bouw dockwise type-0

  • Topicstarter Topicstarter lisanne
  • Startdatum Startdatum
Met alle respect, maar dit is een gedrocht, een platte bak met vier torens en een golfscheppende boeg.

Wel apart, en gelukkig... smaken verschillen.

Succes met de bouw :D
 
Info genoeg te vinden over de Type Zero..

Zelfs een filmpje op youtube,,,,

IEtJOKDvUfY[/media] Super Vessel Type 0

Maar voor een beginnende modelbouwer heb je hier een heeeeele zware dobber aan,

Realiseer je je eigen ook even dat ie 2 intrekbare azimuth thruster heeft....
En omdat te maken moet je toch echt ervaring hebben..

Maar suc6 met de bouw, zal je blijven volgen,.

Grtz Vincent,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb nog even met lisanne om de tafel gezeten. en hebben het volgende bedacht,
de azimuth thruster's willen wij of weg laten. of er vast onder zetten. de torens willen wij met kleinie rubber slangentjes, die vanuit de zijkant komen naar de torens laten lopen. omdat je die nog op steuenen naast het dek kunt plaatsen, en met kleine pinnetjes op het dek bevestigen. en in de brug toren willen wij ook nog een geluids modulezetten, en meer en deel van de electronica te plaatsen. wij hebben met wat hout en karton lopen knutselen, en ik moet zeggen het wordt een gewaagt proces:P
 
vast onder zetten(1).------ rubber slangentjes(2)-------naast het dek(3)------- kleine pinnetjes op het dek bevestigen(4)---------geluids modulezetten(5)

1. maak je toch gewoon een boegschroef in het vlak, beetje makkelijk houden hoor, de eerste keer dat je wat bouwt.
Ook dit kan uit het zicht.

2.waarom slangen?
Ik denk dat je ballasttanks via een andere manier kan ontluchten.
Ik zou die torens maar HEEL goed waterdicht maken.

3.Wat ik zo op de video zag, zitten die torens niet op rails.
Of ze met een kraan verzet moeten worden is mij nog niet duidelijk.
Hoeft dus niet onder het varen verstelbaar te zijn.
=Lekker vast maken op 1 plek.

4.En goed vast, want daarop blijft je schip uiteindelijk (in afgezonken positie) drijven.

5. zou de "aankleding" voorlopig maar even in de winkel laten en eerst een romp met tanks en pompen gaan maken.
 
...ik wil hem schaal 1:100 bouwen dus hij wordt dan 275cm lang 70 breed 15cm diegang en kan 16cm afzinken en 32,20 cm aan op bouw

Even rekenen...
275 x 70 x 15 = 288750 kubieke centimeter...
Da's 288 kilo waterverplaatsing in lege toestand.
Ja, en natuurlijk begrijp ik dat je haar aan de waterkant moet ballasten om haar op haar "normale" waterlijn te krijgen, maar dan nog...

Lisanne:
los van het feit hoe je zo'n "bak" ooit aan de waterkant krijgt: hoe wil je haar er in zetten?
 
Ik gooi er even de negatieve noot in, wordt mij toch vaak verweten dus laat ik die naam dan maar hoog houden ook. Een dergelijk complex schip als je eerste project, op jou leeftijd, jou ervaring en gebrek aan kennis van semi submersibles?
Kansloos!
Misschien wat hard gesteld maar zo is het.
Je kunt ook niet deelnemen aan de Tour de France als je nog moet leren fietsen met zijwieltjes.
Zonde van jou tijd en levert alleen maar fustraties op.
 
Wie weet is ze wel zo een wondertje op onze planeet en speelt ze het wel klaar.

Lisanne.. Heel veel suc6 met je bouwproject.. Misschien kan mijn slepertje er een keer voor hangen als je project klaar is en de mijne ook ;)

We zijn beide nieuw met de bouw van een dergelijk project en ik zeg maar zo... Probeer je het niet, dan zul je ook nooit weten of je het wel kon ;)

Veel plezier met de bouw dame

Gr
Arjan
 
Ik gooi er even de negatieve noot in, wordt mij toch vaak verweten dus laat ik die naam dan maar hoog houden ook.

@Adam, Owja jho ?? Wist ik niet dat dat zo was..;) Ik zie het meer als GOEDE RAAD,,.:D


We zijn beide nieuw met de bouw van een dergelijk project

@Arjan, Houd je er wel rekening mee dat jij vanuit een bouwdoos aan het bouwen bent en deze dame wil er 1tje bouwen die nog niet eens in vaart is en geen tekeningen enzovoorts van te verkrijgen is...

Sorry, was even :offtopic:

Grtz Vincent,
 
Hou ik zeker rekening mee vincent!

