ChristianV, aankomend FPV'r...

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door ChristianV, 28 jul 2011.

  1. ChristianV

    ChristianV

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    53
    Nou na lang lezen en een paar FPV meetings later heb ik besloten dat ik ook het FPV'n wil gaan proberen.​

    Tot nu toe heb ik mezelf vermaakt met een Art-Tech Mustang, en heb hier een hoop lol aan beleeft ( en nog steeds ). Maar afgelopen weekend heb ik een 2e hands EasyStar gehaald ter voorbereiding voor het FPV gebeuren. Daar heb ik nu 4 vluchten mee gemaakt en wat heb ik gelachen zeg, wat vliegt dit relaxed ! Tijdens het vliegen kwam er ineens een hond het weiland ingerend die aan me kwam snuffelen, maar ik had alle tijd om ook de hond aandacht te geven...​

    Maar anyway...​

    Even mijn setup voor de geinteresserden...​

    Zender : Graupner MX16s 35mhz (+ 2.4ghz Assan )
    Ontvanger : SMC14 35Mhz
    Vliegtuig : Easystar zonder rolroeren
    Motor : 2835 2200kv
    ESC : HK 30A
    Vliegaccu : 3s 1300
    Video TX/RX : BEVRC 800mw 1,3 Ghz + ontvanger ( besteld )
    FPV camera : 600TVL Sony ( besteld )​

    Andere hardware ben ik nog aan het bekijken...​

    Helaas is het tot de 4e vlucht gebleven want ik ben dus gecrashed :-(​

    Voor de vlucht heb ik wel een soort rangecheck gedaan door met ingeschoven antenne weg te lopen en te kijken of ie reageerd. Ik ben ongeveer zo'n 30 a 40 meter verderop gaan staan en alles reageerde nog goed...​

    Tijdens de vluchten ben ik vrij hoog en ook ver gegaan ( op zicht dan ) en geen problemen gemerkt. De laatste vlucht ook lekker aan het rondvliegen en een beetje zweven. Op een gegeven moment ben ik zo'n 150 a 200 meter bij me vandaan en ik denk zon'n 10 a 15 meter boven de grond aan het zweven. Dan besluit ik om gas te geven en ook up maar de Easy gaat er wel als een raket vandoor echter reageert deze niet op up...​

    Resultaat: de EZ duikt het weiland in en ik mag gaan lopen :)

    Met de zender in de hand erheen gelopen en bij aankomst zie ik de Easy op zijn kop liggen, dus ik pak de Easy op om te kijken wat de schade is. De vleugel is dus naar binnen gedrukt en er zit dus een deuk in. Het stuk van de romp wat over je vleugel loopt is gescheurd maar verder ziet alles er nog redelijk uit. Dus ik heb de vleugel even rechtgeschoven en het cockpitkapje ook rechtgezet en vervolgens alles getest.​

    Als eerste het hoogteroer => werkt !
    vervolgens richtingroer => werkt !
    Motor even volgas => genoeg power !​

    ik begrijp er dus even helemaal niets van... ????​

    Met zo'n akkefietje als dit is mijn vertrouwen in het setje even iets minder omdat ik het uiteindelijk voor FPV wil gebruiken.​

    Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring / mening over wat het euvel zou kunnen zijn en wat ik eventueel kan doen om e.e.a. uit te sluiten...​

    Alvast bedankt,
    Christian​

    [URL="[/URL]
    Scroll naar 0:44 and see it happen...​
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Tip voor het repareren is stoom.. deuken kun je met stoom vrij goed uit elapor krijgen.

    De ESC is een HK 30A, ik neem aan dat je daarvan ook de BEC gebruikt? Hoe werd de camera die je voor dat filmpje gebruikt hebt gevoed?

    Hoe zit het hoogteroer aangesloten, zit er een groot/lang stuk tussen de roerhevel en waar de stuurstang het buisje op de romp ingaat?

