Trex 450 sport tail wag

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door FinalFrag, 22 apr 2011.

  1. FinalFrag

    FinalFrag

    Lid geworden:
    3 mrt 2011
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Rillaar, België
    Hey,

    Ik was met men trex 450 sport aan het vliegen en hij vloog heel goed. Hij heeft al ongeveer 5 uren in de lucht doorgebracht zonder crash of harde landing. Gistere was ik aan het vliegen en toen ik hem wou landen, begon de staart plots van links naar rechts te gaan, alsof the gyro gain te hoog staat. Maar aangezien deze heli al altijd goed gevlogen heeft vond ik dat wat raar.

    Ik heb vandaag men hele heli nagegeken en er is nergens iets verdachts te zien. Maar wanneer ik probeer te hoveren gebeurd het weer, de staart gaan van links naar rechts de hele tijd.

    Dan toch maar geprobeerd men gain lager te zetten, maar dan wordt de wag groter en trager. Ik heb de heli gyro (de standaard gp780 die bij de kit zit) helemaal opnieuw ingesteld, maar geen verschil.

    Ik heb al een hogere gain (rond de 60) geprobeerd, daardoor wordt de wag klein en snel. En wanneer ik hem verlaag (rond de 30), wordt de wag groot (meer dan 90°) en trager.

    De tail control slider zit nog helemaal los en soepel zoals het in het begin was, de belt is nog strak maar niet té.

    Iemand enig idee wat dit kan zijn? De heli is onvliegbaar zo :(

    En zoals ik dus al zei, meer dan 5 uur in de lucht zonder problemen, nooit gecrashed zelfs geen harde landing... altijd maar lichte 3D mee gevlogen zoals loops, rolls en stall turns...

    Ik ben ten einde raad... pls help :D
     
  2. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Is dit met de standaard ds420? Zoja, probleem gevonden.
     
  3. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Misschien heb je er wat aan maar ik had het zelfde probleem met mijn sport.Ik heb de mechanische gain lager gezet.Dit betekend dat ik de ball in de servo arm van de staart servo in het gaatje geschroeft die het dichts bij het hart legt. Dit betekende wel dat ik de end points heb moeten wijzigen en de slag van de slider kleiner wordt.Nu pakt hij niet meer de hele slag over het tail rotor asje maar hij is wel stil en strak! en de staart is snel genoeg.
     
  4. FinalFrag

    FinalFrag

    Lid geworden:
    3 mrt 2011
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Rillaar, België
    Oh, zijn die zo slecht dan?

    Ik zou toch denken dat een kit van align degelijke onderdelen bevat?

    Welke servo raad je dan aan? Ik hoor veel goeds over die van futaba van rond de 75 euro maar ik vind em nergens in stock online...

    @Bullet3030 ik zal het eens proberen


    Ik vind het wel raar dat dat nu dan ineens gebeurd, is dat dan al slijtage van de servo na amper 5 - 6 uur vliegen?
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.416
    Locatie:
    Rotterdam
    De 420 blijkt in de pratijk wat te licht, als ik het in meerdere topics goed begrepen heb

    Alternatief kan de 520 of de 9257 zijn

    Waarom hij opeens van keer op keer dit doet, zou ik even niet weten...
    Misschien tandje in de servo gebroken
    Lager in de staart naar de knoppen
    Een ander lager naar de knoppen
    Governor in de regelaar aangeschoten (van tijd tot tijd moet ik mijn regelaar resetten.. )
    Enz enz
     
  6. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Kijk eens naar de riem.Deze kan ook behoorlijk vervelend doen.Het is echt aftasten wat de juiste spanning is.Ook moet de gyro helemaal vrij zijn.Bij mij lopen er servo kabels vlak langs.Als je die niet goed vast maakt kunnen ze tegen de gyro aan trillen wat weer als resultaat heeft dat de staart raar gaat doen.
     
  7. FinalFrag

    FinalFrag

    Lid geworden:
    3 mrt 2011
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Rillaar, België
    De gyro staat volledig vrij, zelfs geen kabels in de buurt :D

    De foute spanning op de riem lijkt me sterk, aangezien hij een volle 6 minuten goed heeft gevlogen en dan bij het landen heeft hij het plots gekregen.

