Bouwverslag Spitfire Mk22/24 van West Wings

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door jochri, 12 sep 2011.

  1. jochri

    jochri

    Lid geworden:
    23 apr 2007
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Aarschot
    ook als je met CA lijmt ?
     
  2. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ja want het verdampt niet allemaal,
    dus een tube van 3 gr. kan je rekenen op 2 gr. wat er aan je toestel blijft hangen!
     
  3. Spitfire

    Jochri,

    erg mooi. Hout(bouw) blijft wat hebben.

    Is het een optie voor je om de plankjes er alsnog uit te snijden en opnieuw te doen maar dan helemaal te beplanken? Ik denk dat dat ´later´ veel meer voldoening geeft.

    Peter
     
  4. jochri

    jochri

    Lid geworden:
    23 apr 2007
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Aarschot
    Beste Peter,

    Uitsnijden ga ik echt niet doen, ik ga gewoon verder zoals ik bezig was. Ik heb ook al gezien dat dit model soms volledig beplankt wordt, maar ik houd me liever aan het standaard bouwplan zodat je de structuur in zijn geheel blijft zien, tegelijk transparant en toch de mooi vorm blijven zien.

    Jochri
     
  5. jochri

    jochri

    Lid geworden:
    23 apr 2007
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Aarschot
    [​IMG]

    Kon het niet laten om dit beeld er ook even bij te zetten : een inkijk in de romp. Mooi toch met al die spanten.

    [​IMG]

    Ondertussen het balsabalkje (25mm x 25mm x 70mm) geschuurd tot bovenstaand resultaat : begint al aardig op de mooie afgeronde vorm te lijken van de carburator inlaat.

    Verder heb ik nog wat ribjes gemonteerd aan de onderkant van de romp + een stukje aanvalsboord van de vleugel. Ik heb nog wat naalden en plakband gebruikt om een en ander goed te positioneren (er zat namelijk wat uit de haak, maar heb dit gelukkig kunnen corrigeren)

    [​IMG]
     
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.897
    Locatie:
    Ede

    van plankjes bouwen is bij mij heel gewoon ondertussen en dat was het vroeger ook .
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.897
    Locatie:
    Ede
    klein vraagje wat is de span van dit model ?
     
  8. jochri

    jochri

    Lid geworden:
    23 apr 2007
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Aarschot
    beste Serge,

    Het toestel heeft een span van 24.6" oftewel 625mm.
    't Is een freeflight rubber warbird van WestWings.
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.897
    Locatie:
    Ede
    das groot genoeg voor rc inbouw .
    leuk toestel trouwens
     
  10. jochri

    jochri

    Lid geworden:
    23 apr 2007
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Aarschot
  11. jochri

    jochri

    Lid geworden:
    23 apr 2007
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Aarschot
    75 jaar Spitfire

    Gewoon effe melden voor de Spitfire fans : deze avond op BBC2 tussen 22.00 en 23.00 uur een documentaire over 75 jaar Spitfire.
    Denk wel dat dit de moeite van het bekijken waard is...:thumbsup:
     
  12. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik heb de AB (afstands bediening) al geprogrameerd!!

    Ben je al verder met lijmen??
     
  13. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
  14. jochri

    jochri

    Lid geworden:
    23 apr 2007
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Aarschot
    Hoop dat iedereen genoten heeft van de uitzending op BBC2...

    Ondertussen weekendje tussenuit geweest, maar toch nog wat gedaan :

    Zoals jullie hieronder kunnen zien, heb ik de verbindingen van de vleugelaanzet naar de romp gelijmd + nog wat verder beplankt en geschuurd.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook iets "doms" gedaan : inlijmen van de spanten/ribben aan staartvlak. ik had beter gewacht tot mijn stabilo klaar was, maar neen dus. Ik zal dus na het in profiel schuren een opening moeten snijden zodat ik de stabilo op zijn plaats krijg.
    [​IMG]

    En Han, zoals je reeds vermoedde, ken ik die site idd.
     
