tijdens mijn laatste vluchten met de mini titan merkte ik op dat de gyro GY401 zichzelf uitschakelde in vlucht. Wat zouden hier de oorzaken van kunnen zijn?
in welk opzicht kon je dat merken dan? Wat was het gedrag? Simpele dingen, controleer stekkers en bedrading.
na het initialiseren van de gyro gaat het rode ledje steady branden. bij elke landing was het ledje aan het knipperen. Tijdens het vliegen moest ik steeds flink wat rudderinput geven om de heli recht te houden. toegeven, er stond heel wat wind, maar dat zou de gyro toch juist moeten compenseren?
He dat is typisch, ik heb laatst hetzelfde gehad met een GY401 op een T-Rex 450. Bij aansluiten lipo initialiseerde de gyro normaal, ledje branden en tikje op de staart, proberen weg te vliegen en pats geen besturing meer op de staart. De eerste keer kon ik hem nog net goed op de grond krijgen, lipo los gehaald, weer initialiseren en nu werkte de staart wel weer. Thuis alles nagelopen, bedrading los en alles met contactspray behandeld. Volgende dag de hele dag probleemloos gevlogen. Dag daarna: op 1 meter hoogte stopte de staart weer. Dit keer op de grond gekregen maar de heli viel om en hakte zich lekker aan stukken. Ik heb de servo aan meerder ontvangers gehad, die is het niet. Ik heb nu een BeastX als tailgyro erop gezet en die doet het prima met de servo. Met de GY401 heb ik niets meer gedaan. Het is een vreemd probleem dat ik niet kan plaatsen.
was een knipperende led geen teken dat hij niet goed geinitialiseerd is? oftewel dat hij in vlucht een stroomonderbreking heeft gehad? kan ook bij doorgesleten kabels tegen het frame zitten..
Het kan ook zijn dat er zoveel ruis uit de onvanger komt, dat de gyro er geen raad meer mee weet. Vlieg je op 2,4 of 35 mhz ? in elk geval kan het nog zijn dat de regelaar te dicht in de buurt zit van de ontvanger/gyro.
Vlieg op 2,4. na meer dan een jaar juist vliegen stelt zich nu plots dat probleem. Inderdaad, een knipperende led toont aan dat de gyro niet goed geinitialiseerd is. Het gekke is, dat, zodra ik in Hold ga, de led terug steady brandt.
Staat de gain waarde in de gewone flightmode toevallig op t randje van hh/rate? zag dit afgelopen week bij iemand met een 3G.. had een percentage van 2.5 ingesteld, waardoor de gyro constant van rate naar hh mode overswitchte..
Een originele futaba 401 zou geen enkel probleem moeten geven leeftijd maakt dan niet uit, er zit naar mijn mening weinig verschil in een strakke staart of een strakke staart.. Ik zou je bekabeling eens doorspitten, met name punten waar het bij het frame komt als je niets aan je kabels hebt gedaan (sleeving) wil dat wel eens doorschuren. Ook ty rips zijn een grof probleem op lange termijn (indien strak aangetrokken) Helemaal als er geen sleeve om de kabel zit Ik neem aan dat je bij optoeren al hebt gechecked dat alles goed brand? Als dan alles werkt, en daarna niet, heeft hij waarschijnlijk in de lucht een reset gehad.. En de enige manier om een 401 te resetten is de stroom eraf halen Ga er nou niet mee doorvliegen, dit kan een symptoom zijn van een groter probleem (bijvoorbeeld een bec die het niet meer trekt, dat kan na verloop van tijd nl ook veranderen)
Heel leuk Anko, schuif het maar weer af op de HK401b. Dankzei Hobbyking heb ik geen sponsor nodig, zoals jij! Inelkgeval als er elcotjes inzitten, zitten deze tegen de limiet, vanwege ruimte/gewicht besparing. Dat wil zeggen dat de levensduur van 8 a 10 jaar, ook echt klopt, aangezien je tegen het maximale kunnen aanzit verslijten deze elkos veel sneller.
ligt eraan, elco's verlopen wel, maar indien goed gekozen valt het mee Alleen zijn die wat duurder, dus de budgetelectronica wordt met de goedkoopste variant uitgerust. Je moet voor de grap eens op wikipedia kijken naar hoe het werkt de goede versies zijn bestand tegen 110 graden celsius, of meer in budget electronica kom je nog wel 80 graden tegen, die zijn na een paar jaar gewoon op, zeker als ze tegen de rand belast worden Maar de 2 A bec op de regelaar die je vaak tegenkomt is ook eigenlijk een beetje aan de krappe kant als je echt rond gaat vliegen, zeker als je digitale servo's hebt. Als je dan ook je throttle curve een beetje laag hebt staan, waardoor de regelaar nog meer warmte te verduren krijgt, gaan de elco's nog wat sneller naar hun eind kan 1 van de dingen zijn, kan ook een combo zijn geen idee, topicstarter zal moeten proberen het probleem op de grond na te bootsen
Hallo Student, Ik had het over het max voltage, niet de maximale tempratuur. Mischien dat wikipedia niet kompleet is ? grt
Als ik het goed begrepen heb (ben ook geen electro man) hebben elco's veel te lijden van warmte Schadelijke invloed van voltage kom ik niet zo 1 2 3 tegen.. quote van wiki " Elco's hebben zelfherstellende eigenschappen. Als het oxide is beschadigd (te dun geworden) wordt het vanuit het elektrolyt weer aangevuld als er een voldoende hoge spanning op de elco wordt gezet. Het elektrolyt kan verdampen door de jaren heen. In dat geval zakt de capaciteit tot vrijwel nul. De snelheid waarmee het elektrolyt naar buiten diffundeert gaat voor elke 10 ºC hogere temperatuur twee maal zo snel. Kwaliteitselco's hebben een levensduur van 10 000 uur bij 105 ºC. Goedkope kleine elco's slechts 1000 uur bij 85 ºC. Omdat elco's meestal bij veel lagere temperaturen gebruikt worden, is de werkelijke levensduur veel langer. De verwarming van de elco vindt niet alleen plaats door de omgeving (bijvoorbeeld in een spaarlamp), maar ook doordat er rimpelstroom door de condensator loopt, die de condensator opwarmt doordat het elektrolyt door zijn vrij grote weerstand warm wordt. Bij elco's wordt dan ook altijd behalve de toelaatbare spanning opgegeven hoeveel rimpelstroom (uitgedrukt in ampère RMS) er door de elco mag lopen. Het is gunstig als er regelmatig spanning op een elco staat, zodat het aluminiumoxide in goede staat blijft. Van elco's die te lang zonder spanning (en dan vooral bij hoge temperatuur) hebben opgeslagen gelegen kan het aluminiumoxide zo sterk zijn beschadigd (in het elektrolyt opgelost), dat de elco niet meer bruikbaar is (er ontstaat dan kortsluiting bij aanleggen van een spanning).""
Gisteren dan eindelijk de oorzaak van het uitvallen gevonden. De gyro initialiseert goed bij het inschakelen, maar blijkbaar als hij in HH mode staat en ik durf de ruddertrim te gebruiken (wat normaal niet mag) valt de gyro gewoon uit.
vreemde hieraan is dat de gyro echt geen verschil kan zien tussen jouw trim of stickinput. Dus valt hij ook uit als je stuurt?