    Ik zal eens uitkijken voor een 9257, daar lees ik super reviews van (mss zelfs de beste staart servo die er is?)
     
  8. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    MKS 9810=snelste 450/500 size/class servo die eris....
     
  9. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Dat zegt niks.Weet je hoeveel invloed de temperatuur heeft op de staart? Als je hem in de winter vliegt met bv 4 graden of in de zomer met 20 graden! Dit geeft echt wel verschil in de spanning! Ik stel de spanning altijd af ter plaatsen.Maar goed kijk maar ff.Het zijn zoveel verschillende factoren... beetje lullig als hij het straks nog steeds heeft met een dure staart servo
     
  10. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Compleet mee eens over die riemspanning.
    Over de servo: Hij is goedkoper als een Futaba 9257.. Bekijk het van de andere kant, dan kan het daar in ieder geval niet aan liggen:yes:
     
  11. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Oh maar ik zeg ook niet dat je het niet op lost met een andere servo hoor... maar zijn verhaal is herkenbaar en ik heb ook gewoon de stock 450 sport.Ik heb lang gezocht maar het is me wel gelukt zonder enige extra euro ;) .
     
  12. FinalFrag

    FinalFrag

    Lid geworden:
    3 mrt 2011
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Rillaar, België
    Mijn pa heeft ook een 450 sport hier nog staan... ik zal morgen eens de servo wisselen, kijken wat het geeft... Zijn heli vliegt nu allesinds normaal, dus ik kan alle onderdelen een voor een verwisselen :D
     
  13. janus

    janus

    Lid geworden:
    2 mrt 2004
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Tilburg
    Heeft de Heli een snaar voor aandrijving van de staartrotor?
    Ooit gedacht aan "statische elektriciteit" in de tail boom veroorzaakt door de snaar.
    Te verhelpen door het "aarden" van de boom aan Min-pool van de batterij of de snaar inspuiten met ciliconen spray.
     
  14. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hoeveel laad je terug in de accu? Misschien is je accuspanning gewoon te laag aan het eind van de vlucht.
     
  15. tomekyo

    tomekyo

    Lid geworden:
    28 mei 2011
    Berichten:
    84
    Locatie:
    52.196111,4.669281
    FinalFrag,

    Is je probleem al opgelost?
     
  16. FinalFrag

    FinalFrag

    Lid geworden:
    3 mrt 2011
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Rillaar, België

    Het is ondertussen al een oude thread, maar het probleem is er nog steeds.

    Ik heb ondertussen al het volgende geprobeerd: nieuwe servo (ds520), nieuwe gyro (terug een gp780, dacht dat het daaraan zou liggen), veel verschillende soorten mounts om trillingen uit te sluiten (van velcro, enkel mouse, align bijgeleverde mouse, velco + mouse)

    Na alles te proberen vloog hij eergistere weer helemaal zoals het hoort. Staart mooi strak doorheen een hele batterij. Vandaag haal ik hem nog een keertje boven, en hij wiegt weer als een gek. Toen ik aan de servo bewoog voelde dit te stroef aan. Ik heb dus alle vijsjes in de staart een klein beetje losser gezet. Nu beweegt alles super vrij als ik de pushrod met de hand beweeg.

    Ik laat hem net in de lucht, en nog steeds wiegen als een gek. Gyro gain lager zetten = meer wiegen maar trager (ongeveer 90° heen en weer met een snelheid van 1 seconds per wieg). Gyro gain hoger = minder wiegen maar sneller (20° en 0,25 seconden per wieg).

    Heeft er nog iemand suggesties?

    Hij heeft dus 1 batterij gevlogen zoals het hoort en zonder iets te veranderen heeft hij het plots weer terug :(

    P.S.: riem is trouwens ondertussen ook weer op de correcte strakheid gelegd (kan met men vinger hem 3/4 van de weg duwen zonder teveel kracht te zetten). De riem is ook een keertje gesmeerd met silicone spray.

    Ik ben ten einde raad... nog iemand suggesties?
     
