Multiknikspant Eurokotter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door duohuis, 5 okt 2010.

  1. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspant Eurokotter.

    Heren, bedankt voor de fijne reacties.

    Gaan we maar direct door naar het beantwoorden van de vragen.

    Haasje: we gaan hem niet weatheren.

    Zuiderkruis: eerst maar eens met de sumwing proberen, we hebben maar 24 Amp aan boort en gaan aparte generator set.

    Baggeraar; wat heb je toch weer een geluk kerel, nog op je wenken bediend worden.
    je bedoeld zeker zoiets?

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Groet Paul UK-104
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    [​IMG] [​IMG] precies, is toch net echt zo? [​IMG] [​IMG]
     
  3. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspant Eurokotter.

    Nou heren , ga er maar even voor zitten.

    Zoals reeds beloofd, hier weer even een stukje hand werk.
    Waar gaan we het over hebben, jawel de blokken of katrollen, geef ze maar een naam.
    Ik hou het hier maar even op blokken.

    We kunnen natuurlijk alles leuk gaan kopen, maar dat kost natuurlijk een paar centen, met resultaat we zijn nog steeds niet tevreden.
    De oplossing, we gaan ze zelf maken.

    Allereerst hebben we de dikte van de schijven bepaald, op schaal komen we dan rond de 3 mm uit.
    Voor materiaal hebben we hier 3mm pvc stel plaatjes gebruikt. Ruim voorradig hier bij mij op de bouw.
    De diameter voor de kleine blokken is 15 mm. Hiervoor hebben we eerst stoken gezaagd, en deze verder op de cirkel zaag de ronding er grof aan gezaagd.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Hier na in het midden een gaatje van 2,5 mm geboord, en vervolgens een rvs boutje van M3 in gedraaid.
    Aan de enen kant een klein vulringetje en aan de ander kant een moertje.
    Nu het geheel in de draaibank gezet en de moer verder aandraaien.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Hierna zijn we begonnen met afdraaien tot de gewenste diameter, 15 mm.
    Eenmaal op formaat hebben we de groef er in gedraaid met een punt beitel.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Links van de schijf is nog net het kunststof vul blokje te zien. Deze is absoluut nodig, omdat
    je anders met de beitel tegen het bekken komt.
    Na eenmaal de benodigde schijven gedraaid te hebben, hebben we het gat verdeer opgeboord tot 3 mm en zijn we begonnen met de buiten kant van het blok.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Jawel, 3 mm. Goed onthouden, komt straks terug waarom.

    Hier voor gebruiken we 0,5 mm messing plaat.
    De plaat hebben we grof uitgeknipt en daarna in de midden omgevouwen om een as van 3 mm.
    Eenmaal klaar hebben we de schijf afgetekend op de wang van het blok.
    Daarna een vullingkje van 3 mm pvc aangebracht en alles in de bankschroef gezet en in het midden een gaatje geboord van 2 mm. Ook goed onthouden.
    Hierna een stukje draadeind van M2 er in , en alles goed aandraaien.
    Daar was hij al, M2 past precies door 2 mm.

    Nu konden we beginnen met het grof op maat zagen van het blok.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Na even gezaagd te hebben hadden vlot daarna het blok in de grove form.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Nu weer in de bankschroef en de rest op maat vijlen.
    Aan de boven kant van het blok in middels 2 gaatjes geboord, hier komt straks het ophang oog aan vast.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Om straks te voorkomen dat we de schijf muurvast tussen de wangen draaien , hebben we een afstand pijpje tussen de wangen gezet. De lengte van dit pijpje is heel belangrijk. Gekozen is voor een lengte van 0.1 mm langer dan de schijf dik is. In dit geval 3,1 mm.
    Even een stukje messing pijp van buitenwerks 3 mm,en daar is die andere, de 3 mm, en binnen 2 mm dik past weer precies M2 door heen, in de boorkop zetten, aftekenen en af flexen.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Het pijpje dient tevens als lagertje, pvc over draadeind laten draaien vraagt om moeilijk heden.
    Als dan alles klaar is, krijgen we de volgende onder delen.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Links boven het oog dat straks nog gesoldeerd wordt.
    Het buiten huis van het blok.
    En rechts, draadeind M2, de afstands huls en de schijf.

    Het oog steekt 2mm door het huis heen en wordt daarna aan de binnen zijde om geslagen om te voorkomen dat deze straks door de krachten uit het huis wordt getrokken.

    En als alles eenmaal in elkaar zit krijgen we de volgende blokken.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    En als we dan alles in de mast geknoopt hebben, krijgen we een compleet plaatje.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Nou heren, weer even genoeg stof tot nadenken, we horen en lezen het wel.

