Lipo probleem

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Tony333, 5 aug 2011.

  1. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Kan een lipo defect raken van een laag toerental?

    Ik heb nu binnen 3 maanden 2 nw lipo's defect op mijn trex 600 met een jive 60 hv en orbit 25 8 motor.

    Een turnigty en een Hacker,beide 5000 mah 6 cell's
    Vlieg rond de 1300 rpm,motor en regelaar wordt totaal niet warm,laad ze netjes met een Graupner ultra duo op 1 c,en vlieg ook zeer rustig,niet helemaal leeg enz enz.

    Laatste goede Hacker ziet er nu ook opgeblzaen uit....
     
  2. Marcel_S

    Marcel_S

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Dedemsvaart
    dan ontlaad je ze te ver, 17 minuten lijkt mij ook een beetje te veel van het goede, als je je lipo weer laad, dan mag er max weer 4000 mah er weer in gaan, dan heb je hem zo'n beetje voor 80 % ontladen, verder moet je ook niet gaan, anders gaan ze dus bollen.
     
  3. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Marcel,

    Okee,dat wist ik niet.Dus dat kan het zijn,

    Thanks,
     
  4. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    hebbem julie een lipo cut off ?
    zo ja dan staat die waarschijnlijk niet goed ingesteld
     
  5. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Marc,

    Jawel,ik dacht bij 3,2 volt(heb hem zelf niet ingesteld)
    Ik weet ook niet goed hoe ik dat kan controleren
     
  6. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Geen LVC gebruiken bij een heli. Gewoon op timer vliegen met veilige marge. Als je dan toch te lang doorgaat blaas ik liever mijn lipo op dan dat de heli crasht door de LVC.
     
  7. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    hoe het precies werkt bij een heli weet ik niet (ik ben een rijder ) maar bij een auto kun je die via je comp instellen.

    maar zoals hier al gezegd lijkt een timer me wel beter voor een heli want de lipo cut off grijpt volgens mij meteen in.
     
  8. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Danny,

    Dat doe ik dus ook,als ik stop dan zit er nog 20% in mijn lipo(ongeveer)
    Weet iemand hoe ik een jive 60hv kan instellen(handleiding)?
     
  9. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    hoeveel pomp je er terug in na het 17 minuten vliegen???

    lees hier effe ivm de nieuwe lipos en e lipo checker, vooral dat laatste lijkt me nogal belangrijk vr jou! lipo-batterij-eerste-keer-laden-niet
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Na 15-17 minuten gaat er ongeveer 4000 mah weer in,meestal vlieg ik op de timer van 15 minuten.
    Ik had eerst 1100 rpm,nu experimenteer ik op 1300 rpm,en dan wordt de tijd wel korter,ik denk dat ik daar iets mee fout doe.

    misschien iets korter vliegen,bv 11 min.? en dan kijken wat erin gaat
     
  11. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Trouwens duidelijk verhaal!
    Ik denk dat ik nu wel weet wat ik fout heb gedaan.........
     
  12. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    4000 is ipc correct!
    wel zeer vreemd dat je lipos dan toch kapot gaan.
    balanceer je ze ook regelmatig?
     
  13. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Ja met een graupner ultra duo plus.

    Mischien ben ik in het verleden een paar keer te lang doorgegaan zonder dat ik er erg inhad,ik zal nu zeker beter opletten....erg kostbaar ook zo....

    Maar het kan dus niet zijn dat ik met een telaag rpm vlieg?hoor ik nl ook ergens
     
  14. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    te laag, tja.. kan ik niet op antwoorden vrees ik.
    ik vraag me alleen af HOE die heli vliegt, zit wss geen power in of niets,
    is enkel goed vr basic rond vlucht... zeker niet voor eens een punchout of zo..
    nu, is wel fijn om zo lang te kunnen vliegen, maar dit vind ik eigenlijk veel te lang om je te concentreren. hoever sta je met je kunsten?
     
  15. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Kunsten hahaha....ben net 1 jaar bezig,ben erg blij dat ik nu ruim 6 mnd zonder schade rondvlieg en oefen veel met hoover en simpele figuren.

    Nee kunsten is nog niet aan mij besteed....
    Het gaat eigelijk heel goed,wordt niks warm o.i.d ik kan ook niet naar 1500 rpm,dan gaat hij nl weer ja knikken,bij 1300 rpm vliegthij voor mij erg fijn en stabiel,als beginner.
    Ik wil alleen dat alles goed en veilig is,vandaar mijn vraag.
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.049
    Locatie:
    Nootdorp
    1300 RPM op een T-rex 600 ??? Volgens mij ben je de boel dan aan het wurgen. Wordt de accu warm ?
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Van weinig toeren merkt je lipo niks.
    Als je 17 minuten vliegt en dan 4000mAh bij laadt trek je heel weinig stroom, dus dat is ook het probleem niet.
    Blijft over...hoe vaak heb je ze gebruikt? Levensduur van lipo's wordt opgegeven in cycles (aantal keer laden/ontladen), niet in maanden. Ondanks de claims van diverse fabrikanten en de wilde verhalen hier op het forum is mijn ervaring dat veel lipo's na zo'n 100 cycles achteruit beginnen te gaan en vaak bolling gaan vertonen. Somminge doen dat al na 70 cycles, andere halen de 150. Maar dat zou je dus eens bij moeten gaan houden.

    Zelf heb ik inmiddels geaccepteerd dat lipo's niet uitblinken in levensduur - maar als je het per vlucht uitrekent valt het nog alleszins mee.
     
  18. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Nee niet abnormaal in principe
    Deze instelling heeft Helifun voor mij gedaan ivm het oefenen,bij meer rpm gat hij nl knikken,pas bij 1800 rpm gaat het weer goed.Maar dan is hij voor mij erg snel en krachtig.

    Volgens Helifun uit Odoorn moet het prima gaan,maar ik merk dat de meeste op een hoger rpm vliegen...
     
  19. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Arjan,

    Duidelijk,leer steeds meer bij op dit forum...
    Ik denk dat mijn fout is geweest dat ik ze bij het begin helemaal leeg getrokken heb,nu heb ik er een timer opzitten.

    De Lipo's zijn max. 30 keer gebruikt denk ik(had er 4...nu nog 2)
     

Deel Deze Pagina