
    Echter nog een bijkomend voordeel van de quickUK linkjes en de RVS kogeltjes, ook voor elektro...
    De passing is perfect en Delrin (POM, polyformaldehyde) heeft een hoge zelfsmerende werking en is i.c.m. met staal eigenlijk slijtvast.
    Je hoeft ze dus gewoon nooit te smeren.
    En de kogeltjes krijgen geen oxidatie huid (dof slaan) als je heli soms in vochtige omgevingen staat (wat bij ons allemaal regelmatig gebeurd).
    Ik vind dat alle RCheli's ze eigenlijk standaard zouden moeten hebben.
     
  16. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Tja, het zegt niks eric.. de een verslijt er honderden per jaar, en ik zit nog op mn 2e set.

    Belangrijk is om ze goed uit te lijnen op de kogels. dat ze niet met de randen tegen de shaft van de kogel aanlopen. en dat ze dus 90 graden zijn verdraait. anders lopen ze tegen de schouders van de kogel aan en dan slijten ze HEEL snel.
     
  17. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Klopt Anko, ligt ook aan je vliegstijl (belasting), of ze schoon blijven (elektro/nitro zand stof etc.etc.), en hoe je ze monteert.
    Maar het zegt alles in de techniek welke materialen je waar gebruikt of toepast.
    Niet alle fabrikanten hebben er baat bij als iets niet meer stuk gaat en gewoon goed werkt ;).
     
  18. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    We zijn twee weken verder na Meerhout helaas geen enkele keer kunnen vliegen :(. Ik hoop dat ik het komend weekend wat vluchten kan maken want ik wil toch wat nieuwe figuren gaan 'proberen' in Venlo.

    Ondertussen is al wel mijn eerste nieuwe rotorkop gearriveerd :

    [​IMG]

    Maar ook op dit gebied zit het niet helemaal mee, ik wil in navolging van Rob een andere paddel stang gaan gebruiken met andere paddels. Ik heb echter mijn oude rotorkop al verkocht en heb op dit moment geen paddelstang tot mijn beschikking om hem dit weekend af te bouwen. Ik wil er Hirobo paddels op monteren en die heb ik al wel in huis.

    Ik moet zeggen voor het geld ziet deze kop er erg gelikt uit, ook betreft vlieg eigenschappen kijk ik er naar uit om hem te proberen. Maar goed ik heb nog een vliegend model tot mijn beschikking en ik ga toch ook met trex 600 aan de slag want ik MOET!! nieuwe figuren gaan vliegen.

    Mijn eerste uitdaging gaat de looping worden, volgens vele een simpel figuur maar tot op heden heb ik het nog niet aangedurfd maar het moet toch erg gaan gebeuren, goedschiks of kwaadschiks :turn-l:


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    John, ik wil je niet ontmoedigen oid.. maar denk je dat je met een anders kop beter gaat vliegen....???
     
  20. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Anko, ik denk dat het wel een stapje voorwaarts is om de hover figuren bij een windkracht 4 strakker te vliegen. Deze kop kan je veel beter afstellen op de F3C gericht figuren. Verder zal het mij denk ik nu nog niet helpen meer het is denk ik ook iets om te "hebben" ;)
     

Deel Deze Pagina