Hallo allemaal, Vandaag met mijn Copterx 450 ME V2 goed hard neergekomen. In ieder geval een rotorblad stuk, maar ja, dat is niet anders. Nieuwe bladen erop en opnieuw de lucht in. Vergeet het dus maar: de motor loopt snel genoeg maar zowel de rotorbladen als de heckrotor draaien nauwelijks rond. Wat kan er nu stuk zijn? Moet ik de rotorkap tot in de aandrijving vernieuwen? Tja aan mijn vraag kan je wel merken dat ik nog niet zo heel lang vlieg met deze heli. Graag jullie reactie. Henk
Tandjes weg van de main gear?Tandwiel op de motor losgekomen door de slag enzovoort, rotorkop los? alles van naaldje tot draadje nalopen is de boodschap! Stevo
ook al is het klein, het is geen speelgoed meer... zoals Stevo aangeeft: assen krom? bearings kapot? linkjes nog recht? tandjes van tandwielen kapot? alles nazien ... leuke hobby hebben we hoor! ;-)
En ik was al bang dat ik vanavond niets te doen had. Bedankt voor de tips in ieder geval. Als er nog meer goeie ideeën zijn.... Ik laat in ieder geval horen wat er aan de hand was. Henk
+1 Dat wordt alles nakijken, weer opnieuw opbouwen, en afstellen. En met aanvulling op Ron, er zal schade zijn dat je op het oog niet ziet. :| Suc6 met opbouwen!!
Het lastige is, dat er geen schade te zien is. Geen tandjes weg enz. Dus een eerder advies is uit elkaar halen en dat gaat vanavond gebeuren. Groeten, Henk
Nou, de boosdoener is gevonden! Op de motor zit een koperen tandwiel (onderdelenlijst = motor pinion gear) met een schroefje vastgezet. En dat schroefje is kapot, waardoor er geen aandrijving plaats vindt. Als je weet waar je moet zoeken is het snel gevonden. Bedankt voor alle tips. Tja, :newbie: Henk
Checklist: -Bladen:controleer de bladen op scheurtjes of onregelmatigheden. -Flybar:controleer of deze nog mooi recht is. -Main shaft: even laten draaien zonder bladen en kijk of hij nog mooi recht is. -Feathering shaft: even laten draaien zonder bladen en kijk of hij nog mooi recht is. -Blade holders:controleer of hier geen overtollige speling op zit. -Maingear:inspecteren of er geen tandjes ontbreken. -Vrijloop lager:voelen en luisteren of dit nog goed draait. -Servo's: met de hand draaien en voelen of er geen tandwieltjes stuk zijn. -Belt:inspecteren of er geen tandjes ontbreken. -Torque tube: uit elkaar halen bij een zware crash (met tail boom schade) en kijken of de tube zelf niet krom is... ook kijken of de tanjes niet zijn beschadigt op welke manier dan ook. -Staart rotor as: even laten draaien zonder bladen en kijk of hij nog mooi recht is. -Tail slider:demonteer het ball linkje van de tail slider en voel met de hand of deze weerstandsvrij loopt. -Inspecteer altijd de kop:demonteer de bladen, zet je Throtle Hold aan op je zender, sluit de heli aan op je lipo en inspecteer de kop terwijl je pitch/elevator/aileron geeft, uiteraard controleer je de staart ook meteen even. -Gyro:controleer de werking van de gyro door de aangesloten heli met de staart heen en weer te bewegen. Hoop dat je er wat mee kunt!