Giant 4 1:200

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door robin rozendaal, 12 dec 2010.

  1. wittekoek

    wittekoek

    Lid geworden:
    6 nov 2005
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Rotterdam
    hahaha vergeet niet dat je DP 1 DP 2 en DP 3 heb Dynamic positioning - Wikipedia hier staat een heel stukje informatie simpelste systeem is alleen een GPS maar meest uitgebreide systeem wat bijv. de Noordhoek Constructor heeft is een zeer geavanceerd systeem emt een flinke server die alles berekent maar ik wens jullie succes en ben zeer benieuwd

    mvg

    gerwin
     
  2. Samw

    Samw

    Lid geworden:
    16 nov 2005
    Berichten:
    461
    Locatie:
    Stabroek (Antwerpen)
    Misschien heb ik ergens over gekeken.
    Maar als je koers wilt gaan varen op een magnetisch kompas, dient wel rekening gehouden te worden met de variatie op de locatie waar je bent. (Staat meestal in een zeekaart) Dit is het hoekverschil tussen het ware noorden en het magnetische noorden. Op een zeekaart wordt het ware noorden gebruikt.

    En dan natuurlijk ook de deviatie die ontstaat door het magnetisch veld opgewekt in je schip. Bijvoorbeeld door de elektromotoren. Wat natuurlijk afhangt van hoeveel stroom deze trekken.

    Beide zaken kunnen optellen in erg grote verschillen.

    Maar ik dacht dat er wel gps kompassen bestaan die altijd het ware noorden aanduiden.
     
  3. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Het idee is om dit project heel erg bij de basis te houden, het gaat er hier ook voornamelijk om dat dit een leerproject is voor ons beiden. Het is niet de bedoeling om een waanzinnig accuraat DP systeem te gaan maken zoals in het echt gebruikt wordt.

    Het idee is om het principe te ontdekken en waar mogelijk zoveel mogelijk te verbeteren.

    Dit project gaat niet alleen maar om het DP systeem wat ik persoonlijk ook heel boeiend vind is de besturing vanaf de computer waarbij meer opties mogelijk zijn dan alleen basis besturing zoals deze normaal zou zijn.

    Als dit model zichzelf in bijvoorbeeld harde wind en met golven binnen een vierkante meter van de uitgangspositie kan houden dan hebben we het doel wat mij betreft bereikt.

    Van daaruit kunnen we eventueel verder gaan werken.

    Sam,
    Ik ben bekend met deze theorie (studeer maritiem officier), alleen het gaat hier wel om een modelboot. Als je hiermee 50 meter zou varen en de variatie+ deviatie zal een graad of 5 afwijken van de ware koers. Dan ben je hooguit enkele meters uit koers uitgekomen.

    Wat ik hiermee wil zeggen is dat de werkelijke koers in de vaarvijver geen rol speelt. Het gaat om een indicatie, niet om het ontwijken van gevaarlijke zandbanken of iets dergelijks.

    Gr robin
     
  4. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Beste lezers,

    Zoals jullie hebben kunnen zien heeft casper al het een en ander bij elkaar gezocht om in te bouwen in het model. Alleen nu ben ik verantwoordelijk voor het model, daar heb ik wel wat aan gewerkt en het onderstaande is het resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het model is een stuk groter als ik me had voorgesteld, er is dus ook voldoende ruimte om allerlei leuke extra's in te bouwen. Het plan was oorspronkelijk om deze net zoals in het echt te kunnen laten afzinken. Alleen dit bracht teveel problemen met de bouw mee. Hier hebben dus voorlopig vanaf gezien.

    Er komen 3 dekluiken in, de achterste zitten de roeren onder en hier kan eventueel lood geplaatst worden.

    Het middelste luik geeft toegang tot de motoren, hekschroef en accu's.

    In het voorste gedeelte komt de elektronica welke het model gaat besturen.

    Tot zover, binnenkort meer. Het bouwen is heel straight forward en gaat ook vrij snel.

