En nou gaat het gewoon gebeuren :)

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door dromer1967, 31 mei 2011.

  1. thijmenj

    thijmenj

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Aalten
    Je moet gewoon even de elevator link indraaien, mijne was uit de doos ook niet afgesteld!
     
  2. dromer1967

    dromer1967 Guest

    Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat je precies bedoelt en hoe ik dat moet doen?
     
  3. RipD

    RipD

    Lid geworden:
    13 aug 2010
    Berichten:
    221
    Locatie:
    midden Limburg (BE)
    het linkje tussen der servo (die vooruit en achteruit stuurt) en de swashplate, een beetje groter (of kleiner) maken door deze dmv de schroefdraad een slag tegen de klok (of met de klok) te draaien.

    je moet een cyclic naar achter zetten en dan zien welke servo er beweegt en welke richting die uit beweegt, en dan dat linkje in diezelfde richting verlengen of verkorten.

    edit: het is een andere heli, maar de oplossing is hetzelfde, de schroefdraad kan zowel vanboven als vanonder aan het metalen staafje zijn dus gewoon aan het bovenste linkje draaien lijkt me het makkelijkste.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2011
  4. dromer1967

    dromer1967 Guest

    Dank voor de toelichting en de foto. Het is wel een gepruts met zo'n klein ding, maar het lijkt wel een verbetering te zijn.

    Is er ook nog zo'n handige tip voor de staartrotor? Ik dacht dat de gyroscoop ervoor moest zorgen dat de staart stil bleef hangen. Maar schoksgewijs verschuift hij toch telkens een klein stukje. En ik krijg dat er niet uitgetrimt, omdat de juiste positie precies tussen twee trimstapjes lijkt te liggen.
     
  5. thijmenj

    thijmenj

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Aalten
    Je kunt de gain op de ontvanger/gyro bijstellen, maar voor de rest denk ik dat je er mee moet leren leven:p. Ik was tijdens het vliegen met de HBV2 constant aan het trimmen met een losse staartmotor. Was gewoon niet te trimmen of in te stellen.
     
  6. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Ja

    De hoek van de bladen een klein beetje bijbuigen dat de hoek/pitch net iets groter word!

    Die zit er bij de MSR niet op!

    Groeten
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2011
  7. dromer1967

    dromer1967 Guest

    Het kon zijn dat er iets aan te doen was. Maar als het gewoon veel oefenen is, dan is het gewoon veel oefenen :)
     
  8. dromer1967

    dromer1967 Guest

    Inmiddels lukt het me (af en toe) om een volledige acculading in de lucht te blijven :)

    De mSR heeft een ingebouwd mechanisme waarbij de led gaat knipperen en het toerental terugloopt als de accu leeg begint te raken. Is dat ook het juiste moment om te stoppen? Dat is wat ik nu doe. Of moet je eigenlijk al eerder stoppen om de accu niet teveel te belasten?

    Ik moet zeggen dat ik nog niet echt het gevoel heb dat ik de mSR onder controle heb. Maar hij blijft in de lucht dus dat is toch ook al iets :cool:

    Ik vind het extreem moeilijk om de staart in de juiste richting te blijven houden zonder dat ik daarbij per ongeluk gas terugneem of juist bijgeef. Ik neem aan, dat dat gewoon veel oefenen is.

    Het is een fijn ding, de mSR. Enerzijds is hij zo eenvoudig, dat ik er nu na een tiental vluchten mee in de lucht kan blijven. Anderzijds, moet je best veel tegelijk doen (gas, yaw, pitch) waardoor je toch nog uitdaging genoeg hebt.

    Ik denk dat het een aanrader is voor de beginner zoals ik :)
     
  9. MrJohien

    MrJohien

    Lid geworden:
    23 mrt 2011
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Boeien
    Dat laatste.

    Er zit een L(ow)V(oltage)C(utoff) ingebouwd die zorgen dat de heli 'landt' als de spanning van de Lipo onder de 3V komt. Dit om de lipo niet te laten sterven, die mogen namelijk niet helemaal leeg raken. Dit is dus een redmiddel!

    Je moet dus stoppen voordat de LVC de heli overneemt. Je kan een timer zetten (ikzelf heb de timer op 4,5 minuut staan bij standaard 120mAH lipo's)
    Na wat ervaring kan je ook aanvoelen aan de mSR wanneer het (op) tijd is om te stoppen.

    Fijn dat het beter gaat, kan je straks naar de 100% rate ;)
     
  10. dromer1967

    dromer1967 Guest

    Mmmm, best lastig zo'n timer en zeker in het begin. Want dan vlieg ik niet de hele tijd dankzij de occasional crash, maar volgens de timer moet je dan wel stoppen na 4,5-5 minuten.

    Ook dat zal wel wennen waarschijnlijk.

