Afgelopen weekend de eerste vluchten gemaakt met mn winterproject/ nieuwe kist: de Century AS-350 B3 Ecureuil. Dit is alweer mijn derde (semi)schaalheli, en de eerste heli die ik flybarless heb – dus het was weer een leuke uitdaging Dit is mijn setup: Century AS3-350 B3 romp, Trex 600ESP, Kontronik Pyro 600-12 & Jive 100LV (HS ~1550 rpm governed), Mikado V-bar 4.0, 3xDS610 & DS620, Edge flybarless bladen. Ik vlieg de kist op 6S1P 500mah lipo-pakketten, kan >10 minuten vliegen (verbruik ca 380mA/ minuut), temperaturen ”im grünen bereich”: na een vlucht van 7 minuten bij 20 graden C zijn de componenten allen koeler als 40 graden. Het is nog even een beetje wennen aan het flybarless vliegen, maar ben best wel weer een beetje trots op mn nieuwe kist Mijn vrouw was mee naar de vliegclub om het vast te leggen en heb een aantal van de mooie foto’s die ze heeft gemaakt die ik hier graag met jullie wil delen – en een filmpje -cpbDHvZ4kI[/media] - Scale rc helicopter: AS350 Ecureuil (Century fuselage & Trex 600ESP) -Patriek
Zit ik inderdaad over na te denken ja, ben op zoek naar een geschikte/ mooie 3-bladskop. Maar ik hou wel van plug-n-play, en wat ik tot nog toe ben tegengekomen moet ikzelf nog aan modificeren... en als we dan toch bezig zijn, ik wil ook wel een mooie verlichtingsset erop (heb ik ook al in t winkelwagentje liggen hehehe ). Maar ik ben meer een "fun scaler" ben ik bang. Denk dat die €€ voor een true-scale wel naar een volgend fun scale project toegaan Bedankt voor het compliment! -Patriek
Ziet er mooi uit Patriek. Zelf heb ik deze ook pas gebouwd, en moet zeggen dat deze Fun-key kisten komen echt mooi uit de doos. Ik wens je veel mooie dagen om te vliegen met je nieuwe aanwinst kunnen wij dat ook.. En heel houden he.... Groet Wil
Dankje Wil Deze Ecureuil is inderdaad de mooiste "kant-en-klare" romp die ik tot nu toe heb gezien. Veel schaaldetails en prachtig in de lak. Zelfs voor Century/ FunKey is dit de mooiste. -Patriek
hei , Ook deze is een pracht heli , amai , die rompen , hoe gedetailleerd .... En alweer electro .... oleeee ... vlegtijden zijn ook prima zo te lezen , dus het kan niet op voor dit sezoen ... Veel vlieg plezier ermee .... ;-) Grtz Ronny
Omdat ik regelmatig via PM en via YouTube vragen krijg over het inbouwen van een Trex 600 (elektrisch), plaats ik hierbij een verkort bouwverslag, die de “verrassingen” van het inbouwen van de elektrische versie van de Trex 600 (de kit is voorgebouwd voor de nitro versie). Voor de 600ESP heb ik ervoor gekozen om een derde hoofdas-lager in te bouwen. Hiervoor heb ik als template een oud frame van de 600 gebruikt: Om de geometrie van de rotorkop binnen de aangegeven waarden voor de Vbar software te krijgen (ball links op de servo armen op de middelste gaatjes, 17mm hart-op-hart) moest ik de ball links voor de ELE servo op de buitenkant plaatsen. Hierom moest ik de tail-servo-case ca. 1.5mm afschaven, zodat het allemaal netjes past: Tevens heb ik een 2e torque tube lager in de staart gebouwd om trillingen te voorkomen zonder de tail boom struts. Omdat deze AS-350 kit voor een Trex 600 nitro is gemaakt, komen de voorgeboorde bevestigingsgaten om het mechaniek aan de romp te bevestigen niet overeen met die van de 600ESP. Als je de staart/ tail case van de ESP goed passend wilt krijgen, komen de achterste bevestigingspunten van het ESP mechaniek over/ achter de houten vloer te hangen. Daarom heb ik 5 plaatjes van 3mm polystyreen gemaakt van ca 75mmx50mm, die naar voren lopen, zodat ik het polystyreen blokje kon bevestigen aan het mechaniek, en het polystyreen blokje aan de houten ondervloer. De voorkamt moet ik met 11mm verhogen (hiervoor gebruikte ik een stuk gebroken landing gear + de Align nitro bevestiging voor de Align Hughes 500). Op verschillende fora ben ik tegengekomen dat verschillende 600ESP/ Century AS-350 combo’s verschillende verhogingen nodig hadden om het goed passend te krijgen. Beetje modelbouwen dus Ik hoop dat onderstaande foto’s e.e.a. wat verduidelijken: Omdat de 600ESP tail gear box in een gefixeerde positie in het staartstuk van de AS350 zit, moet je erop letten dat je het voorste deel van het mechaniek centreert in de voorkant van de romp. Zoals je kunt zien moet je iets dremelen in het staartstuk van de Ecureuil zodat de grote tail gear box van de ESP erin past (of eigenlijk er hier en daar iets uitsteekt) Excuses voor de kwaliteit van de foto’s, maar ik hoop dat je een idee krijgt van de uitdagingen die je tegen kan komen wanneer je een Trex 600ESP in deze romp wilt bouwen. Als er vragen zijn, stel ze gerust, liefst in dit draadje, zodat iedereen er van kan leren! -Patriek