    Gr robin
     
  5. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Ziet er als begin al erg goed uit!
    Ben ook steeds benieuwder of het idee ook daadwerkelijk gaat lukken, ik volg je..

    Vraagje, waarmee bouw jij?
     
  6. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Stephan,
    Dit is gebouwd van 5.5 mm palmhout triplex van de Karwei. Wilde eerst okoumé gebruiken zoals ik bij de Barend Biesheuvel ook gedaan heb omdat fijn werkt. Maar dit hadden ze niet meer.

    Gelukkig maar want dit hout is goedkoper en bewerkt eigenlijk net zo makkelijk, het splintert alleen wat meer met zagen.

    Gr robin
     
  7. sleper

    sleper

    Lid geworden:
    11 apr 2010
    Berichten:
    158
    Locatie:
    ljouwert (voor niet friesen Leeuwarden)
    van welke site heb jij de tekeningen? Ik kan op de site van smit.com niks vinden.

    Niels
     
  8. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Niels,
    Het staat op smit.com, dan ga je naar brochures onder extra's. Hier staan enkele algemeen plannen van diverse schepen van smit en de pontons.

    Staat heel aardig materiaal tussen, met de tekeningen van bijvoorbeeld de fairplay 21 kan je bijna een compleet model bouwen.

    Gr robin
     
  9. sleper

    sleper

    Lid geworden:
    11 apr 2010
    Berichten:
    158
    Locatie:
    ljouwert (voor niet friesen Leeuwarden)
    en het spanten plan dan? dat staat er niet bij.
     
  10. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Robin en Casper,

    jullie hebben d'r weer een volger bij hoor! Ik neem een abo op dit draadje.

    Wim
     
  11. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Niels, een spantenplan is ook niet nodig voor een ponton. De spanten zijn namelijk allemaal rechthoekig.

    Gr robin
     
  12. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Er is de laatste tijd weer wat geklust aan de Giant 4. De romp begint nu echt vorm te krijgen. Ben namelijk begonnen met het dichtmaken van de romp.

    De grote rechthoekige vlakken worden beplaat met 2.5 mm triplex, voor de rondingen en gebogen vlakken gebruik ik 2.5 mm balsahout.

    Het bouwen doe ik grotendeels uit het hoofd omdat het schip een relatief eenvoudige vorm heeft. Alleen soms moeten de dingen even visueel worden voor je erachter komt dat het niet gaat werken.

    De plaats van de hekschroef is vanaf het begin een breinbreker geweest, dit omdat deze de hoofdvoortstuwing niet in de weg mag zitten.

    Toen bedacht ik dat het makkelijker is om bij het achterschip het middelste gebogen gedeelte recht naar achteren kon laten lopen. Dan kon ik de hekschroef helemaal tegen het achterschot plaatsen.

    Op deze manier kon ik vrij gebruik maken van de schroef en had ik geen last van de hoofdvoortstuwing.

    Toen ik dit gedeelte gemaakt had kwam ik er alleen achter dat ik dan niet meer zou kunnen sturen omdat de waterstroom van de schroeven tegen het middenvlak gestuwd zouden worden. Vervolgens zou het water dan gewoon weer recht naar achteren gaan.

    Idee over boord: nieuw idee verzinnen. Zoals het er nu naar uitziet ga ik een soort brede diepe kiel maken waar zowel de boeg als de hekschroef in geplaatst kunnen worden.

    Als ik het model dan ga slepen is hij ook koersvaster.

    Een paar plaatjes van de stand van zaken:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Binnenkort meer over het achterschip en hoe dit verder gebouwd kan worden.

    Gr robin
     
  13. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    De afgelopen tijd ben ik af en toe bezig geweest met de giant, heb nu pas genoeg voor een update:

    Het achterschip is zo goed als dicht:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarnaast had ik ruimte nodig om de boeg en hekschroef vrij te kunnen plaatsen van roeren en voortstuwing. Dus ik heb er voor gekozen om een brede kiel te plaatsen die bijna over de gehele lengte van het schip zit.

