Hallo iedereen, Na talloze vliegtuigen/heli's de grond in te hebben gevlogen en ik vorig jaar voor de eerste keer een boot te hebben gebouwd, [101016] bouwverslag-amati-arno-xi-ferrari wil ik nu een onderzeeer gaan bouwen. Ik heb mijn oog laten vallen op de Robbe U-47. Nu mijn vraag: Weet iemand of daar een detail-upgrade set of photo-etch parts van te koop zijn? Ik ben nl. nogal een detail-freak Alvast mijn dank. Groet, Harry
Hoi Harry welkom op het duikbootforum ten eerste heb ik slecht nieuws over dreamarts want die site ligt er uit. maar volgen mij weet Raf wel nog iets uit te halen wat betreft de spullen waarna je vroeg. Natuur komt de vraag of je de U47 dynamisch of statisch wil laten duiken. het maakt bij het bouwen nogal wat uit(techrek wordt dan behoorlijk anders ingericht) je moet er dan een duiktank inbouwen dus er moet geschoven worden met de accu en dergelijke. Tevens zou ik direckt de doorvoeren van Norbert Bruggen Ik heb zelf de U47 gebouwd en dan meteen statisch(ziet veel beter uit met duiken dan dynamisch) we horen het wel.
hallo de site licht er uit maar mailen kan je wel je moet jezelf afvragen welke boot je wil gaan bouwen er zijn drie type deks te verkrijgen een oud dek (heb ik zelf)een midden dek en een dek met snorkel dus zeker na 43/44 op het oude dek past de aangepaste robbe toren nog net zonder veel problemen op de andere dekken moet je de toren zo erg verbouwen dat het heeeeel veel werk is een dream art toren is dan weer te zwaar want dan kom je in de stabilisatie problemen ik stel ook aan beginnende bouwers voor om de buis los in de wtc te laten zitten zo kan je steeds aan je lood en door styrodure in de zadeltanks te lijmen ook de stabilisatie onder kontrole houden zie mijn postings over de u47 anders kan ik ja als ik uit verlof ben wel enige fotos door sturen zoals reeds gepost moet je kiezen tussen een balast tank of op snelheid ik ben voor een balast tank gegaan en menig die de boot daarna gebouwd hebben die zijn daar ook voor gevallen duiken op snelheid is echt een ramp kom anders eens kijken op een treffen in mol op 18 september of in 16/17 september in s'hertogen bosche dan krijg je meer een idee van wat er allemaal kan met deze romp en zie je ook verschillende systemen gr raf
Dank je voor het welkom en de antwoorden/adviezen. Ik ga wel proberen om te mailen naar DA en kijken of ik een reactie van ze krijg. @raf: Ik zou het leuk vinden om een paar foto's van je U47 te zien. Ik denk dat ik hem vanuit de doos bouw, dus dynamisch duiken. De kans dat ik hem uitrust met RC is zelfs nog een vraag. Ik zie nl. een hele mooie onderzeeer, die ik ga proberen HEEL mooi te maken, met allemaal detailwerk en weathering. Ik heb al hele mooie voorbeelden op het net gezien. Ik ga wel alles inbouwen, servo's, motoren plaatsen en de WTC waterdicht zien te krijgen....etc,etc Mijn eerste doel is, om een te gekke sub te bouwen als statisch model en dan kijk ik later wel. Al zal het realiseren van RC mij wel tijdens de bouw gaan trekken. Het lijkt mij wel heel mooi om met de sub te gaan varen. Ik kom zeker op een vaardag in de buurt een keer kijken, om de mooie creatie's van iedereen varend te zien. Helaas ben ik 16/17 September op vakantie....nou ja, helaas Ik moet de boot nog aanschaffen en ik zal proberen er weer een mooi verslag van te maken....
hallo oppassen met een messing dek als je der mee wil gaan varen dream arts is er van afgestapt nadat hun dek zo bol als een golfballetje is komen te staan op een tentoonstelling door de warmte zet het dek anders uit dan de abs romp met een bollend effect als probleem daarom maakt dream art nu ook de dekken in abs gr raf
Raf, wat voor temperatuur had dat dek dan dat het bol staat? Een boot die dicht is en op een tentoonstelling in de zon staat kun je ook zo maar niet in het water leggen. Ik denk eerder dat ze van het messing afgestapt zijn en goedkoper abs verkopen voor een dure messing prijs. Hein
hallo hein het was in dortmunt een jaar of 5 geleden heb het zelf gezien ik denk dat het probleem de spots waren die in de vitrine kast gemonteerd waren die voor het warmte verschil hebben gezorgd heel het dek was bol komen te staan behalve daar waar de bolders en de winch stonden die waren door het dek geschroeft en zaten dus daar vast maar de rest was los hekomen van de romp en zag er niet netjes uit maar natuurlijk kan wat je schrijft ook een redent te meer zijn dat ze zijn over gestapt naar abs denk er wel aan om een boot die uit abs bestaat als stand model te gebruiken dat je deze om de paar maanden eventjes goed nat moet maken anders wordt binnen de korste keren je abs broos gr raf
Harry, als abs gewoon aan zonlicht blootstaat kun je het vaak na 20-25 jaar vergeten. Ik wilde eens een servo uit een boot van 30 jaar halen. Toen ik hem er uit wilde trekken, hij zat vast met klitten band, had ik meteen een gat in de romp. Het schijnt als abs aan beide zijde geverfd is dat abs langer mee gaat. Hein
hallo in abs zit een weekmaker die zorgt dan abs kan gevormd worden door het te verwarmen na een bepaalde tijd wordt abs broos doordat de weekmaker er langzaam uit ontsnapt dit kan je tegen gaan door de romp nu en dan nat te maken een vochtige omgeving is dus ideaal voor het stockeren van abs modellen kelder is dus beter dan op zolder gr raf
En als aanvulling op wat Raf zegt: als je abs schildert sluit je de weekmaker af van de omringende lucht, zodat het verdampingsproces wordt gestopt of tenminste sterk wordt vertraagd. Rob
hallo ja vertragen kan je het wel rob maar dat hangt dan ook nog van de verf af lucht doorlatende verf is dus geen oplossing en met die water based verfsoorten tegen woordig heb je dat risico dus wel eigenlijk zou je er eerst G4 moeten poverheen zetten wat een vernis is op poluerathaen basis en dan pas beginnen met verven polyester en epoxy hebben daarom bij mij de voorkeur daar dit langer houdbaar is al heb ik de romp van de bismark reeds meer dan 35 jaar en deze is nog steeds in de vaart al is het maar 1 à 2 keer per jaar gr raf