    Je toestel reageert wel op het 'gas' commando en het lijkt ook alsof je wat ruddert, een uitval van de besturing op zichzelf lijkt het niet geweest te zijn.

    Dan kan het zijn dat de BEC op de ESC op één of andere manier niet aan de stroomvraag van de servo's kon voldoen, of er is iets mis met de servo of de verbinding ervan met het roer.

    De servo draait wel goed beide kanten op, er ontbreekt niet ergens een tandje in een tandwiel waar ie op vast kan komen te staan?

    De servohevel zit goed op de servo en slipt niet?

    Gebruik je ergens van die klemtonnetjes?
     
  3. wippo76

    wippo76

    Lid geworden:
    18 jul 2010
    Berichten:
    142
    Ver weg en maar 20 meter hoog
    Is altijd lastig
    Ik vlieg ook fpv op 35mhz met oude robbe fx18 en haal met gemak 3 kilometer (kijkmaar youtube op mijn naam) maar alleen als ik hoog zit (300meter)
    Onder de 100meter kom ik veel minder ver ongeveer 800meter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  4. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hij lijkt ook in een flauwe bocht naar rechts te sturen. Volgens mij heeft de SMC14 een failsafe? En zo ja, hoe heb je die ingesteld? Mogelijk miste hij dus wel ontvangst, en ging alles op hold. Normaal gesproken doet de regelaar de motor uit wanneer er geen of heel slecht ontvangst is.
     
  5. ChristianV

    ChristianV

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    53
    Dat waren een hoop checks :D
     
  6. ChristianV

    ChristianV

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    53
    Hoi Aaalie ;)

    Dat ie in een flauwe bocht naar rechts afwijkt komt volgens mij omdat daar ook de keychaincam gemonteerd was maar vooral ook omdat ik ineens volgas geeft waardoor de motor het complete vliegtuig naar rechts probeert te duwen.

    Dat is mijn theorie...

    [edit]
    Failsafe instellingen heb ik niet bekeken... <= shame
    Dit zal ik morgen even checken
     
  7. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    De rol naar was ook de reden dat ik dacht dat je aan het rudderen was (immers, EZ* zonder rolroeren). Als dat niet zo was, zou een failsafe heel goed kunnen idd..

    Je theorie mbt. vol gas en daarom BEC problemen, klopt in elk geval niet. Als je motortje teveel van de accu zou vragen, zou hij dat toerental niet halen.

    Bij (te) veel vraag van het motortje, zakt de spanning van de lipo. Hierdoor komt het motortje niet meer op volle toeren, immers, die heeft een x aantal toeren per volt wat ie draait, als dan het volt afneemt, moeten de toeren ook afnemen, plat gezegd.

    Daarbij vlieg je met een 3s lipo. Wil de spanning voor een ontvanger of servo's te laag worden, moet hij onder de 5v komen oid (en dan reken ik 0.7 drop voor de BEC), wil dat een probleem worden.

    Zou de spanning zelfs maar gehalveerd zijn (dus van 11.1 nominaal naar 5.55v), dan blijft je ontvanger + servo's werken, maar zal je motor nog maar de helft van z'n toeren halen (en je toestel hoogstwaarschijnlijk in brand staan).

    Wat wél kan, is dat de servo's teveel stroom trekken voor de BEC, de BEC daardoor te warm wordt en uiteindelijk 'instort'. Dat lijkt mij op een Easystar met 2 servo's niet echt heel reëel (meeste BEC's 'kunnen' minimaal 3A continu), tenzij je die camera ook uit de BEC gevoed zou hebben, vandaar dat ik er naar vroeg.

    Als dat niet zo is, zal het toch wel een failsafe zijn of op z'n minst een ontvangststoring.

    Hoe reageert je easystar normaliter als je vanuit 'gas uit' naar 'vol gas' gaat?

