Nu kun je voor een schijntje een goed vliegende kist of heli aanschaffen die garrant staat voor plezier en waarvan het ontwerp foullproof is(en waardoor je de technische kant jammergenoeg niet zo heel erg meer nodig hebt).
Als dit werkelijk waar was, had je volledig gelijk.
Echter: als dit waar was, waren vragen zoals van TS ook niet hier op het forum aanwezig, niet?
Om je eigen voorbeeld over auto's er bij te halen: hoeveel vragen zie je op autoforums in de trant van "mijn nagelnieuwe auto rijd niet rechtuit, wat moet ik doen?" of "als ik op het meest rechtse pedaal trap gaat mijn auto harder.... klopt dat wel?"
Mijn post was niet zozeer een sneer naar de vraagsteller, eerder een sneer naar het op de markt komen van modellen die voor inderdaad een heel mooie prijs de indruk wekken perfect en beginnersvriendelijk te zijn, terwijl dat in de praktijk nogal tegenvalt. Maar hierdoor worden er dus wél meer mensen verrast door het feit dat het toch niet zo makkelijk is als het lijkt.
Dit word een beetje gecompliceerd doordat bijvoorbeeld een T-rex 450 een performance heli is (waar op zich niks mis mee is) maar hierdoor een HK-450 en andere klonen qua vermogen en stuureigenschappen redelijk in de buurt komen, echter zonder de bijbehorende kwaliteit.
Het zou mooi zijn, als er goede, "low performance" heli's op de markt waren die weinig instelwerk verlangen, simpel van constructie zijn maar wél goed vliegen zonder poespas. Dat was er vroeger helaas niet, en tegenwoordig nog steeds niet blijkbaar.
Ik ben zelf indertijd begonnen met de Graupner Bell47G van Helmut Berhnard (HB) en dat was een afschuwelijke draak om mee te vliegen, en technisch een volkomen ramp. Maar het was wél een heli waarbij je met één schroefje het bladspoor instelde, de rotorbladen van zowel hek als hoofdrotor met een kliksysteem kon wisselen, en hoewel het in die vorm dus duidelijk niet denderend functioneerde denk ik dat het met huidige techniek al jáááren mogelijk moet zijn om iets te construeren wat wél goed vliegt. Iets in de geest van de Multiplex Funcopter, maar dan CP.
Als dat er was, gaf ik je 100% gelijk. zoals het nu is, KUN je niet stellen dat de huidige RC heli dicht bij de auto staat, omdat je met je heli wél nog steeds "olie moet aflaten en carburateur stellen" als er wat mee is.
Groet, Bert