Century radical

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Tino Tweak, 26 jul 2011.

  1. Tino Tweak

    Tino Tweak

    Lid geworden:
    11 mrt 2011
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Sprundel, NB
    Hallo Luitjes,

    Is er iemand bekend met de benzineheli's van deze site:

    Century Helicopter

    Als ik 't goed begreep is RCheliparts bezig met 't dealerschap, of ze zijn 't al, van deze heli's.

    Gr.Tino
     
  2. Rob Tweak

    Rob Tweak

    Lid geworden:
    9 dec 2010
    Berichten:
    149
    Locatie:
    South west Netherlands
    Radikal

    Ja ik heb er ook van gehoord. Schijnt goed materiaal te zijn en wordt speciaal voor europese markt aangepast in duitsland.
    :p:p:p
     
  3. Roop

    Roop

    Lid geworden:
    3 jul 2009
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Ik heb zelf een Radikal G30SE met Zenoah 230 PUH gekocht in Duitsland bij een uitstekende verkoper die perfecte service levert.

    Het in elkaar zetten van de heli was wel een uitdaging omdat een aantal dingetjes niet aanwezig waren of door de kwaliteitscontrole waren geslipt. Maar dankzij de uitstekende support is dit allemaal opgelost.

    Alles bij elkaar is het een schitterende heli geworden.

    Hoe hij vliegt: dat weet ik na vrijdag want dan is de maiden als het weer een beetje meewerkt.

    Gr.
     
  4. Rob Tweak

    Rob Tweak

    Lid geworden:
    9 dec 2010
    Berichten:
    149
    Locatie:
    South west Netherlands
    Hallo Roop,
    Ikzelf ben ook erg geintresseerd in de G30. Ik heb nu zelf een Vario Benzin trainer maar vind puur persoonlijk dat de onderdeelprijzen wel erg aan de hoge kant zijn en dat je dus ook voor de naam betaald. Mij gaat het puur om het vliegen. Ik wil geen appels met peren vergelijken maar ik hoop dat de g30 met ook een Zenoah en toch wel grote roterdiameter qua vlieggedrag hetzelfde of beter is als de Vario.
    Ik kom regelmatig bij Rcheliparts in Bosschenhoofd bij Albertino en die worden/zijn Premium dealer van Radikal g20 en g30 heli's. Ken jij wat vertellen over de kwaliteit van de heli?
    Gr. Rob
     
  5. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Hoi,

    zelf heb ik al een tijdje een Century Radical G20 vliegend.
    Als hij vliegt, vliegt hij zalig. Het hovergedrag is stabiel. In translatie is hij gelijk een trein op rails. Het bochtenwerk is meer dan fraai... Maar hij moet willen vliegen... De Zenoah 20cc is een nukkig ding dat moeilijk aan de praat is te krijgen. De compressie is aan de hoge kant (nog niet ingelopen motor) waardoor ik onlangs het vrijlooplager naar de foeter heb gedraaid.
    De kwaliteit van de onderdelen is goed, maar het is geen Vario kwaliteit! De prijs is dan ook een stuk lager. Het samenstellen vergt wat ervaring en sommige ontwerpoplossingen vind ik bizar. Bijvoorbeeld, de framezijkanten bestaan uit 4 delen en het uitgelijnd krijgen van de koppelingsklok is een nachtmerrie. De ball-links zijn van een erbarmelijke kwaliteit. Ik heb ze dan ook allemaal vervangen door Vario-linken.
    De service vanuit Duitsland is goed, maar ellendig traag. Vario is 50% sneller.

    Conclusie... zou ik er nog ééntje kopen? : neen.

    Ondanks het prachtige vlieggedrag worden mijn volgende mekanieken opnieuw Vario.
    'k Weet, 't kost meer, maar voor mij persoonlijk is de meerprijs van een Vario het waard.

    Heligroeten,

    Nick
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2011
  6. Roop

    Roop

    Lid geworden:
    3 jul 2009
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Tsja, zo hebben we allemaal onze eigen inzichten en ervaringen :D.

    Ik heb nu zelf een G30 en bij mij is de motor de G230PUH. We hebben hem vorige week een paar keer gestart en dat ging zonder problemen, zowel met de trekstarter als met de electrische starter.