    Tot de volgende keer maar weer, wordt vast wel een leuke want ik weet hem al.

    Groet Paul UK-104.
     
  4. haasje

    haasje

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Oude Pekela
    Nice! Maar zou nog wel even de waterlijn bijwerken.
     
  5. zuiderkruis

    zuiderkruis

    Lid geworden:
    7 sep 2008
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Sommelsdijk
    een vraagje Paul welk soort draad gebruik jij
    voor de zuiderkruis heb ik voor de visdraden een dikkere draad gebruikt als voor de gieken.
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Antwoord stond een pagina terug:


     
  7. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Ik zal even voor je kijken zodra ik weer thuis ben. Komt van een bedrijf voor visserij benodigheden. Hebben ook mooie fijne netjes, heb ze op de UK-104 zitten.
    Dit is de Url Berkhout Visserijbenodigdheden
    Is heel mooi garen in verschillende diktes en wordt verkocht per klos ca
    € 11.00 heb je ongeveer 500 meter voor. De vislijn heb ik ook een slag dikker dan de lijnen van de gieken.



     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2011
  8. zuiderkruis

    zuiderkruis

    Lid geworden:
    7 sep 2008
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Sommelsdijk
    is dat zwart garen?
     
  9. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspant Eurokotter.


    Jan .

    Je hebt een PM over het draad.

    Groet Paul UK-104
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Onderonsje Paul?

    Mag een ander dat niet weten?
    Ik vond die link wel interessant, maar die site alleen niet zo.
    "je moet maar contact opnemen als je wat wilt hebben, vinden ze"
     
  11. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Nee hoor, niks geheims aan,mag iedereen wel weten. Maar wil niet alles in het verslag hebben.

    Het is geslagen draad en oersterk.

    Bevalt me prima,heb voor de vislijnen een slag dikker dan de lijnen voor de gieken.

    De bestel code voor de vislijnen staat hier onder.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Bij de firma Berkhout kunnen ze je zeker verder helpen.
    Ze hebben ook heel mooi netwerk voor de model kotter, gaat gewwon per meter van de rol af, en voor € 10,00 heb je voldoende voor wel 4 kotters.
    Ik heb het ook gebruikt op de UK-104.

    Groet Paul UK-104

     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2011
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    :rolleyes: Ik heb de foto opgeslagen, van mij mag je die berichten wissen.
     
  13. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspant Eurokotter.

    Heren maar weer.

    Vandaag even wat anders, maar is toch absoluut noodzakelijk voor onze varende modellen.

    Jawel, je raad het wel of niet, maar het is de ballast.

    Zoals jullie allemaal hebben kunnen lezen in een van de vorige verslagen, heb ik de kotter vorig jaar al eens in het water gehad om te bepalen hoe zwaar het geheel zou worden.
    We hebben er toen een hoeveelheid stenen klinkers in gehad en zo het spulletje op de waterlijn gebracht.
    Naderhand alles er weer uit en alles gewogen op de weegschaal. We kwamen uit rond de 45 kg.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Nu hadden we dus een gegeven waar we straks mee verder konden.

    Het afgelopen jaar hebben we dus daadwerkelijk de ballast gemaakt. De bedoeling was om 2 loodblokken in de brede doos kiel te plaatsen, voorzien van een hand vat.

    Hier voor hebben eerst de benodigde hoeveelheid lood bij elkaar moeten sprokkelen.
    Na aftrek van het gewicht van de romp en de accu kwamen we uit op ongeveer 22 kilo ballast lood.
    Hiervoor hebben we eerst van tempex 2 blokken gesneden die precies in de dooskiel pasten.
    Het zouden 2 blokken van ongeveer 11 kg moeten worden. Gezien het soortelijk gewicht van lood 12,7 kwamen we uit op een kleine liter.
    Nadat de tempex mallen klaar waren hebben we een houten bakkie gemaakt en daar in de 2 mallen bevestigd. Daarna het geheel vol gegoten met cement, en een paar dagen laten uit harden, vervolgens de tempex verwijderd, en zie de giet mal was klaar.

    Hierna konden we het lood gaan smelten, hiervoor even een pannetje gekocht bij de plaatselijke 2e hands winkel voor € 3.00. ( een pannetje uit moeders keukenkastje?? Hadden we zeker met spijkerbroek en koffer buiten de deur gestaan)

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Eenmaal uit de mal gehaald te hebben bleken we het aardig goed gedaan te hebben. In totaal hadden ruim 22 kilo aan ballast lood.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Na de eerste proefvaart wisten we het zeker, we hadden iets te veel lood aan boord. Een vermoeden dat we al hadden. We hebben vervolgens van beide stukken een stukje afgezaagd.