    Enne, die 100% rate is voorlopig nog niet in zicht. Ik kan nog niet eens fatsoenlijk hoveren ;)

    Straks twee extra lipo's ophalen in Bleiswijk en dan heb ik er totaal vier. Daar moeten we het maar even mee doen. Na 20 minuten is de concentratie toch wel aardig geslonken :cool:
     
  11. dromer1967

    dromer1967 Guest

    De soft LVC doet zijn werk na 6 minuten heb ik gemeten. Dus ik heb nu mijn timer op 5 minuten gezet. Dat lijkt overigens nog lang genoeg, nu ik nog veel moeite moet doen om hem in de lucht te houden :cool:

    Het lukt me nu goed om de heli de hele tijd in de lucht te houden. Alleen ik kan niet zeggen dat 'ie op één plek blijft. Hij schommelt voortdurend alle kanten op. Soms heeft 'ie een goeie bui en blijft hij een aantal seconden stil hangen.

    Ik heb het gevoel dat het ook te maken heeft met luchtreflectie van de muren en het plafond. Ik las ergens dat je moet leren hoveren in het begin vlak boven de grond. Maar volgens mij heeft deze kleine heli dan relatief meer last van de luchtweerkaatsing van de lucht door de vloer.

    Dus ik probeer nu te oefenen op ongeveer een 0,5-1 meter hoogte.

    Ik krijg wel kramp in mijn vingers op een gegeven moment :( Het is erg lastig om de staart naar je toe te houden én gelijktijdig het gas contstant te houden.
     
  12. MrJohien

    MrJohien

    Lid geworden:
    23 mrt 2011
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Boeien
    5 minuten is prima. Elke accu heeft een iets andere lading, vandaar dat ik hem veilig op 4,5 minuut zet. Maar daar ga ik ook vaak overheen.

    Hooveren op 1 meter hoogte is goed. Zo heb je geen last meer van het grondeffect. Hetzelfde geld voor muren en plafonds. De heli is heel gevoelig daarvoor, hij weegt ook maar 30 gram.

    En ik vond in het begin ook het moeilijkste om de rudder te bedienen met gelijkblijvende throttle. Dat is inderdaad oefenen en proberen dat zo ontspannen mogelijk te doen.

    Uit je verhaal blijkt dat je zelf de nodige oplossingen al vind, dus dat gaat helemaal goed komen! ;)
     
  13. atererus

    atererus Guest

    Ha veel succes, ben als (dromer1964 :) een paar maanden geleden ook begonnen aan m'n jongensdroom. Bij mij was het een coaxiaal Bravo III, maar kort later is er een tweede handsje solo pro bijgekomen. (Wat is FP) eigenlijk? Beide vliegen gelijkwaardig, en eerlijk gezegd vind ik de coaxiaal iets minder fijn. Van de anderekant, het rare links schuif gedrag en vage trimmen bemerk ik ook. Ik verdenk de kleine heli ervan dat de servotjes niet altijd nauwkeurig hetzelfde punt terugvinden, dus helemaal uittrimmen lukt niet. En ik verdenk de modellen ervan dat er soort zelf trim in zit, want met trims -langzaam- volledig in de hoek te schuiven lijkt bijna niets uit te maken. Dus zet ze in het midden en trim eenmalig wat bij als het te erg is.

    Na een aantal crashes bemerkte ik dat het steeds onrustiger werd en er steets minder logica in zat. Toen heb ik geprobeerd wat er zou gebeuren als ik hoofdrotor bladen ontbraamde met 1200 schuurpapier. Dat hielp niet veel maar vloog al een stuk beter. Het Eureka moment kwap toen ik bij de solo pro het staart rotortje (waar niets aan te zien was) licht met 1200 papier behandelde. Hij vloog weer als nieuw, en hij maakt ook minder geluid!

    Eens is ook al voorgekomen dat ik het staart rotertje iet van de as naar buiten moest trekken na een crash: hij was blijkbaar een beetje wrijving met de motor gaan maken.

    Al met al heb ik zoiets van: zolang ik nog niet intutief de jusite correcties maak in paniek, ben ik ook niet toe aan een grotere. En ik kan niet meer kapot vliegen als de complete nieuwprijs van een heli. Dat het zenuwachtiger minder stabiel is dan een zwaardere grote heli vin dik eigenlijk alleen maar een voordeel: ik moet meer actief blijven corrigeren en opletten. Zolang ik nog niet op 'm'n interne autopiloot' nose inward (en alle andere posities) kan vliegen heb ik hier genoeg plezier aan. Maar ik al wel naar een wat grotere. Iedereen zegt Trex, maar die zijn erg duur en de onderdelen ook. Er is ook een tussen model (Zoom 425) waar ik aan zit te denken. De prijs is maar een kwart van een Trex of zelfs nog minder. Verder vraag ik me af of een Spectrum 6i OK is, of dat ik een 7 moet pakken?
     
  14. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Align=overal onderdelen krijgen, Protech is langzaam aan het doodgaan..
    +met align haal je een stukje kwaliteit binnen.. er zijn er hoe weet ik veel van in omloop. dat heeft een reden. tis iig de beste prijs/kwaliteit heli..;) vanuit de doos kan je er alles mee vliegen.. van hoveren tot 3d.;)
     
  15. dromer1967

    dromer1967 Guest

    Als ik vlieg dan is de staartrotor wat geluid betreft irritant aanwezig en de staart maakt ook steeds schokjes heen en weer. Is dat normaal gedrag voor een mSR. Zal omgetwijfeld met de gyro te maken hebben die wellicht niet zo perfect is in deze prijsklasse?
     