    Overigens is de consensus op de diverse forums dat de G30 de meest optimale variant is in prijs/kwaliteit en vliegeigenschappen.

    Voor wat betreft de kwaliteit: die kan ik naturlijk pas op termijn beoordelen. Ik weet ook niet of de vergelijking met Vario een goede is omdat het totaal andere ontwerpconcepten zijn. Zelf vind ik de ballinks van Century erg goed. Alleen zijn ze enorm strak en moet je ze met een ballinkruimer lekker laten lopen. Wat ik van onze Vario vliegers hoor is juist dat zij de ballinks van Vario te ruim vinden.

    Het concept van de 4 zijdelen heeft zijn voors en tegens. Als je de aluminium zijplaten van een Vario crasht kun je ze weggooien en ben je tegen Vario tarief aan de beurt. Bij de Century vervang je alleen de beschadigde delen en die zijn aanzienlijk goedkoper. Maar eerlijk is eerlijk, het uitlijnen van de koppeling op de motor is een lastige klus die nogal wat geduld en doorzettingsvermogen vraagt.

    De kwaliteit van de onderdelen is gewoon goed, alleen zijn er een aantal zaken die niet door de QA hadden mogen slippen. Bij mij was de boring van de pitchguide niet goed gecenterd en dat was een raar gezicht. Maar zonder problemen een nieuwe gekregen. Ook was er locktite in 1 van de lagers van een bladhouder gekomen (deze zijn vanuit de fabriek gemonteerd). Maar bijvoorbeeld deze bladhouders (SE) zijn veel mooier dan die van Vario, hier zitten geen bussen in voor de bladbouten waardoor de gaten uitlubberen.

    Ik kan de snelheid van de onderdelenvoorziening t.o.v. Vario niet vergelijken omdat ik geen ervaring met Vario heb. Alle onderdelen die ik nodig had onder garantie had ik binnen 1 week in huis en dat vind ik acceptabel.

    En dan de prijs, die staat in geen verhouding tot Vario en dat was voor mij ook 1 van de redenen om het met deze heli te gaan proberen. Iets simpels als de bladen bijvoorbeeld, 177 euro bij Vario en alleen de keus bij Vario, ongeveer 80 euro voor een set mooie bladen van Rotortech of andere merken. De onderdelen zijn ook fors goedkoper.

    Morgen is de maiden van mijn G30 dus ik ben benieuwd. Ik heb een vloot Vario vliegers achter me staan die uitermate geinteresseerd zijn ;)

    Gr. Robert
     
  7. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Mooi om lezen hoe we gelijke concepten toch verschillend ervaren...

    Er eentje bouwen en ermee vliegen is de enige manier om voor jezelf uit te maken bij welk concept je jezelf het beste voelt.

    Heligroeten en veel succes met je maiden Robert,

    Nick
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2011
  8. Roop

    Roop

    Lid geworden:
    3 jul 2009
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Zo, de maiden zit er op! gaat alles in het leven maar zo makkelijk als de eerste vluchten met de Radikal G30. De motor start binnen een seconde en loopt al prima zonder dat er ook maar een schroevendraaier in de buurt van de carburateur is geweest. We hebben ter plekke de trekstarter er af geschoefd, het starten met de electrische starter gaat zo gemakkelijk!

    Paar tikjes trim naar voren een paar naar rechts en dat was het. Niets meer aan de gyrosettings hoeven doen, een perfect rustige staart en een uitermate stabiele heli.

    De motor heeft een overschot aan vermogen en reageert prima op het gas. De temperatuur van de kop is volgens het log niet boven de 98 graden gekomen, een prima waarde.

    De komende weken verder wennen aan deze heli en dan maar eens in het rond gaan vliegen en finetunen.

    Ik was in het gezelschap van 3 Vario vliegers (acrobatic en Benzin trainer) en die waren prettig verrast, ik denk dat Vario er een geduchte concurrent bij heeft......

    Gr. Robert
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.166
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik proef uit je laatste twee posts een ontzettende "anti-Vario-stemming" bij jou. Die opvallende nadruk op de prijzen, en het feit dat er "wel drie!!! Vario vliegers bij waren"....
    Alsof je voor jezelf wilt verdedigen dat je geen Vario vliegt (maar het eigenlijk wel graag zou willen....)