  17. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Een stukje geplakt uit m'n EBook

    De juiste plaats van de ‘tailpitch-slider’

    Om het afstellen van de helikopter af te ronden doe je het volgende:
    1. Maak de verbinding met de accu los, als deze al is aangesloten;
    2. Zet de schakelaar om te schakelen tussen Normale vlucht of 3D/Kunstvlucht op 3D/Kunstvlucht;
    3. Zet de zender aan en wacht totdat deze gereed is (het lampje op de zender niet meer knippert);
    4. Sluit de accu aan op de helikopter en houd hem zo stil mogelijk, op een windstille plek. Als gevolg daarvan worden ondermeer alle servo’s automatisch in de neutrale stand geplaatst;
    5. Zet de schakelaar om te schakelen tussen Normale vlucht of 3D/Kunstvlucht op Normale vlucht (‘Rate Mode’);
    6. Spin de helikopter langzaam op, maar gebruik zeker niet meer dan 50% gas. De helikopter zal stevig trekken aan je draaitafel, en ongelukken wil je voorkomen nietwaar. Kijk, na het opspoelen, of de staart op zijn plaats blijft, ook als je met het gas speelt. Is dat niet zo voor dan de volgende stappen uit:
    a. Als je het stangetje tussen de staartservo en de ‘tailpitch-slider’ WEL kunt verkorten of verlengen:
    i. Moet je de ‘rudder-stick’ naar rechts duwen om de staart van de helikopter stil te houden dan dien je de lengte van genoemd stangetje te verkorten. Moet je de ‘rudder-stick’ naar links duwen dan dien je de lengte van genoemd stangetje te verlengen;
    b. Als je het stangetje tussen de staartservo en de ‘tailpitch-slider’ NIET kunt verkorten of verlengen:
    i. Teken, om de huidige instelling vast te houden, eerst de plaats van beide staart (servo)beugeltjes, met een fijne niet watervaste (kun je de streepjes later weer wegvegen) viltstift, af op de staartbuis;
    ii. Maak de schroefjes die in de twee beugeltjes zitten waaraan de servo hangt zo los dat je de servo een klein beetje kunt verschuiven. Hierdoor verschuif je de servo met alles wat eraan vast zit, en dus verander je ook de plaats van de ‘tailpitch-slider’ op de staartas.
    1. Moet je de ‘rudder-stick’ naar rechts duwen om de staart van de helikopter stil te houden dan dien je de servo een beetje naar de staart toe te schuiven;
    2. Moet je de ‘rudder-stick’ naar links duwen om de staart van de helikopter stil te houden dan dien je de servo een beetje van de staart af te schuiven.
    iii. Maak vervolgens de beugeltjes weer vast
    c. Heb je één en ander aangepast begin dan weer bij punt 1 en controleer of je nieuwe instelling goed is. Stel daarna de ‘limit’ opnieuw in.
    Staart de staart na bovenstaande handelingen stil dan gaan we controleren of hij dat ook blijft doen als je de ‘Heading lock mode’ schakelaar in stand voor 3D/Kunstvlucht. Om dat te doen voer de eerder genoemde stappen uit, maar sla je stap 5 over. Eerst echter wip je de schakelaar om te schakelen tussen Normale vlucht of 3D/Kunstvlucht drie keer binnen één seconde heen en weer, om te eindigen in 3D/Kunstvlucht stand van de schakelaar. Dit zorgt er bij een aantal gyro’s voor dat de gyro in de 3D/Kunstvlucht stand juist wordt ingesteld. Ten gevolge van afwijkingen in de zender en de ‘gyro’ kan het voorkomen dat de staart je de helikopter nu niet stil blijft hangen. Met andere woorden: je krijgt hem niet zo afgesteld dat hij in zowel ‘Normal mode’ als wel in ‘Heading lock mode’ stil blijft hangen. Kan dat niet dan rest je niets anders dan je helikopter in ‘Heading lock mode’ te vliegen en tijdens het vliegen niet tussen ‘Normale mode’ en ‘Heading lock mode’ te schakelen.


    Het juist instellen van ‘gain’ en ‘delay’
    In deze paragraaf gaan we in op het correct afstellen van de ‘gain’ en de ‘delay’, maar allereerst op we ze exact betekenen. Je kunt de ‘gain’ en de ‘delay’ uiteraard eerst op de draaitafel en daarna los daarvan uitvoeren.

