FPV landen, wie doet het?

stef stuntpiloot

Forum veteraan
Ik ben redelijk nieuw met FPV landen en heb wel al een aantal landingen gemaakt met een echt vliegtuig( cessna 182 ) nu vraag ik me af, wie er FPV land en wat voor problemen je tegenaan loopt?

Mogelijke problemen die ik zie:
- Gebrek aan resolutie van het camera/zend/weergever systeem
- 2D dus diepte erg lastig in te schatten

En als toevoeging, wat doen jullie om het jezelf het landen makkelijker te maken?
 
Laatst bewerkt:
Als toevoeging, het lijkt mij dat een PAPI systeem erg behulpzaam kan zijn in deze situatie. Op die manier hou je een goede lijn aan en kom je sowieso op de goede plek terecht. De vraag is hoe je dat systeem op een eenvoudige en vooral voordelige manier kan fabriceren (en zodat je hem ook nog makkelijk en compact kan mee nemen)

Voor wie het PAPI ( Precision Approach Path Indicator ) systeem niet kennen, het gaat om de lampen aan de rechterkant van de landingsbaan die je ziet op deze foto (in dit voorbeeld is de piloot dus iets te laag):
800px-Jersey_Airport.JPG


En hieronder met plaatje een beknopte uitleg van hoe het in praktijk werkt.
papi.gif
 
Gewoon naar de grond toe vliegen en op het laatst wat afvangen en steeds meer up trekken totdat hij staat. Niet lastig gaan denken gewoon doen.
 
Mijn eerste fpv landingen had ik een spotter naast me die elke seconde de geschatte hoogte zei en me vertelde of ik goed zat voor de landing. Dit was ook een rc vlieger die mij met de twinstar al vaker had zien landen en dus kon beoordelen of ik goed zat.

Als je dan het landingsgedrag van je kist wat kent, dan weet je na 3-4 landingen ook prima je hoogte in te schatten uit het 2D beeld en kan je zonder hulp landen. Het is echt niet zo moeilijk.

Ik heb daarna dan wat andere clubleden met de twinstar fpv laten vliegen. Die kon ik ook prima fpv naar beneden praten.
 
Goed punt, het was ook meer uit interesse voor de techniek dat ik hier aan zat te denken. Ik ga volgende week (mits het weer goed is) maar eens mijn eerste FPV landingen maken met de nieuwe EPP FPV
 
Landen gaat op zich nog wel.
Door de hoogte en afstand kijk je vaak verder dan je wilt. Dus ruim aanvliegen zodat je het veldje waar je wilt landen goed van te voren kunt zien scheelt al een heleboel.
Als je ook jezelf nog ziet staan lukt het ook nog wel om dichtbij te landen.
Land niet recht op je af (tenzij je maar met een licht schuimpje vliegt en er weinig kan gebeuren) inschatten van snelheid is lastig dus een door schieter zit er snel in.

Gewoon steeds verder zakken en als je voor je gevoel bijna op de grond staat steeds meer up gaan even om er nog wat gang uit te halen.
Het is een beetje schatten maar wel te doen.

Starten vind ik enger met FPV. Zeker met strak blauwe lucht of grijze. Heb geen kunstmatige horizon en als je dan te ver omhoog gaat weet je niet meer hoe het model hangt.
Als je een stabiel modelletje hebt is het vast niet zo erg maar mijn Sticky was erg lastig. Dus meestal later pas de bril op.
 
Laatst bewerkt:
Ben nu een paar keer FPV gestart, das idd anders dan het landen.
Met landen meer tijd om je voor te bereiden ;) .
 
Okee bedankt voor de tips, Ik wou ook al met een gewone rustige approach doen en ach met een EPP FPV land je toch in het gras dus het is niet dat je bij een te harde landing je toestel over het asfalt schuurt. wat ik al zei, ik maak me er geen zorgen over maar vroeg me meer af (uit de interesse voor de techniek) of dergelijke systemen wenselijk zijn. Het antwoord daarop is dus nee :)

Ik heb nu wel zin om snel te gaan vliegen helaas is het nog even wachten. Het weer is daar redelijk slecht zullen we maar zeggen de komende dagen. Hier is het weer heerlijk maarja, heb het spul ( met uitzondering van een Blade MCP-X) niet bij me.
 
