Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Indoorvlieger, 3 feb 2011.

  1. Patriek

    Patriek

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    80
    Locatie:
    EHTX
    Lader: iCharger 306B
    PSU: Meanwell SP-750-24
    EP-Buddy Paraboard

    [​IMG]

    Voor de mCPX ga ik mn oude Ultramat 12 maar eens afstoffen en deze aanschaffen.
    edit: Dit parallel bordje vind ik nog mooier!


    -Patriek
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2011
  2. Noware69

    Noware69

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Alkmaar
    Ik schreef:

    Dit gaat over < 300 mah 1s cellen, zonder balancer aansluiting.

    Dat is juist het probleem 1s heeft geen balancer plug, als een cel rot is kan je kortsluiting krijgen. Je lader slaat wel af, maar de andere lipo's worden dan wel kortgesloten. Je blaast dan de andere 5 lipo's op!

    Erik
     
  3. Patriek

    Patriek

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    80
    Locatie:
    EHTX
    Dat is zowel bij in serie als in parallel laden een nadeel ja, 1 fout en alle aangesloten lipo's gaan eraan met alle gevaren/ gevolgen van dien. Vandaar: zorg dat je weet wat en waarom je het doet en het komt goed.

    Dat geld overigens niet alleen voor serieel en parallel laden, maar voor laden/ gebruik van lipo's in het algemeen.

    Overigens; wanneer je een 6S1P met een rotte cel hebt, is ook je hele (in serie geschakelde 1S) 6S pakket klaar voor het ronde archief met alle risico's erbij ;)

    Verder schreef je ook:

    Ik heb je meerdere links naar gerelateerde onderwerpen gegeven waaruit blijkt dat in parallel laden net zo veilig/ onveilig is als "gewoon" laden; of het veilig is hangt af van de gebruiker en niet de techniek.

    Graag krijg ik van je een links naar het draadje op RCG waarnaar je refereert, waarin onderbouwd wordt dat in parallel laden (al dan niet van 1S pakketjes) gevaarlijk zou zijn...

    Bij voorbaat dank!

    Dit is trouwens je berichtje waarmee de discussie over de veiligheid van parallel laden op gang werd gebracht, en wat ik wilde corrigeren omdat de info onjuist is:

    ALLE 1S in parallel geschakeld, worden keurig naar 4.2V geladen. Nogmaals: daar zorgt de techniek voor. Zoals altijd met het gebruik van lipo's: de veiligheid ligt in de handen van de gebruiker ;)


    -Patriek
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2011
  4. Noware69

    Noware69

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Alkmaar
    Patriek je hebt gelijk, helemaal 100%. Goed zo.

    If packs are at vastly different voltages when you connect them together in parallel, it is possible that a large amount of current can flow between the packs as they equalize themselves. In most cases this will not damage the batteries but it can damage the wiring.

    http://sites.google.com/site/tjinguytech/charging-how-tos/parallel-charging
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2011
  5. Patriek

    Patriek

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    80
    Locatie:
    EHTX
    En daarom moet er geen groot verschil zitten tussen de parallel te laden paketten (ligt bij de gebruiker ;) ), dus geen 3.7V met een 4.1V in parallel schakelen.

    Bij grotere paketten (zoals mijn 6S1P 5Ah) altijd eerst de ontlaadkabels eerst in parallel schakelen, na een minuutje de balancer kabels. Maar daar is hier geen sprake van (1S)


    -Patriek
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2011
  6. Patriek

    Patriek

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    80
    Locatie:
    EHTX
    mcpX voor Phoenix

    Voor iedereen die Phoenix als sim gebruikt: op HeliFreak.com heeft de gebruiker Slyster deze variant voor de Phoenix sim gemaakt.

    In datzelfde draadje staat een link naar het RCG topic over de mcpX. Daar vind je ook een mcpX voor de ClearView sim.

    Beiden schijnen een stuk realistischer te vliegen als de standaard mcpX die Horizon Hobby heeft gebakken voor Phoenix.


    Veel plezier ermee :)


    -Patriek
     
  7. Patriek

    Patriek

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    80
    Locatie:
    EHTX
    brushless mCPX variant voor Phoenix

    En hier vind je een brushless upgrade variant voor Phoenix flightsim


    -Patriek
     
  8. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    nou ik heb zelf ook net een mcpx gepakt, vliegt leuk :) maar even een paar vragen.

    Ik had gehoord dat er problemen waren met de bladen die eraf vliegen, is het nog steeds zo met de nieuwe kits?

    valt me op dat je nergens gain ofzo kan instellen? klopt het?

    alvast bedankt voor alle reacties :)
     
  9. RemcoINC

    RemcoINC

    Lid geworden:
    17 nov 2010
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Maarssen
  10. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    nee er zit B op, mooi :)
     
  11. MMirage

    MMirage

    Lid geworden:
    1 aug 2009
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik gebruik dit kabeltje. Als de lipootjes qua voltage redelijk dicht bij elkaar liggen ga het herladen en balanceren best snel. En alle drie de lipo's netjes op 4.20V als de lader afslaat.
    Lader instellen op 0.3A 11.1V (3S)

    Ik gebruik de 300mah Turnigy's. Doe niks verkeerd dan toch?