    Wat die concurrentie betreft denk ik dat dat wel mee zal vallen.... Vario richt zich nogal op de schaalmarkt, altijd al gedaan, en zal ook wel zo blijven.
    En in een schaalheli zou ik niet een frame willen hebben wat zo in elkaar zit als die Century Radical.... Dan maar wat duurder....

    Want die onderdelenprijzen van Vario, snap ik niet zo goed waarom daar voor ophef over gemaakt word. Ze kosten wat, ja. Maar ze zijn ook goed: Ik heb in de afgelopen 10 jaar voor wat mijn schaalheli's betreft aan slijtage onderdelen minder dan 100 Euro uitgegeven, en wat crashkosten betreft net aan 300....
    Komt nog een setje bladen nr 419 aan, is 172 Euro. Zit ik nog steeds onder de 60 Euro per jaar aan onderdelen...... Daar kan ik mij dus ECHT niet druk over maken....

    Nee hoor, wat mij betreft is er geen concurent bijgekomen, hooguit nóg weer een goedkoop merk heli.

    Groet, Bert
     
  10. Roop

    Roop

    Lid geworden:
    3 jul 2009
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Oei, wat jij allemaal uit een paar posts haalt, anti Vario, onderdrukte Vario wensen, Century=goedkoop merk......... het lijkt wel alsof ik een secte beledig.

    Dit draadje is begonnen omdat de TS zich afvroeg of er mensen met Radikals (benzine helies) zijn en hoe de kwaliteit is. De interesse van de TS is gewekt omdat hij onder meer de prijzen van Vario te hoog vindt.

    Dat daarmee een vergelijking tussen Century en Vario wordt gemaakt is voorspelbaar maar dit vind je kennelijk vervelend. Dat ik mijn 3 Vario vrienden aanhaal (dit zijn echte Vario die-hards) en dat zij onder de indruk zijn, versterkt het beeld dat er meer goede benzine helies onder de zon zijn en dat was de vraag van de TS. Als je dit vervelend vind heb je wel erg gevoelige receptoren.

    Laat ik voorop stellen: ik vind elke modelheli mooi en zie hier de zwakke en sterke kanten van. Elke eigenaar/vlieger is een proces doorgegaan waarbij hij de voors en tegens van ¨zijn¨ merk en type heeft bekeken. Prima. Ik geloof alleen niet in compromisloos achter een merk staan. Nogmaals, alles heeft zijn sterke en zwakke kanten. Ook het merk met de Uli Streich sticker.

    Voor mij (en heel veel anderen) zijn prijs/kwaliteit verhouding en exploitatiekosten wel belangrijk. Ik heb sowiezo al niet jouw vliegkwaliteiten en ik heb soms schade of misschien probeer ik gewoon meer. En verder, ik wil gewoon eens iets anders dan alleen maar Vario of Align met een Helibug gasser modificatie (o jee, nu krijg ik de hele Align community achter me aan)

    Als ik dan het hele plaatje bekijk en ik kan dat doen want ik heb elk onderdeel van de Radikal in mijn handen gehad, jij niet, kom ik tot de conclusie dat het een hoogwaardig product is met een aantal mooie oplossingen voor, sorry, een interessante prijs.

    Is de Radikal perfect, nee hoor. Kan altijd beter. Omdat ik 1 van de eerste kits had (de G30 is pas eind vorig jaar op de markt gekomen) waren er een aantal ontbrekende delen in en irritante kwaliteits problemen. Het is zeker geen product voor iemand die nog nooit een heli heeft gebouwd en die de heli gisteren af wil hebben. Century heeft de afgelopen 25+ jaren wel bewezen dat ze goede helies maken en ook doorontwikkelen. Het merk is alleen niet erg bekend en geliefd op het Europese vasteland.

    Kortom, ik ben blij en tevreden met mijn el cheapo G30 volgeladen met electronica en oei, digitale servo´s. Allemaal misschien niet nodig maar wel leuk. Als jij met jouw merk blijft vliegen zonder al die elektronica en analoog dan zijn we toch allemaal gelukkig!

    Geïnteresseerden kunnen mij altijd benaderen of eens bij ons op het veld (EMCR Rozenburg) komen kijken voor een objectieve vergelijking.

