neergestort

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door rosingkamp, 17 aug 2011.

  1. rosingkamp

    rosingkamp

    Lid geworden:
    2 aug 2011
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Ammeloe (Vreden), Duitsland
    Hallo allemaal,

    Vandaag met mijn Copterx 450 ME V2 goed hard neergekomen. In ieder geval een rotorblad stuk, maar ja, dat is niet anders. Nieuwe bladen erop en opnieuw de lucht in. Vergeet het dus maar: de motor loopt snel genoeg maar zowel de rotorbladen als de heckrotor draaien nauwelijks rond. Wat kan er nu stuk zijn? Moet ik de rotorkap tot in de aandrijving vernieuwen?
    Tja aan mijn vraag kan je wel merken dat ik nog niet zo heel lang vlieg met deze heli.
    Graag jullie reactie.

    Henk
     
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Tandjes weg van de main gear?Tandwiel op de motor losgekomen door de slag enzovoort, rotorkop los?

    alles van naaldje tot draadje nalopen is de boodschap!

    Stevo
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2011
  3. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    ook al is het klein, het is geen speelgoed meer...
    zoals Stevo aangeeft:
    assen krom? bearings kapot?
    linkjes nog recht? tandjes van tandwielen kapot?
    alles nazien ...
    leuke hobby hebben we hoor! ;-)
     
  4. Noware69

    Noware69

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Alkmaar
    Ik denk dat je One Way Bearing kapot is gegaan. Deze zit in je maingear gemonteerd.

    Erik
     
  5. rosingkamp

    rosingkamp

    Lid geworden:
    2 aug 2011
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Ammeloe (Vreden), Duitsland
    En ik was al bang dat ik vanavond niets te doen had. Bedankt voor de tips in ieder geval. Als er nog meer goeie ideeën zijn....
    Ik laat in ieder geval horen wat er aan de hand was.

    Henk
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Jij kunt het ding en schade met je ogen zien, wij niet.
     
  7. Tijn G.

    Tijn G.

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Kennemerduinen
    +1 :D

    Dat wordt alles nakijken, weer opnieuw opbouwen, en afstellen. En met aanvulling op Ron, er zal schade zijn dat je op het oog niet ziet. :|

    Suc6 met opbouwen!!
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Assen krom: controleren door as over spiegel te rollen.
     
  9. rosingkamp

    rosingkamp

    Lid geworden:
    2 aug 2011
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Ammeloe (Vreden), Duitsland

    Het lastige is, dat er geen schade te zien is. Geen tandjes weg enz. Dus een eerder advies is uit elkaar halen en dat gaat vanavond gebeuren.

    Groeten,
    Henk
     
  10. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    draait je motor niet toevallig de verkeerde kant op?
     
  11. rosingkamp

    rosingkamp

    Lid geworden:
    2 aug 2011
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Ammeloe (Vreden), Duitsland
    Nou, de boosdoener is gevonden! Op de motor zit een koperen tandwiel (onderdelenlijst = motor pinion gear) met een schroefje vastgezet. En dat schroefje is kapot, waardoor er geen aandrijving plaats vindt. Als je weet waar je moet zoeken is het snel gevonden. Bedankt voor alle tips.
    Tja, :newbie:

    Henk
     
  12. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België

    Ik quote niet graag mezelf :cool: en niet getreurd Henk, ik ben ook een Newbie ;-)

    Stevo
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2011
  13. TuxBrothers

    TuxBrothers

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    407
    Locatie:
    Waddinxveen
    Checklist:

    -Bladen:controleer de bladen op scheurtjes of onregelmatigheden.
    -Flybar:controleer of deze nog mooi recht is.
    -Main shaft: even laten draaien zonder bladen en kijk of hij nog mooi recht is.
    -Feathering shaft: even laten draaien zonder bladen en kijk of hij nog mooi recht is.
    -Blade holders:controleer of hier geen overtollige speling op zit.
    -Maingear:inspecteren of er geen tandjes ontbreken.
    -Vrijloop lager:voelen en luisteren of dit nog goed draait.
    -Servo's: met de hand draaien en voelen of er geen tandwieltjes stuk zijn.
    -Belt:inspecteren of er geen tandjes ontbreken.
    -Torque tube: uit elkaar halen bij een zware crash (met tail boom schade) en kijken of de tube zelf niet krom is... ook kijken of de tanjes niet zijn beschadigt op welke manier dan ook.
    -Staart rotor as: even laten draaien zonder bladen en kijk of hij nog mooi recht is.
    -Tail slider:demonteer het ball linkje van de tail slider en voel met de hand of deze weerstandsvrij loopt.
    -Inspecteer altijd de kop:demonteer de bladen, zet je Throtle Hold aan op je zender, sluit de heli aan op je lipo en inspecteer de kop terwijl je pitch/elevator/aileron geeft, uiteraard controleer je de staart ook meteen even.
    -Gyro:controleer de werking van de gyro door de aangesloten heli met de staart heen en weer te bewegen.

    Hoop dat je er wat mee kunt!
     

Deel Deze Pagina