Als ik ga landen zorg ik ook altijd voor ruim voldoende aanvlieg zicht en rechte lijn.

Wat mij in het begin nogal eens overkwam was dat ik veel te langzaam aanvloog waardoor de kist bijna in een stall kwam.
De spotter begint dan (hopelijk) wel te sputteren en komt het allemaal goed :-)
Hoogte inschatten is in het begin niet te doen maar na een paar landingen leer je ook dit goed in te schatten.
Kijk VOOR je start hoe de wind staat. Starten natuurlijk tegen de wind in en kom dan in dezelfde richting terug voor de landing.
Is/klinkt logisch natuurlijk, maar als je b.v. een slag gedraaid staat, voelt je de wind in je rug terwijl je kist dan netjes tegen de wind in gaat.......
 
Goede adviezen, klinken logisch maar je denkt er snel niet aan zeker tijdens de eerste landingen. Ik ben ook niet bang dat ik te weinig snelheid heb, eerder wat te veel, ik ben nml gewend van normaal vliegen dat je pas op het laatste moment van de approach ( boven de baan) gas rond idle gooit en niet eerder. Lijkt me dat als ik dat in deze situatie ook doe het goed moet komen. Is het een idee voor de orientatie (ook wat betreft de hoogte) om op een plek te vliegen waar ook bijv een bomenrij staat zodat je weet hoehoog je vliegt ongeveer?
 
Ik heb gisteren voor het eerst 2 keer zelf geland, het moeilijkste vond ik nog de snelheid in de gaten houden. Aanvliegen en rechthouden is allemaal niet zo moeilijk, maar als je kistje niet zeer vergevingsgezind is kwa stall trekken kan het nog wel eens eng worden.

Eigenlijk zou je er een "bitchin betty" bij moeten hebben. ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sinds gister voor het eerst geland... (tweede vlucht, nood gedwongen met bril af, omdat accu leeg was)

Moet zeggen, ging mij vrij gemakkelijk af. Vond het niet bepaald lastig en het was een kwestie van aanvliegen, op advies van de buddy neer gelegd (een beetje afvangen)
 
Klinkt goed! Ik ben erg benieuwd en heb zin aan de eerste FPV vluchten en landingen. Ik kom in een ander topic wel terug op mijn bevindingen en ervaringen (dit is immers nogal een specifiek topic gericht op landingen). Ik wil jullie allemaal bedanken voor de input!
 
Ik kan beter FPV landen dan op zicht
Ik kan zelfs beter FPV vliegen dan op zicht.
FPV is gewoon beter dan op zicht vliegen.
Hoe duidelijk kan het zijn?
 
Niet veel duidelijker :) Ik vind op zicht vliegen ook relatief simpel om te doen maar het FPV vliegen zal ff wennen zijn omdat het toch wat anders is dan met een echte vliegen (geen 3D, niet het gevoel van het vliegen) Maar je ziet exact waar hij heen vliegt dus je kan een (met een voor mij logische beredenering) een langere preciezere approach doen. Alleen het inschatten vna snelheid en hoogte word dan even wennen. Gebruiken jullie overigens ook een electronische of mechanische kunstmatige horizon?
 
Een horizon is op sommige wat duurdere OSDs wel beschikbaar,
maar omdat er geen cockpit in de weg zit, kom je met de echte horizon ook al een heel eind. ;)

Het moeilijkste vond ik nog het inschatten van snelheid. Ik weet nu dat mijn model stalled rond de 25 a 30km\u, dus zal ik mijn OSD zo instellen dat mijn snelheidsindicator gaat knipperen net voor ik stall. Dat valt beter op dan een nummertje in de gaten houden denk ik.

Ik heb ook iemand aan de gang gezien met een waterlevel en een spiegeltje in zijn model cockpit.
Silica-Gel-Hot-Shoe-Camera-Bubble-Level-EV-V955-.jpg
 
Laatst bewerkt:
gewoon de motor uit
10 meter voor je landingsplek richten
Dan de snelheid eruit treken en landen.

Het is zo simpel
 
Ik hoop dat wanneer ik weer terug ben in Nederland ik dit kan uittesten (het is hier heerlijk weer in Brazilie maarja hier heb ik die vliegtuigen uiteraard niet)
 
Back
Top