    Charging Cable for 3pcs MCPX 1s Lipo

    Vandaag de oranje KBDD blades binnen gehad en meteen mee gevlogen. Ik ben nog geen lid van het 3D-gilde en vlieg alleen nog maar (snelle) circuits. Qua vlieggedrag weinig verschil met de bullets of stockers, MAAAAAAR, de zichtbaarheid van de MCPX een factor 500 beter ! Echt super !
    Dikke aanrader voor die paar dollar!
     
  12. ExtremeBB

    ExtremeBB Guest

    AaaHa, vandaar dat die van mij er nooit af gevlogen zijn :p
    net FF gekeken (staat een B op) en wist niet eens dat er een letter op stond :banana:
     
  13. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Ik had vorige week dat bij de mCPx de kabel brak bij de stekker voor de accus. Dit komt omdat ik er erg veel mee vlieg en de kabel eigenlijk net iets te kort is voor die langere Nanotechjes.

    Dus heb ik een nieuwe laadkabel besteld, deze doormidden geknipt, een stuk van de kabel op het 3in1 bord erafgehaald en toen allebei de kabels aan elkaar gesoldeerd. Wat krimpkous eroverheen om het nog meer te verstevigen en het zit echt helemaal toppie. De kabel is nu bijna anderhalf keer zo lang en dit is erg fijn met het plaatsten of eruithalen van de accu's, er komt minder druk op de stekker te staan. De mCPx zal wel ietsje zwaarder zijn nu maar dat kan me niet zoveel boeien, hij vliegt perfect.

    Hoe de kabels te solderen zonder knobbels erin te krijgen had ik geleerd van een filmpke van de Nightflyyer, wat een held is het toch:

    Scroll door naar 1:15




    En hier een foto van het resultaat:


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. ExtremeBB

    ExtremeBB Guest

    Ik begin deze thread telkens meer en meer te waarderen
    ik heb ook continu last van die accu's , daar ga ik dus vandaag verandering in brengen,

    mijn dank is wederom groot, FlyingCheese :cool:


    gisteren trouwens nadat ik mijn tail servo schoongemaakt had vergat ik de connector aan te sluiten heb ik gewoon 2 minuten stom voor uit zitten kijken waarom de heli niet wou liften :banana:

    Ik zie dat het trouwens buiten vliegen wordt :worship:
    EDIT ik denk zal is wat extra push rods bestellen, zijn ze overal uitverkocht ...:???:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 sep 2011
  15. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Haha yeah woohoo!

    Ik heb net voor het eerst eens inverted kunnen vliegen met de mCPx. Ik had een perfect grasveldje gevonden en na wat LiPos rondgezoemd te hebben dacht ik, IU aan en fok it.

    Ik bracht hem wat hoger zodat ik kon corrigeren mocht het fout gaan en toen probeerde ik de eerste loops. Helaas knalde de staart wel af en toe weg maar ik zat hoog genoeg om hem op te vangen.

    Toen besloot ik te kijken of ik inverted kon hoveren. Ik heb het 4 keer geprobeerd waarvan 2 keer succesvol. Wat geweldig is dat toch, ineens hing ie daar ondersteboven , een beetje compenseren en hij bleef prima op zijn plek. Helaas stond er wel een beetje wind dus dreef ie ineens af. Ik kon hem iedere keer weer opvangen toen ik omdraaide, alleen de laatste keer dook ie het gras in.

    Een pennetje van het frame is afgebroken waar de antenne aanzit maar dat lijm ik wel weer.

    Haha, geweldig, nu ben ik helemaal verslaafd want dit smaakt naar meer

    EDIT: Ik wilde een fototje maken met mijn mobiel alleen was het lastig inverted hoveren en tegelijk de mobiel uit mijn broekzak halen, damn
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2011
  16. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    @ExtremeBB

    No problem, graag gedaan
     
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.782
    Locatie:
    Almere
    Gewoon een fotootje maken rechtop en dan sjoppen :p
     
  18. ExtremeBB

    ExtremeBB Guest

    :lol:

    Ik ben nu in het bezit van 2 mCPX's :cool:
    een gaat er denk ik wel in de verkoop als ik u'm goed opgebouwd heb,

    heeft alleen een nieuwe skid nodig....
     
  19. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Nah, te makkelijk :D
     
  20. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Nee man! eentje voor 3D, andere met mini scale body :cool:
     

Deel Deze Pagina