  16. atererus

    atererus Guest

    Anko: een TREX-450 kost 430 compleet met motor,esc,gyro en 4 servos. De Zoom-425 kost 170. Alleen met motor en ESC kost die 100 euro. voor 440 heb ik dus drie complete zooms waarvan de derde alleen de servos en gyro mist. Als ik dat allemaal kapot gevlogen heb ben ik misschien blij dat ik geen TREX gekocht heb! Als ik niet blij ben, dan kan ik nog steeds overwegen om TREXen kapot te gaan vliegen.

    Terug naar het topic: steeds met schokjes heen en weer zag ik eigenlijk alleen bij "onlogisch" gedrag wat ik beschreef en dat was dus met beschadigde rotor/tail bladen. Ook tijdens het goede vliegen zie ik dat de besturing een beetje schokkerig gaat, maar dan alleen als ik met m'n tengels aan de AB (afstandbedienig) zit. Laat ik dat los is er niks schokkerigs aan. Ik *denk* dat dat ligt aan de goedkoopheid van het spul, de servotjes zullen zoals ik al eerder schreef niet altijd even nauwkeurig stellen. Dat valt me vooral op als je de knuppel langzaam en geleidelijk heen en weer beegt. De rotor bladen volgen dat niet geheel vloeiend, maar een beetje schokkerig. Vind ik tenminste...

    Oh en dat geluid dat weg ging bij door de staart rotertje fijntje te polijssten: dat was te vergelijken met het geluid als je flink tegen een draaiende propellor aan staat te blazen, gerkruisd met het geluid van een cirkelzaag :). Vreemde was dat dat ook dat meer of minder plotseling aan- of af-wezig was geheel afhankelijk van het hoofdrotor toerental. Schokkerig bewegen (spin) deed ie ook toen de tail-rotor een beetje tegen z'n eigen motor aanzat.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jun 2011
  17. dromer1967

    dromer1967 Guest

    Volgens mij zit de staartrotor toch goed op de motor en kan hij vrij draaien. Misschien is hij bij een crash wat beschadigd dat niet te zien is of zo. Wellicht een keer een nieuwe kopen. Heb verder nog geen schade gehad dus dan valt het nog wel mee.

    Heb inmiddels vier accu's en ik blijf nu dus 4 x 5 minuten in de lucht :) Nou nog proberen om op één plek in de lucht te blijven :p
     
  18. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Het is maar waar je het mee vergelijkt he, de: drie swash servo's, startservo en motor op m'n heli kostten nieuw dan het zelfde als die Zoom-425. De elektronica bij de align combo's zijn ook niet het budget spul dus dat zie je dan terug in de prijs.
    Je punt is verder wel logisch als je met een beperkt budged toch wilt vliegen, ik ben ook zo begonnen met esky en HK heli's en zo'n goedkoop ding kapot vliegen is toch minder erg ;) Het verschil met iets beters is echter wel te merken en het helpt als je geen slechte eigenschappen hoeft te corrigeren.
     
  19. dromer1967

    dromer1967 Guest

    Om weer even terug on (mijn eigen) topic te komen :cool:

    Heb nu vier keer met de hyperion 130mAh accu's gevlogen en gevoelsmatig lijkt de helikopter dan toch minder 'krachtig' te vliegen dan op de originele E-Flite accu's van 120mAh. De besturing lijkt wat trager te reageren en zo.

    Ik heb de startrotor/motor nog even bekeken en ik kan er niets raars aan ontdekken. Heb de rotor en nog even afgehaald en weer opgezet. Maar de heli blijft de staart toch voortdurend met schokjes corrigeren waarbij het gedrag er nét niet uitgetrimd kan worden. Ik lees op diverse plekken dat het lawaaige geluid van de staartroter normaal is. Maar lees dat niet over het schokken. Ik heb verder ook geen vergelijkingsmateriaal.
     
  20. MrJohien

    MrJohien

    Lid geworden:
    23 mrt 2011
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Boeien
    De rotor kan je beter niet (meer) eraf halen om deze vervolgens er weer op te zetten. Dan heb je grote kans dat deze gaat slippen met een draaiende tol als gevolg. Een ietwat vervormde staartrotor maakt een heel zenuwachtig geluidje, maar dit hoeft geen enkel probleem te zijn. Alhoewel een reserve staartrotor alvast aanschaffen geen kwaad kan denk ik ;)

    De mSR heeft geen H(eading)H(old)gyro, oftewel de staart houd deze heli niet zelf op één plek. Dat moet je met de rudder-trim bij stellen maar met het ontladen van de accu verloopt dat ook een beetje. Zelf stel ik deze trim nooit in.

    Schokken hoort niet, geen idee wat dat kan zijn.
     

Deel Deze Pagina