Ik ben bezig met het terugdringen van het geluid van mijn Ultimate. Ik ben op de goede weg en behalve de gebruikelijke dingen om resonantie e.d. tegen te gaan kom ik niet helemaal wijs uit de verschillende merken en maten props. Ik wil niet 3 of 4 props kopen en dan hopen dat er net de goede maat tussen zit, daar zijn ze wat te kostbaar voor Er zat een houten 22*10 Menz 2-blad op en vandaag getest met een houten 21*10 3-blad van Menz en een carbonnen Mezjlik 21*11,5 3 -blad maar zonder merkbaar en meetbaar verschil, het bleef rond de 85 DB. Ik maak gebruik van een KS 4 kamer demper. Het gene wat tot nog toe gedaan is: *romp van resonantie ontdaan *vleugels gevuld *ribben van de motor gevuld met slangetjes *aanzuiging vanuit de romp met filter *motorkap zoveel mogelijk trillingsvrij *cockpitkap trillingsvrij De toeren moeten wat omlaag maar ik wil wel de trekkracht behouden en wie kan me info bezorgen over de beste maat en welk merk? Gr, Marc
22 x 10 vind ik veel te klein , je moet duidelijk met de toeren naar beneden om het geluid te reduseren. De 62 er kan ook nog een 24 x 12 aan . De beste prop voor een 62er is de 24 x 10 (6400 toeren) Ik vloog een tigermoth met een 26 x 8 op de 62er . Mvg Johan
Dank Johan, maar ik neem aan dat je 2 blads bedoelt? De motor is er eentje met magneet en draait goed op die 22*10 maar heb de toeren eerlijk gezegd nog niet gemeten, in elk geval niet teveel. En hoe zit dat dan met die Engel supersilents waar ik wel eens iets over gelezen heb?
De motor loopt ook goed met een 22 x 10 maar maakt er veel te veel herrie mee . Met de 24 x 10 heeft hij de beste verhouding tussen kracht en lawaai . De 21x12" Super Silence 3-Blatt is het stilst op een 62er . Mvg Johan
ZG geluid Hallo zet de moter op rubbers ,geen hydromount, is zonde van de kosten plaats 4 of meer rubbers ,en je zult zien dat het helpt, de stuggere rubbers kun je halen bij een groothandel, in gereedschap en ijzerwaren . ik bedoel de rubber dempers met aan beide uitenden een stuk schroef draad,deze zijn een euro of zo, en stug zodat je geen dempers hoeft te plaatsen ,er zal er zo wel eentje op reageren van wel , maar mijn ervaring is niet ,heb ook een hydromaunt gehad een orginele ,maar als de dempers gaan lekken pakt de moter niet meer op en schud alles heel erg ,dus toen de rubbers van toni clark vervangen door de stuggere, en het zelfde resultaat (geluid ,en schudde niet) maar had de dempers niet meer nodig
Ok heren, Op naar de modelzaak dus weer voor die prop. Die rubbers zat ik ook al aan te denken, momenteel heb ik die er nog niet op zitten maar dat is de volgende actie Zo'n hydromount was ik toch ook al niet van plan, misschien als laatste redding. Morgen hebben we weer een officiele meetdag en dan eens kijken waar we staan.
Op mijn T.C. Piper komt een ZG-45 op. En die staat op het HM systeem van TC . Het geluid word daar door duidelijk onder de 80 dBa . Motor problemen nog nooit gehat door de 2 dempers . Je kan de motor ook op 4 D-locks plaatsen , maar dat gaat alleen werken als je die zover mogelijk uit elkaar zet . Mvg Johan
Heb het systeem van toni clarck nagemaakt met uitlaatrubbers van een renault 5. De 2 dempers heb ik ook vervangen door 2 van deze uitlaatrubbers. Kortom een hydromount voor weinig geld en een goede demping.