    De juiste instelling van de ‘gain’
    Met het afstellen van de ‘gain’ (in de zender) kun je de gevoeligheid van de ‘gyro‘ instellen. De ‘gain’ bepaalt hoeveel de servo(arm) verplaatst moet worden om van de huidige vliegrichting naar de nieuwe vliegrichting te komen. In feite het tussen beide vliegrichtingen. Als de ‘gain’ te laag is ingesteld dan is de reactie traag. Is de ‘gain’ te hoog ingesteld dan krijgt de servo figuurlijk gesproken een schop en zal zich verder verplaatsen dan nodig, wat daarna weer wordt gecompenseerd (je ziet dat als het waggelen van de staart). Met andere woorden:
    · Als de staart een beetje van links naar rechts beweegt dan dien je ‘gain’ iets lager te zetten (-). De ‘gain’ zorgt er dan voor dat de staart actiever, maar minder stabiel wordt;
    · Als de staart ernstig naar links en naar rechts beweegt, dan dien je de ‘gain’ iets hoger te zetten (+). De ‘gain’ zorgt er dan voor dat de staart zich stabieler gedraagt, maar ook dat de reactie minder actief wordt.

    De juiste instelling van de ‘delay’
    Met het afstellen van de ‘delay’ (op de gyro) zorg je ervoor dat de gevoeligheid van de gebruikte servo past bij de ‘gyro’. Hoe langzamer de servo hoe groter de delay-waarde. Aan de manier waarop de staart stopt na een piro is te zien of de ‘delay’ goed is afgesteld. Correct instellen doe je in principe als volgt (maar straks daarover meer):
    1. Hover je helikopter met de staart naar je toe;
    2. Duw de ‘rudder’ helemaal naar rechts of links;
    3. Laat vervolgens je ‘rudder-stick’ los (‘rudder-stick’ in het midden).
    Bij punt 2 geef je aan de gyro door dat je de richting van de helikopter wilt veranderen. De gyro geeft vervolgens aan de servo door hoe ver de servo-arm zich moet verplaatsen om die nieuwe richting te bereiken. Omdat de helikopter blijft ronddraaien rent de servo figuurlijk gesproken achter de gyro aan en probeert hem in te halen. Bij punt 3 stop je plotseling de verandering (van richting). Omdat de communicatie tussen de gyro en de servo enkele milliseconden kost en de servo daarnaast even tijd nodig heeft zich te verplaatsen draait de staart verder door dan bedoeld en zal hij daarna de bedoelde plaats innemen (je ziet dat als het stuiteren van de staart). Met ‘delay’ kun je dit compenseren. Met andere woorden:
    · Heb je de delay te hoog staan (veel ‘delay’, hoog getal) dan draait de staart nog een stukje door voordat hij stopt (hij voelt papperig aan);
    · Heb je de delay te laag staan (geen of weinig ‘delay’, laag getal) dan stopt de staart abrupt, en schiet daarna een stukje terug (het stuiteren van de staart).
    Gebruik je een heel snelle servo of digitale dan dient het schroefje meestal helemaal naar de nulstand (0%) gedraaid te worden. Gebruik je een standaard servo dan dient de stand zich normaal gesproken tussen de 70% en 80% te bevinden.