    Hiermee beëindig ik van mijn kant de discussie omdat het een non discussie is waar je toch niet uitkomt.

    Gr. Robert
     
  11. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    1-0 voor Robert....
     
  12. Rob Tweak

    Rob Tweak

    Lid geworden:
    9 dec 2010
    Berichten:
    149
    Locatie:
    South west Netherlands
    Radikal heli van Century

    Hallo beste mensen,
    Op zich leuk om te zien hoe mensen op een vraag reageren maar hou het wel leuk en natuurlijk heeft ieder zo zijn voorkeuren.
    Tino Tweak, die de vraag stelde, en ik, hebben beiden een Vario Benzin trainer en vinden het een prima heli maar....
    Ik denk, als ik af ga op wat ik lees over de G30 en over wat ik hoor bij RC heliparts, dat de G30 een prima heli is voor inderdaad minder geld. Ik denk dat dit laatste, als ik voor mezelf spreek, wel degelijk een belangrijk criterium is. Het vliegen wordt zo voor een breder publiek toegangkelijk.
    Vind het niet leuk om te zeggen maar ik weet wel dat bepaalde onderdelen van Vario in verhouding erg duur zijn als ik zie dat ik hetzelfde onderdeel (bv. exact dezelfde bougie of ontstorings kap of imbusboutjes en moertjes en exact dezelfde lagers) tot wel 300% goedkoper zie dan dat je het bij Vario koopt.
    Maakt verder niet uit, iedereen kan kiezen waar hij het haalt.
    Volgende week komen de G20 en de G30 ers binnen bij Rc heliparts en dan ga ik kijken want wie weet vlieg ik straks naast mijn Vario Benzin Trainer wel een G30 en pas dan kan ik redelijk zeggen hoe de heli's in verhouding met elkaar staan qua prijs/kwaliteit. Mocht je een objectieve mening willen dan moet je bij Rc Heliparts zijn want Albertino vliegt al zeer lang Vario maar heeft onlangs ook met een G30 gevlogen en ik weet dat je daar een eerlijk antwoord krijgt.

    De vriendelijke heligroeten en wellicht tot ziens.
    Rob
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2011
  13. Tino Tweak

    Tino Tweak

    Lid geworden:
    11 mrt 2011
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Sprundel, NB
    Hihi,
    Wat een vraag over een bepaald merk heli al niet los kan maken bij mensen.
    Inderdaad ik heb netzoals mijn broertje ook een Variotrainer.
    Ik heb deze vraag gesteld omdat ik gewoon geinteresseerd ben in de benzineheli opzichzelf. Inderdaad af en toe zijn de prijzen van Vario onderdelen belachelijk. In geval van Bougies, pakkingen, schroefjes etc kun je gemakkelijk bij andere modelbouwzaakjes aan de zelfde "Vario kwaliteit" komen. Er is immers geen verschil tussen een NGK CMR7H bougie en de Vario NGK CMR7H bougie. 't Enige verschil is die 15 Euro meer waarvoor je bij de lokale tuinmachine boer er nog eens 3 extra kan meenemen voor dat geld. Zo kun je nog legio voorbeelden opnoemen.
    Ik ben ook van mening dat je een vario qua concept niet kan vergelijken met een Century.
    Affijn beide heli's hebben hun voor en nadelen.

    Ik denk wel, als ik Albertino van RC moet geloven, dat er een kwaliteits verbetering is met nu tov de eerste kits.

    We zullen afwachten, Ik denk dat er bij mij ooit ook nog wel een Century Benzine heli naast mijn Vario komt. Een tweede Vario is toch ook wel een beetje veel van 't goeie, vind ik.

    Gr.Tino
     
  14. Bronco Dappe

    Bronco Dappe

    Lid geworden:
    6 nov 2005
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hoeleden (B)
    Zelf vlieg ik al gedurende een dik jaar met een Predator met standaard 230PUH en Torpedo uitlaat.
    Enig waar ik wat aanmerkingen over heb is de kwaliteit van de lagers. Had een heel aantal "notchy" lagers. deze werden keurig door Heliworld/Century vervangen doch kwaliteit was niet helemaal top.
    Heb de lagers dan vervangen door deze van een Raptor 90 en ook een staartrotor van een 90SE er op gezet en ben nu erg tevreden.
     

Deel Deze Pagina