Maar die negatieve bullshit............
Ik zal er ook eens een goed advies tegen aan gooien... :

Iedreen leert van fouten maken... Moet je ze wel kunnen maken he ;)


We zijn helaas niet allemaal uberfantastisch zoals sommige

I rest my case..
Back to topic!

Go lisanne :P
 
Even rekenen...
275 x 70 x 15 = 288750 kubieke centimeter...
Da's 288 kilo waterverplaatsing in lege toestand.
Ja, en natuurlijk begrijp ik dat je haar aan de waterkant moet ballasten om haar op haar "normale" waterlijn te krijgen, maar dan nog...

Lisanne:
los van het feit hoe je zo'n "bak" ooit aan de waterkant krijgt: hoe wil je haar er in zetten?

(lisanne is op vakantie, dus ik val even in;))(en hebben geen internet:(:rolleyes:)
dat verplaatsen is zo opgelost, het chassie van een scootmobil is sterk genoeg om dat gewicht te trekken(aanpassingen altijd mogelijk)
en het ballasten kun je gemakkelijk doen met wat lood of idd wat water in de tanks. en je kunt gemakkelijk een aanhangertje maken van 2 dekken die over elkaar kunt schuiven, en zo het schip wat dieper in het water te leggen, en er af te schuiven.
 
@Baggeraar Nou dan kun jij meteen met je kraan komen op vaardagen om al die dingen te water te laten hea ^^

Het is een indrukwekkend schip! Ik ben benieuwd hoe je het gaat doen en ik wens je veel succes! Het is misschien wat overkill als eerste project, maar als jij er vertrouwen in hebt. ;)

Erwin
 
Laatst bewerkt:
kan je in dit geval niet ballasten door watertanks in te bouwen en die te vullen met buitenwater? dus aan boord te pompen? (net als trim/duik-tanks van een duikboot)
 
@ kuperus.

dat is ook de bedoeling. ik ik wil het liefste 2 pompjes aan stb en bb, dus dat zijn 4 in totaal. en ik wil proberen om 2 ballast tanks aan één pomp te zetten.maar hoeveel liter zouden alle 8 de tanks bij elkaar zijn. ik heb gerekend op zo'n 40 liter, zou dat genoeg zijn.

greetz lisanne
 
ik denk dat je wel 4 tanks van redelijk formaat nodig zal hebben. Denk ook dat je ze allemaal apart zou moeten kunnen vullen ivm evt verplaatsen van de torens en de master toren die al meer gewicht op 1 plek geeft. Misschien handig om eerst de torens te bouwen voordat je de tanks er in plaatst. De torens wegen en de romp en dan kijken hoe groot de inhoud van de tankjes moet worden. Het schip is niet zo heel diep, dus denk dat je zelf tanks zal moeten maken. Dit kun je evt doen door van plexiglas langwerpige tanks te maken. 3 openingen aan elke tank, waavan 1 voor ontluchting 1 voor aanvoer en 1 voor retour. Tussen iedere aanvoer en retour een terugslag klepje zetten. Je zal wel wat meer dan 40 liter nodig hebben om hem af te laten zinken. Zou ook de torens als drijvers gaan gebruiken, anders kan dit topic straks naar afdeling duikboten verplaatst worden.

Gr
arjan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

wat de meeste niet snappen is dat een afzink baar ponton eigen lijk een duikboot voor 90% is
alles moet waterdicht verpakt zitten anders is het vragen om ellende
het stabiliseren kan je laten gebeuren door dezelfde regelaars die onze duikboten horizontaal houden

gr raf
 
is het niet iets om als ballast tank infuus zakken te gebruiken? zag ik in ander forum ook als brandstoftank gebruikt worden in jets.

blijf het een HEEEL ambitieus project vinden.

@roel: ik weet niet of je berekening helemaal klopt, wordt de romp 15 cm hoog (dus het natte dek) of tot aan de torens. dan heb je heel wat minder volume om af te zinken.

@raf: wat betreft niveau regeling denk ik dat ook, al zul je met een duikboot links rechts iets minder last hebben vanwege de smallere vorm. bij dit schip zul je over 2 kanten moeten stabiliseren.
 
lisanne zei:
...ik wil hem schaal 1:100 bouwen dus hij wordt dan 275cm lang 70 breed 15cm diegang en kan 16cm afzinken en 32,20 cm aan op bouw


Als ik goed begrijp wat "diegang" is, ligt ze met de romp 15cm in het water...

En om met infuuszakken te ballasten is op zich een goed plan om te voorkomen dat ze kapzeist, maar hoe ga je die vullen en legen? Handmatig? Met pompen?
Kortom: nog aardig wat hindernissen te nemen...
 
Laatst bewerkt:
Back
Top