    Het instellen van ‘delay’ en ‘gain’
    Om de ‘delay’ en de ‘gain’ correct in te stellen doorloop je de volgende stappen:
    1. Zorg ervoor dat de helikopter mechanisch correct is afgesteld;
    2. Lees de instructie van betreffende gyro en servo zorgvuldig door;
    3. Stel de ‘delay’ (op de gyro) zo in dat de vertraging maximaal is (veelal 100 op de gyro). Dit doe je omdat de reacties op het veranderen van de ‘delay’ en de ‘gain’ op elkaar lijken en je niet in verwarring gebracht wilt worden. De staart voelt door de maximale ingestelde vertraging op de ‘delay’ papperig aan, maar dat nemen we maar even voor lief;
    4. Zet ook de ‘gain’ (op de zender laag ([0]);
    5. Stel nu de ‘gain’ in:
    i. Hover de helikopter voorzichtig met de staart naar je toe en kijk wat de staart doet;
    ii. Land en verhoog de ‘gain’ stapje voor stapje totdat de staart begint te waggelen;
    iii. Zet daarna de ‘gain’ een klein stukje lager;
    iv. Stijg nu vanuit het hoveren snel vertikaal op, zonder de staart te verdraaien. Zie je staart tijdens de klim toch naar één kant bewegen zet dan de ‘gain’ nog een klein stukje lager.
    6. Stel nu pas de ‘delay’ in:
    i. Hover de helikopter voorzichtig met de staart naar je toe;
    ii. Duw de ‘rudder-stick’ vervolgens helemaal naar rechts;
    iii. Laat vervolgens je ‘rudder-stick’ los (‘rudder-stick’ in het midden);
    iv. Kijk wat de staart doet;
    v. Als de staart nog een stukje doordraait voordat hij stopt verminder je de vertraging (zet je de ‘delay’ een beetje lager, dus veelal richting de 0);
    Voer stap i t/m v net zolang uit tot dat de staart goed reageert (stopt) zonder daarna spontaan terug te bewegen (te stuiteren). Zie je de staart stuiteren zet de ‘delay’ dan wat lager;
    7. Voer de vorige stap ook uit door de ‘rudder-stick’ helemaal naar links te bewegen. Als de helikopter dan anders reageert zet dan de ‘delay’ op het gemiddelde van beide bevindingen.

    Aandachtspunten zijn:
    1. Hoe hoger de snelheid waarmee de (hef)rotorbladen ronddraaien hoe lager de ‘gain’ zal zijn, en hoe lager de snelheid waarmee de (hef)rotorbladen ronddraaien hoe hoger de ‘gain’ zal zijn
    2. De ‘gain’ staat in HH-mode vaak wat lager dan in ‘rate mode’;
    3. Staat de ‘gain’ erg laag maak dan de actieve lengte van de servo-arm wat korter om de ‘gain’hoger in te kunnen stellen v.v, maar stel daarna wel de ‘limit’ weer juist in (de ‘tailpitch-slider’ mag de zijkanten van het staarthuis niet raken);
    4. Blijft de staart uitbreken bij het snel opstijgen dan kun je overwegen de ‘throttle-curve’ wat aan te passen (bijvoorbeeld in idel-up van 100, 75, 50, 75, 100 naar 100, 90, 80, 90, 100);
    5. Slaat de staart op en neer dan zullen je (hef)rotorbladen mogelijk te strak staan. Los dit eerst op voordat je de ‘delay’ en de ‘gain’ instelt.

    Groeten
    Martin
     
  18. FinalFrag

    FinalFrag

    Lid geworden:
    3 mrt 2011
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Rillaar, België
    Ah, de tip ivm de delay op 100 zetten en dan pas de gain af te stellen kende ik nog niet. Ik zal het straks meteen als ik thuiskom proberen.

    Ik had echter al wel verschillende gains geprobeerd op delay 0 (op de DS520 zou die toch wel 0 moeten zijn). Op lage gain zwiert hij heel erg en naarmate ik hoger ga wordt de zwier kleiner maar sneller. Er lijkt dus geen punt te zijn waarop de staart gewoon stilhangt.

    Maar ik ga het allesinds eens proberen met de delay maximaal te zetten alvorens het af te stellen. Het zou me wel sterk lijken als ik delay moet instellen voor zulke sterke servo.

    Ik las ergens dat er voor digitale servo's sowieso 0 delay moet staan?
     
  19. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ja dat van op 0 stellen lees ik ook overal, echter op de manier die ik beschrijf weet je exact waardoor het slingeren van de staart komt. Dus eerst gain en als die goed is delay. Delay is gerelateerd aan een piro. Dus bij het afstellen van de gain gewoon in 1 richting hoveren
    Groeten
    Martin
     
  20. FinalFrag

    FinalFrag

    Lid geworden:
    3 mrt 2011
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Rillaar, België
    Alright, will do

    Ik heb gisteren avond ook nog het stukje dat de rechte beweging van de pushrod vertaalt naar de haakse beweging op de tail shaft maakt een beetje afgevijld. Dat stukje schuurde een beetje tegen het metalen stuk waar de belt aan de staart toekomt.

    Zal jouw manier van afstellen straks eens proberen en ik laat dan wel weten wat ervan komt :D
     

Deel Deze Pagina