    De afstandstest, heb je toen ook je motor laten lopen? Vóór je weer gaat vliegen is het verstandig om óók een afstandstest te doen met draaiende motor. 35Mhz is nu eenmaal gevoeliger voor 'motorstoringen' dan 2.4 Ghz.

    Waarom zet je er geen Assan ontvangertje in? Of botst dat met FPV, dan heb ik niets gezegd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jul 2011
  8. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Gaf je in eens vol gas ?
    Bij een beetje dikke motor wil hij dan wel eens de eerste meters omlaag vliegen tot er genoeg lift is voor te stijgen .
     
  9. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.861
    Locatie:
    Nijkerk
    Vermoed dat het eerder te zoeken is in de druk op de roeren..

    Zelfde probleem heb ik namelijk bij het op zicht vliegen met mijn EZ*. Setup komt overeen, al zit er bij mij een 2700kv in.

    Vol gas vliegen, toestel gaat te hard, waardoor de opwaartse en neerwaartse druk op de roeren te groot wordt. De servo's kunnen het niet aan, of de hevel wordt in het piepschuim opzij gedrukt.

    Oplossing: Sterkere servo's en plaats een dunne carbon strip achter op het roer. Hiermee maak je het roer star en zal het in het gevolg wel beter reageren..

    Of.. gewoon niet vol gas vliegen ;-)
     
  10. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Je videozender heeft gewoon je ontvangst onderdrukt als je op 2,4GHz zit..kan er niet uit opmaken of je op 35MHz zit of 2,4GHz.

    MVG. Robert.
     
  11. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Dat is wel knap, gezien het feit dat er helemaal nog geen videozender opzat ;)
     
  12. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    ah..ja de vtx was nog in bestelling zie ik nu...
     
  13. ChristianV

    ChristianV

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    53






    Volgens mij heb ik iedereen beantwoord :)

    Ben er vrijwel zeker van dat de failsave mij heeft tegengewerkt omdat deze deed wat hem was opgedragen.... NIETS DOEN


    De combinatie van redelijk ver weg en erg laag vliegen is niet ideaal voor de ontvangst. Vervolgens ineens volgas was waarschijnlijk net de druppel om het signaal nog erger te verzwakken en de failsave kicks in...


    Uiteraard ga ik z.s.m. het vliegtuig weer klaar maken en wat testjes doen. Ook zal ik de failsafe anders instellen :)


    Ik wil zover iedereen bedanken voor het peinigen van de hersenen, en ik hou jullie op de hoogte ( en het vliegtuig voortaan ook ).

    Groeten,
    Christian
     
  14. ChristianV

    ChristianV

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    53
    Eindelijk een update van mijn kant, helaas eerder geen tijd gehad om e.e.a. te testen i.v.m. werkzaamheden in buitenland etc.

    doorgevoerde veranderingen:
    -Failsafe ingesteld :)

    Eergisteren heb ik een rangetest gedaan met het model op de grond in het veel te hoge gras. Ik kwam met ingeschoven antenne ongeveer tot 30 meter en daarna ging de failsafe zijn werk doen ( motor uit/ aan /uit ). Omdat dit niet echt een goede test was heb ik gisteravond mijn vriendin lief aangekeken om mij te helpen met de rangetest :)

    Ze is dus meegegaan en heeft het model ongeveer 1,5 meter boven de grond gehouden. Met ingeschoven antenne ben ik zo'n 55 meter weggelopen en geen storing. Ik heb dus elke functie afzonderlijk getest EN elke functie i.c.m. draaiende motor.

    Vervolgens ben ik gaan vliegen en ja hoor, zo af en toe werd de failsafe geactiveerd. Omdat de push-propeller nogal "luid" is kon je goed horen wanneer het signaal wegviel. Dit gebeurde allemaal op zo'n 50 meter hoogte en 75 meter ver schat ik zo in.

    Maar...

