Wie heeft ervaring met WD40? Ik heb na het rijden mijn auto's schoon gespoten met water en daarna met WD40 nagespoten (ik heb géén luchtcompressor). Nu zitten mijn auto's vol met dit spul, krijg de geur niet weg (hangen al voor 2 dagen onder de luifel), als ik ze pak zitten mijn handen vol met dit spul, als ik ze neerzet op mijn werkbank zit WD40 overal, etc.etc. Ik ben bezig geweest om de auto's nu schoon te maken met keukenpapier om alles een beetje zonder die olie te krijgen. Maar er zit nog veel op plaatsen waar ik niet bij kan komen zonder ze uit elkaar te halen. Ik durf nu niet de auto's weer schoon te spoelen met water, bang dat ik toch weer te veel water ergens in krijg. Mijn vrouw vindt WD40 erg stinken, dus mogen de auto's niet naar binnen. De vraag; wat is de beste manier om er voor te zorgen dat, als ik weer ga rijden (offroad) de auto's niet vol gebakken zitten met stof, zand etc? Iaw, hoe krijg ik het spul er af? Probie
je auto zuiver maken met water is het stomste wat je kunt doen, water en lagers verdragen elkaar totaal niet. topics over een auto zuiver maken staan er diverse en daar staat ook zat in over wd 40. maar een auto zuiver maken gaat het best als alles er af is maar dat doe ik zelf eigenlijk pas aan het eind van het seizoen. en wd 40 werkt trouwens perfect op kunststof delen maar wel even uitsmeren met een kwast of zo en goed laten drogen
wd-40 moet je niet gebruiken om je auto schoon te maken, wd-40 is namelijk slecht voor je lagers. Het vet wat in je lagers zit wordt verdreven door de wd-40 en er blijft dan maar een klein laagje wd-40 over in je lagers wat na een paar minuten rijden weg is en dan lopen je lagers droog en daardoor krijg je weer meer slijtage. Om je auto goed schoon te krijgen is dan toch het beste om een compressor te kopen. Let er wel op als je een compressor wilt aanschaffen neem er 1tje met een tankje. De compressors zonder een tankje valt de druk heel snel weg en dat vind ik persoonlijk niet werken. Als je echt geen compressor wilt is het een kwestie met een kwast schoon poetsen en héél vaak je auto uit elkaar maakt. (als je je hele auto uit elkaar haalt voor een grote schoonmaak gebruik ik wd-40 dan weer wel. Wd-40 zorgt er voor dat je plastic er weer uitziet als nieuw . Als je stopt met wd-40 gebruiken, komt er ook geen laagje olie meer op je spullen te zitten waardoor het zand ook niet meer aan je auto blijft plakken. edit: Wat voor lagers heb je ?? want de gesealde lagers kan je gerust water overheen gooien zonder dat er dingen mee gebeuren. Let op spuit het wel droog met de compressor om roest op schroefjes enzo tegen te gaan.
@marc2 Dank je marc2 voor je opmerking,maarre Het schoonspuiten van de wagens met water en daarna oversproeien met WD40 was dus aangeraden door de eigenaar van een RC winkel!!! Ik wil wel de wagens een beetje schoon hebben als ik door modder en zo heb gereden. @mikeking111 Bedankt voor je antwoord. Een compressor staat al lang op mijn verlanglijstje, maar ik krijg ruzie met mijn vrouw als ik dat ding op zolder gebruik. Dus liever geen ruzie!! Probie
een compressor zou ik niet doen. de kans is heel groot dat je vuil ergens naar toe blaast waar je het niet wilt hebben. en die eigenaar van die winkel spoort dus totaal niet. doet me denken aan een winkel in het centrum van den bosch
Ik gebruik al jaren WD40 voor mijn modellen, ook voor de motoren binnen en buiten. Het conserveert de motor ontzettend goed, geeft geen roest vorming, en starten gaat gewoon goed. En net wat Roelof zegt... ik heb ook nooit problemen met lagers oid van mijn wagens. en idd, je modellen gaan er mooi van glimmen, maar dat is bonus
Ik weet misschien wel een oplossing om die wd-40 weg te krijgen maar je moet daarna alles opnieuw invetten en goed droog maken. Je kunt het weg krijgen met rem reiniger grote zilvere bus met een geel label waarop staat remreiniger. Echt wonderspul heb daar zelfs roest op een scooter uitlaat mee weggekregen haha
Wd-40 is een tijdelijke smeermiddel....als je het wil gebruiken op langere termijn dan moet er gewoon vet in je lagers. Kijk je kan wd-40 wel mooi gebruiken om je lagers schoon te maken en dan weer opnieuw invetten dat doe ik ook, maar ik gebruik het niet als smeermiddel in mijn lagers daar gebruik ik gewoon lager vet voor.
Heren bedankt voor al jullie opmerkingen en adviezen!! Voor nu maar even alles waar ik bij kon met een pluisvrij doekje afgenomen. Die winkel had het over waterverdrijving na het afspuiten. Dat klopte ook wel. Het water liep makkelijk weg. Tot de tijd dat ik een compressor oid heb, denk ik dat ik het gewoon hou om op droog terrein en/of zand te rijden. Ik hoop dat op de restant van de WD40 niet al het zand gaat plakken. Ik hoop dat op dit draadje nog meer adviezen komen, ik ben benieuwd. Probie Ps. Ik rij met een Slash en een E-Maxx, allebij electro.