    Toch bleven we een probleem houden met de ballast voor in het schip. We konden de bulb niet diep genoeg krijgen, ondanks het verschuiven van het lood. Met de wetenschap dat er straks ook nog een lier voor de grote trommel op het achterdek moest komen , bleef de kotter toch te veel in de kont hangen. Maar na uitvoerig werkoverleg met mij zelf vonden we toch een passende oplossing.
    De bulb moest geheel opgevuld worden met lood. Probleem, hoe kregen we dat er in.
    Na even denken kwamen we op loden kogeltjes uit. Ja en waar halen we die weer vandaan. Geen idee en gaat ook zeker weer een paar centen kosten. Maar we zijn niet voor een gat gevangen.
    Onderweg rijden naar huis kwamen we op het simpele idee om de loden platen die ik nog over had te verknippen tot kleine stukjes.
    Een klusje van ongeveer 2 uur, en daarna hadden ruim 1,5 kilo verknipt tot kleine stukjes.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Hierna de kotter met de neus naar beneden gehangen en het geheel voor in de bulb laten lopen.
    Om het geheel vast te zetten hebben we het lood aangegoten met Epoxy.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Na een paar uurtje hangen was de epoxy uitgehard en konden we de kotter weer op de standaard zetten.

    De 2 blokken hadden we inmiddels afgekort, en bij de 2e proefvaart hadden we een perfect stabiel liggende kotter. Doordat het gros van het ballast onderin de doos kiel zit is ze amper over de kant te krijgen. En zie een perfect liggende kotter op z’n waterlijn.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    En zo zitten de 2 blokken onder in de doos kiel.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Nou heren, tot zover maar weer.
    Weer even genoeg stof of lood tot nadenken en tot de volgende keer.

    Weet even niet wat dit gaat worden, we zien het wel . Misschien een verzoeknummer??

    Groet Paul UK-104
     
  14. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    hey Paul, vorige keer dat ik zoiets moest doen heb ik lood gehaald in een hengelsport zaak. die had een surplus aan vislood waar niets mee te beginnen was, kon ik voor een prikkie overnemen.
     
  15. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Hey paul,

    Ziet er keurig uit!

    Staan jullie ook 29 oktober op de wtc expo? net als vorig jaar?

    Wij gaan met helderse club er heen.
     
  16. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.584
    Locatie:
    Brugge
    Hallo Paul,

    Jammer dat Eelde zo ver van Brugge ligt, ik bied immers tientallen kilo's lood gratis aan, deels in platen van 2 mm dik, deels in pailletjes van 0,5 gr.
    Deze laatsten zijn uiters geschikt voor het vullen van kleine openingen met ballast.
    Bovendien wordt dit helemaal gratis aangeboden.

    Ik schiet namelijk met luchtpistool en luchtkarabijn, en dit zijn restproducten.

    Zie ook mijn draadje over ballasten.

    Met vriendelijke groeten,

    Herby.
     
  17. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspanr Eurokotter

    Hallo Koentjuh.
    Ja is zeker de bedoeling, ga een beetje van zaterdag uit als je er dan ook bent kan je hem even goed bekijken. Ben nu druk met de radars bezig, de grote op de schoorsteen draaid inmiddels en de kleine in de voormast is ook bijna klaar.Ik zag op de plattegrond dat jullie naast ons staan, dan zien we elkaar zeker.Ik sta op 3033.
    Groet Paul UK-104
     
  18. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspant Eurokotter.

    Hallo Herby.

    Ik heb nog voldoende lood op voorraad liggen, maar bedankt voor de aanbieding.
    Ik denk dat je zeker modelbouwers in jou omgeving er blij mee kan maken.

    Ik heb je draadje inmiddels gelezen.

    Groet Paul UK-104
     
  19. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Hoi Paul,

    Ik ga inderdaad zaterdag mee!
    Ik neem ook me opduwertje mee want ik wil wel varen in die vaarbak:)

    Gezellig! Ik geloof dat mijn clubgenoten donderdag alles al opzetten.
    Ik zelf heb helaas geen plattegrond. Maar dan staan we net als vorig jaar weer naast elkaar.
     
  20. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Multiknikspant Eurokotter.

    Hallo heren allemaal.

    Het is erg stil hier, hebben we geen vragen meer?
    Ik ben inmiddels even door mijn praat stof heen, niet getreurd er komt straks echt wel wat nieuws.
    Maar hebben we nog vragen?? Daar zou ik toch wel nog wel even iets meer van willen weten?? Vraag gerust, gaan we er even dieper op in.

    Maar binnenkort wel het bouwverslag van de Saphir NED 104. ( op verzoek van aan zeer trouwe lezer)
    Echt een heerlijk zeilbootje, moet je even gaan zien.


    Groet Paul UK-104
     

Deel Deze Pagina