    Uiteraard rustig door gevlogen en ben zelfs nog verder en hoger gegaan zonder haperingen. Omdat het ideaal vliegweer was heb ik de EZ flink op hoogte gebracht en vervolgens heb ik mijn antenne compleet ingeschoven ( heb vertrouwen in de failsafe ) en wat schetst mijn verbazing? Ik kan gewoon rustig doorvliegen en complete controle !

    De storing kan ik helaas alleen maar juist constateren op het wegvallen van het geluid van de motor. Het wegvallen van enkele seconden rudder of hoogte is haast niet merkbaar met de EZ vanwege het ongelooflijke relaxe vlieggedrag :)

    Het lijkt dus niets met reikwijdte te maken te hebben.

    iemand nog suggesties of verzoek voor meer info?

    Ik heb nog een andere ontvanger liggen om evt. te testen...


    Groeten,
    Christian

    P.S. a.s. vrijdag / zaterdag ga ik met vakantie naar Frankrijk en neem de EZ mee :)
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2011
  15. ChristianV

    ChristianV

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    53
    Update 2

    Gisteravond gevlogen met een graupner SMC16S ontvanger, helaas precies hetzelfde probleem.

    Na het vliegen de zender opengemaakt want ik denk als 2 ontvangers het niet goed doen dan is dat wel heel toevallig.

    En wat zie ik? de witte draad die aan de antenne gesoldeerd zit is bijna afgebroken. Deze heb ik dus 2 mm gestript en opnieuw gesoldeerd.

    Vanavond vol goede moet wederom gevlogen ( in de schemer ) maar helaas de failsafe grijpt nog steeds in. De motor gaat uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-....


    Zou het kunnen zijn dat de zendmodule is overleden door het slechte contact? ik geef m'n bek maar een dauw :)

    Wie o wie heeft suggesties ?

    alvast bedankt,
    Christian
     
  16. Roel-CP

    Roel-CP

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    1.127
    Locatie:
    Almelo
    En als je video zender uit is gaat die dan ook in de failsave?

    (Sorry geen zin om alles te lezen :p)
     
  17. ChristianV

    ChristianV

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    53
    Op dit moment is het nog geen FPV vliegtuig dus geen extra hardware aan boord.

    EZ heeft dus een SMC16 SPCM ontvanger op 35Mhz verder niets extra's....
     
  18. Roel-CP

    Roel-CP

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    1.127
    Locatie:
    Almelo
    Dat is een slecht begin.
    Ik heb nog 2 corona's 35mhz ontvangers liggen.
    Weet niet of dat werkt maar goed
    Frans brrr is wel onder de indruk van die dingen.
    Mocht je belangstelling hebben dan PB je maar
     
  19. wippo76

    wippo76

    Lid geworden:
    18 jul 2010
    Berichten:
    142
    Vliegen met slecht antenne contact kan best ff aan voor je zendmodule
    Maar als dit al jaren is dan zou er best schade op kunnen treden omdat de module warmer word dan nodig
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  20. ChristianV

    ChristianV

    Lid geworden:
    3 sep 2009
    Berichten:
    53
    Update, storing

    Aangezien het weer vanavond ineens is omgeslagen heb ik maar wat testjes binnenshuis gedaan.

    En niet geheel zonder resultaat...

    Ik heb het vliegtuig beneden in de garage gezet en ben vervolgens met de zender door het huis gelopen en de grens van het bereik opgezocht ( gelukkig bestaat mijn huis uit beton dus dat helpt wel ). Op de grens van het bereik een stapje terug gedaan en de easystar reageert goed op de roeren totdat...

    ik de motor aanzet ( heb ik al eerder gedaan na advies hier op het forum ) maar nu gaf ik iets meer dan half gas , en dan komt de failsafe in werking. Het blijkt dus dat de storing optreed zodra ik meer dan half gas geef, in de eerste tests ben ik blijkbaar net niet over deze grens gegaan.

    dit gedrag is er ook als ik een aparte ontvangeraccu aansluit...

    Beetje bij beetje kom ik dichterbij :)
     

Deel Deze Pagina