  15. jochri

    jochri

    Lid geworden:
    23 apr 2007
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Aarschot
    Ondanks het mooie weer toch nog wat gedaan : in hoofdzaak wat "klein prutswerk" t.t.z. het opvullen van de stukjes onder en boven de aanvalsboord van de vleugels en de aansluiting met de romp.
    [​IMG]
    (sorry jongens en meisjes, kreeg de foto niet scherper)

    Dan ook nog wat snijwerk gedaan (rondstuk voor in cone, en de cone uitgesneden)
    [​IMG]
    De L-vormige balsastukjes (twee blokjes van 6mm op elkaar gelijmd) dienen nog afgerond en geschuurd naar de vorm van de romp. Dit worden de linker- en rechteropzet van de motor waartegen ook de uitlaten komen. Nog wat schuurwerk in't verschiet dus :)

    Ook nog wat gelijmd : stabilo verder in elkaar gezet met balsaplankjes 4.5mm bij 1.5mm. Leuk snij- en plakwerkje.
    [​IMG]

    En ook het roer in profiel gezet :
    [​IMG]

    In profiel schuren van de stabilo is dus ook nog één van de leuke taakjes die wachten.
     
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.419
    Locatie:
    NB NL
    Netjes gebouwd! Hoe worden de fairings gemaakt? Meestal een lastig klusje bij de Spit vanwege de complexe vorm.

    Veel plezier verder met de bouw, wordt een mooi kistje!
    Grt, Ramses
     
  17. jochri

    jochri

    Lid geworden:
    23 apr 2007
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Aarschot
    Gedeeltelijk met balsa, maar voor het overgrote deel bij dit model met zijdepapier.
    Grts,
    Jochri
     
  18. jochri

    jochri

    Lid geworden:
    23 apr 2007
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Aarschot
    Is alweer wat tijd over gegaan, maar hier nog eens een update. Nadat het roer in profiel was geschuurd, heb ik hetzelfde gedaan met de stabilo en deze mits lossnijden van een stukje roer op zijn plaats kunnen lijmen en alles netjes herstellen.
    [​IMG]

    Verder gestart met het schuren van de blokjes die de motorkap gaan vormen.
    [​IMG]

    Tijdens dit werkje heb ik ontdekt dat ik nog niet ver genoeg beplankt had aan het motorcompartiment, dus gelijk hier bij aangevuld met onderstaand resultaat :
    [​IMG]

    Dat maakt dat ik de zijstukjes van de motorkap opnieuw kan maken (had al teveel weggeschuurd : dom, dom, dom)
    Maar tot nu toe ziet de romp er zo uit :
    [​IMG]
     
  19. jochri

    jochri

    Lid geworden:
    23 apr 2007
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Aarschot
    Voor de afwisseling gestart met de vleugelopbouw. Eerst al de stukjes mooi op zijn plaats gelegd en eerste ribben verlijmd.
    [​IMG]

    En dan de verdere afbouw van de linkervleugel
    [​IMG]
    Plakband kan handig zijn bij de opbouw van zo'n lichte structuren. Ziet er al leuk uit niet ?
    [​IMG]

    Rechtervleugel ook klaar
    [​IMG]

    Dan de aanvalsboorden (2 balsa-latjes, onderste met een breedte van 6mm en daarop eentje van 4,5mm) gelijmd en voorgebogen laten drogen.
    [​IMG]
    Vleugeltoppen trouwens ook al aangelijmd
    [​IMG]

    En daarna de aanvalsboorden op hun plaats verlijmd...
    [​IMG]

    [​IMG]

    Als dit droog is zal ik weer serieus kunnen gaan schuren, kwestie van de vleugel mooi te stroomlijnen. Wordt dus vervolgd.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En doordat balsa veel zachter is dan de stringers, schuur je meer balsa weg dan het hardere hout. Dat maakt dat mooi rondschuren wat meer aandacht vergt. Je zou er ook gebruik van kunnen maken door daar later wat beplatings-naden op aan te brengen (panel-lijnen).
    Ik vond het zo'n mooi ding wat je maakt, zou er bijna zelf weer aan beginnen :)
     

Deel Deze Pagina