Omdat ik graag nog een scaler wil hebben in de toekomst en ik zo goedkoop mogelijk wil uit zijn vraag ik me het volgende af. Als ik een standaard regelaar (zonder dragbrake) heb waarbij ik tussen de plus en de min een dikke diode en een (instelbare) weerstand in serie zet zodanig dat de stroom van plus naar min gesperd wordt heb ik dan een dragbrake gemaakt of gaat er dan iets stuk? Afhankelijk van de gewenste werking zou je dan de weerstand kunnen varieren, hoge weerstand weinig werking, lage weerstand veel werking. Gaat dat werken?
Dit kun je toch ook doen met een schottky-diode. Een schottky-diode is een type halfgeleider diode net als alle diodes, staat het huidige vrij stroming in een richting, maar blokkeert de meeste stroom in de andere richting.
Een Crawler is dan zo'n beetje de slechtste investering als je het goedkoop wil doen Mijn advies: koop een rtr 2e hands model. Bij mij is er met onderdelen, testen, upgraden en verkeerde keuzes zeker 1800euro in gaan zitten. Als je voor axial gaat heb ik nog wel een bult nieuwe onderdelen liggen di eik verkeerd besteld heb of ik uiteindelijk niet nodig had omdat ik zelf onderdelen ben gaan maken. Jakko
Als je dan de andere kant op rijd stook je wel behoorlijk wat weg in de weerstand. Mischien is het dan beter om een PTC te nemen in combinatie met de diode, de PTC wordt dan warm waardoor de weerstand groter wordt en de stroom dan lager wordt. Als remfunctie is de stroom niet zo hoog waardoor de weerstand dan wel laag blijft. Je moet wel even proberen welk type je moet hebben.
Een PTC is voor zoiets als een rem veel te traag dat gaat niet goed werken. Zelf een weerstand monteren, al dan niet met een diode in serie, zal ook niet werken want om die weerstand als rem te kunnen gebruiken zal er nog een schakel Fet moeten zijn die de weerstand aan de motor schakelt om zo als rem te kunnen dienen. Alleen met ESC's die een rem functie hebben ingebouwd gekregen in de fabriek kan je remmen. Heeft jou ESC die functie niet? Jammer dan zal je een andere moeten kopen. Of je moet een heel ouderwetse mechanische regelaar met rem gebruiken.