    Tegelijkertijd is er direct meer diepe ruimte beschikbaar om bijvoorbeeld accu's onderin het schip te plaatsen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat nu het meeste werk is het dichtmaken van het voorschip en er een ronding in zien te krijgen. Denk eraan om dit van pu-schuim o.i.d. te maken en vervolgens het hele model te verstevigen met glasvezel.

    En dan van binnenuit het schuim eruit zagen/ rotzooien (echt makkelijk is het niet natuurlijk). Maar ideeën zijn uiteraard welkom hierover.

    Nu is het voorlopig ook nog even wachten op schroefassen, -de favoriete schroefas voor ongeveer al mijn kleine scheepjes- de GR414 is uit de handel gehaald.

    Tot de volgende update,

    Gr robin
     
  14. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    922
    Locatie:
    Dordrecht
    Ambitieus project. Ga ik zeker volgen.

    Wat is overigens de reden dat je vaste schroeven gebruikt voor het DP en geen roerpropellors? 3 of 4 stuks en je krijgt/houdt het schip daar waar je hem hebben wil. De grootste uitdaging daarmee lijkt mij de stand detectie van de roerpropellors.

    Eerder noemde Wesley al het DP systeem van de RPA boten in Rotterdam. De motoren gaan bij dit systeem idd naar 1800rpm maar het systeem werkt verder met verstelbare schroeven. Is niet ideaal en bij pitch 0 heb je 2 flinke slagroomkloppers onder de kont hangen.

    Alles hangt dus samen aan de mate van reactie op veranderingen van de scheepspositie.

    Succes met de bouw en het programmeren van de electronica (gaat veeeeeeeer boven mijn pet).
    Mathieu
     
  15. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    Leuk om eens wat anders te zien. Ik ben jaaaaaaaaren geleden op een afzinkbaar ponton, destijds van Goliath shipping, meegeweest tijdens een stage periode waar in de Weser ? bij Bremerhafen geladen werd. Machtig om mee te maken dat zo een bak gecontroleerd onder water gaat en weer omhoog met lading. Ook het onder water doorlopen naar de achtertoren was een wat aparte ervaring !
     
  16. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Het is alweer een geruime tijd geleden dat ik over dit project iets gemeld heb. Dus bij deze nog een korte update:

    Op het voorschip na ging alles vrij snel met bouwen, de vorm kwam er snel in en de schroefassen waren zo geplaatst. Het voorschip was wat lastiger, hier had ik zoals aangegeven geen spantenplan van.

    Dit moest dus een eigen invulling krijgen, de bovenste rand tot aan het hoofd dek is beplankt met 3mm balsa. Toen heb ik overgebleven gat dichtgebouwd met hout. Zodat er genoeg lijmvlak was voor de volgende stap, en om nog zoveel mogelijk ruimte te kunnen benutten.

    Vervolgens heb ik met isolatieschuim (soort schrootje bij de gamma gehaald) de romp dichtgemaakt en in vorm geschuurd.

    Gisteren is de hele boel in G4 gezet en dit is het resultaat:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De volgende stap is het verder verstevigen van de ''schuimboeg'', g4 blijft hier intrekken. Het is wel harder dan voorheen maar poreus, weet iemand hoe ik dit sterker en gladder kan krijgen?

    Gr robin
     
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    G4 dient als hechtlaag voor polyester, maar gebruik op je schuim geen polyester want deze gaat het schuim oplossen :(, smelt gewoon weg.
    Een dun glasmatje met epoxy gaat hier de oplossing zijn.
    Schuim bestaat in verschillende materialen :confused: voor je op je boot begint een test doen op restmateriaal dat is het veiligste.
     
  18. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Ben het met ISOLA2 eens, glasvezel doek en Epoxy,.
     
  19. bas v.v

    bas v.v

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Ridderkerk
    heel mooi project!

    gr
    bas
     
  20. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.553
    Locatie:
    Monster
    Bij mijn Smit Kamara heb ik gewoon polyester over het schuim gezet nadat ik het ook "behandeld" had met G4, en dat heeft geen enkel probleem op geleverd.
     

Deel Deze Pagina