Banden smeren in de NK competitie - 1:10 en 1:8 schuimbanden

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Richard E, 7 sep 2011.

  1. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Klopt, ik heb dat vooral bij de 1:5 gezien. Het gekke is dat je dit bij 1:12 trouwens helemaal niet tegenkomt als een probleem, niemand heeft bv rubberen handschoenen aan.

    huhuh... LRP Energy Drink :D
     
  2. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Zeg, is dat lab al eens een keer klaar? Kunnen we eens ophouden met dat vingerwijzen :vamp:
     
  3. djiewie

    djiewie Guest

    De wijzende gebruikt een vinger:teacher: en de aangewezene gebruikt ook een vinger maar een andere:rolling:


    (geintje)
     
  4. KweetNiet

    KweetNiet

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    341
    Maar waarom al deze achterdocht in het Nederlandse, wij hebben toch afgesproken dit niet te doen? In het internationale kunnen wij het toch niet tegenhouden, laat de EFRA dit lekker regelen.

    Wat mij betreft kan "NIET SMEERDERS WINNEN EERLIJK(er)" de nieuwe NOMAC slogan worden.

    Dus geen dure sniffers, geen dure smeermiddelen op je nog duurdere banden, geen gifdampen inademen voor je toch al te dure ziektekostenverzekeraar en geen dure bandernwarmers om je dure smeermiddel op je nog duurdere banden in te laten koken.

    M.a.w. niet smeren maakt deze hobby goedkoper :)
     
  5. djiewie

    djiewie Guest

    Amen, aan wijze woorden valt niets aan bij te voegen.:D

    We zijn er uit. Nu afwachten of de niet smeerders ooit nog winnen.
     
  6. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Kan je de smeerders niet in een aparte klasse indelen? En dan bij inschrijving een "sportiviteits verklaring" laten opstellen dat zij bevestigen dat ze niet smeren en iedereen (rijders, leiding etc.) mag kijken naar hoe de banden en alle andere zaken geprepareerd worden. Zo splits je de groep. De smeerders plakken een rood startnummer op de auto, en niemand mag komen kijken wat ze uitspoken. De niet smeerders krijgen een groen startnummer. Ze rijden wel tegelijkertijd, maar voor een eigen klassement.
     
  7. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Bovenstaande bericht laat zien dat je de kern van dit draadje mist... De hele heisa is juist ontstaan doordat je smeren niet kan detecteren als je niet weet wat je zoekt, banden kunnen zelfs "af fabriek" behandeld zijn. Zo rijdt nu de totale groep zonder bandensmeer (denken / hopen we), het is immers verboden!
     
  8. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik had overigens begrepen dat ze in Italie volgend jaar met een controlled tyre aan de gang gaan.
    Elke race krijgt (vast en zeker tegen een vergoeding) iedereen van de organisatie banden uitgereikt.
    Elke race een ander merk. Ruim van te voren is bekend welk merk mee gereden gaat worden.
    Banden zijn al afgedraaid, iedereen dezelfde diameter, de shore kun je wellicht wel naar keuze krijgen, weet ik niet.
    Met je auto zonder banden naar de pitstraat, daar krijg je je banden.

    Dit is denk ik ook de enige oplossing op grotere evenementen om het echt onder controle te krijgen.
    Ook is dit misschien nog wel goedkoper ook dan zelf banden inslaan.

    Nationaal gezien, begin ik eerlijk gezegd steeds meer te neigen naar toestaan, simpelweg omdat je het niet controleren kunt!
    Als je op dezelfde manier smeert als met de pro10, valt het wel mee, voor en achterbanden gewoon vol smeren, nadat je je auto na het baaninzetten van de technische controle meeneemt. 1 minuut werk.
    Dan voor het rijden, weer 1 minuut om ze met een doek af te vegen.
    Kunstmatig bandenwarmen verbieden.
     
  9. kyoshodriver-->Bartje

    kyoshodriver-->Bartje

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    1.123
    Locatie:
    Badhoevedorp
    Bij dezelfde diameters kunnen bepaalde merken chassis voor- of nadeel hebben. Mooi klusje trouwens voor degene die al die banden af gaat draaien.

    Desondanks denk ik wel dat dat de beste oplossing is voor een dergelijke grote competitie.

    De realiteit is dat je niet zo smeert als bij de pro10, misschien wel voor de kwalificaties maar niet voor de finale, we rijden immers een half uur. Dus zeker voor je finaleset ben je de dagen ervoor al bezig om je banden te prepareren.

    In Nederland moeten we niet aan moeilijke procedures beginnen, maar gewoon verdachte banden opsturen naar Franky die dan hopelijk kan bepalen of een band teveel verontreiniging/smeermiddel heeft t.o.v. een normale band die een half uur op de baan geweest is. Als dat het geval is dan krijgt de rijder gewoon 200 strafpunten of iets dergelijks, dat is een straf die men nog durft te geven.


    Voor EK's is deze methode te langzaam en niet zeker genoeg, bovendien hebben rijders dan teveel mogelijkheid om dingen uit te proberen. Daarvoor ben ik dan toch nog steeds voor iedereen dezelfde banden uitdelen.
     
