misschien dom vraagje ...

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door mcenet, 10 sep 2011.

  1. mcenet

    mcenet

    Lid geworden:
    3 jul 2006
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Antwerpen /Berchem
    Ik ben onlangs begonnen met een Heli.
    Nu had ik een vraagje,ik vlieg nu in mode 2 op aerofly sim.
    Wat is nu normaal ,throttle: trekken = stijgen, duwen = dalen of toch omgekeerd ?
    Met mijn vliegtuigen is het natuurlijk logisch maar weet niet 100% zeker of dit hetzelfde is voor heli's...
    thx
     
  2. ExtremeBB

    ExtremeBB Guest

    Duwen is stijgen, dus de stick omhoog is omhoog :wink:
    ennU domme vragen bestaan niet , wel domme antwoorden :p
     
  3. mcenet

    mcenet

    Lid geworden:
    3 jul 2006
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Antwerpen /Berchem
    aha, dat is duidelijk.
    Dus samengevat is dit juist ?
    linkse stick :
    duwen= stijgen
    links-rechts = hellen l-r

    rechtse stick:
    duwen =neus omlaag
    links rechts = Yaw om de as

    worden er daarnaast ook nog schakelaars of draaiknoppen voor eventuele mix gebruikt ? bvb de yaw en cyclic gemixt om gecoordineerde bochten te maken ?
    (zoals op mijn zwever richt.roer en ailerons gemixt worden)
     
  4. elrofotografie

    elrofotografie

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    320
    Locatie:
    Ergens bij Rotterdam in de buurt
    :D staan duidelijke antwoorden nu.
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2011
  5. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Linkerstick naar links is neus naar links
    linker stick naar rechts is neus naar rechts!
    Je stuurt de neus, niet de staart!

    Groeten
     
  6. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    hoi dit geld voor vliegtuigen

    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us

    met heli stijg je met gas harder en zachter dus naar voren is stijgen, en naar achter is crashen.

    mvg hans
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.428
    Locatie:
    Rotterdam
    Zo te horen is per ongeluk mode 4 aangeleerd door ts?
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.172
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het maakt voor het vliegen NIKS uit wat je doet, al beweren sommigen dat de 3D figuren beter gaan in mode 2 of 3. Je moet dan maar zo denken: dan zijn er andere figuren die juist weer beter gaan in mode 1 of 4....

    Verder is duwen voor pitch of trekken voor pitch ongeveer hetzelfde verhaal: voor beide is wat te zeggen.

    Gevoelsmatig zou je zeggen: stick naar voren is pitch geven. echter, bij een heli moet je in een bocht licht pitch geven en licht "up" trekken, en (bij rigid schaalmodellen) na de bocht licht pitch terug nemen en "down" sturen.
    Met getrokken pitch bewegen dan de sticks in een bocht altijd dezelfde kant uit (beide sticks naar links of rechts, beide sticks naar voor of achter, hooguit de timing is iets verschillend) en dat zou voor sommigen waarschijnlijk allemaal wat logischer vliegen.

    Per slot van rekening moet je in een echte heli ook aan de pitch lever trekken om pitch te geven.

    Maar ik moet heel eerlijk zeggen: 95% van de mensen die ik ken vliegen met pitch naar voren.

    Groet, Bert
     
  9. mcenet

    mcenet

    Lid geworden:
    3 jul 2006
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Antwerpen /Berchem
    Uiteindelijke instelling ;
    Bedankt mannen.Na al julie goede reacties en veel testen is mijn meest conforrtabele instelling toch de
    rechter stick vooruit-achteruit en cyclic links rechts
    linker stick gas omhoog en yaw

    Nu had ik nog 1 vraagje openstaan; worden er daarnaast ook nog schakelaars of draaiknoppen voor eventuele mix gebruikt ? bvb de yaw en cyclic gemixt om gecoordineerde bochten te maken ?
    (zoals op mijn zwever richt.roer en ailerons gemixt worden)
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.172
    Locatie:
    Oldeberkoop
    NEE! Bij een heli mix je maar twee dingen, en dat nog afhankelijk van wat voor heli, wat voor set-up, en wat voor aandrjfsysteem je hebt: Bij vrijwel alle heli's mix je throttle met pitch (zit al standaard in je heliprogramma) en bij heli's waarvan de gyro in normaalmode gebruikt word, mixt men vaak pitch met hekrotor om wegdraaien bij pitchverandering te voorkomen.
    That's it, de rest zul je allemaal met de hand moeten uitsturen, zo vliegt een heli nu eenmaal, daar valt weinig aan te doen.

    De swash mixer moet je in dit verhaal een beetje buiten beschouwing laten, want dat is alleen maar een manier om 3 (of 4) servo's de tuimelschijf aan te laten sturen, dat kun je ook met mechanische mixers (zoals bij de oude shuttle, de Raptor of de Caliber bijvoorbeeld)

    Groet, Bert
     
  11. mcenet

    mcenet

    Lid geworden:
    3 jul 2006
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Antwerpen /Berchem
    Ok dat is duidelijk.

    bedankt iedereen !!!:wink:
     
  12. mcenet

    mcenet

    Lid geworden:
    3 jul 2006
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Antwerpen /Berchem
    Ok dat is duidelijk.

    bedankt iedereen !!!:wink:
     
  13. hanszl2001

    hanszl2001

    Lid geworden:
    6 jan 2011
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    De enige domme vraag is de vraag die je niet durft te stellen..
     

Deel Deze Pagina