Deed altijd alels met wd40 op me toenmalige xray brandstof buggy. Met gesealde lagers komt er echt niets in je lager hoor,,,, Het is vuilafstotend. Eerst met de compressor en kwastjes het vuil eraf, en dan de hele wagen in een laagje wd40, even uitpoesten,en als nieuw... Helpt ook om het de volgende keer makkelijker schoon te krijgen....
Beste is dat je de rc wagen wast met WASbenzine is geen bijtend produkt en legt tevens een laagje op je chassis/body .
ben ik het toch niet mee eens, ik heb vandaag eens een schone ingevette lager gepakt en een spraytje gegeven met wd-40 en ik vond het zelf merkbaar verschil in zitten voor en na het in sprayen, het voelde wat "zanderig" aan. Maar dat is mijn mening .
Het zanderig aanvoelen (knarsen) komt van vuil wat al op het lager zat maar heeft niets met WD40 als smering te maken, mijn ervaring is dat het best mag. wordt toch wel vermalen of weer uitgespuugd. En vaak is het niet eens in het lager maar zit het aan de randjes.
Als mijn (offroad) auto's erg goor zijn geworden dan is dit mijn ritueel (en dat duurt soms wel 20-30min per auto) -modder wegspuiten met hogedrukspuit. Daarbij opletten dat je het vuil wegspuit en niet de lagers of aandrijving in. Het is dus zaak om een pistool met lange punt te gebruiken zodat je goed kan richten. -hardnekkig vuil afpoelen met water maar alleen met de kap erop zodat er weinig vocht bij de electronica komt. Dus alleen de wielen en draagarmen afspuiten etc. -droogspuiten met luchtdruk, weer opletten dat je niet het water de aandrijving, electronica of lagers inspuit. -WD40 op de aandrijving en metalen (roestende) delen. Dus ook de wiellagers en difflagers. -Overtollig WD40 met luchtdruk wegspuiten. Hierbij nu juist wel de WD40 de lagers inspuiten. BELANGRIJK! hierna laten drogen en daarna lagers opnieuw smeren met een druppetje lager olie. Ik gebruik daarvoor SIN van Acer Racing. Als je het op het lagerzegel laat vallen loopt het vanzelf het lager in. Met name mijn RC8 die niet geheel roestvrij is blijft hiermee al een tijdje in topconditie. Overigens klopt het dat een lager kan kraken na ontvetten, dat betekent idd dat er nog vuil inzit en dat moet eruit anders is het lagers snel aan vervanging toe. Dus helemaal schoonspuiten en nieuwe lagerolie erin. Ik gebruik geen vet, dat geeft wrijving en trekt vuil aan.
@towhomitconcerns Remmenreiniger van de Action: €1,89 een spuitbus, lost alle aangebakken nitro op en loopt als water van de onderdelen af. Vraagje: Welke lagers zou je moeten vetten, daar alle lagers in mijn auto van stofkeringen zijn voorzien. Grt, Edwin
Het beste is gewoon droog schoonmaken met een kwastje/tandenborstel en met een paar bar ( 2 a 3 ) afblazen, en proberen weg te blijven bij lagers en keerringen. Gesealde lagers moet je niets aan doen, hooguit de buitenkant even afdoen en dan opletten dat je er niets inwrijft. Je moet er zeker niets in gaan spuiten of met luchtdruk er op gaan. Remmenreiniger maakt inderdaad heerlijk schoon maar is slecht voor rubbers en het lost vet op. Als je ergens de nitro oid af moet poetsen spuiten het dan eerst op een doekje en maak het met het doekje schoon, zo heb je meer controle over waar het heen gaat. Dat je geen remmenreiniger op lagers moet spuiten lijkt me logisch. Ik haal zelf de wagens na een rit of 5 a 10, of na een crash ( met of zonder zichtbare schade ) , helemaal uit elkaar, zo kun je goed zien hoe het met alles staat en kan hem goed schoonmaken. Verder zijn vette/vloeibare stoffen ( ook overtollig wd40 ) een zandmagneet, dat moet je dus zo min mogelijk op open plekken hebben.
Als ik wd40 gebruik om m'n auto op de blinken breng ik het aan met keukenrol of een tandenborstel. Je wilt echt geen WD40 tussen jouw servo saver, hinge pins of iets anders. Hinge pins kun je beter smeren met vuilafstotende wax of droog laten. M'n auto schoonmaken doe ik gewoon met de compressor na het trainen. En voor iedere wedstrijd haal ik de auto volledig uit elkaar voor een nazicht en kuis ik onderdeel per onderdeel. En ja ik m'n tijd hiervoor, maar ik doe het wel graag. Nieuwe albums checken en ondertussen sleutelen Meestal ben ik daar wel 6-10 uur zoet mee voor een uitgebreid onderhoud + kuisen.