  10. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Ik denk dat dat wel meevalt hoor. Het smeren gebeurt nu dus in het "geheim". Het toestaan is alleen in het belang voor de "pro's", die "sponsorbelangen" hebben, en er baat bij hebben om de laatste 0,1% nog uit de ronde tijd te halen, en dus tijd, geld en moeite steken in allerlei technieken.
    De "hobby"rijder wordt hierbij benadeeld, immers hij wil ook "winnen", maar wordt links en recht voorbijgereden.
    Trek die 2 groepen dan maar uit elkaar. Eén groep die voor de "sponsoring" wil gaan, en een andere groep die het puur voor de hobby doet, en het ook als zodanig benadert.
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.808
    Locatie:
    Sassenheim
    Volgens mij snap je het niet. Juist nu zijn mensen sneaky bezig om een voorsprong te nemen op de concurentie. Zet je het open ben je iedereen aan het verplichten om geen achterstand op te lopen maar een achterstand zal altijd bestaan want niemand gaat jou vertellen welke middelen of combinaties het best werken met welke band.

    De mensen die nu smeren zijn competitievervalsers en die moet je aanpakken ipv. gedogen en met ze mee gaan.

    En nogmaals, het is nu niet zo dat de grip dusdanig slecht is dat er gesmeerd moet worden.
     
  12. wouterb

    wouterb

    Lid geworden:
    13 dec 2005
    Berichten:
    139
    Ik kan me nu wel voorstellen dat niet smeren wenselijk is, maar dan is er wel een sluitend en haalbaar systeem nodig voor controle en handhaving.

    Misschien is het voor een wedstrijd nemen van een steekproef van een x-aantal rijders die de banden moeten inleveren ter controle iets dat haalbaar is? Deze banden laten onderzoeken en kijken of ze significant meer verboden middelen bevatten dan dat ze van het circuit zelf opgenomen zouden kunnen hebben. Voor de wedstrijd een steekproef nemen van welke rijders de banden moeten inleveren na hun laatst gereden finale. (Uiteraard niet op voorhand melden welke rijders de 'pisang' zijn;-))

    Dit maakt het op een wedstrijddag iets minder bewerkelijk voor de organisatie dan de zgn. hand out banden. Voor de rijders betekent dit dat ze nog steeds met het merk en type band op met de gewenste diameter kunnen rijden. Wel moet je dan de mogelijkheid hebben na iedere wedstrijd een aantal sets banden te kunnen laten controleren.

    Je loopt dan ook niet het risico 'verdachte' personen op een wedstrijddag uit te sluiten, terwijl naderhand blijkt dat niet aan te tonen is dat deze gesmeerd heeft... Toch zal een potentiële smeerder zich wel even achter de oren krabben, stel je voor dat 'ik' er nu net uitgepikt wordt..

    Voor wat betreft de strafmaat zou ik zelf niet veel verder willen gaan dan diskwalificatie voor de betreffende wedstrijd en / of uitluiting voor eerstvolgende wedstrijd.

    Zomaar een idee;-)
     
  13. wouterb

    wouterb

    Lid geworden:
    13 dec 2005
    Berichten:
    139
    Valt me trouwens op dat er weinig tot geen 'top'rijders actief zijn in dit draadje...
     
  14. kyoshodriver-->Bartje

    kyoshodriver-->Bartje

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    1.123
    Locatie:
    Badhoevedorp
    De echte snelle rijders van de 1/8 en 1/10 brandstof posten sowieso niets of weinig hier op het forum. Het schijnt wel zo te zijn dat een groot deel meeleest.

    Volgens mij schrijven ze hier niets omdat ze dan ook op hun bek kunnen gaan. Een mening hebben betekent namelijk ook dat je erop aangesproken kan worden en dat je hem nog wel eens bij zal moeten stellen. Die rijders kunnen nu meegaan met de stroom en worden nooit geconfronteerd met hun eigen mening. De meelezers zijn dus volgens mij voor het grootste deel bangeriken, de rest is waarschijnlijk lui.
     
  15. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Er zijn echt wel toprijders die posten hoor....;)
     
  16. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)
    Wat wil JIJ daar mee zeggen? :banana:
     
  17. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Nou dat bedoel ik, daar heb je er al 1..!!
     
  18. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Dit is exact wat al wordt gedaan en is niet waterdicht. Denk er aan sommige rijders zijn erg handig...
     
  19. wouterb

    wouterb

    Lid geworden:
    13 dec 2005
    Berichten:
    139
    Er zijn altijd handige mensen met slecht bedoelingen en 'waterdicht' krijg je het nooit! (Tour de France zonder doping is immers ook een utopie;-) Hoeveel daar ook aan gedaan wordt!)

    Je kunt het wel proberen op een nog te overziene wijze zoveel mogelijk uit te sluiten, anders rest er alleen nog maar het toestaan van smeren...

    Was zomaar een idee:)
     
  20. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Duitsers zijn grappig, vatten het erg serieus op.

    [​IMG]

    Legal Schmieren wirkt 100% :p
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2011

Deel Deze Pagina